chceauto.pl
x

Kia Sportage

Oceny użytkowników3.5216/5. Głosy: 255
Ocena: 3.52/5
Głosy: 255.

Wybierz rocznik

1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019

Kia Sportage I (1995-2001)

Model Sportage pierwszej generacji produkowany był w latach 1992 - 2004.

Chociaż samochód przypomina popularne w ostatnim czasie niewielkie SUVy, konstrukcyjnie bliżej mu jednak do terenówki. Nadwozie zamontowano na ramie, w przeniesieniu napędu znalazł się dwustopniowy reduktor.

Typowe usterki tego modelu to niedomagania ze strony układu elektrycznego. Słaba jakość styków i osłon sprawia, że zwłaszcza w warunkach dużej wilgotności elektryka może płatać figle. Samochody z benzynowymi jednostkami napędowymi miewają też problemy z cewkami zapłonowymi. Usterka objawia się przeważnie „dziurami” w mocy jednostki napędowej, zwłaszcza na wysokich obrotach. Jakością nie grzeszą też przewody hamulcowe, które po kilku latach potrafią przerdzewieć.

Niezbyt odporne na rdzę jest również nadwozie, szybko zużywają się elementy przeniesienia napędu przedniej osi.

Kia Sportage II (2005-2010)

Kia Sportage drugiej generacji trafiła na rynek w 2004 roku. Była to zupełnie nowa konstrukcja, technicznie bliźniacza z Hyundaiem Tucson, z założenia mająca rywalizować z takimi pojazdami, jak Toyota RAV4 czy Nissan X-Trail.

W porównaniu z poprzednią generacją samochód stał się o bardziej ucywilizowany. Zdecydowanie pewniej prowadzi się na utwardzonych nawierzchniach, wnętrze przypomina auta osobowe. Sportage II to taki etap pośredni w ewolucji, jaką przeszły samochody terenowe - od dzielnych w terenie, ale pozbawionych komfortu pojazdów do crossoverów, które wyglądają jak terenówki, ale którymi nie powinno się zjeżdżać z asfaltu.

Kia Sportage II jest więc klasycznym SUV-em, którym jeszcze da się wjechać w niezbyt ciężki teren, a którego użytkowanie w mieście nie jest męką. W przeciwieństwie do I generacji, Sportage II posiada nadwozie samonośne, a nie zbudowane na ramie. Mimo tego, można mieć zastrzeżenia do precyzji prowadzenia, za to komfort poprawił się zdecydowanie.

Starsze egzemplarze Sportage II posiadają napęd wszystkich kół oparty o sprzęgło wiskotyczne (napęd 4x4 załącza się automatycznie po wykryciu poślizgu kół przedniej osi, kierowca ma możliwość zablokowania rozkładu momentu między osiami, przy czym blokada wyłącza się po przekroczenia 30 km/h). W późniejszych latach produkcji wprowadzono również wersje przednionapędowe.

Wnętrze jest wygodne i ergonomiczne, chociaż pozbawione polotu. Pasażerowie nie powinno narzekać na brak miejsca, za wyjątkiem bagażnika, którego pojemność nie imponuje. Wyposażenie obejmuje zawsze klimatyzację i "elektrykę", a więc wszystko to, co jest najbardziej potrzebne. Lepiej wyposażone są wersje poliftingowe (od 2006 roku) - liczbę poduszek zwiększono do sześciu, pojawiło się fabryczne radio z USB.

Wybór jednostek napędowych Kii Sportage II nie był szczególnie szeroki, ale wystarczający. Podstawowy silnik benzynowy ma 2 litry pojemności i 142 KM. To udana jednostka, która dość dobrze znosi potraktowanie instalacją gazową. Alternatywę stanowi silnik V6, który parowany był z automatyczną skrzynią biegów. Duża pojemność i czterobiegwy automat oznaczają spore zużycie paliwa, stąd ta wersja nie jest popularna na rynku wtórnym.

W Sportage II stosowano również jeden silnik wysokoprężny, który w toku produkcji poddawany był modernizacji. Początkowo ta dwulitrowa jednostka dysponowała mocą 112 KM, co - jak na tak duży samochód - traktować trzeba jako absolutne minimum. Zaletą jest natomiast względna prostota i trwałość tej konstrukcji. Wadą - oprócz niskiej mocy - wysokie zużycie paliwa, co jest konsekwencją zmagania się z ciężkim samochodem, oraz dość znaczne wyeksploatowanie spowodowane dużymi przebiegami (jednostkę tę znajdziemy w najstarszych egzemplarzach).

Od 2006 roku silnik dysponował już mocą 140, a od 2008 - 150 KM. Obie wersje zużywają nieco mniej paliwa i są bardziej dynamiczne, ale posiadają filtr cząstek stałych oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek, co oznacza większe kłopoty serwisowe. W silnikach tych dość szybko zużywają się również koła dwumasowe.

Warto zwrócić uwagę, że od 2007 roku - w związku z ekspansją koreańskiej firmy na rynku europejskie - produkcję Sportage'a przeniesiono z Korei Płd na Słowację. To był dobry ruch - jakość pojazdów wzrosła, zwiększono przy tym długość ochrony gwarancyjnej: na nadwozie z 6 do 10 lat, co świadczy o lepszym zabezpieczeniu antykorozyjnym, a na mechanikę - z trzech do pięciu (siedem na układ napędowy), przy czym gwarancja mechaniczna jest limitowana przebiegiem 150 tys. km. Oczywiście warunkiem utrzymania gwarancji jest wykonywanie przeglądów w ASO.

Niewątpliwą zaletą używanej Kii Sportage II jest przystępna cena, wyraźnie niższa niż w przypadku bezpośredniej konkurencji. Ceny części zamiennych również nie są wygórowane, większość popularnych elementów eksploatacyjnych dostępna jest poza ASO jako zamienniki.

Na rynku nie brakuje egzemplarzy z polskiej sieci dystrybucyjnej, z udokumentowaną historią serwisową. Jedyne czego może brakować Sportage'owi to prestiż...

Kia Sportage III (2010-2015)

W 2010 roku do salonów trafiła Kia Sportage trzeciej generacji. Samochód nie ma nic wspólnego z poprzednikiem. Nowa i ciekawa jest stylizacja, nowe rozwiązania techniczne.

Kia Sportage III debiutowała w 2010 roku. Samochód nie ma nic wspólnego z poprzednikiem, opracowano go od postaw, stosując nowe rozwiązania techniczne. Pojazd zerwał przy tym z tradycją. O ile pierwsza generacja była dzielna w terenie, a druga - jeszcze dawała radę, o tyle Sportage III to typowy crossover, którym nie powinno się zapuszczać dalej niż do domku lotniskowego.

Sportage III spotkał się jednak z ciepłym przyjęciem. Kupujący doceniali niewygórowane, niższe niż u konkurencji ceny oraz ciekawy design. Muskularnie wyglądający samochód ma jednak pewne wady - potężne tylne słupki i niskie szyby dość znacznie ograniczają widoczność. Na szczęście udało się poprawić jedną z większych wad Sportage'a II, pojemność bagażnika wzrosła o ponad 100 litrów i jest wreszcie więcej niż symboliczna.

Wnętrze Sportage'a nie zaskakuje, jest typowe dla Kii. Ergonomia jest poprawna, jednak zastosowane plastiki nie imponują jakością, co niestety z czasem prowadzi do generowania przez deskę dziwnych niepożądanych dźwięków.

Wybór jednostek napędowych w Sportage'u III nie jest szczególnie szeroki. Bazowy silnik to benzynowa jednostka 1.6 GDI o mocy 135 KM. Silnik ten nie generuje większych problemów, poza tym, że jest po prostu słaby. Osiągi Sportage'a 1.6 GDI są mocno przeciętne, zużycie paliwa również, a instalacja gazowa nie wchodzi w grę. Trzeba się liczyć również z odkładaniem nagaru na zaworach, co jest typową przypadłością jednostek z bezpośrednim wtryskiem.

Mocniejszą alternatywę (163 KM) stanowi klasyczna jednostka dwulitrowa, która jednak również nie zapewnia ciężkiemu pojazdowi ponadprzeciętnych osiągów i również nie należy do silników oszczędnych. Po stronie plusów trzeba zapisać trwałość i niezawodność.

W tej sytuacji naturalnym wyborem stają się jednostki wysokoprężne. Wybierać można pomiędzy silnikiem 1.7 CRDI (115 KM) i 2.0 CRDI (dostępny w dwóch wariantach: 136 i 184 KM). Mniejsza jednostka cierpi na podobne przypadłości, jak silniki benzynowe, czyli brak mocy (choć nieco to rekompensuje wyższym momentem obrotowym).

Natomiast jednostka dwulitrowa, dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu najlepiej nadaje się do napędzania crossovera. Oczywiście liczyć trzeba się z tym, że jest konstrukcja nowoczesna, a więc wyposażona we wtrysk typu common-rail, filtr cząstek stałych oraz koło dwumasowe. O tym, co to oznacza podczas eksploatacji chyba nie trzeba przypominać - elementy te podlegają zużyciu (podobnie jak turbosprężarka) a filtr podczas jazdy miejskiej może się zatykać.

Zaznaczamy, że Kia nie jest żadnym wyjątkiem. Po prostu kupując dowolnego względnie nowego diesla dowolnej firmy, trzeba się liczyć z tym, że jego eksploatacja to nie tylko wydatki na paliwo.

Jak przystało na crossovera, Sportage III jest oferowany z napędem tylko jednej osi. Napęd 4x4 jest dostępny dopiero w parze z mocniejszymi silnikami. Napęd tylnej osi jest automatycznie dołączony po wykryciu poślizgu kół, możliwe jest włączenie blokady międzyosiowej, która jest automatycznie dezaktywowana po przekroczeniu 40 km/h). Sportage występuje również z automatyczną skrzynią biegów, ale jest to klasyczna konstrukcja, która działa wolno i która generuje nieco wyższe zużycie paliwa.

Zawieszenie samochodu również jest typowe dla crossovera, a nie SUV-a, czy samochodu terenowego. By zapewnić dobre prowadzenie zestrojono je twardo, nawet chyba nieco za bardzo, przez co cierpi komfort. Oczywiście takie zawieszenie nie sprawdzi się w terenie.

Kia Sportage III objęta jest 7-letnią gwarancją, oczywiście pod warunkiem wykonywania regularnych przeglądów. Ceny nie części - jak na ASO - nie są przesadnie wysokie. Niestety, krótki staż rynkowy modelu powoduje, że rynek zamienników nie jest jeszcze rozwinięty.

Kia Sportage IV (2016-2018)

Kia Sportage IV generacji debiutowała jesienią 2015 roku na salonie we Frankfurcie, a w salonach pojawił się na początku 2016 roku.

W porównaniu do poprzednika samochód urósł - jest o 4 cm dłuższy, co oznacza, że ma 4,48 m długości. O 3 cm zwiększono rozstaw osi (do 2,67 m), co przełożyło się na obszerniejsze wnętrze. Udało się również powiększyć bagażnik, jego pojemność wzrosła z 465 do 503 litrów.

Wyposażenie samochodu obejmuje m.in. osiem poduszek powietrznych oraz - w zależności od wersji - szereg systemów bezpieczeństwa, np. układ automatycznego hamowania, asystenta pasa ruchu, automatycznego wyłączania świateł drogowych, monitorowania martwego kąta, czy rozpoznawania znaków. Oczywiście zabraknąć nie mogło systemu infotainment z 7- lub 8-calowym ekranem dotykowym.

Nowością w gamie Sportage jest wersja GT. Samochód posiada sportowe dodatki (nakładki na progi, ozdobną końcówkę rury wydechowej, 19-calowe koła itp), a jego źródłem mocy może być wyłącznie silnik 1.6 T-GDI.

W połowie 2018 roku pokazano Sportage po liftingu. Największą nowością jest wprowadzenie wersji hybrydowej. Zespół napędowy typu "mild hybrid" składa się z wysokoprężnej jednostki napędowej oraz silnika elektrycznego o napięciu 48 V. Nowy zespół napędowy jest oznaczony jako EcoDynamics+.

Dotychczas montowany w Sportage silnik CRDi o pojemności 1,7 l (z bezpośrednim wtryskiem typu common-rail) został zastąpiony przez nową, 1,6-litrową jednostkę napędową z rodziny "U3", która występuje w dwóch wariantach mocy – 115 KM i 136 KM. W mocniejszej wersji Sportage jest dostępny z napędem na cztery koła i 7-biegową przekładnią z dwoma sprzęgłami.

Zmiany w stylistyce nadwozia Sportage obejmują nowe zderzaki z przodu i z tyłu, nowe przednie i tylne światła oraz nowe 16-, 17- i 19-calowe obręcze kół z lekkich stopów.

Kia Sportage IV produkowana jest w słowackiej fabryce Kii w Żylinie.

Przykładowe samochody

Kia Sportage

Kia Sportage IV FL 1.6 GDI 132 KM

2018, SUV
napęd: przedni
skrzynia: ręczna
cena: 82 000,00 zł
Kia Sportage

Kia Sportage IV 1.6 GDI 132 KM

2016, SUV
napęd: przedni
skrzynia: ręczna
cena: 57 000,00 zł
DostępnośćOferta jest szeroka, jest w czym wybieraćOceny3.34/5. Głosy: 35
Kia Sportage

Kia Sportage III 2.0 CRDi 184 KM

2010, SUV
napęd: przedni
skrzynia: ręczna
cena: 45 000,00 zł
DostępnośćSporadycznie pojawiają się pojedyncze oferty
Kia Sportage

Kia Sportage II FL 2.0 143 KM

2007, SUV
napęd: 4x4
skrzynia: ręczna
cena: 24 000,00 zł
DostępnośćBez ofert na rynkuOceny5.00/5. Głosy: 2
Kia Sportage

Kia Sportage II 2.0 143 KM

2005, SUV
napęd: 4x4
skrzynia: ręczna
cena: 20 000,00 zł
DostępnośćOd czasu do czasu można trafić na ogłoszenia
Kia Sportage

Kia Sportage I 2.0 MRDi 128 KM

1995, SUV
napęd: 4x4
skrzynia: ręczna
cena: 4 000,00 zł
DostępnośćOd czasu do czasu można trafić na ogłoszeniaOceny5.00/5. Głosy: 1

Zobacz także

Kia Sportage po liftingu

Kia Sportage po liftingu 2018-05-25

Kia ujawniła pierwsze zdjęcia i informacje na temat odświeżonego Sportage. To pierwszy samochód marki Kia, który w ramach globalnej strategii elektryfikacji modeli został wyposażony w zespół napędowy typu "mild hybrid" składający się z...
Najpopularniejsze SUVy 2017 roku

Najpopularniejsze SUVy 2017 roku 2018-04-17

Od kilku lat sprzedaż nowych samochodów napędzają suvy. Które marki i modele czerpią z tego największe profity?W ubiegłym roku najlepiej sprzedającym się samochodem tego typu w skali świata byłą Toyota RAV4. W skali świata model japońskiego...
Kia Sportage znalazła 5 mln nabywców

Kia Sportage znalazła 5 mln nabywców 2018-03-20

Kia sprzedała na całym świecie już pięć milionów egzemplarzy modelu Sportage.Historia Kii Sportage, jako samochodu produkowanego seryjnie, rozpoczęła się w 1993 roku. Od tego czasu do dzisiaj Kia zaprezentowała już cztery generacje tego modelu. Na...
World Car of the Year 2017. Kandydaci!

World Car of the Year 2017. Kandydaci! 2016-10-25

Wiemy już, które z modeli mają szansę na prestiżowy tytuł „Światowego Samochodu Roku 2016”. Jury złożone z dziennikarzy motoryzacyjnych z najróżniejszych części globu opublikowało listę nominowanych obejmującą aż 23 pozycje.Jeśli...
Nowa Kia Sportage już w produkcji

Nowa Kia Sportage już w produkcji 2015-12-30

W fabryce Kii nieopodal słowackiej Żyliny wystartowała linia montażowa nowej generacji modelu Sportage. Samochód, który zadebiutował na tegorocznym salonie we Frankfurcie, wzorowany jest na koncepcyjnym modelu Provo z 2013 roku. Za kształty karoserii...
Nowa Kia Sportage oficjalnie!

Nowa Kia Sportage oficjalnie! 2015-09-02

Wiemy już niemal wszystko o nowej Kii Sportage. Po tym, jak Koreańczycy pokazali niedawno pierwsze zdjęcia, poznaliśmy teraz dane techniczne i wygląd wnętrza.Nowy model urósł. Samochód jest o 4 cm dłuższy od obecnej generacji, co oznacza, że ma...
Nowa Kia Sportage oficjalnie!

Nowa Kia Sportage oficjalnie! 2015-08-27

Kia opublikowała właśnie pierwsze zdjęcia nowej Sportage, która zadebiutuje na salonie motoryzacyjnym we Frankfurcie. Wygląd nowej Sportage jest dziełem europejskiego studia designu Kia we Frankfurcie, we współpracy z centralą w koreańskim Namyang i...
Rekordowa sprzedaż Kii

Rekordowa sprzedaż Kii 2015-08-23

W pierwszym półroczu tego roku Kia zanotowała w Europie rekordową sprzedaż. Z salonów koreańskiej marki wyjechało dokładnie 200 038 samochodów.Jest to wynik o 7,6 proc. wyższy niż ten, który udało się osiągnąć w ciągu sześciu miesięcy...
Kia Sportage nowej generacji tuż, tuż!

Kia Sportage nowej generacji tuż, tuż! 2015-08-17

Kia zaprezentowała pierwsze szkice modelu Sportage nowej generacji. To będzie jedna z najważniejszych premier koreańskiej marki w najbliższych miesiącach. Oficjalny światowy debiut nowej Kii Sportage będzie miała miejsce już we wrześniu na salonie...
Używane: Kia Sportage III

Używane: Kia Sportage III 2013-10-07

Kia Sportage III debiutowała w 2010 roku. Samochód nie ma nic wspólnego z poprzednikiem, opracowano go od postaw, stosując nowe rozwiązania techniczne. Pojazd zerwał przy tym z tradycją. O ile pierwsza generacja była dzielna w terenie, a druga -...
Używane: Kia Sportage II

Używane: Kia Sportage II 2013-09-26

Kia Sportage drugiej generacji trafiła na rynek w 2004 roku. Była to zupełnie nowa konstrukcja, technicznie bliźniacza z Hyundaiem Tucson, z założenia mająca rywalizować z takimi pojazdami, jak Toyota RAV4 czy Nissan X-Trail.W porównaniu z poprzednią...
Kupiłeś jedno z tych aut?

Kupiłeś jedno z tych aut? 2012-07-10

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego w specjalnym raporcie podsumował właśnie miniony rok. Którzy z producentów zaliczyć go mogą do udanych?Ze analiz PZPM na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów wynika, że najczęściej rejestrowanym...
Oto nowy Hyundai Santa Fe

Oto nowy Hyundai Santa Fe 2012-03-12

Hyundai zaprezentował właśnie pierwsze zdjęcia nowego wcielenia modelu Santa Fe. Wbrew pozorom, debiut auta nie zbiegł się w czasie z trwającym właśnie salonem motoryzacyjnym w Genewie. Koreańczycy zaprezentują swój nowy samochód za niespełna...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.