W miniony weekend odbył się 24-godzinny wyścig Le Mans. Tę okazję wykorzystał Peugeot, by zaprezentować model E-208 GTi. Pojazd nawiązuje do kultowego Peugeota 205 GTi, ale jest już całkiem innym pojazdem.
- Skąd się wzięły Peugeoty GTi
- Peugeot E-208 GTi. Napęd
- Peugeot E-208 GTi. Układ jezdny
- Peugeot E-208 GTi. Ceny i premiera rynkowa
Skąd się wzięły Peugeoty GTi
Peugeot 205 GTi debiutował już ponad 40 lat temu. Samochód pojawił się w 1984 roku i napędzany był wówczas silnikiem 1.6. Już dwa lata później uznano, że to za mało i pojawił się jeszcze bardziej ceniony Peugeot 205 GTi z silnikiem 1.9.
W następnych latach oznaczenie GTi trafiało na kolejne modele - 306, 206, 207, 208. A potem nastała era zwalczania samochodów spalinowych i zaostrzania norm emisji. W efekcie ostatni Peugeot z oznaczeniem GTi, czyli 308 zjechał z taśmy produkcyjnej pod koniec 2020 roku.

Peugeot e-208 GTi
Peugeot E-208 GTi. Napęd
Teraz niespodziewanie Peugeot zaprezentował model 208 GTi. Stylistycznie auto bazuje na samochodzie, który na rynku jest od 2019 roku. Również napęd nie jest specjalną nowością, bo jest niemal identyczny, jak w Alfie Romeo Veloce.
A to oznacza, niestety, elektryczny silnik. W Alfie generuje on 280 KM, w Peugeocie e-208 GTi - 278 KM . Ale, oddajmy Francuzom co francuskie, silnik jest produkowany we Francji, w Trémery.

Peugeot e-208 GTi
278 KM i 345 Nm ma wystarczać, by auto rozpędzało się do 100 km/h w 5,7 s. Prędkość maksymalna, dla ochrony baterii, jest ograniczona do 180 km/h. Za odpowiednią trakcję dba przedni mechanizm o ograniczonym poślizgu - samochód ma napęd tylko na jedną oś.
Sama bateria jest produkowana jest przez chińską firmę CATL i ma 54 kWh (identycznie, jak w szeregu innych modeli Stellantisa). Zasięg wg WLTP ma wynosić 350 km, czyli realnie będzie to około 250 km, oczywiście nie podczas szaleństw na torze.

Peugeot e-208 GTi
Ładowanie możliwe jest prądem zmiennym z mocą 7,4 kW lub prądem stałym z mocą 100 kW, wówczas ładowanie od 20 do 80 proc. trwa pół godziny.
Peugeot E-208 GTi. Układ jezdny
W stosunku do klasycznego Peugeota e-208 wersja GTi ma mocno zmodyfikowane zawieszenie. Auto otrzymało poszerzony rozstaw kół: +56 mm z przodu, +27 mm z tyłu wraz z obniżonym o 30 mm zawieszeniem, specjalne sprężyny i amortyzatory ze specjalnymi ogranicznikami hydraulicznymi, 18-calowe opony Michelin Pilot Sport Cup 2 w rozmiarze 215/40, a także tylny stabilizator poprzeczny.

Peugeot e-208 GTi
Ponadto system ESP wyposażono w tryb Sport, który wyłącza systemy wspomagania kierowcy.
Peugeot E-208 GTi jest wyposażony z przodu w tarcze o średnicy 355 mm ze stałymi czterotłoczkowymi zaciskami.

Peugeot e-208 GTi
W kabinie znajdziemy sportowe, kubełkowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami i sportową kierownicę z bardziej bezpośrednim przełożeniem.
Peugeot E-208 GTi. Ceny i premiera rynkowa
Peugeot E-208 trafi do sprzedaży jeszcze w tym roku. Samochód będzie objęty 8-letnią gwarancją, limitowaną przebiegiem 160 tys. km. Taka sama gwarancja będzie obejmować akumulator.
Ceny nie są jeszcze znane, ale... niezależnie od nich trudno oczekiwać dużej sprzedaży. Jeśli ktoś faktycznie szuka hot-hatcha czy niedużego usportowionego auta, z pewnością wybierze samochód spalinowy, który dostarcza nieporównywalanie więcej wrażeń z jazdy.