Fiat 500 to dla Włochów coś więcej niż samochód. Pierwsza generacja była w Italii tym, czym w Polsce popularny Maluch – samochód zmotoryzował niemal cały kraj.
Druga, zaprezentowana w 2007 roku również okazała się kamieniem milowym w historii marki. Dzięki owacyjnemu przyjęciu stojąca na skraju bankructwa firma znów (przynajmniej przez jakiś czas) zaczęła przynosić zyski.
![Fiat 500](https://img.chceauto.pl/arts/uzywanefiat-500-1248-10406_v3.jpg)
Fiat 500
Chociaż od debiutu modelu minęło już trochę czasu, auto wciąż oferowane jest w salonach jako nowe. Na co zwracać szczególną uwagę w czasie zakupu egzemplarzy z drugiej ręki?
Okrzyknięte „Samochodem Roku 2008” auto powstało w oparciu o płytę podłogową II generacji Fiata Pandy. Oba auta mają identyczny rozstaw osi (2300 mm) oba produkowane też były w polskiej fabryce Fiata w Tychach.
Zaprojektowany w stylu retro pojazd to propozycja skierowana do estetów. Mierzące 3,56 m nadwozie – chociaż w teorii czteroosobowe – podobnie jak niegdyś Maluch zapewnia względny komfort jedynie dwójce dorosłych. Typowo miejskie zastosowanie zdradza też bagażnik o pojemności zaledwie 185 l. „Pięćsetka” nie jest jednak samochodem mogącym konkurować z typowymi reprezentantami segmentu A – małego Fiata kupuje się głównie ze względu na wygląd, a nie właściwości przewozowe czy jezdne.
![Fiat 500](https://img.chceauto.pl/arts/uzywanefiat-500-1248-10405_v3.jpg)
Fiat 500
Tych ostatnich pozazdrościć może mu jednak niejeden pojazd konkurencji. Autko – jak przystało na „Włocha” – może się pochwalić znakomitym prowadzeniem. Układ kierowniczy jest precyzyjny i daje doskonałe „czucie” kół – tylne zawieszenie (belka skrętna) zestrojono tak, by przy odrobinie wprawy kierowca mógł cieszyć się nadsterownością. Nie bez przyczyny za kierownicą wielu z pozoru damskich „Pięćsetek” spotkać można mężczyzn w sile wieku. Prowadzenie mało którego auta tego segmentu zapewnia tyle frajdy, co małego Fiata z Tychów.
![Fiat 500](https://img.chceauto.pl/arts/uzywanefiat-500-1248-10408_v3.jpg)
Fiat 500
Chociaż powszechna opinia o produktach Fiata nie jest zbyt dobra,
„Pięćsetka” wyróżnia się raczej na plus. Auto ma opinię całkiem solidnego, - usterki wykluczające z dalszej jazdy w zasadzie się nie zdarzają. Na szybkie zużycie narażone są elementy metalowo-gumowe zawieszenia: wahacze (wymieniane w całości) czy łączniki stabilizatorów. Do niezbyt trwałych należą też podatne na wycieki amortyzatory. W „energicznie” eksploatowanych egzemplarzach często dochodzi również do przyspieszonego zużycia układu hamulcowego.
Jednostki napędowe mają opinię solidnych, chociaż – za wyjątkiem wysokoprężnego 1,3 Multijet – nie należą do przesadnie oszczędnych. Trapią je też drobne usterki osprzętu i wycieki oleju (pokrywa rozrządu, uszczelniacze wału, czujniki). W przypadku jednostki wysokoprężnej często przedwcześnie zużywa się sprzęgło – to wina nieumiejętnego obchodzenia się kierowców z charakterystycznym dla doładowanego diesla nagłym przyrostem momentu obrotowego.
![Fiat 500](https://img.chceauto.pl/arts/uzywanefiat-500-1248-10407_v3.jpg)
Fiat 500
Jako źródło większości drobnych problemów użytkownicy wskazują instalację elektryczną (np. zawieszające się radio), podatne na usterki alternatory (pękające obudowy) czy „wariującą” elektronikę (samochód często informuje kierowcę o „wirtualnych awariach”). Kosztowną usterką (około 100-1500 zł) może być awaria elektrycznego wspomagania kierownicy City. Usterka objawia się zanikiem wspomagania – do wymiany nadaje się wówczas cała kolumna z elektrycznym silnikiem (w samochodzie nie ma układu hydraulicznego). Na szczęście, przy większości usterek natury mechanicznej pokrewieństwo z Pandą sprawia, że ceny części i robocizny są niskie.
Radzimy też skontrolować auto od spodu i – po zakupie – zainwestować w konserwację. W niektórych egzemplarzach pojawiają się już pierwsze szkody spowodowane rdzą.