chceauto.pl
x
Długi dystans: 5 tys. km w 308

Długi dystans: 5 tys. km w 308

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2014-05-30
Mija właśnie pięć tysięcy km, od czasu, gdy szeregi naszej redakcji zasilił nowy Peugeot 308. Samochód, który służy nam jako codzienny środek lokomocji, poznaliśmy już dość dobrze – auto zostanie z nami przez kolejnych kilkanaście miesięcy. Czy warto go kupić?

Peugeot 308 - test długodystansowy
Peugeot 308 - test długodystansowy
O gustach się nie dyskutuje, więc ocenę aparycji nowego modelu pozostawiamy czytelnikom. W testowanej wersji – Active – auto przyciąga spojrzenia m.in. chromowaną osłoną chłodnicy i 16-calowymi felgami ze stopów lekkich.

Samochód zaskakuje nie tylko stylistyką, ale też niespotykaną – przynajmniej jak do tej pory – dbałością o detale. Przez wiele lat Peugeot aspirował do miana „francuskiego Mercedesa”. W tym przypadku konstruktorzy wzięli sobie do serca tą opinię. Drzwi zamykają się tak, jak w pojazdach rodem ze Stuttgartu – jednym palcem.

Peugeot 308 - test długodystansowy
Peugeot 308 - test długodystansowy
Przyzwyczajenia wymaga nawiązujący formą do mniejszego brata – modelu 208 – projekt kokpitu. Przypominające swoje lustrzane odbicia prędkościomierz i obrotomierz rozstawiono w dwóch końcach panelu wskaźników – po środku wygospodarowano miejsce na cyfrowy wyświetlacz komputera.

Chociaż po kilku dniach samochód wydaje się być intuicyjny w obsłudze, niektóre rozwiązania – przynajmniej na pierwszy rzut oka – nie wydają się zbyt trafne z punktu widzenia ergonomii. Przyzwyczajenia wymaga chociażby obrotomierz, który kręci się w przeciwną stronę do ruchu wskazówek zegara, czy kierownica, która swoją średnicą przypomina spodek do herbaty...

Peugeot 308 - test długodystansowy
Peugeot 308 - test długodystansowy
Ukłonem w stronę młodszej klienteli (a zarazem sposobem na cięcie kosztów produkcji) jest dotykowy ekran zamontowany na konsoli środkowej. Z jego poziomu obsługuje się m.in. klimatyzację, system nawigacji GPS i pokładowe audio. Co ciekawe, w testowanej wersji nie ma odtwarzacza płyt CD – Francuzi idąc z duchem czasu zdecydowali się jedynie na złącze USB i AUX pozwalające skomunikować radio z odtwarzaczem MP3. Do tego samego służyć może również bluetooth, dzięki któremu, w czasie jazdy można np. korzystać z telefonu komórkowego.

Przestronność kabiny pasażerskiej nie budzi zastrzeżeń, ale kilka uwag można mieć, co do funkcjonalności. Problemem – zwłaszcza w zimie – może być obsługa dysz nawiewów. Pokrętła służące do ich otwierania są stanowczo zbyt małe. Innym efektownym, acz pozbawionym sensu rozwiązaniem jest wykonana z metalu gałka lewarka zmiany biegów. Dzięki niej drążek wygląda elegancko, ale jest koszmarnie niewygodny w obsłudze. W zimie musimy się pogodzić z lodowatym zimnem, w lecie można się o niego poparzyć...

Peugeot 308 - test długodystansowy
Peugeot 308 - test długodystansowy
Nasz egzemplarz wyposażono w benzynowy silnik 1,6 l HTP o mocy 125 KM. Dzięki turbosprężarce, już przy 1400 obr./min, jednostka rozwija maksymalny moment obrotowy - 200 Nm. To wystarczy, by ważące równo 1300 kg auto przyspieszało do 100 km/h w 8,9 sekundy i osiągało prędkość maksymalną 202 km/h. W tej wersji silnikowej samochód standardowo sprzęgany jest z ręczną, sześciostopniową skrzynią biegów. Ta pracuje w typowo niemiecki sposób – drogi prowadzenia lewarka są zaskakująco precyzyjne. Kierowcy z żyłką sportowca życzyliby sobie jednak nieco krótszych skoków dźwigni, które bardziej pasowały by do niewielkiej, „rajdowej” wręcz kierownicy.

Samochód może się też pochwalić całkiem niezłym zużyciem paliwa. Na dystansie 5 tys. km średnie spalanie wahało się w granicach 6,6-7,5 l w zależności od temperamentu kierowcy i warunków ruchu. Na chwilowy wynik nie wpłynęła nawet próba prędkości maksymalnej, jaką przeprowadziliśmy na niemieckiej autostradzie w czasie podróży do Drezna. Biorąc to pod uwagę, w kategorii „zużycie paliwa” nowy 308 zasłużył na solidną czwórkę z plusem.

Zobacz galerię Peugeota 308

Długi dystans: 5 tys. km w 308 - GALERIA ZDJĘĆ

Długi dystans: 5 tys. km w 308Długi dystans: 5 tys. km w 308Długi dystans: 5 tys. km w 308Długi dystans: 5 tys. km w 308Długi dystans: 5 tys. km w 308Długi dystans: 5 tys. km w 308Długi dystans: 5 tys. km w 308Długi dystans: 5 tys. km w 308Długi dystans: 5 tys. km w 308Długi dystans: 5 tys. km w 308Długi dystans: 5 tys. km w 308Długi dystans: 5 tys. km w 308Długi dystans: 5 tys. km w 308Długi dystans: 5 tys. km w 308Długi dystans: 5 tys. km w 308Długi dystans: 5 tys. km w 308Długi dystans: 5 tys. km w 308Długi dystans: 5 tys. km w 308

Zobacz także

Peugeot 308 po liftingu. Polskie ceny

Peugeot 308 po liftingu. Polskie ceny 2025-10-03

Pod koniec sierpnia 2025 roku Peugeot oficjalnie zaprezentował 308 po liftingu. Auto otrzymało m.in. zmienioną przednią część nadwozia. Jak kształtują się ceny tego pojazdu?
Peugeot 308 po liftingu

Peugeot 308 po liftingu 2025-08-30

Peugeot 308 debiutował w 2021 roku, po czterech latach kariery rynkowej nadeszła pora na lifting. Trzeba jednak przyznać, że auto zupełnie się nie zestarzało, nie widzi więc, że i zmiany nie są radykalne.
Modele Peugeota w nowych wersjach. Business i GT Exlusive

Modele Peugeota w nowych wersjach. Business i GT Exlusive 2025-08-05

Peugeot wprowadza do oferty dwa nowe poziomy wyposażenia: Business i GT Exclusive. Pierwszy z nich przeznaczony jest głównie dla flot, a drugi to wersja topowa, która ma oferować wszystko, co możliwe. Nowe wersje stanowią dopełnienie już znanych...
Peugeoty 3008 i 5008 nowej generacji będą tylko elektryczne

Peugeoty 3008 i 5008 nowej generacji będą tylko elektryczne 2023-01-30

Peugeot przyśpiesza proces elektryfikacji gamy modelowej. Francuzi zdradzili swoje plany na najbliższe lata. Plan zakłada, że już od 2025 roku każdy model Peugeota dostępny w salonie będzie można zamówić z napędem bateryjnym. Ale to nie koniec,...
Peugeot e-308 i e-308 SW. Elektryczna nowość

Peugeot e-308 i e-308 SW. Elektryczna nowość 2022-09-25

Peugeot poszerza gamę modelu 308 o wersję elektryczną. Tym samym francuski producent stanie się pierwszym europejskim producentem oferującym elektryczne kombi. Elektryczne wersje Peugeota 308 i 308 SW będą napędzane całkowicie nowym silnikiem...
Peugeot 308 SW Hybrid - kolejny etap ewolucji

Peugeot 308 SW Hybrid - kolejny etap ewolucji 2022-08-05

Peugeot w ostatnich latach przechodzi znaczną metamorfozę i wyznacza sobie dwa kierunki rozwoju. Pierwszym z nich jest klasa premium, do której wyraźnie zdaje się aspirować, a drugi to elektromobilność. Do obu tych kategorii przypisać można nowego...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS