chceauto.pl
x
Drive Pilot Mercedesa. System autonomicznej jazdy na poziomie 3

Drive Pilot Mercedesa. System autonomicznej jazdy na poziomie 3

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2022-05-15 Opinie
Mercedes rozpoczął sprzedaż w Niemczech sprzedaż systemu DRIVE PILOT. System umożliwiający warunkowo zautomatyzowaną jazdę (poziom 3. SAE) będzie można zamawiać od 17 maja 2022 r. jako opcjonalny dodatek dla Mercedesa klasy S, w cenie 5000 euro, oraz dla modelu EQS, w cenie 7430 euro (pakiet wspomagania bezpieczeństwa jazdy Plus za 2430 euro oraz DRIVE PILOT za 5000 euro) netto.

Mercedes jest pierwszym producentem samochodów na świecie, który dysponuje ważnym międzynarodowym certyfikatem warunkowo zautomatyzowanej jazdy i oferuje taki system jako fabryczną opcję dla seryjnie produkowanych pojazdów. DRIVE PILOT może przejąć zadanie prowadzenia samochodu w określonych warunkach, do prędkości 60 km/h, w sytuacjach dużego natężenia ruchu lub korków, na odpowiednich odcinkach autostrad w Niemczech.

Drive Pilot Mercedesa
Drive Pilot Mercedesa
Po aktywacji systemu DRIVE PILOT kontroluje on prędkość i odległość oraz prowadzi samochód wzdłuż pasa. Analizuje przy tym i uwzględnia profil drogi, zdarzenia występujące na trasie oraz znaki drogowe. DRIVE PILOT reaguje również na nieoczekiwane sytuacje drogowe i samodzielnie je „obsługuje”, m.in. za pomocą manewrów omijania w obrębie pasa ruchu lub poprzez hamowanie.

System warunkowo zautomatyzowanej jazdy opiera się na technice wykrywania pojazdów pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy, lecz zawiera dodatkowe czujniki, które producent uważa za niezbędne do bezpiecznej eksploatacji. Są to głównie radary, LiDAR i kamery; dane dostarczają też czujniki ultradźwiękowe oraz czujniki wilgoci.

Równolegle z pomyślnym wdrożeniem system DRIVE PILOT w Niemczech Mercedes dąży do uzyskania do końca roku homologacji dla seryjnych rozwiązań w dwóch amerykańskich stanach: Kalifornii i Nevadzie (o ile tamtejsze warunki prawne pozwolą na użytkowanie systemu).

Redundancja – aby warunkowo zautomatyzowana jazda była bezpieczna



Drive Pilot Mercedesa
Drive Pilot Mercedesa
Warunkowo zautomatyzowana jazda zgodnie z poziomem 3. SAE wymaga systemu o koncepcji, która umożliwia bezpieczny nadzór nad wszelkimi nieprawidłowościami – zarówno tymi prostymi, jak i poważnymi. „Nadmiarowa” (redundantna) architektura obejmuje układ hamulcowy, układ kierowniczy, zasilanie, a także elementy techniczne czujników, między innymi dotyczące świadomości otoczenia oraz wyliczeń dynamiki jazdy. Akumulator, silnik wspomagania układu kierowniczego, czujniki prędkości kół oraz różne algorytmy, które system wykorzystuje do obliczania danych, również mają redundantną konstrukcję. Także elementy techniki czujników są funkcjonalnie nadmiarowe – uzupełniają się bowiem swoimi koncepcjami fizycznymi (np. fale optyczne i radiowe, ultradźwięki), umożliwiając bezpieczny transfer informacji.

W mało prawdopodobnym przypadku awarii, dzięki redundantnej konstrukcji systemu, samochód pozostaje jezdny, umożliwiając DRIVE PILOT bezpieczne przekazanie zadań kierowcy. Jeśli kierowca nie zastosuje się do żądania przejęcia kierowania w maksymalnym wyznaczonym czasie 10 s, na przykład z powodu nagłego wypadku medycznego, DRIVE PILOT niezwłocznie zainicjuje awaryjne zatrzymanie samochodu, które jest bezpieczne zarówno dla Mercedesa, jak i dla pojazdów podążających za nim. W tym celu kontroler Intelligent Drive Controller stale oblicza trajektorię optymalną do bezpiecznego zatrzymania. Zdolności manewrowe systemu DRIVE PILOT mają na celu utrzymanie samochodu na pasie ruchu i uniknięcie kolizji z innymi uczestnikami ruchu oraz obiektami na drodze.

Działanie DRIVE PILOT wymaga precyzyjnego pozycjonowania



Drive Pilot Mercedesa
Drive Pilot Mercedesa
Dokładna lokalizacja Mercedesa wyposażonego w DRIVE PILOT jest określana za pomocą precyzyjnego systemu pozycjonowania, znacznie wydajniejszego niż konwencjonalne systemy GPS. Trójwymiarowy obraz trasy i otoczenia, wraz z informacjami o geometrii drogi, jej charakterystyce, znakach drogowych i specjalnych zdarzeniach drogowych (m.in. wypadki lub roboty drogowe), oprócz anonimowych danych gromadzonych przez LiDAR, kamery oraz czujniki radarowe i ultradźwiękowe zapewnia cyfrowa mapa HD. Ta bardzo dokładna mapa różni się od map nawigacji m.in. większą dokładnością, liczoną w centymetrach, a nie w metrach, oraz szczegółowym modelem skrzyżowań i tras. Dane mapy są przechowywane w centrach danych zaplecza i stale aktualizowane.

Każdy pojazd przechowuje również obraz informacji z tej mapy na pokładzie, stale porównując je z danymi zaplecza i aktualizując lokalny zestaw danych zgodnie z wymaganiami. Wszystko to umożliwia stabilne, dokładne pozycjonowanie poprzez odwzorowanie otoczenia, niezależnie od czynników takich jak cienie lub zabrudzenie czujników.

DRIVE PILOT: zgodność z prawem na drodze



Drive Pilot Mercedesa
Drive Pilot Mercedesa
W procesie rozwoju inżynierowie współpracowali z prawnikami, menedżerami ds. zgodności, inspektorami ochrony danych oraz ekspertami ds. etyki. Jedną z podstaw zautomatyzowanej jazdy są dodatkowe mechanizmy kontrolne, np. w przypadku funkcji istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa, jak na przykład wykrywanie pieszych, inżynierowie celowo nie używają algorytmów takich jak metody samouczenia.

Nacisk kładzie się tu na obyczaje znane jako „uczenie nadzorowane” – co oznacza, że Mercedes definiuje i kontroluje to, czego może się uczyć sztuczna inteligencja (AI). Zanim jej oprogramowanie zostanie wykorzystane na drogach, przeprowadzane są szeroko zakrojone testy walidacyjne, tak aby upewnić się, że w rzeczywistych warunkach drogowych sztuczna inteligencja działa zgodnie z oczekiwaniami. W przypadku wykrywania pieszych pomaga ona systemowi szybko i bezpiecznie identyfikować obiekty oraz sytuacje na i obok drogi. Wymogiem etycznym producenta jest niedyskryminacyjny proces detekcji. Oznacza to, że różne czujniki samochodu stale monitorują drogę i pobocze, aby zawsze prawidłowo wykrywać ludzi niezależnie od ich ubioru, sylwetki, postawy lub innych cech.

Niemcy pionierem zautomatyzowanej jazdy



Wraz z „otwarciem” ustawy o ruchu drogowym (StVG) dla systemów poziomu 3. w 2017 r. Niemcy stały się pierwszym krajem, który stworzył podstawę prawną dla zamierzonego użytkowania takich systemów. Rozporządzenie w sprawie aprobaty technicznej, zgodnie z którą mogą być one certyfikowane, weszło w życie na początku 2021 r. – to okazja, którą Mercedes-Benz szybko wykorzystał, jako pierwszy producent samochodów. Mercedes-Benz jest też pierwszą firmą motoryzacyjną na świecie, która spełnia surowe wymogi prawne Regulaminu ONZ nr 157 dla systemów na poziomie 3.

W szczegółach obejmuje to wymagania stawiane pojazdowi oraz obowiązki kierowcy: w trybie jazdy warunkowo zautomatyzowanej samochód musi bezpiecznie wykonywać zadania związane z prowadzeniem pojazdu i przestrzegać wszystkich przepisów ruchu drogowego. Kierowca nadal ma w ruchu drogowym swoje obowiązki, w szczególności w zakresie przestrzegania innych przepisów ruchu drogowego. W tym celu, na żądanie DRIVE PILOT lub z powodu oczywistych okoliczności, musi być gotowy do przejęcia i wznowienia kontroli nad samochodem.

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Drive Pilot Mercedesa. System autonomicznej jazdy na poziomie 3 - GALERIA ZDJĘĆ

Drive Pilot Mercedesa. System autonomicznej jazdy na poziomie 3Drive Pilot Mercedesa. System autonomicznej jazdy na poziomie 3Drive Pilot Mercedesa. System autonomicznej jazdy na poziomie 3Drive Pilot Mercedesa. System autonomicznej jazdy na poziomie 3Drive Pilot Mercedesa. System autonomicznej jazdy na poziomie 3

Zobacz także

Mercedes EQS z bezprzewodowymi aktualizacjami

Mercedes EQS z bezprzewodowymi aktualizacjami 2022-05-15

EQS jako pierwszy model Mercedesa pozwala aktywować nowe funkcje za pomocą aktualizacji bezprzewodowych OTA (over-the-air). Pozwala to modyfikować wyposażenie samochodu i jego oryginalną konfigurację już po zakupie. Wraz z modelem EQS SUV oferta...
Mercedes EQS SUV. Nowość

Mercedes EQS SUV. Nowość 2022-04-22

Mercedes EQS SUV to najbardziej luksusowy i największy z elektrycznych modeli z serii EQ. Mercedes EQS SUV to auto oparte technologicznie na modelu EQS. O ile jednak EQS jest liftbackiem udającym sedana, o tyle EQS to klasyczny, duży SUV, którym...
Kup sobie Mercedesa-AMG EQS 53 4MATIC+. Wydasz mniej niż milion

Kup sobie Mercedesa-AMG EQS 53 4MATIC+. Wydasz mniej niż milion 2021-12-18

W polskich salonach można zamawiać już nowego Mercedesa-AMG EQS 53 4MATIC+. Cena modelu wynosi od 728 600 zł. Luksusowa limuzyna o mocy do 560 kW (761 KM) oraz 578 km zasięgu (WLTP; zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP: 21,4 kWh/100 km) została...
DRIVE PILOT Mercedesa. Autonomia na poziomie 3

DRIVE PILOT Mercedesa. Autonomia na poziomie 3 2021-12-12

Mercedes jest pierwszą firmą motoryzacyjną na świecie, która spełnia surowe wymogi prawne normy UN-R157 dla systemu jazdy zautomatyzowanej na poziomie 3. Niemiecki Federalny Urząd Transportu Samochodowego (KBA) przyznał homologację w tym zakresie,...
Mercedes-Maybach EQS

Mercedes-Maybach EQS 2021-09-21

Mercedes intensywnie rozwija gamę samochodów elektrycznych, sprzedawanych jako EQ. Oferta obejmuje już EQA, EQB i EQC, niedawno zaprezentowano zaś EQE i EQS. Natomiast na salonie IAA Mobility w Monachium zadebiutował Mercedes-Maybach EQS. Jest to na razie...
Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+. Pierwszy elektryk AMG!

Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+. Pierwszy elektryk AMG! 2021-09-08

Kilka dni temu AMG przedstawiło pierwszy zelektryfikowany model, czy hybrydę plug-in AMG GT 63 S E Performance. To był jednak tylko pierwszy krok ku elektryfikacji, bowiem na salonie IAA Mobility w Monachium zadebiutował pierwszy całkowicie elektryczny...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS