Renault 4 zostało oficjalnie zaprezentowane jesienią 2024 roku. Samochód stanowi jasne i czytelne nawiązanie do pierwszego pojazdu o tej nazwie, który debiutował w 1961, stanowiąc wówczas prawdziwą rewolucję - był to pierwszy model Renault z silnikiem z przodu i przednim napędem, co pozwoliło uzyskać płaską podłogę, dzięki pozbyciu się tunelu na wał napędowy. Auto zyskało status kultowego, przez 30 lat wyprodukowano ponad 8 mln egzemplarzy.
- Renault 4 e-tech. Nadwozie
- Renault 4 e-tech. Wnętrze
- Renault 4 e-tech. Napęd
- Renault 4 e-tech. Ceny i premiera rynkowa
Renault 4 e-tech. Nadwozie
Nowe Renault 4 to samochód elektryczny oparty na tej samej platformie dla samochód elektrycznych o nazwie AmpR Small, którą wykorzystuje Renault 5, zresztą oba pojazdy dzielą ze sobą niemal 70 proc. części. Oba są też pozycjonowane w segmencie B, i co ciekawe, to Renault 4 jest pojazdem większym: długość jego nadwozia wynosi 414 cm, o 22 cm więcej niż mierzy nadwozie Renault 5 (392 cm).

Renault 4 e-tech
Renault zamierza tak pozycjonować R4 wobec R5, jak Captura wobec Clio. A porównując je wobec tych właśnie modeli, okaże się, że Renault 4 jest o 9 cm dłuższe od Clio i 9 cm krótsze od Captura.
Renault 4 e-tech. Wnętrze
Wnętrze Renault 4 jest identyczne jak kabina Renault 5. To oznacza m.in. ekran cyfrowych zegarów wielkości 10,1 cala i ekran systemu infotainment wielkości 7 lub 10 cali. Sam system infotainment, podobnie jak w innych modelach Renault, oparto na Android Automotive, dzięki czemu wśród dostępnych aplikacji są m.in. Mapy Google.

Renault 4 e-tech
Pod dotykowym ekranem znajdziemy fizyczny panel sterowania klimatyzacją, który współpracuje z ekranem.
Renault 4 e-tech. Napęd
Renault 4 będzie dostępne w dwóch wersjach napędowych. Słabsza napędzana jest silnikiem o mocy 120 KM (225 Nm), a mocniejsza - 150 KM (245 Nm; w R5 dostępny jest jeszcze słabszy silnik o mocy 94 KM). Słabszy silnik czerpie energię z akumulatora o pojemności 40 kWH, a mocniejszy - 52 kWh.

Renault 4 e-tech
Renault 4 e-tech. Ceny i premiera rynkowa
A jak kształtują się ceny? Bazowa wersja o nazwie Urban Range kosztuje od 130 tys. zł. Samochód posiada 120-konny silnik i akumulator o pojemności 40 kWh, który wg WLTP ma zapewniać do 300 km zasięgu, czyli realnie - około 200 km.
Z kolei Renault 4 w wersji Comfort Range, czyli wyposażonej w silnik o mocy 150 KM i akumulator o pojemności 52 kWh kosztuje od 143 tys. zł. Zasięg takiego samochodu wg normy WLTP wynosi do 400 km, a więc realnie - może 300 km.

Renault 4 e-tech
Obie wersje Renault 4 są wyposażone w ładowarkę dwukierunkową prądu przemiennego o mocy 11 kW. Czas ładowania akumulatora prądem od 15 do 80 procent pojemności wynosi 3 godziny i 13 minut w przypadku akumulatora o pojemności 52 kWh oraz 2 godziny i 37 minut w przypadku akumulatora o pojemności 40 kWh.
Do szybkiego ładowania wersja Comfort Range dysponuje ładowarką prądu stałego o mocy 100 kW, a wersja Urban Range – 80 kW. W obu przypadkach wystarczy 30 minut, aby naładować akumulator od 15 do 80 procent pojemności.

Renault 4 e-tech
Renault 4 można już zamawiać. Natomiast do końca roku pojawią się pojazdy w wersji Plein Sud z elektrycznie otwieranym płóciennym dachem, również nawiązującym do pojazdu pierwszej generacji.