chceauto.pl
x
Używane: Fiat 500

Używane: Fiat 500

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2014-01-22 Opinie
Fiat 500 to dla Włochów coś więcej niż samochód. Pierwsza generacja była w Italii tym, czym w Polsce popularny Maluch – samochód zmotoryzował niemal cały kraj.

Druga, zaprezentowana w 2007 roku również okazała się kamieniem milowym w historii marki. Dzięki owacyjnemu przyjęciu stojąca na skraju bankructwa firma znów (przynajmniej przez jakiś czas) zaczęła przynosić zyski.

Fiat 500
Fiat 500
Chociaż od debiutu modelu minęło już trochę czasu, auto wciąż oferowane jest w salonach jako nowe. Na co zwracać szczególną uwagę w czasie zakupu egzemplarzy z drugiej ręki?

Okrzyknięte „Samochodem Roku 2008” auto powstało w oparciu o płytę podłogową II generacji Fiata Pandy. Oba auta mają identyczny rozstaw osi (2300 mm) oba produkowane też były w polskiej fabryce Fiata w Tychach.

Zaprojektowany w stylu retro pojazd to propozycja skierowana do estetów. Mierzące 3,56 m nadwozie – chociaż w teorii czteroosobowe – podobnie jak niegdyś Maluch zapewnia względny komfort jedynie dwójce dorosłych. Typowo miejskie zastosowanie zdradza też bagażnik o pojemności zaledwie 185 l. „Pięćsetka” nie jest jednak samochodem mogącym konkurować z typowymi reprezentantami segmentu A – małego Fiata kupuje się głównie ze względu na wygląd, a nie właściwości przewozowe czy jezdne.

Fiat 500
Fiat 500
Tych ostatnich pozazdrościć może mu jednak niejeden pojazd konkurencji. Autko – jak przystało na „Włocha” – może się pochwalić znakomitym prowadzeniem. Układ kierowniczy jest precyzyjny i daje doskonałe „czucie” kół – tylne zawieszenie (belka skrętna) zestrojono tak, by przy odrobinie wprawy kierowca mógł cieszyć się nadsterownością. Nie bez przyczyny za kierownicą wielu z pozoru damskich „Pięćsetek” spotkać można mężczyzn w sile wieku. Prowadzenie mało którego auta tego segmentu zapewnia tyle frajdy, co małego Fiata z Tychów.

Fiat 500
Fiat 500
Chociaż powszechna opinia o produktach Fiata nie jest zbyt dobra,
„Pięćsetka” wyróżnia się raczej na plus. Auto ma opinię całkiem solidnego, - usterki wykluczające z dalszej jazdy w zasadzie się nie zdarzają. Na szybkie zużycie narażone są elementy metalowo-gumowe zawieszenia: wahacze (wymieniane w całości) czy łączniki stabilizatorów. Do niezbyt trwałych należą też podatne na wycieki amortyzatory. W „energicznie” eksploatowanych egzemplarzach często dochodzi również do przyspieszonego zużycia układu hamulcowego.

Jednostki napędowe mają opinię solidnych, chociaż – za wyjątkiem wysokoprężnego 1,3 Multijet – nie należą do przesadnie oszczędnych. Trapią je też drobne usterki osprzętu i wycieki oleju (pokrywa rozrządu, uszczelniacze wału, czujniki). W przypadku jednostki wysokoprężnej często przedwcześnie zużywa się sprzęgło – to wina nieumiejętnego obchodzenia się kierowców z charakterystycznym dla doładowanego diesla nagłym przyrostem momentu obrotowego.

Fiat 500
Fiat 500
Jako źródło większości drobnych problemów użytkownicy wskazują instalację elektryczną (np. zawieszające się radio), podatne na usterki alternatory (pękające obudowy) czy „wariującą” elektronikę (samochód często informuje kierowcę o „wirtualnych awariach”). Kosztowną usterką (około 100-1500 zł) może być awaria elektrycznego wspomagania kierownicy City. Usterka objawia się zanikiem wspomagania – do wymiany nadaje się wówczas cała kolumna z elektrycznym silnikiem (w samochodzie nie ma układu hydraulicznego). Na szczęście, przy większości usterek natury mechanicznej pokrewieństwo z Pandą sprawia, że ceny części i robocizny są niskie.

Radzimy też skontrolować auto od spodu i – po zakupie – zainwestować w konserwację. W niektórych egzemplarzach pojawiają się już pierwsze szkody spowodowane rdzą.


Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Używane: Fiat 500 - GALERIA ZDJĘĆ

Używane: Fiat 500Używane: Fiat 500Używane: Fiat 500Używane: Fiat 500Używane: Fiat 500

Zobacz także

Używane: Mercedes klasy A W176

Używane: Mercedes klasy A W176 2019-07-17

Klasa A typoszeregu W176 to kamień milowy w historii Mercedesa. Auto zaprojektowano tak, by przypadło do gustu młodym, dynamicznym kierowcom i odebrało część klientów BMW serii 1. IV generacja Mercedesa klasy A zadebiutowała w 2012 na salonie w...
Używane: Mercedes klasy A W169

Używane: Mercedes klasy A W169 2019-07-17

Druga generacja klasy A zadebiutowała w 2004 roku. Po czterech latach auto poddano subtelnemu liftingowi - zmieniono m.in. kształty zderzaków i świateł. Udało się też wyeliminować wiele problemów wieku dziecięcego (np. korozja). Nowa generacja –...
Trzy miliony Fiatów 500, 500L i 500X

Trzy miliony Fiatów 500, 500L i 500X 2019-06-23

Fiat nie należy do producentów, którzy zasypują rynek nowościami. Przeciwnie, gama modelowa jest systematycznie ograniczana, a włoski producent wycofuje się z kolejnych segmentów rynkowych.Fiat nie ma już swojego przedstawiciela m.in. w segmencie B (a...
Używane: Peugeot 2008

Używane: Peugeot 2008 2019-06-19

Pierwsza generacja Peugeota 2008 to jedna z ciekawszych propozycji w swoim segmencie. Produkowany w latach 2013-2019 model zbiera wśród użytkowników wiele pochlebnych opinii. Co ważne, dotyczą one nie tylko prowadzenia ale też niskiej usterkowości....
Fiat 500 Star i Rockstar

Fiat 500 Star i Rockstar 2019-05-22

Fiat 500 to niewątpliwie fenomen. W 2018 roku, 11. roku produkcji, model ten osiągnął swój najlepszy wynik w historii, na poziomie prawie 194 000 sprzedanych egzemplarzy. W tej sytuacji nie można się dziwić, że Włochom nie śpieszy się z...
Używane: Toyota RAV4 III

Używane: Toyota RAV4 III 2019-05-04

Trzecia generacja RAV4 zadebiutowała pod koniec 2005 roku (model roku 2006). Samochód zaprezentowano w dwóch odmianach: europejskiej (krótszy rozstaw osi) i „amerykańskiej” (wariant wydłużony). Auto nie miało nic wspólnego z poprzednikiem (nowa...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.