Coraz więcej samochodów wyposażonych jest w automatyczne skrzynie biegów. Jaka jest ich żywotność i ile pochłonąć mogą naprawy?
Wszystko zależy oczywiście od sposobu eksploatacji i serwisowania pojazdu, ale nie zmienia to faktu, że – zwłaszcza w połączeniu z silnikami wysokoprężnymi (wysoki moment obrotowy o ”skokowej” charakterystyce) - mało który automat pokonuje bezawaryjnie więcej niż 200 tys. km.
Najwyższą trwałością mogą pochwalić się klasyczne automaty z przekładnią hydrokinetyczną (konwenterem momentu obrotowego). Przy prawidłowym serwisowaniu (cykliczne wymiany oleju) wiele z nich potrafi pokonywać bezawaryjnie ponad 400 tys. km. Najczęstsze usterki to właśnie zużycie konwentera momentu obrotowego (sprzęgła hydrokinetycznego), elektronicznych sterowników czy zaworów hydraulicznych. Usunięcie każdej z tego rodzaju usterek pochłonie między 1 a 2 tys. zł (z robocizną). Średnio między 2 a 3 tys. zł zapłacić też trzeba za wymianę spalonych tarczek lub ”koszyczków” samej przekładni, czyli – w istocie – jej kapitalny remont (bez sprzęgła hydrokinetycznego). Kompleksowa naprawa (wymiana konwentera, tarczek itd.) pochłonąć może ponad 5 tys. Do tego dochodzi oczywiście szereg usterek ”nieoczywistych”, jak np. awarie poszczególnych czujników (położenia wybieraka, prędkości obrotowej, itd).
Między 4 a 6 tys. zł zapłacimy również za zregenerowanie mechatroniki i wymianę sprzęgieł w zautomatyzowanych, dwusprzęgłowych, skrzyniach DSG czy kompleksową naprawę (bieżnie, łańcuch, regeneracja sterownika) bezstopniowego CVT (np. multitronic w Audi). Przymierzając się do zakupu tego typu auta śmiało prognozować można, że pierwsza poważniejsza usterka skrzyni biegów (niezależnie, czy to klasyczny automat, DSG czy CVT) pochłonie między 1,5 a 2,5 tys. zł.
Nie dziwi więc, że wielu kierowców zamiast remontować zużytą przekładnię decyduje się na montaż używanej skrzyni licząc na jej dobry stan. W zależności od klasy i rocznika auta za używaną skrzynię wraz z wymianą zapłacić trzeba średnio między 2 a 3 tys. zł. Niestety, w wielu przypadkach gwarancja obowiązuje wyłącznie do bramy warsztatu...