chceauto.pl
x
Używane: Citroen Saxo

Używane: Citroen Saxo

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2012-08-30 Opinie
Citroen Saxo to następca niezbyt urodziwego, kanciastego, modelu AX. Samochód trafił do sprzedaży w 1995 roku i wytwarzany był przez kolejne osiem lat.

Przez cały okres produkcji model poddawany był licznym drobnym modernizacjom, ale o poważniejszym liftingu mówić można jedynie w przypadku roku modelowego 1999. Wtedy gruntownie zmienił się wygląd pasa przedniego (większe reflektory i inna osłona chłodnicy), niejako przy okazji odświeżono też kształt deski rozdzielczej.

Saxo jest bratem bliźniakiem innego popularnego auta koncernu PSA – Peugeota 106. Wspólne są w ich przypadku płyty podłogowe, jednostki napędowe oraz... lista typowych usterek.

Obecnie Citroena Saxo kupić można za przysłowiowe grosze
Obecnie Citroena Saxo kupić można za przysłowiowe grosze
Mimo że od rozpoczęcia produkcji minęło wiele lat, we wnętrzu auta wiek konstrukcji zdradzają jedynie detale, jak chociażby suwakowa regulacja temperatury i ustawień wentylacji. Poza tą drobnostką kabinie trudno jednak zarzucić jakieś poważniejsze uchybienia – kształt deski rozdzielczej i jakość plastików nie odbiegają od klasowej średniej, pochwalić należy dość wygodne przednie fotele.

Biorąc pod uwagę niewielkie wymiary, auto zaskakuje ilością miejsca, zwłaszcza na przednich fotelach. Świetnie zagospodarowano też przestrzeń bagażową – pojemność bagażnika - 280 l jest niewiele mniejsza, niż w wielu znacznie młodszych autach kompaktowych! Dzięki takiemu podejściu Saxo sprawdzi się nie tylko w mieście – młode małżeństwo bez większych obaw może się nim wybrać w wakacyjną podróż.

Na przestrzeni lat samochód oferowany był w wielu wersjach nadwoziowych. Jedynie podstawowy, oferowany w pierwszych latach produkcji motor 1,0 l o mocy 45 KM rozczarowywać może osiągami i zużyciem paliwa. Niezłym wyborem okażą się za to bardzo popularny 1,1 l (60 KM) i 1, 4 l (75 KM). Oba zapewniają znośną dynamikę, przyzwoite zużycie paliwa i nie są szczególnie kłopotliwe w eksploatacji. Pochwalić wypada również wysokoprężny silnik 1,5 l, który zapewnia całkiem niezłe (jak na auto miejskie) osiągi (ok. 15 s. do 100 km/h) i wykazuje się dużą trwałością. W dużej mierze jest to zasługa archaicznej techniki – jednostka nie ma ani turbosprężarki, ani wtysku bezpośredniego, ani dwumasowego koła zamachowego. W tym przypadku trzeba się jednak liczyć z niską kulturą pracy (drgania i hałas) oraz tym, że przebiegi większości Diesli oferowanych na naszych rynku kwalifikują auta raczej do kasacji...

Samochód świetnie sprawdza się w mieście
Samochód świetnie sprawdza się w mieście
Dla młodych, dynamicznych kierowców, Citroen przewidział usportowioną (przynajmniej wizualnie) odmianę VTS występującą z 75-konnym silnikiem 1,4 l oraz 1,6-litrowym, szesnastozaworowym motorem rozwijającym 118 KM. Niestety, zakup auta z serii VTS wiąże się z podwyższonym ryzykiem – z uwagi na ostre traktowanie większość znajduje się w opłakanym stanie technicznym, duża część ma też za sobą wypadkową przeszłość.

Jakich usterek można się spodziewać po leciwym Saxo i na co zwrócić uwagę przy oględzinach?

Niezależnie od rocznika, wszystkie Saxo miały w pełni ocynkowane nadwozia, więc – przynajmniej teoretycznie – nie powinno być problemów z rdzą. Radzimy jednak dokładnie przyjrzeć się karoserii - występowanie rdzy świadczy o niechlujnie przeprowadzonych naprawach blacharskich (jako pojazd typowo miejski, używany głównie przez mniej zamożnych kierowców Saxo często uczestniczyły w „przygodach parkingowych”).

Najdotkliwszą – z punktu widzenia portfela – usterką jest zużycie się łożysk igiełkowych tylnej belki. Na nieszczęście dla właścicieli starszych modeli, Citroen zastosował to poprawiające komfort i właściwości jezdne rozwiązanie również w najtańszym aucie, co z czasem może odbić się na kosztach eksploatacji.

Oglądając auto zwróćmy uwagę na ustawienie tylnych kół (również pod obciążeniem) – jeśli widać wyraźny negatyw (góra koła zdaje się pochylać do wewnętrznej strony nadkola) lepiej zrezygnujmy z zakupu. Koszt regeneracji tylnej belki to około 1000 zł – czyli – nierzadko – połowa wartości rynkowej auta...

Pierwsze symptomy zużycia elementów zwieszenia tylnej osi rozpoznać też można w czasie jazdy – przejeżdżając przez dziury zacierające się łożyska wydają charakterystyczne skrzypienie.

Na szczęście, to w zasadzie jedyna przypadłość Saxo, której usunięcie może znacząco nadwerężyć nasz portfel. Dla przykładu – w przednim zawieszeniu zastosowano klasyczną kolumnę McPhersona – a sworznie i tuleje wymienia się bez konieczności kupowania całego wahacza (który zresztą też nie jest drogi).

Citroen Saco oferuje jedne z najbardziej komfortowych zawieszeń w klasie
Citroen Saco oferuje jedne z najbardziej komfortowych zawieszeń w klasie
Kupując Saxo trzeba się przygotować na dokuczliwe, ale stosunkowo tanie w naprawie usterki. W jednostkach benzynowych często zawodzi np. sonda lambda (nowa to ok. 150 zł) czy silniczek krokowy (falowanie obrotów – na krótko pomaga czyszczenie), ich charakterystyczną cechą (dotyczy też nowszych jednostek Citroena) jest też stosunkowo duży apetyt na olej (zwłaszcza jeśli często jeździmy po mieście). Problemy sprawiać też może układ chłodzenia (niesprawny termostat, wycieki z chłodnicy). Z czasem naprawy wymagać też mogą hamulce (zapiekające się lub cieknące cylinderki)

Figle płata instalacja elektryczna – „wariują” kontrolki, przestają działać różnego rodzaju czujniki, immobiliser, czy - w bogatszych wersjach - ABS (najczęściej to wina czujników przy kołach).

Nieskomplikowana budowa i dobra dostępność części zamiennych sprawia, że koszty eksploatacji nie powinny być duże. Pamiętajmy jednak, że Saxo to wiekowy pojazd, który zaprojektowany został z myślą o miejskim użytkowaniu. Poziom zabezpieczenia pasażerów przed skutkami wypadków najlepiej oddaje słowo „kiepski”...


Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Używane: Citroen Saxo - GALERIA ZDJĘĆ

Używane: Citroen SaxoUżywane: Citroen SaxoUżywane: Citroen SaxoUżywane: Citroen Saxo

Zobacz także

Ćwierć wieku Volkswagen Poznań. Zbudowali 3 mln aut!

Ćwierć wieku Volkswagen Poznań. Zbudowali 3 mln aut! 2018-11-26

Dokładnie 25 lat temu, 26. listopada 1993 roku, powołano do życia spółkę Volkswagen Poznań. Od tego czasu polski zakład wyprodukował już blisko 3 mln samochodów! Równe ćwierć wieku temu doszło do zawarcia umowy spółki pomiędzy koncernem...
Najlepiej sprzedające się auta na świecie. Top 10!

Najlepiej sprzedające się auta na świecie. Top 10! 2018-08-29

Znamy wyniki światowej sprzedaży nowych samochodów w pierwszej połowie bieżącego roku. Chociaż „królami rynku” pozostają kompaktowe hatchbacki po piętach coraz mocniej deptają im suvy!W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych nowych aut na...
Bardzo dobra sprzedaż Volkswagena

Bardzo dobra sprzedaż Volkswagena 2018-07-20

Volkswagen utrzymał w pierwszej połowie roku pozytywny trend, sprzedając na świecie 3,12 miliona samochodów. Oznacza to, że w ciągu pierwszych sześciu miesięcy z salonów wyjechało o 6,3 procenta więcej samochodów niż w tym samym okresie...
Wadliwy pas w VW Polo, Seacie Ibiza i Arona

Wadliwy pas w VW Polo, Seacie Ibiza i Arona 2018-05-17

Volkswagen oraz Seat poinformowały o problemie z jednym z pasów bezpieczeństwa. Dotyczy on nowego Volkswagena Polo, Seata Ibiza oraz Seata Arona, a więc samych nowych modeli.Istnieje prawdopodobieństwo, że w rzadkich sytuacjach (np. podczas nagłej...
Volvo XC60 Światowym Samochodem Roku 2018

Volvo XC60 Światowym Samochodem Roku 2018 2018-03-28

Rok 2018 stać będzie pod znakiem Volvo. Nowe XC60 otrzymało właśnie prestiżowy tytuł Światowego Samochodu Roku 2018. Nie było by w tym może nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że zaledwie kilka tygodni wcześniej nowe XC40 zgarnęło tytuł...
Używane: Mitsubishi Grandis

Używane: Mitsubishi Grandis 2018-03-18

Minivany od lat cieszą się ogromną popularnością w Japonii. Jednym z dostępnych w Europie aut tej klasy o stricte azjatyckim pochodzeniu jest Mitsubishi Grandis. Czy warto go kupić?Samochód produkowany był w latach 2003-2011 i początkowo oferowano go...
Jesteśmy też na Facebook Jesteśmy też na Google+ Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.