Układu e-Power to tzw. hybryda szeregowa, w której silnik spalinowy służy wyłącznie do wytwarzania energii elektrycznej, zasilającej bezpośrednio silnik elektryczny napędzający koła, a w razie potrzeby również doładowującej akumulator. Silnik spalinowy nie ma możliwości napędzania kół.
- E-Power Nissana to hybryda szeregowa
- Nissan Qashqai e-Power. Zużycie paliwa
- Nissan Qashqai z nowym napędem e-Power. Ceny i premiera
E-Power Nissana to hybryda szeregowa
W przeciwieństwie do tradycyjnych hybryd, system ten nie wymaga skrzyni biegów ani mechanicznego połączenia silnika spalinowego z elektrycznym w celu napędzania kół. Dzięki temu reakcja na wciśnięcie pedału przyspieszenia jest natychmiastowa, a jazda wyjątkowo płynna niemal jak w samochodzie elektrycznym. Podobnie jak w nim, system rekuperacji energii przekształca energię kinetyczną w elektryczną, która trafia z powrotem do akumulatora.

Nissan Qashqai e-Power
Sercem zmodernizowanego układu e-Power jest opracowany od podstaw modułowy zespół napędowy typu 5 w 1, integrujący silnik elektryczny, generator, falownik, przekładnię redukcyjną oraz przekładnię podwyższającą prędkość obrotową w jednej obudowie.
W połączeniu z udoskonaloną kalibracją jednostki spalinowej oraz poprawioną izolacją akustyczną, rozwiązanie to pozwala znacząco ograniczyć hałas i wibracje podczas pracy pod obciążeniem.

Układ napędowy e-Power
Nissan Qashqai e-Power. Zużycie paliwa
Moc wzrosła o 15 KM (11 kW) i wynosi teraz maksymalnie 205 KM (w trybie Sport, w pozostałych 190 KM). Pojemność akumulatora pozostała bez zmian – 2,1 kWh. Trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1.5 litra z turbodoładowaniem został zaprojektowany całkowcie od nowa i opracowany specjalnie z myślą o zastosowaniu w systemie e-Power.
Według producenta Nissan Qashqai z nowym układem e-Power ma zużywać o 16 proc. mniej paliwa w mieście i o 14 proc - podczas jazdy autostradowej. Co to oznacza? Niedawno mieliśmy okazję
przetestować Nissana Qasqai e-Power w naszym serwisie, wówczas samochód w mieście zużywał około 7 l benzyny na 100 km. Na drogach krajowych zużycie paliwa wynosił 5 l/100 km, a na autostradzie - 8 l/100 km.

Nissan Qashqai e-Power
Nissan zapewnia, że ze zmodernizowanym napędem Qashqai przejedzie nawet 1200 km. Biorąc pod uwagę, że do auta można zatankować 55 litrów benzyny, zużycie paliwa musiałoby wynosić 4,6 l/100 km. To możliwe podczas spokojnej jazdy z prędkościami do 90 km/h.
Nissan Qashqai z nowym napędem e-Power. Ceny i premiera
Jeśli potwierdzi się autotradowe zużycie niższe o 14 proc, to wynik powinien spaść z 8 do 6,9 l/100 km, co oznaczałoby autostradowy, realny zasięg wynoszący 800 km. Jeszcze przez długie lata takich wyników nie osiągnie żaden samochód elektryczny.

Nissan Qashqai e-Power
Nissan Qashqai z system e-Power nowej generacji, będzie nadal produkowany w fabryce w Sunderland w Wielkiej Brytanii. Na rynkach europejskich samochód pojawi się we wrześniu 2025 roku. W kolejnych miesiącach model zostanie wprowadzony do oferty w Afryce i Oceanii.
Ceny nie są jeszcze znane. Obecnie za Nissana Qashqai e-Power trzeba zapłacić przynajmniej 157 tys. zł i jest to cena promocyjna, o 10 tys. zł niższa od katalogowej.