chceauto.pl
x
Używane: Citroen Xantia

Używane: Citroen Xantia

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2013-07-24 Opinie
Xantia to bezpośredni następca popularnego w latach osiemdziesiątych modelu BX. Tak, jak poprzednik, w momencie debiutu auto celowało w segment D – jego bezpośrednimi konkurentami były takie konstrukcje, jak Opel Vectra i Volkswagen Passat.

Samochód zadebiutował w 1993 roku. Auto mogło pochwalić się wpadającą w oko sylwetką (autorstwa Bertone) i – typowym dla „dużych” Citroenów hydropneumatycznym zawieszeniem. Czy auto wciąż warte jest zainteresowania, mimo że od zakończenia produkcji minęło już z górką 10 lat?

Citroen Xantia mk I
Citroen Xantia mk I
Z konstrukcyjnego punktu widzenia Xantia jest bratem bliźniakiem Peugeota 406. Auta różnią się wprawdzie karoserią i konstrukcją zawieszenia, ale większość podzespołów mechanicznych jest taka sama. Wspólne są m.in. jednostki napędowe, skrzynie biegów czy takie elementy, jak np. tarcze hamulcowe.

Długość nadwozia (przeszło 4,4 m w wersji hatchback i 4,6 m w wersji kombi) oferuje przestronne warunki podróżowania nawet dla czwórki dorosłych pasażerów. Nie bez znaczenia jest tutaj rozstaw osi wynoszący aż 2,74 m – to terytorium, które w latach dziewięćdziesiątych zarezerwowane było dla klasy wyższej. Na pochwałę zasługuje też pojemny i ustawny bagażnik. Nawet w wersji sedan mieścił on pakunki o objętości do 480 litrów.

{image8108 right]Słowa krytyki należą się jednak za wnętrze. Wprawdzie jest ono przeważnie dobrze wyposażone (nie brakuje aut mających na pokładzie welurową tapicerkę, klimatyzację, szyberdach, centralny zamek czy elektryczne szyby) ale jakość niektórych materiałów nie jest wysoka. Bardzo szybko wyciera się np. kierownica (często przy niewielkim przebiegu), obluzowują się mechanizmy foteli (nieprzyjemne bujanie), pękają plastikowe wózki szyberdachu czy przestają działać wskaźniki (naprawa jest czasochłonna, wymaga mocnego „wybebeszenia” deski rozdzielczej”). Niestety do stosunkowo częstych (z racji wieku) i trudnych do usunięcia awarii należy rozszczelnienie nagrzewnicy (trudny dostęp) i usterki wentylatora nawiewu. Dość często wypalają się też styki w stacyjce. Kłopoty sprawiają też siłowniki centralnego zamka i – w niewielkiej liczbie egzemplarzy – „kodowane” immobilisery.

Citroen Xantia mk I
Citroen Xantia mk I
Wbrew pozorom, niewiele problemów sprawia przeważnie hydropneumatyczne zawieszenie. Siłowniki pełniące funkcję amortyzatorów są bardzo trwałe (zdecydowanie trwalsze niż w nowszym C5), okresowej wymiany (lub nabicia azotem) wymagają jedynie sfery (kule), które odpowiadają za siłę tłumienia drgań. Dużą żywotność ma też pompa płynu hydraulicznego LHM i pozostałe elementy układu.

Dla własnego bezpieczeństwa lepiej wybrać pojazd bez układu active, który niweluje przechyły boczne karoserii – większa liczba czujników i elektrozaworów potęguje ryzyko awarii. Wbrew zaleceniom producenta, nie zalecamy okresowego płukania układu hydraulicznego. Wymiana płynu LHM jest jak najbardziej wskazana, ale przepłukanie leciwej instalacji środkiem mającym usunąć zabrudzenia najpewniej skończy się jej rozszczelnieniem. Do stosunkowo częstych awarii należy zerwanie się plastikowego łacznika korektora wysokości (auto nie chce się podnieść po załadowaniu). Na szczęście naprawa jest banalnie prosta – większość użytkowników stosuje np. kawałek twardego drutu.

Citroen Xantia mk I
Citroen Xantia mk I
Przed zakupem powinniśmy sprawdzić, czy w układzie nie ma widocznych gołym okiem wycieków (połóżmy się pod autem i dokładnie obejrzyjmy zielone kule zawieszenia) – występowanie zielonego płynu LHM świadczy o wycieku. Po włączeniu silnika – obciążając przód lub tył samochodu – sprawdźmy, czy korektory wysokości uruchomią proces podnoszenia nadwozia. O kondycji układu hydropneumatycznego poinformuje nas też częstotliwość cykania zaworu konżektora (charakterystyczne cyknięcia dochodzące spod maski). Im rzadziej słyszymy cyknięcie, tym lepiej. Jeśli konżektor cyka co kilka sekund, znaczy to że w układzie panuje zbyt małe ciśnienie (najczęściej jest to wina zużytych gruszek lub przecieków wewnętrznych).

W zawieszeniu najczęściej wymieniać będziemy łączniki stabilizatorów, końcówki drążków kierowniczych i tuleje wahaczy. Awarie tych podzespołów w dużej mierze podyktowane są jednak bardzo wysokim komfortem, jakie zapewnia hydropneumatyczne zawieszenie – wielu kierowców – nie zdając sobie sprawy ze stanu nawierzchni – po prostu nie zwalnia na dziurach. Na szczęście ceny części są przystępne, a wymiana nie jest skomplikowana.

Citroen Xantia mk II
Citroen Xantia mk II
Przed zakupem powinniśmy dokładnie skontrolować stan tylnej belki, w której konstrukcji wykorzystano słynne łożyska igiełkowe. Jeśli koła zdają się pochylać do wewnątrz nadwozia a w czasie jazdy słychać niepokojące odgłosy (piski, skrzypienia) trzeba być przygotowanym na remont, który pochłonąć może nawet tysiąc złotych.

Kolejnym plusem Xantii jest świetne zabezpieczenie antykorozyjne. Karoseria została w całości ocynkowana, podwozie dodatkowo zabezpieczono warstwą polimeru. Występowanie ognisk korozji świadczy więc o naprawach blacharskich, w przeciwieństwie do łuszczenia się i pękania lakieru na tylnej klapie, którą wykonano z kompozytów.

Każda z jednostek napędowych oferowanych w tej generacji zapewnia znośne osiągi i stosunkowo niewielką usterkowość (za wyjątkiem topowego V6). Z racji wieku musimy się jednak przygotować na awarie osprzętu – przeciekające chłodnice, szwankujące rozruszniki, zacinające się silniczki krokowe, wycieki. Raz na jakiś czas radzimy też dokładnie skontrolować stan przewodów paliwowych. Wykonano je z gumy, która po pewnym czasie potrafi spękać przy zaciskach, wówczas łatwo może dojść do zapowietrzenia (diesel) a nawet pożaru (benzyna).

Citroen Xantia mk II
Citroen Xantia mk II
W grudniu 1997 roku Citroen zaprezentował II generację Xantii, która była w zasadzie zmodernizowaną odmianą poprzednika. Zmiany ograniczyły się do przeprojektowania wyglądu pasa przedniego i tylnego (nowe błotniki, reflektory, maska i tylna klapa). Poprawiono wówczas też jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza. W ofercie jednostek napędowych pojawiły się pierwsze silniki wysokoprężne serii HDI (z wtryskiem paliwa Common Rail). Wcześniej auto oferowane było z - mającymi opinie "pancernych" jednostkami wysokoprężnymi 1,9 i 2,1 l.

Mimo drobnych dokuczliwych usterek Xantia należy do samochodów bezawaryjnych. Na tle klasowych rywali włoskich czy niemieckich marek w rankingach niezawodności auto plasowało się zdecydowanie wyżej niż Volkswagen Passat czy chociażby BMW serii 3.

Z obecnej perspektywy największą wadą Xantii jest stosunkowo niski poziom zabezpieczenia pasażerów przed skutkami wypadków.


Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Używane: Citroen Xantia - GALERIA ZDJĘĆ

Używane: Citroen XantiaUżywane: Citroen XantiaUżywane: Citroen XantiaUżywane: Citroen XantiaUżywane: Citroen XantiaUżywane: Citroen XantiaUżywane: Citroen XantiaUżywane: Citroen Xantia

Zobacz także

Używane: Mercedes klasy A W176

Używane: Mercedes klasy A W176 2019-07-17

Klasa A typoszeregu W176 to kamień milowy w historii Mercedesa. Auto zaprojektowano tak, by przypadło do gustu młodym, dynamicznym kierowcom i odebrało część klientów BMW serii 1. IV generacja Mercedesa klasy A zadebiutowała w 2012 na salonie w...
Używane: Mercedes klasy A W169

Używane: Mercedes klasy A W169 2019-07-17

Druga generacja klasy A zadebiutowała w 2004 roku. Po czterech latach auto poddano subtelnemu liftingowi - zmieniono m.in. kształty zderzaków i świateł. Udało się też wyeliminować wiele problemów wieku dziecięcego (np. korozja). Nowa generacja –...
Używane: Peugeot 2008

Używane: Peugeot 2008 2019-06-19

Pierwsza generacja Peugeota 2008 to jedna z ciekawszych propozycji w swoim segmencie. Produkowany w latach 2013-2019 model zbiera wśród użytkowników wiele pochlebnych opinii. Co ważne, dotyczą one nie tylko prowadzenia ale też niskiej usterkowości....
Używane: Toyota RAV4 III

Używane: Toyota RAV4 III 2019-05-04

Trzecia generacja RAV4 zadebiutowała pod koniec 2005 roku (model roku 2006). Samochód zaprezentowano w dwóch odmianach: europejskiej (krótszy rozstaw osi) i „amerykańskiej” (wariant wydłużony). Auto nie miało nic wspólnego z poprzednikiem (nowa...
Używane: Mazda 6 III

Używane: Mazda 6 III 2019-05-04

Mazda6 III generacji zadebiutowała na salonie paryskim w 2012 roku. Samochód pojawił się w polskich salonach w pierwszej połowie 2013 roku. Z poprzednikiem łączy go jedynie nazwa. Auto zbudowano od podstaw w oparciu o zupełnie nową płytę podłogową...
Używane: Audi A4 B8

Używane: Audi A4 B8 2019-04-25

Audi A4 typoszeregu B8 produkowane było w latach 2007-2015. Początkowo w ofercie pojawił się sedan. W roku 2008 zadebiutowało kombi, czyli wersja Avant, oraz usportowiony model S4 (3.0 V6 333 KM). Rok 2009 przyniósł debiut uterenowionego A4 Allroad. W...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.