chceauto.pl
x
Używane: Fiat 500

Używane: Fiat 500

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2014-01-22 Opinie
Fiat 500 to dla Włochów coś więcej niż samochód. Pierwsza generacja była w Italii tym, czym w Polsce popularny Maluch – samochód zmotoryzował niemal cały kraj.

Druga, zaprezentowana w 2007 roku również okazała się kamieniem milowym w historii marki. Dzięki owacyjnemu przyjęciu stojąca na skraju bankructwa firma znów (przynajmniej przez jakiś czas) zaczęła przynosić zyski.

Fiat 500
Fiat 500
Chociaż od debiutu modelu minęło już trochę czasu, auto wciąż oferowane jest w salonach jako nowe. Na co zwracać szczególną uwagę w czasie zakupu egzemplarzy z drugiej ręki?

Okrzyknięte „Samochodem Roku 2008” auto powstało w oparciu o płytę podłogową II generacji Fiata Pandy. Oba auta mają identyczny rozstaw osi (2300 mm) oba produkowane też były w polskiej fabryce Fiata w Tychach.

Zaprojektowany w stylu retro pojazd to propozycja skierowana do estetów. Mierzące 3,56 m nadwozie – chociaż w teorii czteroosobowe – podobnie jak niegdyś Maluch zapewnia względny komfort jedynie dwójce dorosłych. Typowo miejskie zastosowanie zdradza też bagażnik o pojemności zaledwie 185 l. „Pięćsetka” nie jest jednak samochodem mogącym konkurować z typowymi reprezentantami segmentu A – małego Fiata kupuje się głównie ze względu na wygląd, a nie właściwości przewozowe czy jezdne.

Fiat 500
Fiat 500
Tych ostatnich pozazdrościć może mu jednak niejeden pojazd konkurencji. Autko – jak przystało na „Włocha” – może się pochwalić znakomitym prowadzeniem. Układ kierowniczy jest precyzyjny i daje doskonałe „czucie” kół – tylne zawieszenie (belka skrętna) zestrojono tak, by przy odrobinie wprawy kierowca mógł cieszyć się nadsterownością. Nie bez przyczyny za kierownicą wielu z pozoru damskich „Pięćsetek” spotkać można mężczyzn w sile wieku. Prowadzenie mało którego auta tego segmentu zapewnia tyle frajdy, co małego Fiata z Tychów.

Fiat 500
Fiat 500
Chociaż powszechna opinia o produktach Fiata nie jest zbyt dobra,
„Pięćsetka” wyróżnia się raczej na plus. Auto ma opinię całkiem solidnego, - usterki wykluczające z dalszej jazdy w zasadzie się nie zdarzają. Na szybkie zużycie narażone są elementy metalowo-gumowe zawieszenia: wahacze (wymieniane w całości) czy łączniki stabilizatorów. Do niezbyt trwałych należą też podatne na wycieki amortyzatory. W „energicznie” eksploatowanych egzemplarzach często dochodzi również do przyspieszonego zużycia układu hamulcowego.

Jednostki napędowe mają opinię solidnych, chociaż – za wyjątkiem wysokoprężnego 1,3 Multijet – nie należą do przesadnie oszczędnych. Trapią je też drobne usterki osprzętu i wycieki oleju (pokrywa rozrządu, uszczelniacze wału, czujniki). W przypadku jednostki wysokoprężnej często przedwcześnie zużywa się sprzęgło – to wina nieumiejętnego obchodzenia się kierowców z charakterystycznym dla doładowanego diesla nagłym przyrostem momentu obrotowego.

Fiat 500
Fiat 500
Jako źródło większości drobnych problemów użytkownicy wskazują instalację elektryczną (np. zawieszające się radio), podatne na usterki alternatory (pękające obudowy) czy „wariującą” elektronikę (samochód często informuje kierowcę o „wirtualnych awariach”). Kosztowną usterką (około 100-1500 zł) może być awaria elektrycznego wspomagania kierownicy City. Usterka objawia się zanikiem wspomagania – do wymiany nadaje się wówczas cała kolumna z elektrycznym silnikiem (w samochodzie nie ma układu hydraulicznego). Na szczęście, przy większości usterek natury mechanicznej pokrewieństwo z Pandą sprawia, że ceny części i robocizny są niskie.

Radzimy też skontrolować auto od spodu i – po zakupie – zainwestować w konserwację. W niektórych egzemplarzach pojawiają się już pierwsze szkody spowodowane rdzą.


Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Używane: Fiat 500 - GALERIA ZDJĘĆ

Używane: Fiat 500Używane: Fiat 500Używane: Fiat 500Używane: Fiat 500Używane: Fiat 500

Zobacz także

2,5 mln Fiatów 500 z Tychów!

2,5 mln Fiatów 500 z Tychów! 2021-03-23

Dwuipółmilionowy samochód z rodziny Fiata 500 został wyprodukowany w zakładach w Tychach. Jubileuszowa „pięćsetka” zjechała z taśm montażowych w poniedziałek, 22 marca 2021 roku i jest nią zamówiona z rynku francuskiego wersja Dolcevita....
Rodzina Fiata 500 odnowiona

Rodzina Fiata 500 odnowiona 2021-01-18

Fiat zmodernizował gamę modeli należących do rodziny 500: samego Fiata 500, a także 500X i 500L.Fiat 500 trafił na rynek w 2007 roku, 500L - w 2012 roku, a 500X - w 2014 roku. Wg ogólnoświatowych standardów generacje modeli wymienia się co 6 lat....
Nowa gama Abartha 595

Nowa gama Abartha 595 2021-01-18

Abarth odświeżył gamę swoje jedynego modelu, czyli 595. Przypomnijmy, że produkcja drugiego modelu, czyli 124, została zakończone w grudniu 2019 roku.Od teraz Abarth 595 będzie dostępny w czterech wersjach - 595, Turismo, Competizione i...
Fiat 500 3+1

Fiat 500 3+1 2020-10-28

Nowy Fiat 500 – samochód oferowany wyłącznie z napędem elektrycznym – doczekał się nowej wersji nadwoziowej. Do kabrioletu i hatchbacka dołączyła nietypowa odmiana 3+1. Projektanci Centrum Stylu pracowali nad rozwiązaniem o identycznych...
Handlarze znów górą?

Handlarze znów górą? 2020-02-11

Nie słabnie zainteresowanie używanymi samochodami z zachodu. W styczniu sprowadzono rekordową liczbę tego typu aut. Z informacji Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że pierwszy miesiąc bieżącego roku zamknął się wynikiem 74 482...
Wzrosła produkcja w Tychach. Ale nie Fiata!

Wzrosła produkcja w Tychach. Ale nie Fiata! 2020-01-27

Fiat podsumował właśnie kolejny rok swojej polskiej historii. W 2019 roku zakład FCA w Tychach wyprodukował łącznie 263 176 samochodów marek Fiat, Abarth i Lancia. To i 3 728 sztuk więcej niż na koniec roku 2018. Na ubiegłoroczny wynik złożyły...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.