chceauto.pl
x
Platforma MEB. Cechy i możliwości

Platforma MEB. Cechy i możliwości

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2020-11-30
Skoda Enyaq iV jest pierwszym elektrycznym pojazdem zbudowanym na platformie MEB grupy Volkswagena. Platforma otwiera przed użytkownikami samochodów szereg nowych możliwości, takich jak wybór mocy silnika i pojemności akumulatora. Dzięki temu kierowcy Enyaq iV, a w przyszłości kolejnych modeli elektrycznych, będą mieć duże możliwości dopasowania auta do własnych potrzeb.

Modułowa platforma MEB to odpowiednik platformy MQB używanej w grupie Volkswagena to budowania samochodów z silnikami spalinowymi i częściowo zelektryfikowanymi układami napędowymi. MEB opracowano jednak z myślą o samochodach całkowicie elektrycznych. Jest ona podstawą konstrukcyjną samochodu i umożliwia łączenie ze sobą wielu różnorodnych komponentów, a w efekcie tworzenie samochodów o dowolnych proporcjach i do dowolnego celu.

Platforma MEB
Platforma MEB
Moduł z akumulatorem to największa część platformy MEB. Wykonany jest z masywnej aluminiowej ramy, w której znajdują się moduły poszczególnych ogniw. Jednostka tworzy podłogę samochodu, a jej mocowanie do nadwozia sprawia, że ​​samochód jest bardziej wytrzymały konstrukcyjnie. Akumulator montowany w podłodze występuje w dwóch rozmiarach.

W obudowie można zainstalować do dwunastu modułów, z których każdy zawiera 24 ogniwa. To sprawia, że największy akumulator waży około 493 kilogramów, a jego łączna pojemność wynosi 82 kWh, z czego 77 kWh wykorzystywane jest do napędzania samochodu. Średniej wielkości akumulator waży 376 kilogramów i zawiera dziewięć modułów o łącznej pojemności 62 kWh. Najmniejszy ma osiem modułów podstawowych, waży 345 kilogramów i oferuje pojemność 55 kWh. Konstrukcja zawiera również układ chłodzenia, system zarządzania akumulatorem oraz niezbędne złącza.

Platforma MEB
Platforma MEB
Akumulator wymaga ładowania, dlatego modułowa platforma MEB zawiera standardowe rozwiązania techniczne i niezbędną elektronikę zarządzania wydajnością, która kontroluje zarówno ładowanie, jak i późniejsze przekazywanie mocy do układu napędowego. System obsługuje ładowanie prądem przemiennym lub stałym.

Samochód osadzony na platformie MEB może być m.in. ładowany prądem przemiennym o mocy 2,3 kW (z gniazda domowego lub za pomocą kabla typu 2) oraz 7,2 kW i 11 kW (z gniazda 400 V, na stacji ładującej, z wykorzystaniem Wallboxa oraz za pomocą kabla typu 3).

Szybkie ładowanie prądem stałym może odbywać się z mocą do 50, 100 lub nawet 125 kW. W takim przypadku kabel ładujący typu 4 jest zawsze częścią stacji ładującej. Projektanci samochodów mogą wybrać, które moce ładowania będą obsługiwane przez dany pojazd. Enyaq iV możemy być ładowany z mocą do 125 kW w swoich najmocniejszych wersjach 80 i 80x oraz RS.

Skoda Enyaq iV
Skoda Enyaq iV
Za napęd samochodów elektrycznych opartych na platformie MEB odpowiada przede wszystkim silnik elektryczny umieszczony na tylnej osi. Jest on niewielki i waży około 90 kilogramów. Maksymalna moc silnika elektrycznego wynosi 150 kW, dostępne są również wersje 132 i 109 kW. W wersjach z napędem na cztery koła dodatkowy silnik elektryczny montowany jest na przedniej osi, aby zwiększyć moc systemu do 195 lub 225 kW – ta opcja jest dostępna dla Enyaq RS iV.

Silniki wymagają chłodzenia, które odbywa się za pomocą standardowej chłodnicy umieszczonej z przodu samochodu i układu obiegu płynu chłodzącego napędzanego pompą elektryczną.

Moc silników elektrycznych nie jest przenoszona bezpośrednio na koła. Przechodzi przez prostą przekładnię jednostopniową. Wszystko dlatego, że silnik może pracować z prędkością do 16 000 obrotów na minutę, a prędkość ta musi zostać zmniejszona w celu przeniesienia napędu na koła.

Przełożenie w przybliżeniu 1:10 (w modelu z maksymalną prędkością 160 km/h) osiągane jest za pomocą dwóch małych kół zębatych. Przekładnia nie ma biegu wstecznego. Gdy auto ma pojechać do tyłu, silnik elektryczny obraca się po prostu w przeciwnym kierunku. Stały moment obrotowy silnika elektrycznego (do 310 Nm) sprawia, że zmiana biegu w celu optymalizacji osiągów jest zbędna, więc wystarczy tylko jedna prędkość. Dzięki temu przekładnia staje się bardzo kompaktowa i stanowi część modułu silnika elektrycznego.

Podobnie jak w przypadku platformy MQB, łączność i systemy Infotainment stanowią część platformy konstrukcyjnej. System jest w pełni cyfrowy, a na desce rozdzielczej znajdują się dwa wyświetlacze: pierwszy – z danymi dotyczącymi jazdy oraz drugi – duży ekran systemów infotainment. Łączność z sieciami komórkowymi jest standardową funkcją. Jedną z nowych opcji platformy MEB jest wyświetlacz head-up umieszczony na przedniej szybie z elementami rzeczywistości rozszerzonej.

Platforma MEB od samego początku była rozwijana w kierunku trzeciego poziomu autonomicznej jazdy. Zakłada on, że w pewnych warunkach system może całkowicie przejąć kierowanie samochodem, np.: na autostradach. W przyszłości samochody oparte na MEB będą oferowały tego rodzaju możliwości a funkcje automatycznej jazdy będą obsługiwane przez system trzech zintegrowanych wysokowydajnych komputerów (ICAS).

Platforma MEB. Cechy i możliwości - GALERIA ZDJĘĆ

Platforma MEB. Cechy i możliwościPlatforma MEB. Cechy i możliwościPlatforma MEB. Cechy i możliwościPlatforma MEB. Cechy i możliwości

Zobacz także

Test: Skoda Enyaq iV 80 Maxx – w starciu z zimą

Test: Skoda Enyaq iV 80 Maxx – w starciu z zimą 2024-03-01

Skoda Enyaq iV zaprezentowana została w 2020 roku, będąc pierwszym i jak na razie jedynym elektrycznym modelem czeskiego producenta. To samochód wyjątkowy też z innego powodu – cenowo pozycjonuje się wyraźnie wyżej niż inne auta w gamie i jest...
Test: Skoda Enyaq Coupe iV - nowy kierunek rozwoju

Test: Skoda Enyaq Coupe iV - nowy kierunek rozwoju 2023-09-03

W ostatnich latach Skoda przechodzi znaczącą przemianę i wydaje się, że kierownictwo czeskiej marki zyskało większą autonomię oraz swobodę do rozwoju swoich produktów w koncernie VW. Bynajmniej nie są to już budżetowe i proste samochody, ale...
Skoda Enyaq iV Coupe. Polskie ceny

Skoda Enyaq iV Coupe. Polskie ceny 2022-11-04

Skoda wprowadza do sprzedaży na polskim rynku model Enyaq iV Coupe. Samochód będzie dostępny również w sportowej wersji RS. Ceny są niezwykle wysokie.Nowe elektryczne coupe Skody dostępne jest na polskim rynku z akumulatorem o pojemności 82 kWh oraz w...
Skoda Enyaq RS iV. Elektryczny sportowiec

Skoda Enyaq RS iV. Elektryczny sportowiec 2022-10-25

Skoda rozszerza rodzinę aut z oznaczeniem RS o kolejny elektryczny model – Enyaq RS iV. Podobnie jak w przypadku wersji Coupe, marka zdecydowała się na wyposażenie auta w dwa silniki elektryczne o łącznej mocy systemowej 299 KM, które zapewniają...
Ford i Volkswagen zacieśniaja współpracę. Będą "wspólne" modele?

Ford i Volkswagen zacieśniaja współpracę. Będą "wspólne" modele? 2022-03-16

Ford Motor Company i Grupa Volkswagen poszerzają współpracę w dziedzinie samochodów elektrycznych. Ford planuje budowę kolejnego auta na niemieckiej platformie MEB z przeznaczeniem na rynek europejski. Oznacza to, że amerykański koncern podwoi liczbę...
Skoda Enyaq z nowym oprogramowaniem

Skoda Enyaq z nowym oprogramowaniem 2022-02-27

Przy okazji wprowadzenia na rynek Enyaq Coupe Skoda aktualizuje oprogramowanie pokładowe w klasycznej odmianie Enyaq.Nie chodzi jednak tylko o system infotainment, a o oprogrowanie zarządzające całym samochodem. To również od niego zależy, jakim...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS