chceauto.pl
x
Cennik awarii: zawieszenie aktywne

Cennik awarii: zawieszenie aktywne

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2019-07-14 Opinie
Aktywne zawieszenia bazują nie tylko na pneumatyce (Audi, Mercedes, BMW) czy hydropneumatyce (Citroen, Rolls-Royce). Wiele marek, jak chociażby Lancia, Volvo czy Subaru, wykorzystuje aktywne amortyzatory o regulowanej elektronicznie sile tłumienia. Coraz częściej rozwiązania tego typu spotkać możemy również w autach popularnych marek: Citroenach, Fordach, Oplach, Peugeotach, Skodach czy Volkswagenach.

W przeciwieństwie do pneumatyki/hydropneumatyki nie oferują one możliwości regulacji prześwitu pojazdu. Dają za to kierowcy wybór charakterystyki tłumienia nierówności. Działanie tego typu układów bazuje na magnetyzmie. Amortyzatory wyposażone są w cewkę elektryczną, a w ich wnętrzu pracuje płyn podatny na zmiany pola magnetycznego (olej hydrauliczny z opiłkami metalu). Te – w zależności od natężenia podawanego do cewki prądu - zmieniają charakterystykę przepływu cieczy. W efekcie można płynnie regulować charakterystykę pracy.

Ile wydamy na usunięcie ewentualnych usterek? Regeneracja pochłania między 500 a 1000 zł i nie zawsze przynosi długotrwały efekt. Nowe zamienniki – w zależności od marki i modelu pojazdu – kosztują od 1 do około 2,5 tys. zł. Wniosek – mało prawdopodobna (chociaż nie można jej wykluczyć) awaria wszystkich amortyzatorów pochłonąć może nawet 10 tys. zł. Na szczęście nie trzeba wymieniać ich parami, na rynku znajdziemy również wiele części pochodzących z demontażu (niestety trudno wówczas wyegzekwować gwarancję rozruchową).

Źródłem poważnych wydatków mogą być również aktywne stabilizatory. Te spotkać można m.in. w BMW serii 5 czy samochodach terenowych. W pierwszym przypadku, na podstawie danych m.in. z czujnika położenia kierownicy i czy prędkości obrotowych poszczególnych kół, system hydrauliczny ma za zadanie usztywnić daną stronę pojazdu poziomując go w zakręcie. W terenówkach stosowane są też inne rozwiązania pozwalające np. dezaktywować stabilizator (rozłączyć go w sposób pozwalający na niezależną pracę obu kół danej osi), by uzyskać wyższy skok zwieszenia (tzw. wykrzyż).

Za nowy stabilizator systemu BMW Dynamic do BMW E60 zapłacić trzeba w ASO ponad 7 tys. zł. O ich regeneracji mało kto słyszał – nie pozostaje więc nic innego, niż ratowanie się częściami z demontażu. Ich ceny wahają się od ok. 300 do 1500 zł w zależności od modelu, ale wówczas gwarancja obowiązuje… do bramy. Zamiennik do BMW serii 5 to wydatek 3 tys. zł plus robocizna.

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Zobacz także

Cennik awarii: napęd 4x4

Cennik awarii: napęd 4x4 2019-07-23

Coraz większa liczba pojazdów wyposażona jest – najczęściej dołączany elektronicznie – napęd na obie osie, który potrafi generować duże koszty. Większość popularnych modeli wyposażona jest w ukady ze sprzęgłem typu haldex. To proste i...
Cennik awarii: automatyczna skrzynia biegów

Cennik awarii: automatyczna skrzynia biegów 2019-07-23

Coraz więcej samochodów wyposażonych jest w automatyczne skrzynie biegów. Jaka jest ich żywotność i ile pochłonąć mogą naprawy? Wszystko zależy oczywiście od sposobu eksploatacji i serwisowania pojazdu, ale nie zmienia to faktu, że – zwłaszcza...
Cennik awarii: wspomaganie kierownicy

Cennik awarii: wspomaganie kierownicy 2019-07-23

Wspomaganie kierownicy to dziś absolutny standard nawet w najmniejszych pojazdach o miejskim charakterze. W zależności od klasy i producenta pojazdu najczęściej stosowane są układy wspomagane hydraulicznie (klasycznie), hybrydowo (hlasyczny układ z...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.