chceauto.pl
x
20 lat Porsche 911 GT3

20 lat Porsche 911 GT3

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2019-08-11
Pierwsze Porsche 911 GT3 debiutowało w marcu 1999 roku na salonie w Genewie.

Debiut Porsche 911 (996) na salonie w Genewie w 1999 roku
Debiut Porsche 911 (996) na salonie w Genewie w 1999 roku
]Opracowany przez dwukrotnego rajdowego mistrza świata Waltera Röhrla, inżyniera wyścigowego Rolanda Kussmaula oraz specjalistów Porsche Motorsport z Weissach, Porsche 911 GT3 wyróżniało się zastowaniem wolnossącego silnika, manualnej skrzyni biegów i napędu na tylne koła.

Samochód kontynuował tradycję zapoczątkowaną w 1970 roku przez Porsche 911 Carrera RS 2.7. Po raz pierwszy nie nadano mu jednak oznaczenia „RS”, pochodzącego od słów Race Sport (niem. Rennsport, sport wyścigowy), lecz „GT3” – to nawiązanie do klasy GT, w której miały konkurować wyścigowe wersje modelu.

Pierwsze Porsche 911 GT3 (typoszereg 996) otrzymało chłodzony cieczą 6-cylindrowy silnik typu bokser o pojemności 3,6 litra, generujący moc 265 kW (360 KM). Za jego kierownicą Walter Röhrl pokonał 20,8-kilometrową północną pętlę toru Nürburgring w 7 minut i 56 sekund.

Wszystkie generacje Porsche 911: 997.2, 997.1, 996.1, 996.2, 991.1, 991.2
Wszystkie generacje Porsche 911: 997.2, 997.1, 996.1, 996.2, 991.1, 991.2
Tak wyjątkowe osiągi to nie tylko zasługa sprawdzonej w wyścigach jednostki typu bokser, ale także precyzyjnie dostrojonego pakietu elementów: zawieszenie obniżono o około 30 milimetrów, a hamulce zostały wzmocnione. Sześciobiegowa manualna przekładnia pochodziła z Porsche 911 GT2. Przełożenia skrzyni, geometrię osi, stabilizatory i sprężyny można było dostosować do warunków danego toru.

Lekka konstrukcja liczyła się tu bardziej niż wygoda. Wyścigowe korzenie 911 GT3 zdradzało montowane na stałe tylne skrzydło. Opcjonalnie klienci mogli zamówić model w wersji Clubsport z wkręcaną klatką bezpieczeństwa.

Pierwsze egzemplarze Porsche 911 GT3 zjechały z linii montażowej w Weissach w maju 1999 r.

Porsche 911 GT3: generacje 996.2, 997.2 i 991.2
Porsche 911 GT3: generacje 996.2, 997.2 i 991.2
W 2003 roku samochód zmodernizowano. Dzięki zastosowaniu układu bezstopniowego sterowania wałka rozrządu VarioCam, moc silnika wzrosła do 280 kW (381 KM), w opcji pojawiły się hamulce Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).

Trzy lata później, w lutym 2006 roku, pokazano nową generację - Porsche 911 GT3 typoszeregu 997. Samochód był mocniejszy od poprzednika - moc silnika wzrosła do 305 kW (415 KM). Po raz pierwszy 911 GT3 otrzymało aktywne zawieszenie ze sportowym systemem Porsche Active Suspension Management (PASM). Walter Röhrl tym samochodem przejechał Nordschleife w 7:42 min.

20 lat Porsche 911 GT3: 996.1 i 991.2 (generacja pierwsza i ostatnia)
20 lat Porsche 911 GT3: 996.1 i 991.2 (generacja pierwsza i ostatnia)
W 2009 roku model przeszedł modernizację. Inżynierowie zwiększyli pojemność 6-cylindrowego boksera do 3,8 litra, a jego moc – do 320 kW (435 KM). Zupełnie nowe tylne skrzydło i pełna zabudowa podwozia spowodowały wzrost siły docisku tak znaczący, że była on ponad dwukrotnie większa niż w poprzedniku.

W 2013 roku, gdy Porsche 911 obchodziło swoje 50. urodziny, swoją premierę podczas salonu samochodowego w Genewie świętowała nowa generacja 911 GT3 (typoszeregu 991) z całkiem nowej konstrukcji silnikiem, skrzynią biegów, nadwoziem i podwoziem.

20 lat Porsche 911 GT3: 996.1 i 991.2 (generacja pierwsza i ostatnia)
20 lat Porsche 911 GT3: 996.1 i 991.2 (generacja pierwsza i ostatnia)
Układ napędowy składał się z 3,8-litrowego wolnossącego silnika o mocy 350 kW (475 KM), po raz pierwszy połączonego z dwusprzęgłową przekładnią Porsche Doppelkupplung (PDK). Również po raz pierwszy zastosowano aktywne kierowanie kołami tylnej osi. Samochód przejechał północną pętlę toru Nürburgring w czasie 7:25 min.

Przy okazji modernizacji z 2017 roku skoncentrowano się na 6-cylindrowym bokserze: jego pojemność wzrosła do 4,0 litrów, a moc – do 368 kW (500 KM). Przy okazji Porsche przygotowało coś dla purystów: po pierwsze, obok PDK zaoferowano 6-biegową skrzynię manualną, po drugie, 911 GT3 można było zamówić z dyskretnym pakietem Touring (z ang. turystyczny), w którym stałe tylne skrzydło zastępował automatycznie wysuwany spojler.

I tak historia zatoczyła koło: nazwa „pakiet Touring” odnosiła się niegdyś do bardziej powściągliwej wersji legendarnego Porsche 911 Carrera RS 2.7 z lat 70.

20 lat Porsche 911 GT3 - GALERIA ZDJĘĆ

20 lat Porsche 911 GT320 lat Porsche 911 GT320 lat Porsche 911 GT320 lat Porsche 911 GT320 lat Porsche 911 GT320 lat Porsche 911 GT3

Zobacz także

Porsche 911 Dakar oficjalnie

Porsche 911 Dakar oficjalnie 2022-11-18

Na salonie w Los Angeles Porsche zaprezentowało model 911 Dakar. To terenowe odmiana sportowego modelu, która powstanie w limitowanej serii 2500 egzemplarzy.Już od pierwszej chwili Porsche 911 Dakar zwraca uwagę swoim prześwitem – o 50 mm wyższym niż...
Porsche 911 Dakar. Ostatnie testy przed premierą

Porsche 911 Dakar. Ostatnie testy przed premierą 2022-11-14

Na salonie samochodowym Los Angeles Auto Show zadebiutuje Porsche 911 Dakar. Ten terenowy samochód oparty na świetnie znanym modelu 911 przechodzi ostatnie intensywne testy w różnych warunkach klimatycznych.Nazwa nowego pojazdu to ukłon w stronę...
Porsche 911 Carrera T. Lżej i bardziej sportowo

Porsche 911 Carrera T. Lżej i bardziej sportowo 2022-10-19

Porsche poszerza gamę modelu 911 o lekki samochód sportowy – 911 Carrera T. Standardowo 911 Carrera T wyposażona jest w siedmiobiegową przekładnię manualną (opcjonalnie dostępna jest również ośmiobiegowa automatyczna skrzynia PDK). Tylne siedzenia...
Rekordowa sprzedaż Porsche w Polsce

Rekordowa sprzedaż Porsche w Polsce 2022-07-29

Rok 2021 był najlepszym w historii dla Porsche w Polsce. Wszystko wskazuje jednak na to, że kolejny rekord sprzedaży padnie już w tym roku - w pierwszych sześciu miesiącach Porsche sprzedało w naszym kraju blisko 40 proc. więcej samochodów niż w...
Nowy system infotainment Porsche

Nowy system infotainment Porsche 2022-01-24

Porsche udoskonala swój system informacyjno-rozrywkowy. Najnowsza, szósta generacja Porsche Communication Management (PCM), dostępna w modelach 911, Taycan, Cayenne i Panamera, oferuje wiele nowych rozwiązań oraz funkcji. Należą do nich pierwsza natywna...
Nowe Porsche 911 GTS

Nowe Porsche 911 GTS 2021-06-23

Pierwsza odsłona 911 GTS zadebiutowała 12 lat temu. Teraz pojawia się nowe wydanie tej popularnej odmiany kultowego samochodu. Jest mocniejsze i bardziej wyraziste wizualnie, a przy tym zapewnia lepszą niż kiedykolwiek dynamikę jazdy. Auto napędza...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS