chceauto.pl
x
Audi A6 C5 - używane marzenie Polaka

Audi A6 C5 - używane marzenie Polaka

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2011-09-17 Opinie
Audi 100 przemianowane w 1996 roku na model A6 to klasyka niemieckiej marki. Pierwsza generacja - C4 - produkowana była w latach 1994-1997. W 1997 roku samochód gruntownie przeprojektowano - generacja oznaczona jako C5 wytwarzana była aż do 2004 roku, z drobnym liftingiem przeprowadzonym 3 lata wcześniej.

Elegancka, stonowana, ponadczasowa stylistyka, wysoka odporność na korozję (egzemplarze bezwypadkowe nie rdzewieją) przestronne wnętrze i dobra jakość materiałów wykończeniowych to niewątpliwe zalety A6 typoszeregu C5. Do wad zaliczyć należy ogólne wyeksploatowanie i powypadkową przeszłość wielu egzemplarzy.

Audi A6 C5 Avant
Audi A6 C5 Avant
Silniki i skrzynie biegów są raczej niezawodne. Ale są wyjątki. Kosztowny w utrzymaniu jest np. 2,5-litrowy TDI, którego osprzęt często szwankuje (awarie pomp wodnych, pomp paliwa, wyeksploatowane wałki rozrządu). Zużywa on również stosunkowo dużo oleju napędowego (średnio 9-10 litrów).

Najlepszy silnik? 1.9 TDI

Zdecydowanie bardziej godne polecenia są jednostki 1.9 TDI w których narzekać można właściwie wyłącznie na bardzo głośną pracę. Najsłabsza, 110-konna wersja zasilana jest pompą rotacyjną, mocniejsze wersje posiadają pompowtryskiwacze. Wszystkie posiadają koło dwumasowe (koszt wymiany wraz ze sprzęgłem to około 2,5-3 tys. zł). Wymiana kompletnego rozrządu pochłonie około tysiąca zł.

Przy wielkich przebiegach mogą pojawić się problemy z pompowtryskiwaczami. Ich objawem jest nierówna praca i paląca się podczas jazdy kontrolka świec żarowych. Koszt wymiany jednego pompowtryskiwacza (da się zdiagnozować, który ma usterkę) wynosi około 500 zł.

Audi A6 C5
Audi A6 C5
Najgorszy? Też TDI, ale 2.5

Co ciekawe, na rynku samochody z silnikami 1.9 TDI są droższe niż 2.5 V6 TDI. To skutek fatalnej renomy, jaką mają te jednostki. Krótką żywotność mają paski rozrządu, wycierają się wałki, zdarzają się usterki elektroniki. Usunięcie tych problemów to koszt zwykle kilku tysięcy złotych. Na szczęście z większością tych problemów Audi w końcu sobie poradziło, stąd młodsze egzemplarze (od roku 2000) są nieco bardziej bezawaryjne.

Przed zakupem auta z silnikiem TDI, a takie zdecydowanie dominują na rynku, najlepiej sprawdzić ciśnienie sprężania. Przebieg większości dobija już do 500 tys. km (mimo że w ogłoszeniach królują auta z przebiegami 170-220 tys km...). Niestety, pewność co do stanu jednostki napędowej będziemy mieć dopiero, jeśli sprawdzenie ciśnienia wykonany po wymianie oleju! Handlarze często dolewają bowiem do silnika środki, które chwilowo podnoszą jego osiągi. Pamiętajmy jednak, ze inwestycja 200-300 zł w olej i mechanika może nam zaoszczędzić 4-5 tys. wydanych na remont kapitalny jednostki napędowej.

Audi A6 C5
Audi A6 C5
Wersje benzynowe nie cieszą się w Polsce powodzeniem. Słabsze, czterocylindrowe silniki nie są specjalnie ekonomiczne, nie oferują też dobrych osiągów. Silnik 1.8 T uwagę trzeba zwrócić na turbosprężarkę. Podobne konstrukcyjnie są wolnossące silniki V6 2.4, 2.8 i 3.0. Natomiast silnik 2.7 posiada dwie turbosprężarki. Tanio nie będzie w żadnym przypadku.

Zawieszenie pochłania fortunę

Do słabych stron Audi A6 C5 zaliczyć należy skomplikowane zawieszenie, w którym wykorzystano aluminiowe wahacze (z przodu po 4 na każde koło!). Taka konstrukcja gwarantuje świetne właściwości jezdne i eliminuje tzw. "torque steer" czyli szarpanie kierownicą podczas gwałtownego przyspieszania, jednak wybitnie nie lubi nierównych dróg - wahacze szybko się poddają, tym szybciej im tańsze zamienniki zastosowano.

A koszt wymiany lub regeneracji samych wahaczy to około 2 tys. zł, z kolei całkowity remont przedniego zawieszenia może sięgnąć kwoty dwukrotnie wyższej! Oczywiście istnieją tanie chińskie zamienniki, ale doświadczenia użytkowników wskazują, że nie warto ich kupować. Optymalnym pomysłem będą części, które montowane są przed producenta, a kupione oczywiście poza ASO. Ich koszt to około 150 zł za górne i 250 zł (mniejszy) i 350 zł (większy) za dolne.

Audi A6 C5 Avant
Audi A6 C5 Avant
Za to z tyłu problemu nie ma. Sztywna belka to nieskomplikowane rozwiązanie, w którym wymienić możemy najwyżej silentbloki.

Od 2000 roku na bazie A6 powstawał również model Allroad, który charakteryzuje się większym prześwitem oraz napędem na cztery koła. Z zewnątrz poznać go można również po rozbudowanych, czarnych osłonach na zderzakach. Auto oferuje dobre osiągi, będzie jednak droższe w eksploatacji z uwagi na zmodyfikowane zawieszenie. Automatyczne poziomowanie tylnej osi to rozwiązanie dość awaryjne, a koszt naprawy wynosi około tysiąc zł, oczywiście poza serwisem autoryzowanym.

Na polskim rynku dominują diesle z licznikowym przebiegiem 200-300 tys. km. W rzeczywistości mogą one być znacznie wyższej. O ogólnym wyeksploatowaniu świadczyć może zdecydowana dominacja modeli z nadwoziem typu kombi (w produkcji od 1998 roku). Zanim trafiły one do Polski, często służyły w Niemczech, jako auta firmowe.

Audi A6 - sprawdź ceny, dane techniczne, osiągi, poziom bezpieczeństwa i koszty utrzymania.

Opinie i komentarze na temat artykułu

Bizet
27 września 2011
Miałem kiedyś 2,5TDI. Głowy które starały się nadążyć za świstem mojego autka początkowo łączyłem ze spojrzeniem zazdrośnmików. Teraz przeczytałem że tak naprawdę to niemiecki szmelc... Oni musieli czytać to pierwszi....
Jerzy
27 września 2011
Może redaktor napisze za siebie bo jestem Polakiem i nie marzę o Audi i zadnym Niemieckim autem.
ptasie guano
27 września 2011
zły tytuł. taki szrot nie jest i nie był moim marzeniem wole kupić mniejszy ale nowy samochód niż strucla po dziadku z wermachtu.
więc juz nie każdy polak marzy o ałdi a sześć tedeji
sdfaaa
27 września 2011
Zdecydowanie wolę BMW.
piker
27 września 2011
Nie moje marzenie...
Piotr
27 września 2011
Powinno byc marzenie kazdego wiesniaka a nie Polaka. Ja jestem Polakiem a nigdy nie kupil bym tego padła, redaktorzy - nie obrazajcie ludzi.
Puma
27 września 2011
heheh ciekawe czyje marzenie? moja BMW 91r mniej się psuje i nie pali za dużo :)
e34 525 24v .
dominik
27 września 2011
Eh ci zawistni hejterzy .......
michal
27 września 2011
Jezdze a6 ! Powiem krotko konfortowe auto z wyzszej polki tak bylo i tak bedzie !!! A Ci ktorzy nie potrafia sie z tym pogodzic to poprostu ZAZDROSZCZA o i cala prawda!!!
marek
27 września 2011
Posiadam audi a6 1.9 tdi auto pali po miescie 5 l i zadne inne auto nie pobije tego zeby mialo komfort i malo palilo, bmw tez mialem nawet kilka wszystkie te stare zechy do 2000 roku to zlom zadne nie chcialo jechac dzieciaki co maja po 18lat kupuja takie zeby szpanowac a tak naprawde jada kupa zlomu.
jacek
27 września 2011
jestem Polakiem i ŻADNE Audi nie jest moim marzeniem ,więc nie piszcie bzdur typu "każdy Polak......."
adam
28 września 2011
Audi to najgorsza niemiecka marka premium. Napęd na przód w limuzynie... śmiech na sali. Jak chcę coś z tej klasy to do szybkiej jazdy wybiorę BMW e39, a do komfortowego przemieszczania się Volvo S80, bo okular mi się nie widzi.
Mariusz
28 września 2011
Audi to tylko audi, a wszyscy użytkownicy się nimi podniecają !!! Audi nigdy nie dorówna Mercedesowi, Volvo czy BMW, nie ma tego czegoś co mają inne marki. Na drogach większość kierowców audi chce coś udowodnić.... ! Najwidoczniej maja tak wielkie kompleksy, że za wszelką cenę chcą się ścigać na drodze. Audi nie ma tradycji i duszy, są bezpłciowe. Swoimi pseudo sportowymi seriami chcą dorównywać konkurencji. Nie mają takiej klasy jak Mercedes AMG, czy BMW M. Audi zawsze pozostanie tylko audi !!!
Robert
28 września 2011
Mam 2,5tdi 163KM, po wymianie rozrządu, sprzęgła, częściowym remoncie zawieszenia, choć mój samochód do młodych nie należy bo ma już 8latek to uważam go za najlepszy w tej cenie! Żaden Francuz mi nie podskoczy, fiat i ford (...), śmigielka to są w samolocie a Volvo to sie kryje, szmelcedes i wieswagen, kosiarki z toyoty to szroty! Lepsze jest tylko a8 :)))
Darek
28 września 2011
Audi A6 owszem, ale C6. Ładniejszy, młodszy i niewiele droższy
q80
28 września 2011
heheh to prawda kazdy baton marzy o audioli zadnia nie ma wiecej niz 200tys a wszystkie sa nie bite tylko ledy trzeba dolozyc
nie znam sie
28 września 2011
fajne jest, tylko jakas mocniejsza benzyna i quattro ;) gusta sa rozne, ale wszyscy wiemy kto jezdzi bmw ;D;D;D chcecie porownac volvo s80 do a6? porownajcie do a8 (to ta sama klasa). a jak ktos chce limuzyne to niech sobie bentleya albo rollcea sprawi ( ,, e39 limuzyna do szybkiego przemieszczania sie'' chyba z kolegami dresami pod blokiem ;D ). a tak na marginesie za bmw 7 nikt sie nie obejrzy, za s80 moze ktos, ale za a8 s-line - praktycznie kazdy :) to jest wlasnie audi.
Audi OOOO
28 września 2011
A6 C5 1,9 2003r. w moich rękach od 3 lat, przebieg 250000km, spalanie po trasie 5,8l w mieście 6,5 do 7,5l, jednstka napędowa bardzo przyzwoita, łatwo i tanim kosztem można podnieść moc do 160KM, tania w eksploatacji. W zawieszeniu wymienione jak do tej pory tylko górne wachcze ( nie ma konieczności wymiany całego kompletu). Komfort jazdy rewelacyjny ( miałem samochody niemieckie, francuskie i japońskie), trzymanie w zakrętach rewlacja, a co do napędu na przód- to rzecz gustu ja taki wolę i w zimie zostawiam w tyle wszystkie mercedesy i BMW ( no czasami wyciągnę ich na parkingu z zaspy hihihi), a małotaty w BMW z napędem na tył kończą jak dwa tygodnie temu goście w Piasecznie. Zabezpieczenie antykorozyjne świetne mercedes i BMW mogą tylko o takim pomarzyć. Auto godne polecenia i jeżeli trafi się na zadbany egzemplarz to będzie służył długo i da sporo frajdy. Zazwyczaj zmieniam auta co 2 lata ale tym jeszcze trochę się pocieszę i nastepne też będzie AUDI ale Quatro. Pozdrawiam
A8 S-LINE
28 września 2011
widać nie stać cie na audi i masz jakiś burakowóz poprostu zazdroscisz A8 S-LINE
Tomasz
28 września 2011
Mam A6 C5 Avant 1.9tdi fabrycznie 130KM. Jednak wszystkie na hamowni mają około 140KM. Pojechałem do V-Techu Pomorze i za 1200pln "zChipowali" mi na 166KM i dodali +65Nm. Spalanie średnio 7,3L w mieście bez oszczędzania.
Fajnie byłoby mieć A8 S-Line ale dla mnie niestety za drogi w zakupie. No i ja potrzebuję kombi.

Ktoś wyżej napisał, że C6 ładniejszy zgadzam się jednak cena zakupu, to już dużo, dużo droższy niż C5. Silnik 2.0 tdi nie da się już tak zChipować jak 1.9 tdi. Na hamowni nie ma takiego 2.0 tdi żeby miał te 140km.

Reasumując: miałem kilka samochodów, niemieckie i francuskie jak na razie A6 C5 to super auto. Następne kupię A8 w tedeiku :D.

Pozdr. i merytorycznie proszę bez obrażania.
maro
28 września 2011
Nigdy żadnej tandety z niemiec,szkoda kasy na awaryjny złom
jacek
28 września 2011
ja wole swojego subaru outback, nie zamnienil bym ani na audi ani na bmw ani na merca...
Rafcio
29 września 2011
Jestem szczęśliwym posiadaczem Audi A6 C5 avant 2.5 TDI 150 km z przebiegiem 280000km i jeżdżę nim po całej Francji i jakoś nie narzekam,największy problem tych silników to ich poprzedni właściciel,pozdrawiam

Audi A6 C5 - używane marzenie Polaka - GALERIA ZDJĘĆ

Audi A6 C5 - używane marzenie PolakaAudi A6 C5 - używane marzenie PolakaAudi A6 C5 - używane marzenie PolakaAudi A6 C5 - używane marzenie PolakaAudi A6 C5 - używane marzenie Polaka

Zobacz także

Audi RS 6 Avant GT. Szybciej już się nie da

Audi RS 6 Avant GT. Szybciej już się nie da 2024-02-08

Audi zaprezentowało model RS 6 Avant GT. Jest to specjalna edycja tego sportowego pojazdu, która wyróżnia się stylizacją, wyglądem oraz osiągami. Samochód nawiązuje do stworzonego przez praktykantów projektu RS 6 GTO concept z 2020 r. Przez 6...
Audi RS 6 Avant performance i RS 7 Sportback performance

Audi RS 6 Avant performance i RS 7 Sportback performance 2022-12-07

Audi RS6 Avant i RS7 Sportback w wersji standardowej napędzane są silnikiem benzynowym V8 biturbo TFSI, który generuje 600 KM i 800 Nm. Trudno sobie wyobrazić, że to będzie dla kogoś niewystarczająco, mimo wszystko jednak Audi przygotowało wersję...
Audi A6 Avant. Nowa hybryda plug-in

Audi A6 Avant. Nowa hybryda plug-in 2020-04-27

Audi poszerza ofertę o kolejny model z hybrydowym napędem typu plug-in. Będzie to A6 Avant 55 TFSI e quattro, czyli wersja kombi samochodu, który Audi już ma w ofercie od pewnego czasu.Sedan i kombi posiadają oczywiście identyczny układ napędowy....
Rekord Audi. To zasługa suvów?

Rekord Audi. To zasługa suvów? 2019-12-10

W listopadzie Audi dostarczyło do klientów na całym świecie 163 250 samochodów. To o 23,1 procent więcej niż w ubiegłym roku. Był to też najlepszy sprzedażowo listopad w historii firmy. Oprócz mocnego wzrostu sprzedaży w Europie (+33,0 proc.),...
Euro NCAP. Kolejna wpadka marki premium!

Euro NCAP. Kolejna wpadka marki premium! 2019-12-04

Aż dwanaście modeli doczekało się właśnie nowych testów zderzeniowych przeprowadzonych przez Euro NCAP. Ostatnia w tym roku seria przyniosła pewne niespodzianki. Świetne wyniki zanotowała m.in. Tesla. Mniejsze powody do radości mogą mieć za to...
Audi A6 już jako hybryda plug-in

Audi A6 już jako hybryda plug-in 2019-10-26

Audi A6 55 TFSI e quattro to kolejna w gamie niemieckiego producenta hybryda plug-in.Pod względem technicznym niespodzianki nie ma - samochód otrzymał ten sam układ napędowy, który debiutował w Audi Q5 55 TFSI e quattro. Składa się on z benzynowego...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS