chceauto.pl
x
Dopłaty do aut elektrycznych. Ile i jak?

Dopłaty do aut elektrycznych. Ile i jak?

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2019-11-29 Opinie
28 listopada 2019 r. weszło w życie Rozporządzenie w sprawie wsparcia dla osób fizycznych w ramach Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.

Peugeot e-208
Peugeot e-208
Na mocy tego dokumentu osoby fizyczne mogą otrzymać dofinansowanie do zakupu pojazdu elektrycznego. Poziom dofinansowania wyniesie 30 procent, przy założeniu, że cena samochodu nie przekracza 125 000 zł brutto. Oznacza to, że maksymalna dopłata wyniesie 37 500 zł.

Tyle teorii. W praktyce... dopłaty wciąż nie ruszyły. Wspomniane wyżej rozporządzenie jest podstawą do ogłoszenia naboru wniosków o dopłaty. Nabór ma ogłosić Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który jest dysponentem środków z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (FNT). Na razie nabór nie został ogłoszony i aktualnie nie wiadomo, kiedy to nastąpi. Tymczasem pod dopłaty podlegają samochodu zakupione dopiero po ogłoszeniu naboru...

Opel Corsa e
Opel Corsa e
To nie koniec złych wiadomości. Z dopłat nie skorzystają przedsiębiorcy, którzy przecież w Polsce odpowiadają za 3/4 rynku nowych samochodów. I nie chodzi tylko o duże firmy. Z dopłaty wykluczono osoby prowadzące działalność gospodarczą! A umówmy się, że w Polsce na etacie nie zarabia się tak dobrze, by kupować samochód za około 100 tysięcy zł...

Kolejna zła wiadomość? Dofinansowanie nie działa w ten sposób, że idziemy do salonu, wpłacamy 70 proc. wartości samochodu i możemy już jechać szukać stacji ładowania. W tym zakresie przepisy również skonstruowano w sposób utrudniający życie osobom chcącym kupić auto na prąd.

Skoda Citio iV
Skoda Citio iV
Przede wszystkim w salonie konieczna będzie wpłata w wysokości 100 proc. ceny samochodu. Zgodnie z rozporządzeniem, osoba fizyczna chcąca uzyskać dopłatę dopiero po zakupie auta, osobiście będzie musiała złożyć stosowany wniosek, nie będzie tego mógł zrobić salon. A więc konieczne będzie wyłożenie pieniędzy na samochód, dopełnienie formalności, a potem dopiero trzeba będzie poczekać na zwrot 30 proc. Jak długo? Na razie nie wiadomo.

Ustawodawca zadbał również o to, by kupującego przesadnie nie rozpuścić. O ile za 125 tys. zł wybór samochodów spalinowych jest szeroki, to już w przypadku aut elektrycznych tak różowo nie jest.

Więcej - lista jest bardzo krótka. Pod progiem dopłaty skalkulowano ceny Opla Corsy e i Peugeota 208 i... to są największe auta, jakie można kupić. Ich cena po dopłacie ze 125 tys. spadnie na około 87 tys. zł.

Nissan Leaf
Nissan Leaf
Pozostałe oferty to typowo miejskie auta, jak Skoda Citigo e (promocyjna cena to 73 tys, zł, regularna będzie o 10 tys. wyższa), Smart ForTwo (94 500 zł) i Volkswagen e-Up! (96 tys. zł). W promocji rocznika 2019 dostępny jest jeszcze kompaktowy Nissan Leaf, którego cenę obniżono ze 155 500 zł na 118 tys. zł, jest to jednak oferta ograniczona czasowo i ilościowo.

Po dopłatach koszt zakupu Skody Citigo e wyniesienie około 51 tys. zł, Smarta - 66 tys. zł, a Volkswagena e-up! - 67 tys. zł. Natomiast Nissan Leaf będzie kosztował 85 tys. zł. Brzmi dobrze? Owszem, ale tylko do momentu porównania z cenami aut spalinowych. Przykładowo, regularne ceny Skody Citigo z silnikiem benzynowym zaczynają się poniżej 40 tys. a Peugeota 208 czy Opla Corsy - poniżej 65 tys. zł.

Sensu ekonomicznego w zakupie auta elektrycznego wciąż więc nie ma...

Opinie i komentarze na temat artykułu

Dopłaty do aut elektrycznych. Ile i jak? - GALERIA ZDJĘĆ

Dopłaty do aut elektrycznych. Ile i jak?Dopłaty do aut elektrycznych. Ile i jak?Dopłaty do aut elektrycznych. Ile i jak?Dopłaty do aut elektrycznych. Ile i jak?Dopłaty do aut elektrycznych. Ile i jak?

Zobacz także

Opel Corsa z nowym napędem hybrydowym

Opel Corsa z nowym napędem hybrydowym 2023-12-05

Dziś Opel Crosa dostępny jest w wersji elektrycznej z silnikiem o mocy 156 KM i akumulatorem o pojemności 54 kWh oraz w dwóch wersjach spalinowych z trzycylindrowymi silnikami 1.2. Wersja bazowa posiada jednostkę wolnossącą o mocy 75 i manualną...
Test: Maxus T90 - pierwszy i jedyny elektryczny pick-up w Europie

Test: Maxus T90 - pierwszy i jedyny elektryczny pick-up w Europie 2023-11-19

Maxus to chińska marka, która niedawno pojawiła się na polskim rynku. Póki co w swojej ofercie ma wyłącznie modele elektryczne, a zdecydowanie najbardziej wyjątkowym z nich jest T90 – to pierwszy i jak na razie jedyny elektryczny pick-up dostępny w...
Citroen e-C3. Elektryczna nowość z niską(?) ceną

Citroen e-C3. Elektryczna nowość z niską(?) ceną 2023-10-18

Citroen e-C3 to nowy niewielki samochód o napędzie elektrycznym, którego atutem ma być przystępna cena.Citroen e-C3 to miejski crossover zbudowany na bazie płyty podłogowej o nazwie Smart Car. Platforma została opracowana z myślą o rynkach...
To już koniec Volkswagena Up!

To już koniec Volkswagena Up! 2023-10-16

Volkswagen Up! zakończył swój żywot. Ostatni egzemplarz wyjechał z fabryki w Bratysławie 10 października. Od teraz najmniejszym i najtańszym Volkswagenem będzie Polo za - uwaga - co najmniej 104 tys. zł!Bliźniacze modele Volkswagena Up! wyszły z...
Kia pokazała nowości: EV3, EV4 i EV5

Kia pokazała nowości: EV3, EV4 i EV5 2023-10-15

Podczas specjalnego wydarzenia Kia zaprezentowała aż trzy nowe modele samochodów elektrycznych. Mają one być na tyle przystępne cenowo, by znacząco podnieść sprzedaż samochodów bateryjnych koreańskiego producenta.Obecnie gama elektrycznych modeli...
Test: Skoda Enyaq Coupe iV - nowy kierunek rozwoju

Test: Skoda Enyaq Coupe iV - nowy kierunek rozwoju 2023-09-03

W ostatnich latach Skoda przechodzi znaczącą przemianę i wydaje się, że kierownictwo czeskiej marki zyskało większą autonomię oraz swobodę do rozwoju swoich produktów w koncernie VW. Bynajmniej nie są to już budżetowe i proste samochody, ale...