chceauto.pl
x
Porsche 911 drugiej generacji

Porsche 911 drugiej generacji

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2018-11-25
27 listopada w Los Angeles odbędzie się światowy debiut ósmej generacji Porsche 911 – 55 lat po premierze pierwszej odsłony modelu. To dobry powód, by spojrzeć wstecz i przyjrzeć się siedmiu poprzednim pokoleniom 911. Dziś przypominamy drugą generację tego pojazdu.

W 1973 r. Porsche 911 obchodziło swoje 10. urodziny. Zbiegło się to z największą modernizacją w dotychczasowej historii modelu. W topowym wariancie producent samochodów ze Stuttgartu-Zuffenhausen wykorzystał mocarne silniki turbo, wszystkie egzemplarze otrzymały ocynkowane nadwozie, a do oferty dołączyły dodatkowe wersje – Cabriolet oraz Speedster.

Porsche 911 Turbo 3.3
Porsche 911 Turbo 3.3
Najpierw oferowany od dłuższego czasu model musiał jednak udowodnić swoje zdolności dopasowywania się do wymogów rynku. Bardziej rygorystyczne przepisy bezpieczeństwa w USA wymagały, aby wszystkie nowe samochody bez szkód znosiły kolizje z prędkością 8 km/h – zarówno podczas jazdy do przodu, jak i do tyłu. Z tego względu producent wprowadził charakterystyczne dla modelu G zderzaki z gumową listwą. Pod naciskiem mogły one uginać się nawet o 50 mm bez uszkadzania istotnych elementów pojazdu.

W wersji amerykańskiej energię uderzenia pochłaniały elastyczne amortyzatory; na innych rynkach Porsche oferowało to rozwiązanie na życzenie. Bezpieczeństwo generalnie było istotnym aspektem rozwoju drugiej generacji 911. Dowodziło tego wiele szczegółów: od standardowych trzypunktowych pasów bezpieczeństwa i przednich foteli ze zintegrowanymi zagłówkami aż po nowo zaprojektowane sportowe kierownice z miękkimi powierzchniami.

Sześciocylindrowy silnik nowego Porsche 911 już w standardzie dysponował pojemnością 2,7 litra – tak jak w przypadku 911 Carrera RS. Wkrótce zwiększono ją do 3 litrów, a w 1983 r. – do 3,2 litra (z mocą do 250 KM w przypadku 911 SC RS). Ogromny potencjał rozwojowy chłodzonego powietrzem boksera oznaczał, że pozostało miejsce na kolejne niespodzianki.

Porsche 911 typu G
Porsche 911 typu G
Jeszcze wyższą moc osiągała 3-litrowa jednostka typu bokser modelu 911 Turbo, wprowadzonego w 1974 r. Stosowana w sportach motorowych technika turbodoładowania początkowo pozwoliła osiągnąć moc 260 KM. W 1977 r., dzięki zastosowaniu dodatkowego intercoolera i zwiększeniu pojemności skokowej do 3,3 litra, uzyskano już 300 KM. Przełożyło się to na osiągi, które w połowie lat 70. praktycznie nie miały konkurencji: sprint od 0 do 100 km/h w 5,2 s był równie niewiarygodny jak prędkość maksymalna przekraczająca 260 km/h. Takie wyniki do dziś robią wrażenie.

Mimo to na horyzoncie gromadziły się ciemne chmury: nowe sportowe samochody Porsche z układem napędowym transaxle (silnik z przodu, przekładnia przy tylnej osi), takie jak serie modeli 924 i 944 z silnikami 4-cylindrowymi oraz seria 928 z jednostkami 8-cylindrowymi, miały kontynuować spuściznę "911-tki", jednak nie zdobyły takiej pozycji, z drugiej strony popyt na model 911 nie spadał. Producent podjął wtedy właściwą decyzję: zmienił strategię. Przyszłość 911 została, przynajmniej tymczasowo, zabezpieczona.

W 1982 r. obok Coupé i Targi po raz pierwszy zaoferowano wersję Cabriolet. W ślad za nią, w 1989 r., pojawił się model 911 Carrera Speedster, który stanowił zwieńczenie drugiej generacji 911. Powstał w 2103 egzemplarzach z poszerzonym nadwoziem wzorowanym na odmianie Turbo oraz 171 sztukach w „wąskiej” wersji eksportowej. Model G był wytwarzany w latach 1973-1989. W ciągu 16 lat Porsche wyprodukowało 198 496 tych pojazdów.


Porsche 911 drugiej generacji - GALERIA ZDJĘĆ

Porsche 911 drugiej generacjiPorsche 911 drugiej generacjiPorsche 911 drugiej generacji

Zobacz także

Porsche 911 Dakar oficjalnie

Porsche 911 Dakar oficjalnie 2022-11-18

Na salonie w Los Angeles Porsche zaprezentowało model 911 Dakar. To terenowe odmiana sportowego modelu, która powstanie w limitowanej serii 2500 egzemplarzy.Już od pierwszej chwili Porsche 911 Dakar zwraca uwagę swoim prześwitem – o 50 mm wyższym niż...
Porsche 911 Dakar. Ostatnie testy przed premierą

Porsche 911 Dakar. Ostatnie testy przed premierą 2022-11-14

Na salonie samochodowym Los Angeles Auto Show zadebiutuje Porsche 911 Dakar. Ten terenowy samochód oparty na świetnie znanym modelu 911 przechodzi ostatnie intensywne testy w różnych warunkach klimatycznych.Nazwa nowego pojazdu to ukłon w stronę...
Porsche 911 Carrera T. Lżej i bardziej sportowo

Porsche 911 Carrera T. Lżej i bardziej sportowo 2022-10-19

Porsche poszerza gamę modelu 911 o lekki samochód sportowy – 911 Carrera T. Standardowo 911 Carrera T wyposażona jest w siedmiobiegową przekładnię manualną (opcjonalnie dostępna jest również ośmiobiegowa automatyczna skrzynia PDK). Tylne siedzenia...
Rekordowa sprzedaż Porsche w Polsce

Rekordowa sprzedaż Porsche w Polsce 2022-07-29

Rok 2021 był najlepszym w historii dla Porsche w Polsce. Wszystko wskazuje jednak na to, że kolejny rekord sprzedaży padnie już w tym roku - w pierwszych sześciu miesiącach Porsche sprzedało w naszym kraju blisko 40 proc. więcej samochodów niż w...
Nowy system infotainment Porsche

Nowy system infotainment Porsche 2022-01-24

Porsche udoskonala swój system informacyjno-rozrywkowy. Najnowsza, szósta generacja Porsche Communication Management (PCM), dostępna w modelach 911, Taycan, Cayenne i Panamera, oferuje wiele nowych rozwiązań oraz funkcji. Należą do nich pierwsza natywna...
Nowe Porsche 911 GTS

Nowe Porsche 911 GTS 2021-06-23

Pierwsza odsłona 911 GTS zadebiutowała 12 lat temu. Teraz pojawia się nowe wydanie tej popularnej odmiany kultowego samochodu. Jest mocniejsze i bardziej wyraziste wizualnie, a przy tym zapewnia lepszą niż kiedykolwiek dynamikę jazdy. Auto napędza...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS