chceauto.pl
x
Porsche 911 drugiej generacji

Porsche 911 drugiej generacji

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2018-11-25 Opinie
27 listopada w Los Angeles odbędzie się światowy debiut ósmej generacji Porsche 911 – 55 lat po premierze pierwszej odsłony modelu. To dobry powód, by spojrzeć wstecz i przyjrzeć się siedmiu poprzednim pokoleniom 911. Dziś przypominamy drugą generację tego pojazdu.

W 1973 r. Porsche 911 obchodziło swoje 10. urodziny. Zbiegło się to z największą modernizacją w dotychczasowej historii modelu. W topowym wariancie producent samochodów ze Stuttgartu-Zuffenhausen wykorzystał mocarne silniki turbo, wszystkie egzemplarze otrzymały ocynkowane nadwozie, a do oferty dołączyły dodatkowe wersje – Cabriolet oraz Speedster.

Porsche 911 Turbo 3.3
Porsche 911 Turbo 3.3
Najpierw oferowany od dłuższego czasu model musiał jednak udowodnić swoje zdolności dopasowywania się do wymogów rynku. Bardziej rygorystyczne przepisy bezpieczeństwa w USA wymagały, aby wszystkie nowe samochody bez szkód znosiły kolizje z prędkością 8 km/h – zarówno podczas jazdy do przodu, jak i do tyłu. Z tego względu producent wprowadził charakterystyczne dla modelu G zderzaki z gumową listwą. Pod naciskiem mogły one uginać się nawet o 50 mm bez uszkadzania istotnych elementów pojazdu.

W wersji amerykańskiej energię uderzenia pochłaniały elastyczne amortyzatory; na innych rynkach Porsche oferowało to rozwiązanie na życzenie. Bezpieczeństwo generalnie było istotnym aspektem rozwoju drugiej generacji 911. Dowodziło tego wiele szczegółów: od standardowych trzypunktowych pasów bezpieczeństwa i przednich foteli ze zintegrowanymi zagłówkami aż po nowo zaprojektowane sportowe kierownice z miękkimi powierzchniami.

Sześciocylindrowy silnik nowego Porsche 911 już w standardzie dysponował pojemnością 2,7 litra – tak jak w przypadku 911 Carrera RS. Wkrótce zwiększono ją do 3 litrów, a w 1983 r. – do 3,2 litra (z mocą do 250 KM w przypadku 911 SC RS). Ogromny potencjał rozwojowy chłodzonego powietrzem boksera oznaczał, że pozostało miejsce na kolejne niespodzianki.

Porsche 911 typu G
Porsche 911 typu G
Jeszcze wyższą moc osiągała 3-litrowa jednostka typu bokser modelu 911 Turbo, wprowadzonego w 1974 r. Stosowana w sportach motorowych technika turbodoładowania początkowo pozwoliła osiągnąć moc 260 KM. W 1977 r., dzięki zastosowaniu dodatkowego intercoolera i zwiększeniu pojemności skokowej do 3,3 litra, uzyskano już 300 KM. Przełożyło się to na osiągi, które w połowie lat 70. praktycznie nie miały konkurencji: sprint od 0 do 100 km/h w 5,2 s był równie niewiarygodny jak prędkość maksymalna przekraczająca 260 km/h. Takie wyniki do dziś robią wrażenie.

Mimo to na horyzoncie gromadziły się ciemne chmury: nowe sportowe samochody Porsche z układem napędowym transaxle (silnik z przodu, przekładnia przy tylnej osi), takie jak serie modeli 924 i 944 z silnikami 4-cylindrowymi oraz seria 928 z jednostkami 8-cylindrowymi, miały kontynuować spuściznę "911-tki", jednak nie zdobyły takiej pozycji, z drugiej strony popyt na model 911 nie spadał. Producent podjął wtedy właściwą decyzję: zmienił strategię. Przyszłość 911 została, przynajmniej tymczasowo, zabezpieczona.

W 1982 r. obok Coupé i Targi po raz pierwszy zaoferowano wersję Cabriolet. W ślad za nią, w 1989 r., pojawił się model 911 Carrera Speedster, który stanowił zwieńczenie drugiej generacji 911. Powstał w 2103 egzemplarzach z poszerzonym nadwoziem wzorowanym na odmianie Turbo oraz 171 sztukach w „wąskiej” wersji eksportowej. Model G był wytwarzany w latach 1973-1989. W ciągu 16 lat Porsche wyprodukowało 198 496 tych pojazdów.


Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Porsche 911 drugiej generacji - GALERIA ZDJĘĆ

Porsche 911 drugiej generacjiPorsche 911 drugiej generacjiPorsche 911 drugiej generacji

Zobacz także

Nowe Porsche 911!

Nowe Porsche 911! 2018-11-27

W Los Angeles zadebiutowała właśnie nowa generacja legendarnego Porsche 911. Czym wyróżnia się ósme już wcielenie najbardziej rozpoznawalnego auta producenta ze Stuttgartu?Zgodnie z tradycją - na rewolucję stylistyczną nie ma co liczyć. Auto do...
Porsche 911 ma już 55 lat

Porsche 911 ma już 55 lat 2018-11-22

27 listopada w Los Angeles odbędzie się światowy debiut ósmej generacji Porsche 911 – 55 lat po premierze pierwszej odsłony modelu. To dobry powód, by spojrzeć wstecz i przyjrzeć się siedmiu poprzednim pokoleniom 911.Legendarny dziś model został...
Porsche 911 GT2 RS z rekordem Nurburgringu

Porsche 911 GT2 RS z rekordem Nurburgringu 2018-11-06

Porsche ma na koncie kolejny rekord na północnej pętli kultowego toru Nürburgring. 700-konne Porsche 911 GT2 RS w barwach Manthey-Racing pokonało 20,6-kilometrowy odcinek w 6:40,3 min. Żaden inny pojazd dopuszczony do ruchu na publicznych drogach nie...
Nowe Porsche 911 niemal w pełnej krasie

Nowe Porsche 911 niemal w pełnej krasie 2018-11-06

Na początku przyszłego roku w europejskich salonach Porsche pojawi się ósma generacja modelu 911. Obecnie egzemplarze przedprodukcyjne przechodzą intensywne testy w różnych rejonach świata.Prototypy przemieszczają się pomiędzy strefami klimatycznymi...
Rekordowy rok Porsche! Będzie nowy rekord?

Rekordowy rok Porsche! Będzie nowy rekord? 2018-10-19

Wygląda na to, że kondycja finansowa nabywców nowych pojazdów w Europie nieustannie się poprawie. Po pierwszych dziewięciu miesiącach 2018 roku wzrost sprzedaży zanotowało m.in. Porsche. Firma ze Stuttgartu zwiększyła dostawy swoich samochodów o 6...
Po 20 latach zbudowali nowe-stare Porsche 911

Po 20 latach zbudowali nowe-stare Porsche 911 2018-08-27

Porsche Classic zbudowało wyjątkowy, kolekcjonerski wóz: ostatnie 911 Turbo z silnikiem chłodzonym powietrzem (typ 993) – 20 lat po zakończeniu seryjnej produkcji. Jego konstrukcja bazuje na oryginalnej karoserii, a wygląd jest równie unikalny, co...
Jesteśmy też na Facebook Jesteśmy też na Google+ Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.