Mercedes to kolejny producent, który stawia na rozwój napędu elektrycznego. Już w 2022 roku oferta niemieckiego producenta będzie obejmować osiem w pełni elektrycznych modeli Mercedes-EQ.
Produkcja modelu EQS – pierwszego elektrycznego luksusowego sedana Mercedes-Benz – wystartuje w pierwszej połowie 2021 r. w fabryce Factory 56 w Sindelfingen. Kolejne ważne kroki to rozpoczęcie wytwarzania elektrycznego kompaktowego SUV-a EQA w fabryce w Rastatt (Niemcy) oraz zlokalizowanie produkcji EQB w węgierskim zakładzie w Kecskemét.
W maju 2019 r. do bieżącej seryjnej produkcji w fabryce Mercedesa w Bremie włączono model EQC. Zaledwie kilka miesięcy później niemiecko-chińska spółka joint venture Beijing Benz Automotive Co.Ltd. (BBAC) rozpoczęła montaż EQC na lokalny rynek chiński. W 2020 r. w Vitorii w północnej Hiszpanii ruszyła produkcja elektrycznego vana klasy premium – EQV.
Elektryczna ofensywa Mercedesa
W 2021 r. nabywcy aut kompaktowych będą mieli do wyboru dwa w pełni elektryczne kompaktowe SUV-y Mercedesa: EQA i EQB. Światowa premiera pierwszego z nich odbędzie się już w styczniu 2021 r. Podobnie jak w przypadku EQC z Bremy i Pekinu oraz EQV z Vitorii, które są już na rynku, w pełni elektryczne modele powstają w Rastatt na tej samej linii, co pojazdy kompaktowe z napędami konwencjonalnymi i hybrydowymi. W przyszłym roku produkcję EQA w Pekinie, w wersji na lokalny rynek chiński, uruchomi również BBAC.
W 2021 r. rozpocznie się też budowa modelu EQB; egzemplarze na światowy rynek będą powstawać w węgierskiej fabryce Mercedesa w Kecskemét oraz w zakładach BBAC w Pekinie. Kompaktowy SUV EQB będzie pierwszym całkowicie elektrycznym seryjnym Mercedesem z Węgier i dołączy do wytwarzanych tam hybryd plug-in: CLA i CLA Shooting Brake. W Kecskemét ma powstawać także Klasa A z hybrydowym napędem plug-in.
Ponadto w pierwszej połowie 2021 r. w Sindelfingen rozpocznie się produkcja elektrycznego luksusowego sedana EQS. To niezależny, w pełni zasilany prądem reprezentant gamy nowej Klasy S, który jako pierwszy skorzysta z nowej architektury Mercedesa dla pojazdów elektrycznych klasy wyższej i luksusowej.
Klasa S, a w przyszłości także Mercedes-Maybach Klasy S i EQS będą produkowane w Sindelfingen na wspólnej linii.
Także w drugiej połowie 2021 r. fabryka w Bremie rozpocznie produkcję biznesowego sedana EQE; wkrótce potem budowa modelu ruszy w zakładzie w Pekinie. Chińska fabryka będzie wówczas produkować łącznie cztery modele Mercedes-EQ - wszystkie na lokalny rynek.
Z kolei zakłady Mercedes-Benz w Tuscaloosie (USA) przygotowują się do produkcji SUV-ów na bazie modeli EQE i EQS; jej uruchomienie zaplanowano na 2022 r. Pojazdy będą powstawać na tej samej linii, co SUV-y z napędami konwencjonalnymi oraz hybrydowymi zespołami plug-in.
W 2022 r. Mercedes-Benz będzie wytwarzać łącznie osiem elektrycznych modeli Mercedes-EQ w siedmiu lokalizacjach na trzech kontynentach.
Portfolio elektrycznych samochodów uzupełniają trzy modele smarta. EQ fortwo i EQ fortwo cabrio są produkowane w Hambach we Francji, a EQ forfour – w Novo Mesto w Słowenii. Kolejna generacja elektrycznych smartów będzie wytwarzana przez spółkę joint venture smart Automobile w Chinach – to wspólne przedsięwzięcie Mercedesa i Zhejiang Geely Group (Geely Holding).
Jednocześnie Mercedes rozwija gamę hybryd plug-in. Już teraz oferta obejmuje ponad 20 wariantów z takim napędem, a do 2025 r. będzie dalej poszerzona – ma wtedy obejmować ponad 25 odmian plug-inów. Hybrydy plug-in już dziś zjeżdżają z linii montażowych w prawie wszystkich fabrykach Mercedesa.
Za dostarczanie akumulatorów do elektrycznych modeli Mercedes-EQ odpowiada globalna sieć produkcji akumulatorów, dysponująca fabrykami na trzech kontynentach. Dwa zakłady w Kamenz (Niemcy) produkują akumulatory do hybryd, hybryd plug-in i pojazdów elektrycznych już od 2012 r. Druga fabryka w tym miejscu rozpoczęła działalność w 2018 r., a od 2019 r. wytwarza baterie do EQC. Niedawno rozpoczęła się tam również produkcja akumulatorów do modelu EQA. Od chwili rozpoczęcia produkcji w Kamenz powstało już ponad milion akumulatorów litowo-jonowych do pojazdów elektrycznych, hybryd plug-in oraz tych wyposażonych w instalację 48 V.
W tym roku fabryka akumulatorów w Jaworze (Polska) rozpoczęła produkcję akumulatorów dla hybryd plug-in Klas C, E i S, a w przyszłym rozszerzy swoje portfolio o baterie do kompaktowych modeli Mercedes-EQ: EQA i EQB.
W przyszłości akumulatory będą wytwarzane także w dwóch zakładach Untertürkheim. W Hedelfingen trwają obecnie końcowe przygotowania do uruchomienia produkcji akumulatorów dla modelu EQS, który zacznie zjeżdżać z linii montażowej w pobliskim Sindelfingen w pierwszej połowie 2021 r. Będzie powstawać tam również system akumulatorów dla modelu EQE. Obecnie kolejna fabryka akumulatorów jest budowana w Brühl, gdzie w 2022 r. rozpocznie się wytwarzanie baterii do hybryd plug-in Mercedes-Benz.
W 2022 r. w fabryce Mercedes-Benz w Tuscaloosie (USA) ruszy produkcja SUV-ów na bazie modeli EQS i EQE. Obecnie w bezpośrednim sąsiedztwie budowana jest fabryka akumulatorów, która dostarczy baterie do obu tych samochodów.
Ponadto strategia produkcji Mercedes-Benz przewiduje powstanie kolejnej fabryki akumulatorów w Sindelfingen.
Hybrydy plug-in i samochody elektryczne, do 2030 r. mają stanowić ponad połowę sprzedaży nowych Mercedesów.