chceauto.pl
x
Platforma MEB. Cechy i możliwości

Platforma MEB. Cechy i możliwości

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2020-11-30 Opinie
Skoda Enyaq iV jest pierwszym elektrycznym pojazdem zbudowanym na platformie MEB grupy Volkswagena. Platforma otwiera przed użytkownikami samochodów szereg nowych możliwości, takich jak wybór mocy silnika i pojemności akumulatora. Dzięki temu kierowcy Enyaq iV, a w przyszłości kolejnych modeli elektrycznych, będą mieć duże możliwości dopasowania auta do własnych potrzeb.

Modułowa platforma MEB to odpowiednik platformy MQB używanej w grupie Volkswagena to budowania samochodów z silnikami spalinowymi i częściowo zelektryfikowanymi układami napędowymi. MEB opracowano jednak z myślą o samochodach całkowicie elektrycznych. Jest ona podstawą konstrukcyjną samochodu i umożliwia łączenie ze sobą wielu różnorodnych komponentów, a w efekcie tworzenie samochodów o dowolnych proporcjach i do dowolnego celu.

Platforma MEB
Platforma MEB
Moduł z akumulatorem to największa część platformy MEB. Wykonany jest z masywnej aluminiowej ramy, w której znajdują się moduły poszczególnych ogniw. Jednostka tworzy podłogę samochodu, a jej mocowanie do nadwozia sprawia, że ​​samochód jest bardziej wytrzymały konstrukcyjnie. Akumulator montowany w podłodze występuje w dwóch rozmiarach.

W obudowie można zainstalować do dwunastu modułów, z których każdy zawiera 24 ogniwa. To sprawia, że największy akumulator waży około 493 kilogramów, a jego łączna pojemność wynosi 82 kWh, z czego 77 kWh wykorzystywane jest do napędzania samochodu. Średniej wielkości akumulator waży 376 kilogramów i zawiera dziewięć modułów o łącznej pojemności 62 kWh. Najmniejszy ma osiem modułów podstawowych, waży 345 kilogramów i oferuje pojemność 55 kWh. Konstrukcja zawiera również układ chłodzenia, system zarządzania akumulatorem oraz niezbędne złącza.

Platforma MEB
Platforma MEB
Akumulator wymaga ładowania, dlatego modułowa platforma MEB zawiera standardowe rozwiązania techniczne i niezbędną elektronikę zarządzania wydajnością, która kontroluje zarówno ładowanie, jak i późniejsze przekazywanie mocy do układu napędowego. System obsługuje ładowanie prądem przemiennym lub stałym.

Samochód osadzony na platformie MEB może być m.in. ładowany prądem przemiennym o mocy 2,3 kW (z gniazda domowego lub za pomocą kabla typu 2) oraz 7,2 kW i 11 kW (z gniazda 400 V, na stacji ładującej, z wykorzystaniem Wallboxa oraz za pomocą kabla typu 3).

Szybkie ładowanie prądem stałym może odbywać się z mocą do 50, 100 lub nawet 125 kW. W takim przypadku kabel ładujący typu 4 jest zawsze częścią stacji ładującej. Projektanci samochodów mogą wybrać, które moce ładowania będą obsługiwane przez dany pojazd. Enyaq iV możemy być ładowany z mocą do 125 kW w swoich najmocniejszych wersjach 80 i 80x oraz RS.

Skoda Enyaq iV
Skoda Enyaq iV
Za napęd samochodów elektrycznych opartych na platformie MEB odpowiada przede wszystkim silnik elektryczny umieszczony na tylnej osi. Jest on niewielki i waży około 90 kilogramów. Maksymalna moc silnika elektrycznego wynosi 150 kW, dostępne są również wersje 132 i 109 kW. W wersjach z napędem na cztery koła dodatkowy silnik elektryczny montowany jest na przedniej osi, aby zwiększyć moc systemu do 195 lub 225 kW – ta opcja jest dostępna dla Enyaq RS iV.

Silniki wymagają chłodzenia, które odbywa się za pomocą standardowej chłodnicy umieszczonej z przodu samochodu i układu obiegu płynu chłodzącego napędzanego pompą elektryczną.

Moc silników elektrycznych nie jest przenoszona bezpośrednio na koła. Przechodzi przez prostą przekładnię jednostopniową. Wszystko dlatego, że silnik może pracować z prędkością do 16 000 obrotów na minutę, a prędkość ta musi zostać zmniejszona w celu przeniesienia napędu na koła.

Przełożenie w przybliżeniu 1:10 (w modelu z maksymalną prędkością 160 km/h) osiągane jest za pomocą dwóch małych kół zębatych. Przekładnia nie ma biegu wstecznego. Gdy auto ma pojechać do tyłu, silnik elektryczny obraca się po prostu w przeciwnym kierunku. Stały moment obrotowy silnika elektrycznego (do 310 Nm) sprawia, że zmiana biegu w celu optymalizacji osiągów jest zbędna, więc wystarczy tylko jedna prędkość. Dzięki temu przekładnia staje się bardzo kompaktowa i stanowi część modułu silnika elektrycznego.

Podobnie jak w przypadku platformy MQB, łączność i systemy Infotainment stanowią część platformy konstrukcyjnej. System jest w pełni cyfrowy, a na desce rozdzielczej znajdują się dwa wyświetlacze: pierwszy – z danymi dotyczącymi jazdy oraz drugi – duży ekran systemów infotainment. Łączność z sieciami komórkowymi jest standardową funkcją. Jedną z nowych opcji platformy MEB jest wyświetlacz head-up umieszczony na przedniej szybie z elementami rzeczywistości rozszerzonej.

Platforma MEB od samego początku była rozwijana w kierunku trzeciego poziomu autonomicznej jazdy. Zakłada on, że w pewnych warunkach system może całkowicie przejąć kierowanie samochodem, np.: na autostradach. W przyszłości samochody oparte na MEB będą oferowały tego rodzaju możliwości a funkcje automatycznej jazdy będą obsługiwane przez system trzech zintegrowanych wysokowydajnych komputerów (ICAS).

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Platforma MEB. Cechy i możliwości - GALERIA ZDJĘĆ

Platforma MEB. Cechy i możliwościPlatforma MEB. Cechy i możliwościPlatforma MEB. Cechy i możliwościPlatforma MEB. Cechy i możliwości

Zobacz także

COTY 2022. W finale 6 aut elektrycznych!

COTY 2022. W finale 6 aut elektrycznych! 2021-11-29

Poznaliśmy właśnie finałową siódemkę prestiżowego konkursu Car of the Year 2022. W gronie finalistów znalazło się aż sześć samochodów elektrycznych! W siódemce finalistów znalazły się:- Cupra Born, - Ford Mustang Mach-E, - Hyundai Ioniq 5, -...
Skoda Enyaq Coupe iV

Skoda Enyaq Coupe iV 2021-09-09

Skoda poszerzy gamę modelu Enyaq iV o wersję coupe. Czesi pokazali już pierwsze zdjęcia tego pojazdu, jeszcze w kamuflażu.Elektryczny SUV Enyaq iV zanotował udany debiut. Dotychczas w całej Europie zamówiono już około 70 000 egzemplarzy tego modelu....
Euro NCAP. Duża wpadka Dacii?

Euro NCAP. Duża wpadka Dacii? 2021-04-15

Eksperci od poziomu bezpieczeństwa nowych aut rozbili cztery kolejne modele. Tym razem testom zderzeniowym poddano nowe: Dacię Sandero, Dacię Logan, Skodę Enyaq iV oraz Volkswagena ID.4.Duster i Sandero bazują na tej samej platformie. Technicznymi...
Skoda ENYAQ iV Sportline

Skoda ENYAQ iV Sportline 2021-02-16

Jeszcze w tym roku gamę modelową elektrycznej Skody ENYAQ iV uzuełni wersja Sportline. Auto poznamy m.in. po czarnych elementach nadwozia, dużych obręczach kół ze stopów lekkich i obniżonym zawieszeniu. Wersja Sportline dostępna będzie w odmianach:...
Skoda Enyaq iV już w Polsce. Ceny!

Skoda Enyaq iV już w Polsce. Ceny! 2021-01-13

Nowy elektryczny SUV - ENYAQ iV dołącza do oferty marki Skody na polskim rynku. Pierwszy elektryczny model producenta oparty na platformie MEB oferuje imponujący zasięg do 536 km, możliwość szybkiego ładowania oraz najnowsze systemy bezpieczeństwa....
Skoda Enyaq iV z nowymi systemami bezpieczeństwa

Skoda Enyaq iV z nowymi systemami bezpieczeństwa 2020-12-03

Najnowszy model Skody, Enyaq iV ma być najbardziej bezpiecznym pojazdem tego producenta. Samochód zostanie wyposażony nie tylko w liczne systemy wspomagające kierowcę, ale także dziewięć poduszek powietrznych. Flagowy model czeskiej marki otrzyma...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.