chceauto.pl
x
Volkswagen T-Cross

Citroen Xantia

Oceny użytkowników3.6842/5. Głosy: 19
Ocena: 3.68/5
Głosy: 19.

Wybierz rocznik

1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001

Citroen Xantia I (1994-1998)

Xantia to bezpośredni następca popularnego w latach osiemdziesiątych modelu BX. Tak, jak poprzednik, w momencie debiutu auto celowało w segment D – jego bezpośrednimi konkurentami były takie konstrukcje, jak Opel Vectra i Volkswagen Passat.

Samochód zadebiutował w 1993 roku. Auto mogło pochwalić się wpadającą w oko sylwetką (autorstwa Bertone) i – typowym dla „dużych” Citroenów hydropneumatycznym zawieszeniem. Czy auto wciąż warte jest zainteresowania, mimo że od zakończenia produkcji minęło już z górką 10 lat?

Z konstrukcyjnego punktu widzenia Xantia jest bratem bliźniakiem Peugeota 406. Auta różnią się wprawdzie karoserią i konstrukcją zawieszenia, ale większość podzespołów mechanicznych jest taka sama. Wspólne są m.in. jednostki napędowe, skrzynie biegów czy takie elementy, jak np. tarcze hamulcowe.

Długość nadwozia (przeszło 4,4 m w wersji hatchback i 4,6 m w wersji kombi) oferuje przestronne warunki podróżowania nawet dla czwórki dorosłych pasażerów. Nie bez znaczenia jest tutaj rozstaw osi wynoszący aż 2,74 m – to terytorium, które w latach dziewięćdziesiątych zarezerwowane było dla klasy wyższej. Na pochwałę zasługuje też pojemny i ustawny bagażnik. Nawet w wersji sedan mieścił on pakunki o objętości do 480 litrów.

Słowa krytyki należą się jednak za wnętrze. Wprawdzie jest ono przeważnie dobrze wyposażone (nie brakuje aut mających na pokładzie welurową tapicerkę, klimatyzację, szyberdach, centralny zamek czy elektryczne szyby) ale jakość niektórych materiałów nie jest wysoka. Bardzo szybko wyciera się np. kierownica (często przy niewielkim przebiegu), obluzowują się mechanizmy foteli (nieprzyjemne bujanie), pękają plastikowe wózki szyberdachu czy przestają działać wskaźniki (naprawa jest czasochłonna, wymaga mocnego „wybebeszenia” deski rozdzielczej”). Niestety do stosunkowo częstych (z racji wieku) i trudnych do usunięcia awarii należy rozszczelnienie nagrzewnicy (trudny dostęp) i usterki wentylatora nawiewu. Dość często wypalają się też styki w stacyjce. Kłopoty sprawiają też siłowniki centralnego zamka i – w niewielkiej liczbie egzemplarzy – „kodowane” immobilisery.

Wbrew pozorom, niewiele problemów sprawia przeważnie hydropneumatyczne zawieszenie. Siłowniki pełniące funkcję amortyzatorów są bardzo trwałe (zdecydowanie trwalsze niż w nowszym C5), okresowej wymiany (lub nabicia azotem) wymagają jedynie sfery (kule), które odpowiadają za siłę tłumienia drgań. Dużą żywotność ma też pompa płynu hydraulicznego LHM i pozostałe elementy układu.

Dla własnego bezpieczeństwa lepiej wybrać pojazd bez układu active, który niweluje przechyły boczne karoserii – większa liczba czujników i elektrozaworów potęguje ryzyko awarii. Wbrew zaleceniom producenta, nie zalecamy okresowego płukania układu hydraulicznego. Wymiana płynu LHM jest jak najbardziej wskazana, ale przepłukanie leciwej instalacji środkiem mającym usunąć zabrudzenia najpewniej skończy się jej rozszczelnieniem. Do stosunkowo częstych awarii należy zerwanie się plastikowego łacznika korektora wysokości (auto nie chce się podnieść po załadowaniu). Na szczęście naprawa jest banalnie prosta – większość użytkowników stosuje np. kawałek twardego drutu.

Przed zakupem powinniśmy sprawdzić, czy w układzie nie ma widocznych gołym okiem wycieków (połóżmy się pod autem i dokładnie obejrzyjmy zielone kule zawieszenia) – występowanie zielonego płynu LHM świadczy o wycieku. Po włączeniu silnika – obciążając przód lub tył samochodu – sprawdźmy, czy korektory wysokości uruchomią proces podnoszenia nadwozia. O kondycji układu hydropneumatycznego poinformuje nas też częstotliwość cykania zaworu konżektora (charakterystyczne cyknięcia dochodzące spod maski). Im rzadziej słyszymy cyknięcie, tym lepiej. Jeśli konżektor cyka co kilka sekund, znaczy to że w układzie panuje zbyt małe ciśnienie (najczęściej jest to wina zużytych gruszek lub przecieków wewnętrznych).

W zawieszeniu najczęściej wymieniać będziemy łączniki stabilizatorów, końcówki drążków kierowniczych i tuleje wahaczy. Awarie tych podzespołów w dużej mierze podyktowane są jednak bardzo wysokim komfortem, jakie zapewnia hydropneumatyczne zawieszenie – wielu kierowców – nie zdając sobie sprawy ze stanu nawierzchni – po prostu nie zwalnia na dziurach. Na szczęście ceny części są przystępne, a wymiana nie jest skomplikowana.

Przed zakupem powinniśmy dokładnie skontrolować stan tylnej belki, w której konstrukcji wykorzystano słynne łożyska igiełkowe. Jeśli koła zdają się pochylać do wewnątrz nadwozia a w czasie jazdy słychać niepokojące odgłosy (piski, skrzypienia) trzeba być przygotowanym na remont, który pochłonąć może nawet tysiąc złotych.

Kolejnym plusem Xantii jest świetne zabezpieczenie antykorozyjne. Karoseria została w całości ocynkowana, podwozie dodatkowo zabezpieczono warstwą polimeru. Występowanie ognisk korozji świadczy więc o naprawach blacharskich, w przeciwieństwie do łuszczenia się i pękania lakieru na tylnej klapie, którą wykonano z kompozytów.

Każda z jednostek napędowych oferowanych w tej generacji zapewnia znośne osiągi i stosunkowo niewielką usterkowość (za wyjątkiem topowego V6). Z racji wieku musimy się jednak przygotować na awarie osprzętu – przeciekające chłodnice, szwankujące rozruszniki, zacinające się silniczki krokowe, wycieki. Raz na jakiś czas radzimy też dokładnie skontrolować stan przewodów paliwowych. Wykonano je z gumy, która po pewnym czasie potrafi spękać przy zaciskach, wówczas łatwo może dojść do zapowietrzenia (diesel) a nawet pożaru (benzyna).

Mimo drobnych dokuczliwych usterek Xantia należy do samochodów bezawaryjnych. Na tle klasowych rywali włoskich czy niemieckich marek w rankingach niezawodności auto plasowało się zdecydowanie wyżej niż Volkswagen Passat czy chociażby BMW serii 3.

Citroen Xantia II (1998-2001)

Mianem Xantii II generacji określa się pojazdy z ostatniego okresu produkcji, gdy producent usprawnił model fundując mu rozległy lifting. Samochód zastąpiony został w ofercie Citroena przez model C5. Auto cieszyło się dobrą opinią zwłaszcza, jeśli chodzi o niezawodność. W stosunku do modelu sprzed liftingu poprawiono wiele drobiazgów - głównym mankamentem pozostała jednak "słaba" instalacja elektryczna. Przewody mają tendencję do łamania się, styki szybko śniedzieją. Większość drobnych usterek wynika właśnie z faktu niesprawności któregoś z układów elektrycznych (często pomaga wyczyszczenie styków).

Największą wadą Xantii był kiepski poziom zabezpieczenia pasażerów przed skutkami wypadków.

Przykładowe samochody

Citroen Xantia

Citroen Xantia II 1.8I 16V 110 KM

1998, hatchback 5dr
napęd: przedni
skrzynia: ręczna
cena: 4 000,00 zł
DostępnośćOd czasu do czasu można trafić na ogłoszeniaOceny4.67/5. Głosy: 3
Citroen Xantia

Citroen Xantia I 1.6 i 88 KM

1994, hatchback 5dr
napęd: przedni
skrzynia: ręczna
cena: 2 000,00 zł
DostępnośćSporadycznie pojawiają się pojedyncze ofertyOceny3.00/5. Głosy: 3

Zobacz także

Koniec z hydropneumatyką!

Koniec z hydropneumatyką! 2015-06-08

Takiego kroku można się było spodziewać, ale w kontekście wprowadzenia na rynek marki DS wydaje się on – co najmniej – dziwny. Źródła zbliżone do koncernu PSA sugerują, że wraz z końcem cyklu produkcyjnego Citroena C5 z oferty francuskiego...
Używane: Citroen Xantia

Używane: Citroen Xantia 2013-07-24

Xantia to bezpośredni następca popularnego w latach osiemdziesiątych modelu BX. Tak, jak poprzednik, w momencie debiutu auto celowało w segment D – jego bezpośrednimi konkurentami były takie konstrukcje, jak Opel Vectra i Volkswagen Passat. Samochód...
Używane: Citroen C4

Używane: Citroen C4 2012-08-23

Pojazdy Citroena z końcówki lat dziewięćdziesiątych cieszą się dobrą opinią. Kompaktowa Xara i średniej klasy Xantia odwiedzały mechaników zdecydowanie rzadziej, niż może się to wydawać – jak na Citroeny przystało – były też bardzo...
Szukasz Diesla? To musisz wiedzieć o 2,0 HDI 90/109 KM

Szukasz Diesla? To musisz wiedzieć o 2,0 HDI 90/109 KM 2012-06-27

Nowoczesne turbodiesle oferują dobre osiągi i niskie zużycie paliwa, ale w przypadku awarii jej usunięcie jest z reguły bardzo drogie. Na szczęście, na rynku wtórnym nie brakuje pojazdów z silnikami wysokoprężnymi, których obsługa nie powinna być...
Radzimy jak wybrać pierwsze auto!

Radzimy jak wybrać pierwsze auto! 2011-02-09

Lata marzeń, miesiące wyrzeczeń, tygodnie analiz i w końcu... decyzja – kupujemy swoje pierwsze auto. Pierwsze kroki na motoryzacyjnym szlaku niosą za sobą ogromną frajdę, ale droga do celu jest wyboista i niebezpieczna. Jak mądrze wybrać dla swoje...
Bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo 2009-10-08

W polskich realiach głównym kryterium decydującym o wyborze konkretnego auta jest przeważnie cena. Mało kto zawraca sobie głowę kwestią bezpieczeństwa. Skoro samochód ma ABS i poduszkę powietrzną czujemy się całkiem pewnie. To błąd. Podobne...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.