chceauto.pl
x
Jak powstało Porsche 911 GT3

Jak powstało Porsche 911 GT3

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2021-04-09 Opinie
Nowe Porsche 911 GT3 jest napakowane technicznymi nowinkami. w czasie prac rozwojowych inżynierom w szczególności przyświecał jeden cel: jeszcze bardziej podnieść osiągi tego sportowego samochodu bez uszczerbku na codziennej użyteczności.

Porsche 911 GT3
Porsche 911 GT3
Ważną rolę odegrała tu współpraca techników z działu rozwoju aut seryjnych ze specjalistami z sekcji Motorsport.

Postęp technologiczny nowego 911 GT3 jest widoczny zwłaszcza w dziedzinie aerodynamiki. Po raz pierwszy w seryjnym Porsche zamontowano „zawieszone” tylne skrzydło z mocowaniem w kształcie łabędziej szyi, podobnym jak w wyścigowym samochodzie GT 911 RSR oraz w pucharowym 911 GT3 Cup.

Porsche 911 GT3
Porsche 911 GT3
Ponieważ dwa aluminiowe wsporniki utrzymują element skrzydła od góry, strumień powietrza może bez zakłóceń przebiegać pod spodem – bardziej wrażliwym aerodynamicznie. Nowy design pozwolił na zmniejszenie strat przepływu oraz zwiększenie siły docisku. Ponadto, w połączeniu z wieloma innymi zabiegami, zaowocował dobrze zrównoważonymi warunkami niekorzystnego unoszenia.

- Opracowanie aerodynamiki nowego 911 GT3 wymagało przeprowadzenia około 700 symulacji. Ponad 160 godzin spędziliśmy na dostrajaniu samochodu w tunelu aerodynamicznym – powiedział Mathias Roll, inżynier ds. aerodynamiki. Kąt natarcia nowego tylnego skrzydła można regulować – do wyboru są cztery różne pozycje. Także przedni dyfuzor ustawia się w czterech pozycjach. - Przy 200 km/h, i to w fabrycznej specyfikacji, nowe 911 GT3 wytwarza o 50% większą siłę docisku niż jego poprzednik. W ustawieniu z maksymalną siłą docisku wzrost ten wynosi ponad 150%” – dodał Roll.

Porsche 911 GT3
Porsche 911 GT3
Podobnie jak w wyścigach balans aerodynamiczny nowego 911 GT3 można indywidualnie dostosowywać do warunków na torze i indywidualnego stylu jazdy.

Testy rozwojowe 4-litrowego wysokoobrotowego, wolnossącego silnika na stanowiskach badawczych były jeszcze bardziej czasochłonne. - W sumie motor nowego GT3 pracował na stanowisku testowym przez ponad 22 tysiące godzin. Podczas testów wielokrotnie symulowaliśmy typowe profile torów, a przez bardzo długi czas jednostka pracowała na pełnym gazie – powiedział Thomas Mader, menedżer projektu silników drogowych aut GT.

Porsche 911 GT3
Porsche 911 GT3
Silnik spontanicznie odpowiada na wciśnięcie pedału gazu i bazuje na wyścigowej jednostce wyścigowego samochodu GT3 – 911 GT3 R. w niemal niezmienionym wydaniu trafia również do 911 GT3 Cup. Jego moc – 375 kW (510 KM), osiągana przy 8400 obr./min – jest o 10 KM wyższa niż w poprzednim GT3. Elektroniczny ogranicznik wkracza do akcji dopiero przy 9000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wzrósł z 460 do 470 Nm.

Podobnie jak w sporcie motorowym za precyzyjną pracę zaworów przy wysokich obrotach odpowiadają sztywne popychacze zaworowe. Sprawdzona technika VarioCam zapewnia sterowanie wałkiem rozrządu dostosowane do prędkości obrotowej silnika i stanu obciążenia. Wał korbowy o dużych średnicach łożysk, szerokie panewki oraz powlekane plazmowo tuleje cylindrowe zapewniają mniejsze straty tarcia, a przy tym ograniczają zużycie eksploatacyjne.

Porsche 911 GT3
Porsche 911 GT3
Z powodu znacznych przyspieszeń wzdłużnych i poprzecznych, jakie nowe 911 GT3 generuje na torach, szczególne znaczenie ma zaopatrzenie wysokoobrotowego silnika w olej. Podobnie jak w autach przeznaczonych do sportu motorowego układ smarowania korzysta z suchej miski olejowej z oddzielnym zbiornikiem oleju.

Siedem stopni zasysania oleju sprawia, że jest on szybko i skutecznie kierowany z powrotem do zewnętrznego zbiornika. Smarowanie mocno obciążonych panewek korbowodowych odbywa się bezpośrednio z pompy, przez wał korbowy.

Porsche oferuje nowe 911 GT3 w cenie od 883 tys. zł. Dostawy pierwszych egzemplarzy przewidziano na maj 2021 r.

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Jak powstało Porsche 911 GT3 - GALERIA ZDJĘĆ

Jak powstało Porsche 911 GT3Jak powstało Porsche 911 GT3Jak powstało Porsche 911 GT3Jak powstało Porsche 911 GT3Jak powstało Porsche 911 GT3Jak powstało Porsche 911 GT3Jak powstało Porsche 911 GT3Jak powstało Porsche 911 GT3

Zobacz także

Nowe Porsche 911 GTS

Nowe Porsche 911 GTS 2021-06-23

Pierwsza odsłona 911 GTS zadebiutowała 12 lat temu. Teraz pojawia się nowe wydanie tej popularnej odmiany kultowego samochodu. Jest mocniejsze i bardziej wyraziste wizualnie, a przy tym zapewnia lepszą niż kiedykolwiek dynamikę jazdy. Auto napędza...
Porsche 911 GT3 z pakietem Touring

Porsche 911 GT3 z pakietem Touring 2021-06-16

Porsche wprowadza do sprzedaży model 911 GT3 z pakietem Touring. Ten napędzany silnikiem o mocy 375 kW (510 KM) samochód pozostaje rasowym sportowcem, ale może otrzymać bardziej dyskretny, cywilny wygląd. Nazwa „pakiet Touring” nawiązuje do wariantu...
Nowe Porsche 911 GT3. Na ulicę i na tor

Nowe Porsche 911 GT3. Na ulicę i na tor 2021-02-17

Porsche zaprezentowało 911 GT3. Najnowsze, siódme wcielenie tego modelu, tak jak poprzednie, powstało w ścisłej współpracy z Porsche Motorsport. Nowe 911 GT3 przenosi wyścigową technikę wprost do modelu seryjnego: architektura przedniej osi z...
Porsche 911 Turbo. Kolejna nowość!

Porsche 911 Turbo. Kolejna nowość! 2020-07-19

Po rynkowej premierze 911 Turbo S, która miała miejsce w marcu, do oferty dołącza nowa generacja 911 Turbo z nadwoziami Coupé oraz Cabriolet. Samochód jest napędzany silnikiem o mocy 427 kW (580 KM), czyli o 30 kW (40 KM) wyższej niż w poprzednikach,...
Porsche 911 Targa 4 oraz 911 Targa 4S

Porsche 911 Targa 4 oraz 911 Targa 4S 2020-05-18

Do Coupé i Cabrioleta dołącza trzecia odmiana nadwoziowa nowej generacji 911 – w postaci czteronapędowych wariantów 911 Targa 4 oraz 911 Targa 4S. Wizytówką 911 Targa pozostaje innowacyjny, w pełni automatycznie sterowany system dachowy, który –...
Porsche 911 Turbo S. Potężne!

Porsche 911 Turbo S. Potężne! 2020-03-04

Nie na odwołanym salonie w Genewie ale podczas specjalnej konferencji online Porsche zaprezentowało nową generację 911 Turbo S, czyli topową odmianę kultowego modelu.Porsche 911 Turbo S będzie oferowane jako coupe i cabriolet. Obie wersje nadwoziowe...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.