chceauto.pl
x
Cennik awarii: wspomaganie kierownicy

Cennik awarii: wspomaganie kierownicy

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2019-07-23 Opinie
Wspomaganie kierownicy to dziś absolutny standard nawet w najmniejszych pojazdach o miejskim charakterze. W zależności od klasy i producenta pojazdu najczęściej stosowane są układy wspomagane hydraulicznie (klasycznie), hybrydowo (hlasyczny układ z elektryczną pompą) lub w pełni elektrycznie (przez silnik elektryczny).

Najprostszy układ składa się z pompy płynu hydraulicznego i samej przekładni. Naprawa usterki każdego z tych elementów kosztuje średnio od 500 do 1000 zł. Tyle zapłacimy za nową pompę (zamiennik) lub regenerację przekładni kierowniczej.

Więcej – od 1 do nawet 3 tys. zł. – kosztować może naprawa układu wspomaganego elektrycznie. W takim przypadku najprościej po prostu kupić całą nową przekładnię. Na szczęście wiele tego typu konstrukcji da się naprawić (np. wymiana samego silnika, szczotek czy elektroniki sterującej). Ceny usług startują od około 300 zł (zależy od zakresu prac).

Auta segmentu E wyposażone są z reguły w aktywne wspomaganie kierownicy. W zdecydowanej większości modeli (Audi, BMW, Mercedes, Volvo) mamy do czynienia z różnymi wariacjami na temat układu servotronic konstrukcji ZF (opracowany w połowie lat osiemdziesiątych) lub jego późniejszych wersji z pompą hydrauliczną napędzaną elektrycznie (servoelectric).

Oba systemy płynnie regulują siłę wspomagania układu kierowniczego w zależności od prędkości pojazdu. Ich słabe punkty to m.in.: zawory elektrohydrauliczne odpowiadające za regulację siły wspomagania czy czujniki położenia kierownicy. Wymiana samego zaworu to wydatek od 500 zł plus robocizna. Podobną kwotę zapłacimy za samą przekładnię (maglownicę) po regeneracji. Nowa to wydatek między 1 a 2 tys. zł. Między 500 zł a ok. 1,5 tys. zł (z wymianą – w zależności od modelu i producenta części) zapłacimy za nową pompę wspomagania.

Na usterki tego typu narażone są zwłaszcza samochody wykorzystywane w mieście oraz duże (i ciężkie) auta rodzinne. Ciężkie koła i stan polskich dróg mają destrukcyjny wpływ nie tylko na zawieszenie, ale też elementy przekładni kierowniczej (np. drążki, również wewnętrzne).


Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Zobacz także

Cennik awarii: napęd 4x4

Cennik awarii: napęd 4x4 2019-07-23

Coraz większa liczba pojazdów wyposażona jest – najczęściej dołączany elektronicznie – napęd na obie osie, który potrafi generować duże koszty. Większość popularnych modeli wyposażona jest w ukady ze sprzęgłem typu haldex. To proste i...
Cennik awarii: automatyczna skrzynia biegów

Cennik awarii: automatyczna skrzynia biegów 2019-07-23

Coraz więcej samochodów wyposażonych jest w automatyczne skrzynie biegów. Jaka jest ich żywotność i ile pochłonąć mogą naprawy? Wszystko zależy oczywiście od sposobu eksploatacji i serwisowania pojazdu, ale nie zmienia to faktu, że – zwłaszcza...
Cennik awarii: zawieszenie aktywne

Cennik awarii: zawieszenie aktywne 2019-07-14

Aktywne zawieszenia bazują nie tylko na pneumatyce (Audi, Mercedes, BMW) czy hydropneumatyce (Citroen, Rolls-Royce). Wiele marek, jak chociażby Lancia, Volvo czy Subaru, wykorzystuje aktywne amortyzatory o regulowanej elektronicznie sile tłumienia. Coraz...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.