chceauto.pl
x
Volkswagen Golf GTI - historia

Volkswagen Golf GTI - historia

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2016-04-27
Odliczanie rozpoczęte: Czwartego maja rozpoczyna się 35. zlot nad jeziorem Wörthersee. Dziesiątki tysięcy fanów GTI w malowniczym Reifnitz na południowym brzegu jeziora Wörthersee będzie się bawić na gigantycznej imprezie z okazji 40. jubileuszu kultowego Golfa. Volkswagen zaprezentuje podczas festiwalu siedem generacji Golfa GTI w tym najnowszą wersję GTI Clubsport. To nie wszystko: podczas tego osnutego legendą zlotu jako światową premierę Volkswagen przedstawi jeszcze ostrzejszą wersję - model Clubsport S. Najmocniejszy jak dotąd seryjny Golf GTI znajdzie się w sprzedaży jesienią bieżącego roku jako wersja limitowana.

Volkswagen Golf I GTI
Volkswagen Golf I GTI
GTI – od 40 lat te trzy litery są miarą, według której mierzy się sportowe kompaktowe auta. Golf GTI pojawił się na rynku w 1976 roku i sprawił, że sportowy styl jazdy przestał być przywilejem nielicznych. Auto miało wszystko, co do dziś sprawia, że GTI odznacza się niepowtarzalnym charakterem: mocny silnik, bezpośredni układ kierowniczy, sportowe zwieszenie, niewielką masę własną, oryginalny wygląd, skrzynię biegów z dźwignią zakończoną kulką w kształcie piłki golfowej, czerwony pasek na osłonie chłodnicy i sportowe fotele z tapicerką w szkocką kratę. Auto stworzone do zadań specjalnych, miało powstać w liczbie tylko 500 egzemplarzy. Tymczasem dawno już liczba wyprodukowanych Golfów GTI wszystkich generacji przekroczyła liczbę dwóch milionów.

40 lat Golfa GTI – szybki przegląd historii

Golf GTI MK1/ 1976 r. W 1974 roku sześciu mężczyzn powzięło tajny plan – postanowili zbudować „sportowego Golfa”. Przeprowadzili ten projekt przez wszystkie instancje, ale dokładnie którego dnia w 1976 roku wyprodukowano pierwszego seryjnego Golfa GTI, dzisiaj nie da się ustalić. Faktem jest, że wyposażony w silnik o mocy 110 KM i uzyskujący maksymalną prędkość 182 km/h Golf robił wrażenie nie tylko wśród kompaktów, ale też luksusowych samochodów sportowych i limuzyn.
W 1983 roku powstała pierwsza edycja specjalna tego modelu – „GTI Pirelli” ze 112-konnym silnikiem.

Volkswagen Golf II GTI
Volkswagen Golf II GTI
Golf GTI MK2/ 1984 r. Genialne posunięcie strategiczne nastąpiło w 1984 roku pod postacią Golfa GTI II. Nadal miał silnik osiągający 112 KM i pod względem koncepcji pozostawał wierny pierwszej edycji modelu, wciąż miał identyczne znaki rozpoznawcze wersji GTI. Ale przestał być rynkową nowinką, a wszedł w rolę klasyka. Stał się ikoną. W 1984 na krótki czas moc silnika, po wprowadzeniu katalizatora spalin, zmniejszono do 107 KM. Dwa lata później Volkswagen powetował sobie ten spadek mocy wprowadzając nowy 16-zaworowy silnik z katalizatorem, osiągający 129 KM. W 1990 roku sprężarka typu G zamontowana w Golfie GTI G60 zwiększyła jego moc do 160 KM.

Volkswagen Golf III GTI
Volkswagen Golf III GTI
Golf GTI MK3/ 1991 r. Volkswagen wyposażył w insygnia GTI trzecią generację modelu. Zaczęło się od 115 KM, a już rok później nowa jednostka napędowa wykonana w technice czterozaworowej uzyskała 150 KM. W 1996 roku pojawiła się wersja GTI z turbodieslem (TDI) osiągającym 110 KM; w późniejszych latach drogi modeli z silnikami benzynowymi i Diesla rozeszły się, te pierwsze pozostały przy skrócie GTI, te drugie zyskały nowy – GTD. W 1996 roku pojawił się także model jubileuszowy „GTI Edition 20”.

Volkswagen Golf IV GTI
Volkswagen Golf IV GTI
Golf GTI MK4/ 1998 r. Wprowadzony na rynek w 1998 roku Golf GTI czwartej generacji wyglądał niepozornie. Pod względem zwinności i jakości 150-konny GTI IV trzymał swoich konkurentów na dystans. Silniki benzynowe z czterema i pięcioma (wyjątek!) cylindrami osiągały moc do 170 KM, diesle uzyskiwały maksymalnie 150 KM. Debiutujący w 2001 roku model specjalny „GTI Edition 25” wyposażony w 180-konny silnik ze sprężarką rozpoczął renesans sportowej ikony.

Volkswagen Golf V GTI
Volkswagen Golf V GTI
Golf GTI MK5/ 2004 r. Pojawienie się w 2004 roku piątej generacji oznaczało wielki comeback Golfa GTI. Znacznie bardziej wyrazisty stylistycznie, wyposażony w 200-konny silnik ze sprężarką, mogący się pochwalić wspaniałymi właściwościami jezdnymi, model otwierał przed GTI nowe perspektywy także na dalszą przyszłość. Na 30. urodziny Volkswagen dał w prezencie miłośnikom GTI 230-konną edycję „GTI Edition 30”. Z taką samą jednostką napędową w 2007 roku pojawiła się reinkarnacja wersji specjalnej „GTI Pirelli”.

Volkswagen Golf VI GTI
Volkswagen Golf VI GTI
Golf GTI MK6/ 2009 r. Jako szósta generacja w 2009 roku na rynek wkroczył Golf GTI wyposażony w elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego (XDS), która na nowo definiowała pojęcie trakcji. Powstało 210-konne GTI, które dawało jeszcze więcej frajdy z jazdy. GTI, które dzięki nowemu układowi wydechowemu pozwalało nie tylko poczuć, ale i usłyszeć, czym jest dynamiczna jazda. Po raz pierwszy pojawił się GTI Cabriolet. Ukoronowaniem tej generacji kultowego modelu był Golf „GTI Edition 35”, który wyposażony w silnik o mocy 235 KM święcił premierę w 2011 roku na swoje 35. urodziny.

Volkswagen Golf VII GTI
Volkswagen Golf VII GTI
Golf GTI MK7/ 2012 r. W dwóch wersjach mocy zadebiutował w 2012 roku Golf GTI siódmej, aktualnej generacji. Odmiana podstawowa wyposażona jest w jednostkę napędową osiągającą 162 kW/220 KM, Golf GTI Performance ma z kolei silnik o mocy 169 kW/230 KM. Auto jest wyposażone w nową blokadę mechanizmu różnicowego przedniej osi VAQ. Na jego bazie skonstruowano Golfa GTI Clubsport z silnikiem, który dzięki funkcji boost może osiągnąć moc 213 kW/290 KM; w tej wersji auto zadebiutowało na początku 2016 roku. W modelu tym zaciera się granica między samochodem drogowym, a sportowym. Edycja specjalna Golfa GTI Clubsport, która za kilka dni zostanie pokazana nad Wörthersee granicę tę znosi całkowicie.

Volkswagen Golf GTI - historia - GALERIA ZDJĘĆ

Volkswagen Golf GTI - historiaVolkswagen Golf GTI - historiaVolkswagen Golf GTI - historiaVolkswagen Golf GTI - historiaVolkswagen Golf GTI - historiaVolkswagen Golf GTI - historiaVolkswagen Golf GTI - historiaVolkswagen Golf GTI - historia

Zobacz także

Volkswagen Golf GTI Edition 50. Najmocniejszy w historii

Volkswagen Golf GTI Edition 50. Najmocniejszy w historii 2025-06-25

W 2026 roku Volkswagen Golf GTI będzie obchodził 50. rocznicę powstania. Z tej okazji niemiecki koncern zaprezentował Golf GTI Edition 50. Jest to najmocniejsza wersja tego modelu w historii.
Volkswageny Golf, T-Roc i Polo GTI i R taniej

Volkswageny Golf, T-Roc i Polo GTI i R taniej 2025-05-22

Jeśli ktoś zamierza kupić Volkswagena w wersji GTI albo R, czyli w najmocniejszych odmianach, to teraz jest na to dobry moment. Niemiecki producent zdecydował się na poważne obniżki cen.
Volkswagen Golf 8.5 Variant | Dobrze jest słuchać klientów

Volkswagen Golf 8.5 Variant | Dobrze jest słuchać klientów 2025-03-27

VW Golf to samochód, którego nikomu nie trzeba przedstawiać - ikona motoryzacji, która zbudowała segment aut kompaktowych. W 2019 roku na rynku pojawiła się ósma generacja tego modelu i wraz z tym coś w trybach niemieckiej machiny się zacięło. Auto...
Volkswagen Golf R to najszybszy Golf w historii

Volkswagen Golf R to najszybszy Golf w historii 2024-06-29

Na początku roku debiutował Volkswagen Golf po modernizacji. Na usportowioną wersję R przyszło więc nam poczekać pół roku. Teraz jednak kurtyna opadła i wiemy już wszystko tym samochodzie.
Volkswagen Golf po liftingu

Volkswagen Golf po liftingu 2024-01-24

Golf obchodzi w tym roku swoje 50. urodziny. Wersję po modernizacji będzie można zamawiać już za kilka tygodni. Samochód otrzymał nowy system infotainment, bardziej agresywną stylistyką przodu i tyłu, a także zmienione układy napędowe. Wśród...
Volkswagen Golf ma 50 lat

Volkswagen Golf ma 50 lat 2024-01-08

Golf jest najważniejszym modelem marki Volkswagen i można powiedzieć, że jest także synonimem terminu „bestseller”. Od 1974 roku osiem generacji Golfa wybrało ponad 37 milionów kierowców. Specjalnie na 50. urodziny Golfa Volkswagen uhonoruje...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS