chceauto.pl
x
Szukasz Diesla? To musisz wiedzieć o 2,0 HDI 90/109 KM

Szukasz Diesla? To musisz wiedzieć o 2,0 HDI 90/109 KM

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2012-06-27 Opinie
Nowoczesne turbodiesle oferują dobre osiągi i niskie zużycie paliwa, ale w przypadku awarii jej usunięcie jest z reguły bardzo drogie.

Na szczęście, na rynku wtórnym nie brakuje pojazdów z silnikami wysokoprężnymi, których obsługa nie powinna być zabójcza dla portfela. Jednym z motorów, które śmiało polecić można osobom szukającym oszczędności jest francuski silnik 2,0 HDI.

Silnik zadebiutował w drugiej połowie 1998 roku. Jednostka o oznaczeniu kodowym DW10ATED trafiała początkowo pod maskę Peugeota 406. Motor trafiał również m.in. do Citroenów Xantia, Xara czy Xara Picasso.

Konstrukcja bazowała na bardzo chwalonym przez użytkowników silniku Diesla o pojemności 1,9 l, który przez pewien czas montowany był np. do Poloneza. Wyposażona w ośmozaworową głowicę (jeden wałek rozrządu) i turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek jednostka rozwijała moc 109 KM, niedługo po debiucie koncern PSA zaczął również stosować jej słabszą, 90-konną odmianę (oznaczenie kodowe DW10TD), w której montowano prostszą turbosprężarke o stałej geometrii.

Śmiało powiedzieć można, że jest to jeden z lepszych silników wysokoprężnych wysokoprężnych początku lat dwutysięcznych. W układzie zasilania zastosowano wysokociśnieniowy, bezpośredni wtrysk typu Comman Rail pierwszej generacji wykorzystujący stosunkowo trwałe, elektromechaniczne wtryskiwacze.

Jeśli nie zależy nam na osiągach lepiej wybrać słabszą odmianę o mocy 90 KM. Jej zaletą jest nie tylko łatwiejsza w naprawach turbosprężarka o stałej geometrii łopatek, ale też brak drogiego w naprawach dwumasowego koła zamachowego. Z perspektywy kosztów eksploatacji na plus należy też zapisać brak filtra cząstek stałych.

Mocniejsza jednostka o mocy 109 KM zapewnia zdecydowanie lepszą dynamikę i wyższą kulturę pracy, ale jej serwisowanie będzie droższe. Dwumasowe koła zamachowe ogranicza ilość drgań przenoszonych do kabiny, ale jego naprawa (po ok. 150-200 tys. km) to koszt od 700 zł (jeśli zdecydujemy się na element regenerowany) do ok... 2500 zł (gdy pokusimy się o nowe koło i sprzęgło).

Na szczęście, w przypadku silnika 2,0 HDI lista usterek nie jest długa. W początkowym okresie występowały częste problemy z tłumikiem drgań skrętnych, czyli wyposażonym w specjalną gumową „poduszkę” kołem pasowym wału korbowego. Element ten rzadko kiedy wytrzymywał więcej niż 50 tys. km, usterka często kończyła się unieruchomieniem auta. Francuzi szybko przeprojektowali ten element i dziś, nawet zamienniki, wytrzymują przeważnie około 100 tys. km.

Z uwagi na zastosowanie wtrysku typu Common Rail na usterki narażone są wtryskiwacze i pompa wtryskowa (często psuje się np. zawór wysokiego ciśnienia, co powoduje problemy z odpalaniem). Z uwagi na popularność silnika, przy naprawach układu wtryskowego radzimy rozważyć zakup części używanych. Regeneracja pompy wtryskowej pochłonąć może nawet 2 tys. zł - sprawny, używany element kupimy już za 300-400 zł. To samo dotyczy również wtryskiwaczy. Koszt używanego to ok. 200 zł.

Przy zakupie części pamiętajmy, że wersje 109 KM i 90 KM różniły się układem wtryskowym. W pierwszej znajdziemy wtryskiwacze marki Bosch, w drugiej Siemens.

Do typowych usterek, jak w przypadku większości turbodiesli, zaliczyć można problemy z zaworem recyrkulacji spalin EGR, przepływomierzem czy dwumasowym kołem zamachowym. Na szczęście usterkę stosunkowo łatwo zdiagnozować, a ceny części i robocizny nie szokują.

Na wyższe koszty przygotować się muszą jedynie właściciele vanów – Citroenów: Evasion i C8 oraz Peugeotów: 806 i 807. W przypadku tych samochodów, silniki 2,0 HDI o mocy 109 KM sprzęgane były z szesnastozaworowymi głowicami.


Opinie i komentarze na temat artykułu

sss
4 września 2012
Redaktorze ! 2,0 HDI 109KM np w Xanti nie miał ani zmiennej geometrii ani dwumasy.
sss
4 września 2012
tak samo ten wykres momentu do mocy szwindel ! dla czego moment obrotowy opada przy jednostajnym zroście mocy? jeden od drugiego jest zależny
Ola Banach
26 listopada 2012
kocham Cię bardzo
comments powered by Disqus

Zobacz także

Będzie nowa limuzyna Citroena!

Będzie nowa limuzyna Citroena! 2018-01-23

Francuzi przez lata słynęli z budowania ekscentrycznych i ultrawygodnych limuzyn. Słabe przyjęcie modelu C6, który znalazł tylko nieco ponad 23 tys. nabywców sprawiło jednak, że od 2012 roku w ofercie marki nie znajdziemy reprezentacyjnego sedana. Ale...
Koniec Citroena C5. I "hydro"!

Koniec Citroena C5. I "hydro"! 2017-06-06

Z europejskich salonów znika właśnie druga generacja Citroena C5. Wraz z nią odchodzi jedna z wizytówek Citroena - hydropneumatyczne zawieszenie!Citroen C5 to najstarszy oferowany dziś w Europie reprezentant segment D. Auto zadebiutowało równe 10 lat...
Citroen C5 z nowymi silnikami Diesla

Citroen C5 z nowymi silnikami Diesla 2015-07-07

Citroen wprowadza do swojego flagowego modelu, czyli C5 dwie nowe jednostki napędowe.Dostosowując ofertę silników do nowej normy emisji spalin Euro 6, Citroen wprowadza do C5 silnik 2.0 BlueHDI w wersjach o mocy 180 lub 150 KM. Jednostka standardowo...
Koniec z hydropneumatyką!

Koniec z hydropneumatyką! 2015-06-08

Takiego kroku można się było spodziewać, ale w kontekście wprowadzenia na rynek marki DS wydaje się on – co najmniej – dziwny. Źródła zbliżone do koncernu PSA sugerują, że wraz z końcem cyklu produkcyjnego Citroena C5 z oferty francuskiego...
Koniec Peugeota 807. Definitywny...

Koniec Peugeota 807. Definitywny... 2014-06-26

Mamy złe wiadomości dla miłośników rodzinnego Vana spod znaku Peugeota. Rzecznik prasowy francuskiej marki poinformował właśnie, że firma kończy produkcję modelu 807, pozostawiając go bez rynkowego następcy.Decyzja o zakończeniu produkcji auta,...
Citroen C5 CrossTourer. Nowość

Citroen C5 CrossTourer. Nowość 2014-02-18

Z jakiegoś powodu producenci uważają za konieczne posiadanie w ofercie samochodu "uterenowionego". Cechuje się on nadwoziem kombi, minimalnie wyższym zawieszeniem i oczywiście przednim napędem, bo przecież 4x4 zużywa za dużo paliwa, czyli emituje za...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.