chceauto.pl
x
Dopłaty do aut elektrycznych. Ile i jak?

Dopłaty do aut elektrycznych. Ile i jak?

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2019-11-29 Opinie
28 listopada 2019 r. weszło w życie Rozporządzenie w sprawie wsparcia dla osób fizycznych w ramach Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.

Peugeot e-208
Peugeot e-208
Na mocy tego dokumentu osoby fizyczne mogą otrzymać dofinansowanie do zakupu pojazdu elektrycznego. Poziom dofinansowania wyniesie 30 procent, przy założeniu, że cena samochodu nie przekracza 125 000 zł brutto. Oznacza to, że maksymalna dopłata wyniesie 37 500 zł.

Tyle teorii. W praktyce... dopłaty wciąż nie ruszyły. Wspomniane wyżej rozporządzenie jest podstawą do ogłoszenia naboru wniosków o dopłaty. Nabór ma ogłosić Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który jest dysponentem środków z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (FNT). Na razie nabór nie został ogłoszony i aktualnie nie wiadomo, kiedy to nastąpi. Tymczasem pod dopłaty podlegają samochodu zakupione dopiero po ogłoszeniu naboru...

Opel Corsa e
Opel Corsa e
To nie koniec złych wiadomości. Z dopłat nie skorzystają przedsiębiorcy, którzy przecież w Polsce odpowiadają za 3/4 rynku nowych samochodów. I nie chodzi tylko o duże firmy. Z dopłaty wykluczono osoby prowadzące działalność gospodarczą! A umówmy się, że w Polsce na etacie nie zarabia się tak dobrze, by kupować samochód za około 100 tysięcy zł...

Kolejna zła wiadomość? Dofinansowanie nie działa w ten sposób, że idziemy do salonu, wpłacamy 70 proc. wartości samochodu i możemy już jechać szukać stacji ładowania. W tym zakresie przepisy również skonstruowano w sposób utrudniający życie osobom chcącym kupić auto na prąd.

Skoda Citio iV
Skoda Citio iV
Przede wszystkim w salonie konieczna będzie wpłata w wysokości 100 proc. ceny samochodu. Zgodnie z rozporządzeniem, osoba fizyczna chcąca uzyskać dopłatę dopiero po zakupie auta, osobiście będzie musiała złożyć stosowany wniosek, nie będzie tego mógł zrobić salon. A więc konieczne będzie wyłożenie pieniędzy na samochód, dopełnienie formalności, a potem dopiero trzeba będzie poczekać na zwrot 30 proc. Jak długo? Na razie nie wiadomo.

Ustawodawca zadbał również o to, by kupującego przesadnie nie rozpuścić. O ile za 125 tys. zł wybór samochodów spalinowych jest szeroki, to już w przypadku aut elektrycznych tak różowo nie jest.

Więcej - lista jest bardzo krótka. Pod progiem dopłaty skalkulowano ceny Opla Corsy e i Peugeota 208 i... to są największe auta, jakie można kupić. Ich cena po dopłacie ze 125 tys. spadnie na około 87 tys. zł.

Nissan Leaf
Nissan Leaf
Pozostałe oferty to typowo miejskie auta, jak Skoda Citigo e (promocyjna cena to 73 tys, zł, regularna będzie o 10 tys. wyższa), Smart ForTwo (94 500 zł) i Volkswagen e-Up! (96 tys. zł). W promocji rocznika 2019 dostępny jest jeszcze kompaktowy Nissan Leaf, którego cenę obniżono ze 155 500 zł na 118 tys. zł, jest to jednak oferta ograniczona czasowo i ilościowo.

Po dopłatach koszt zakupu Skody Citigo e wyniesienie około 51 tys. zł, Smarta - 66 tys. zł, a Volkswagena e-up! - 67 tys. zł. Natomiast Nissan Leaf będzie kosztował 85 tys. zł. Brzmi dobrze? Owszem, ale tylko do momentu porównania z cenami aut spalinowych. Przykładowo, regularne ceny Skody Citigo z silnikiem benzynowym zaczynają się poniżej 40 tys. a Peugeota 208 czy Opla Corsy - poniżej 65 tys. zł.

Sensu ekonomicznego w zakupie auta elektrycznego wciąż więc nie ma...

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Dopłaty do aut elektrycznych. Ile i jak? - GALERIA ZDJĘĆ

Dopłaty do aut elektrycznych. Ile i jak?Dopłaty do aut elektrycznych. Ile i jak?Dopłaty do aut elektrycznych. Ile i jak?Dopłaty do aut elektrycznych. Ile i jak?Dopłaty do aut elektrycznych. Ile i jak?

Zobacz także

BMW i3 ma już sześć lat. A sprzedaż rośnie

BMW i3 ma już sześć lat. A sprzedaż rośnie 2020-01-03

BMW i3 obchodzi właśnie szóste urodziny. Produkcja tego elektrycznego modelu rozpoczęła się w styczniu 2013 roku, a od wejścia na rynek jest najlepiej sprzedającym się „elektrykiem” w segmencie samochodów kompaktowych premium. Do tej pory na...
Ambitne, elektryczne plany Volkswagena

Ambitne, elektryczne plany Volkswagena 2019-12-28

Elektryczna ofensywa Volkswagena nabiera coraz bardziej konkretnych kształtów. Przypomnijmy, że rozpoczęła ją premiera pierwszego samochodu elektrycznego zbudowanego bazie modułowej platformy MEB, czyli ID.3.Przypomnijmy, że Volkswagen ID.3...
250 tysięcy aut elektrycznych Volkswagena

250 tysięcy aut elektrycznych Volkswagena 2019-12-29

Elektryfikacja Volkswagena to nie są czcze zapowiedzi. Niemiecki koncern wyprodukował i sprzedał już 250 tysięcy samochodów bateryjnych.Jubileuszowy egzemplarz to elektryczny e-Golf. Samochód wyjechał z niemieckiego salonu w połowie grudnia. To...
Mercedes eSprinter

Mercedes eSprinter 2019-12-25

Mercedes elektryfikuje flotę dostawczaków. Firma ze Stuttgartu zaprezentowała właśnie Sprintera w wersji elektrycznej. Nowy Mercedes-Benz eSprinter ma mieć jak najszerszy zakres zastosowań w logistyce miejskiej. W związku z tym od początku oferowany...
BMW iX3. Pierwsze elektryczne X3

BMW iX3. Pierwsze elektryczne X3 2019-12-22

BMW to kolejna firma, która bardzo poważnie traktuje elektromobilność. Zarząd niemieckiego koncernu podjął decyzję, że stopniowo każdy już istniejący model będzie dostępny w wersji zelektryfikowanej. Dlatego samochody elektryczne nie będą już...
Ostra podwyżka cen nowych samochodów

Ostra podwyżka cen nowych samochodów 2019-12-21

Gdy w 2015 roku wyszło na jaw, że producenci samochodów, wśród których prym wiódł koncern Volkswagena, oszukiwali normy emisji spalin, nikt jeszcze nie zdawał sobie sprawy, jak ta afera wpłynie na przyszłość całej motoryzacji.Początkowo...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.