Wspomaganie kierownicy to dziś absolutny standard nawet w najmniejszych pojazdach o miejskim charakterze. W zależności od klasy i producenta pojazdu najczęściej stosowane są układy wspomagane hydraulicznie (klasycznie), hybrydowo (hlasyczny układ z elektryczną pompą) lub w pełni elektrycznie (przez silnik elektryczny).
Najprostszy układ składa się z pompy płynu hydraulicznego i samej przekładni. Naprawa usterki każdego z tych elementów kosztuje średnio od 500 do 1000 zł. Tyle zapłacimy za nową pompę (zamiennik) lub regenerację przekładni kierowniczej.
Więcej – od 1 do nawet 3 tys. zł. – kosztować może naprawa układu wspomaganego elektrycznie. W takim przypadku najprościej po prostu kupić całą nową przekładnię. Na szczęście wiele tego typu konstrukcji da się naprawić (np. wymiana samego silnika, szczotek czy elektroniki sterującej). Ceny usług startują od około 300 zł (zależy od zakresu prac).
Auta segmentu E wyposażone są z reguły w aktywne wspomaganie kierownicy. W zdecydowanej większości modeli (Audi, BMW, Mercedes, Volvo) mamy do czynienia z różnymi wariacjami na temat układu servotronic konstrukcji ZF (opracowany w połowie lat osiemdziesiątych) lub jego późniejszych wersji z pompą hydrauliczną napędzaną elektrycznie (servoelectric).
Oba systemy płynnie regulują siłę wspomagania układu kierowniczego w zależności od prędkości pojazdu. Ich słabe punkty to m.in.: zawory elektrohydrauliczne odpowiadające za regulację siły wspomagania czy czujniki położenia kierownicy. Wymiana samego zaworu to wydatek od 500 zł plus robocizna. Podobną kwotę zapłacimy za samą przekładnię (maglownicę) po regeneracji. Nowa to wydatek między 1 a 2 tys. zł. Między 500 zł a ok. 1,5 tys. zł (z wymianą – w zależności od modelu i producenta części) zapłacimy za nową pompę wspomagania.
Na usterki tego typu narażone są zwłaszcza samochody wykorzystywane w mieście oraz duże (i ciężkie) auta rodzinne. Ciężkie koła i stan polskich dróg mają destrukcyjny wpływ nie tylko na zawieszenie, ale też elementy przekładni kierowniczej (np. drążki, również wewnętrzne).