chceauto.pl
x
Używane: Citroen Saxo

Używane: Citroen Saxo

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2012-08-30 Opinie
Citroen Saxo to następca niezbyt urodziwego, kanciastego, modelu AX. Samochód trafił do sprzedaży w 1995 roku i wytwarzany był przez kolejne osiem lat.

Przez cały okres produkcji model poddawany był licznym drobnym modernizacjom, ale o poważniejszym liftingu mówić można jedynie w przypadku roku modelowego 1999. Wtedy gruntownie zmienił się wygląd pasa przedniego (większe reflektory i inna osłona chłodnicy), niejako przy okazji odświeżono też kształt deski rozdzielczej.

Saxo jest bratem bliźniakiem innego popularnego auta koncernu PSA – Peugeota 106. Wspólne są w ich przypadku płyty podłogowe, jednostki napędowe oraz... lista typowych usterek.

Obecnie Citroena Saxo kupić można za przysłowiowe grosze
Obecnie Citroena Saxo kupić można za przysłowiowe grosze
Mimo że od rozpoczęcia produkcji minęło wiele lat, we wnętrzu auta wiek konstrukcji zdradzają jedynie detale, jak chociażby suwakowa regulacja temperatury i ustawień wentylacji. Poza tą drobnostką kabinie trudno jednak zarzucić jakieś poważniejsze uchybienia – kształt deski rozdzielczej i jakość plastików nie odbiegają od klasowej średniej, pochwalić należy dość wygodne przednie fotele.

Biorąc pod uwagę niewielkie wymiary, auto zaskakuje ilością miejsca, zwłaszcza na przednich fotelach. Świetnie zagospodarowano też przestrzeń bagażową – pojemność bagażnika - 280 l jest niewiele mniejsza, niż w wielu znacznie młodszych autach kompaktowych! Dzięki takiemu podejściu Saxo sprawdzi się nie tylko w mieście – młode małżeństwo bez większych obaw może się nim wybrać w wakacyjną podróż.

Na przestrzeni lat samochód oferowany był w wielu wersjach nadwoziowych. Jedynie podstawowy, oferowany w pierwszych latach produkcji motor 1,0 l o mocy 45 KM rozczarowywać może osiągami i zużyciem paliwa. Niezłym wyborem okażą się za to bardzo popularny 1,1 l (60 KM) i 1, 4 l (75 KM). Oba zapewniają znośną dynamikę, przyzwoite zużycie paliwa i nie są szczególnie kłopotliwe w eksploatacji. Pochwalić wypada również wysokoprężny silnik 1,5 l, który zapewnia całkiem niezłe (jak na auto miejskie) osiągi (ok. 15 s. do 100 km/h) i wykazuje się dużą trwałością. W dużej mierze jest to zasługa archaicznej techniki – jednostka nie ma ani turbosprężarki, ani wtysku bezpośredniego, ani dwumasowego koła zamachowego. W tym przypadku trzeba się jednak liczyć z niską kulturą pracy (drgania i hałas) oraz tym, że przebiegi większości Diesli oferowanych na naszych rynku kwalifikują auta raczej do kasacji...

Samochód świetnie sprawdza się w mieście
Samochód świetnie sprawdza się w mieście
Dla młodych, dynamicznych kierowców, Citroen przewidział usportowioną (przynajmniej wizualnie) odmianę VTS występującą z 75-konnym silnikiem 1,4 l oraz 1,6-litrowym, szesnastozaworowym motorem rozwijającym 118 KM. Niestety, zakup auta z serii VTS wiąże się z podwyższonym ryzykiem – z uwagi na ostre traktowanie większość znajduje się w opłakanym stanie technicznym, duża część ma też za sobą wypadkową przeszłość.

Jakich usterek można się spodziewać po leciwym Saxo i na co zwrócić uwagę przy oględzinach?

Niezależnie od rocznika, wszystkie Saxo miały w pełni ocynkowane nadwozia, więc – przynajmniej teoretycznie – nie powinno być problemów z rdzą. Radzimy jednak dokładnie przyjrzeć się karoserii - występowanie rdzy świadczy o niechlujnie przeprowadzonych naprawach blacharskich (jako pojazd typowo miejski, używany głównie przez mniej zamożnych kierowców Saxo często uczestniczyły w „przygodach parkingowych”).

Najdotkliwszą – z punktu widzenia portfela – usterką jest zużycie się łożysk igiełkowych tylnej belki. Na nieszczęście dla właścicieli starszych modeli, Citroen zastosował to poprawiające komfort i właściwości jezdne rozwiązanie również w najtańszym aucie, co z czasem może odbić się na kosztach eksploatacji.

Oglądając auto zwróćmy uwagę na ustawienie tylnych kół (również pod obciążeniem) – jeśli widać wyraźny negatyw (góra koła zdaje się pochylać do wewnętrznej strony nadkola) lepiej zrezygnujmy z zakupu. Koszt regeneracji tylnej belki to około 1000 zł – czyli – nierzadko – połowa wartości rynkowej auta...

Pierwsze symptomy zużycia elementów zwieszenia tylnej osi rozpoznać też można w czasie jazdy – przejeżdżając przez dziury zacierające się łożyska wydają charakterystyczne skrzypienie.

Na szczęście, to w zasadzie jedyna przypadłość Saxo, której usunięcie może znacząco nadwerężyć nasz portfel. Dla przykładu – w przednim zawieszeniu zastosowano klasyczną kolumnę McPhersona – a sworznie i tuleje wymienia się bez konieczności kupowania całego wahacza (który zresztą też nie jest drogi).

Citroen Saco oferuje jedne z najbardziej komfortowych zawieszeń w klasie
Citroen Saco oferuje jedne z najbardziej komfortowych zawieszeń w klasie
Kupując Saxo trzeba się przygotować na dokuczliwe, ale stosunkowo tanie w naprawie usterki. W jednostkach benzynowych często zawodzi np. sonda lambda (nowa to ok. 150 zł) czy silniczek krokowy (falowanie obrotów – na krótko pomaga czyszczenie), ich charakterystyczną cechą (dotyczy też nowszych jednostek Citroena) jest też stosunkowo duży apetyt na olej (zwłaszcza jeśli często jeździmy po mieście). Problemy sprawiać też może układ chłodzenia (niesprawny termostat, wycieki z chłodnicy). Z czasem naprawy wymagać też mogą hamulce (zapiekające się lub cieknące cylinderki)

Figle płata instalacja elektryczna – „wariują” kontrolki, przestają działać różnego rodzaju czujniki, immobiliser, czy - w bogatszych wersjach - ABS (najczęściej to wina czujników przy kołach).

Nieskomplikowana budowa i dobra dostępność części zamiennych sprawia, że koszty eksploatacji nie powinny być duże. Pamiętajmy jednak, że Saxo to wiekowy pojazd, który zaprojektowany został z myślą o miejskim użytkowaniu. Poziom zabezpieczenia pasażerów przed skutkami wypadków najlepiej oddaje słowo „kiepski”...


Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Używane: Citroen Saxo - GALERIA ZDJĘĆ

Używane: Citroen SaxoUżywane: Citroen SaxoUżywane: Citroen SaxoUżywane: Citroen Saxo

Zobacz także

Volkswagen Polo GTI po liftingu

Volkswagen Polo GTI po liftingu 2021-07-06

W kwietniu tego roku Volkswagen zaprezentował Polo szóstej generacji po liftingu. Teraz przyszła kolej na modernizację jego najbardziej sportowej odmiany – GTI.Polo GTI po liftingu jest standardowo wyposażone w nowe matrycowe reflektory LED IQ.Light...
Volkswagen Polo po liftingu. Ceny

Volkswagen Polo po liftingu. Ceny 2021-05-28

Ponad 18 milionów wyprodukowanych od 1975 roku egzemplarzy czyni Volkswagena Polo jednym z najpopularniejszych samochodów miejskich na świecie. Również w obrębie marki model ten odgrywa wielką rolę. Polo po liftingu można rozpoznać dzięki zmianom w...
Volkswagen Polo GTI po liftingu

Volkswagen Polo GTI po liftingu 2021-05-10

Volkswagen zaprezentował pierwsze szkice Polo GTI po liftingu.Volkswagen Polo obecnej generacji trafił na rynek w 2017 roku. Niedawno niemiecki koncern zaprezentował wersję po gruntownej modernizacji. Nowe Polo można rozpoznać dzięki sporym zmianom w...
Volkswagen Polo po lifitngu

Volkswagen Polo po lifitngu 2021-04-22

Volkswagen zaprezentował Polo po liftingu. Zmian jest sporo, m.in. model ten będzie mógł jeździć w trybie półautonomicznym.Nowe Polo można rozpoznać dzięki zmianom w przedniej i tylnej części nadwozia. Dotyczą one przede wszystkim zderzaków,...
Rekordowy wzrost sprzedaży Suzuki w Polsce

Rekordowy wzrost sprzedaży Suzuki w Polsce 2021-02-20

Styczeń okazał rekordowym miesiącem dla Suzuki w Polsce pod względem dynamiki sprzedaży. Japońska marka jest również liderem w sprzedaży samochodów z technologią mild hybrid na polskim rynku.Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów...
Suzuki Swift po liftingu

Suzuki Swift po liftingu 2020-07-03

Suzuki wprowadza na rynek odświeżoną wersję popularnego miejskiego modelu. Na pokładzie samochodu pojawiło się nowe wyposażenie i systemy bezpieczeństwa, a pod maską pracuje nowoczesny silnik wspomagany układem mild hybrid. W odświeżonym modelu...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.