chceauto.pl
x
DRIVE PILOT Mercedesa. Autonomia na poziomie 3

DRIVE PILOT Mercedesa. Autonomia na poziomie 3

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2021-12-12 Opinie
Mercedes jest pierwszą firmą motoryzacyjną na świecie, która spełnia surowe wymogi prawne normy UN-R157 dla systemu jazdy zautomatyzowanej na poziomie 3.

Niemiecki Federalny Urząd Transportu Samochodowego (KBA) przyznał homologację w tym zakresie, torując w ten sposób drogę do zaoferowania takiego systemu na arenie międzynarodowej – o ile zezwala na to lokalne ustawodawstwo.

Elementy systemu DRIVE PILOT
Elementy systemu DRIVE PILOT
Pionierską rolę odegrał tu rynek niemiecki, który w 2017 r. „otworzył” ustawę o ruchu drogowym (StVG) dla systemów na poziomie 3. W rezultacie już w pierwszej połowie 2022 r. pierwsi klienci będą mogli kupić Klasę S z systemem DRIVE PILOT, umożliwiającym im jazdę w trybie warunkowo zautomatyzowanym w ruchu o dużym natężeniu lub w korkach na odpowiednich odcinkach niemieckich autostrad, z prędkością do 60 km/h.

DRIVE PILOT odciąża kierowcę i umożliwia mu wykonywanie na centralnym wyświetlaczu dodatkowych zadań, takich jak zakupy online lub obsługa e-maili w In-Car Office (z ang. samochodowym biurze). Zatwierdzenie systemu dotyczy również modelu EQS.

Przepisy homologacyjne pozwalające certyfikować taki system weszły w życie dopiero na początku 2021 r. Od tamtej pory można go wdrożyć w Europie. To okazja, którą Mercedes szybko wykorzystał – jako pierwszy producent samochodów.

Gdzie będzie działał DRIVE PILOT Mercedesa

Testy systemu DRIVE PILOT
Testy systemu DRIVE PILOT
Mercedes początkowo oferuje DRIVE PILOT na 13 191 kilometrach niemieckich autostrad. Trwają już szeroko zakrojone jazdy testowe systemu w innych krajach, m.in. w USA i Chinach. Gdy tylko pojawią się krajowe ramy prawne dla warunkowo zautomatyzowanej jazdy na kolejnych rynkach, technologia będzie tam stopniowo wdrażana.

DRIVE PILOT może zaoferować przejęcie prowadzenia samochodu na odpowiednich odcinkach autostrad oraz w miejscach o dużym natężeniu ruchu, początkowo do dozwolonej prawem prędkości 60 km/h. Potrzebne do tego elementy obsługi znajdują się na kole kierownicy, po lewej i prawej stronie wieńca – nad wgłębieniami na kciuki.

Gdy kierowca aktywuje DRIVE PILOT, system zaczyna kontrolować prędkość i odległość od innych pojazdów i obiektów, a jednocześnie utrzymuje samochód na pasie, uwzględniając profil trasy, ewentualne zdarzenia oraz znaki drogowe. Reaguje również na nieoczekiwane sytuacje drogowe i samodzielnie je obsługuje (m.in. przez manewry omijania w ramach pasa ruchu lub hamowania).

Jak działa DRIVE PILOT Mercedesa?

Testy systemu DRIVE PILOT
Testy systemu DRIVE PILOT
DRIVE PILOT bazuje na czujnikach otoczenia pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy, ale zawiera też dodatkowe czujniki. Należą do nich lidar, a także kamera w tylnej szybie i mikrofony, służące m.in. do wykrywania niebieskich świateł oraz innych specjalnych sygnałów pojazdów uprzywilejowanych, a także czujnik wilgoci w nadkolu.

Oprócz danych z czujników DRIVE PILOT otrzymuje informacje o geometrii drogi, profilu trasy, znakach drogowych i nietypowych zdarzeniach drogowych (np. wypadki lub roboty drogowe) z cyfrowej mapy HD. Są one udostępniane i aktualizowane za pośrednictwem połączenia z tzw. zapleczem.

Klasa S z opcjonalnym systemem DRIVE PILOT ma również „nadmiarowe” układy kierowniczy i hamulcowy oraz „nadmiarową” pokładową instalację elektryczną, dzięki czemu zachowuje manewrowość nawet w przypadku awarii jednego z układów i pozwala na bezpieczne przejęcie prowadzenia przez kierowcę.

Jeśli kierowca nie przejmie kontroli nawet po coraz pilniejszych wezwaniach i upłynięciu określonego czasu, np. ze względu na poważny problem zdrowotny, system w kontrolowany sposób i z odpowiednim opóźnieniem wyhamuje pojazd do zatrzymania. Jednocześnie włączą się wtedy światła awaryjne, a po zatrzymaniu samochodu nawiązane zostanie połączenie alarmowe z centrum obsługi Mercedes-Benz. Drzwi i szyby zostaną odryglowywane, aby ułatwić dostęp do wnętrza osobom udzielającym pierwszej pomocy.

System pozycjonowania

Najwyższym priorytetem Mercedes-Benz przy wprowadzaniu takiego systemu jest bezpieczeństwo, które obejmuje także wysokie wymagania dotyczące niezawodności działania. Lokalizacja Klasy S jest określana za pomocą bardzo dokładnego systemu pozycjonowania, znacznie wydajniejszego niż konwencjonalne systemy GPS. Ponadto dane uzyskane z nawigacji satelitarnej są tu zestawiane z danymi z czujników oraz z mapy HD. Dane z czujników zbierane przez lidar, kamery oraz sensory radarowe i ultradźwiękowe mogą dotyczyć np. geometrii drogi, charakterystyki trasy, punktów orientacyjnych czy znaków drogowych.

Mapa HD zapewnia trójwymiarowy obraz ulic i otoczenia. Jej dane są przechowywane w centrach danych zaplecza i stale aktualizowane. Każdy pojazd przechowuje również obraz tych informacji na pokładzie, stale porównując je z danymi zaplecza, i w razie potrzeby aktualizuje lokalny zestaw danych. Dzięki temu mapa HD zapewnia stabilne pozycjonowanie poprzez przedstawienie otoczenia niezależnie m.in. od zacienienia czy zabrudzonych czujników. Dostarcza również informacji o geometrii drogi lub szczególnych zdarzeniach drogowych, takich jak roboty drogowe. Tym samym różni się od map dla urządzeń nawigacyjnych – m.in. większą dokładnością, mierzoną w centymetrach, a nie w metrach, oraz szczegółowym odwzorowaniem skrzyżowań i tras.

Niezbędne zaawansowane funkcje oprogramowania dla realizacji jazdy warunkowo zautomatyzowanej zapewnia wydajna jednostka centralna. W ramach nowoczesnej architektury bezpieczeństwa ważne algorytmy pracują w trybie „nadmiarowych” obliczeń.

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

DRIVE PILOT Mercedesa. Autonomia na poziomie 3 - GALERIA ZDJĘĆ

DRIVE PILOT Mercedesa. Autonomia na poziomie 3DRIVE PILOT Mercedesa. Autonomia na poziomie 3DRIVE PILOT Mercedesa. Autonomia na poziomie 3DRIVE PILOT Mercedesa. Autonomia na poziomie 3

Zobacz także

Drive Pilot Mercedesa. System autonomicznej jazdy na poziomie 3

Drive Pilot Mercedesa. System autonomicznej jazdy na poziomie 3 2022-05-15

Mercedes rozpoczął sprzedaż w Niemczech sprzedaż systemu DRIVE PILOT. System umożliwiający warunkowo zautomatyzowaną jazdę (poziom 3. SAE) będzie można zamawiać od 17 maja 2022 r. jako opcjonalny dodatek dla Mercedesa klasy S, w cenie 5000 euro,...
Mercedes EQS z bezprzewodowymi aktualizacjami

Mercedes EQS z bezprzewodowymi aktualizacjami 2022-05-15

EQS jako pierwszy model Mercedesa pozwala aktywować nowe funkcje za pomocą aktualizacji bezprzewodowych OTA (over-the-air). Pozwala to modyfikować wyposażenie samochodu i jego oryginalną konfigurację już po zakupie. Wraz z modelem EQS SUV oferta...
Kup sobie Mercedesa-AMG EQS 53 4MATIC+. Wydasz mniej niż milion

Kup sobie Mercedesa-AMG EQS 53 4MATIC+. Wydasz mniej niż milion 2021-12-18

W polskich salonach można zamawiać już nowego Mercedesa-AMG EQS 53 4MATIC+. Cena modelu wynosi od 728 600 zł. Luksusowa limuzyna o mocy do 560 kW (761 KM) oraz 578 km zasięgu (WLTP; zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP: 21,4 kWh/100 km) została...
Seat Leon z systemem jazdy autonomicznej

Seat Leon z systemem jazdy autonomicznej 2021-12-13

Seat zaprezentował swój najnowszy prototyp DIANA, pilotażowy projekt samochodu autonomicznego. DIANA to innowacyjny projekt samochodu autonomicznego, który został stworzony przez inżynierów hiszpańskiej marki na bazie Seata Leona. Prototyp jest...
Mercedes-Maybach EQS

Mercedes-Maybach EQS 2021-09-21

Mercedes intensywnie rozwija gamę samochodów elektrycznych, sprzedawanych jako EQ. Oferta obejmuje już EQA, EQB i EQC, niedawno zaprezentowano zaś EQE i EQS. Natomiast na salonie IAA Mobility w Monachium zadebiutował Mercedes-Maybach EQS. Jest to na razie...
Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+. Pierwszy elektryk AMG!

Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+. Pierwszy elektryk AMG! 2021-09-08

Kilka dni temu AMG przedstawiło pierwszy zelektryfikowany model, czy hybrydę plug-in AMG GT 63 S E Performance. To był jednak tylko pierwszy krok ku elektryfikacji, bowiem na salonie IAA Mobility w Monachium zadebiutował pierwszy całkowicie elektryczny...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS