Toyota GR Yaris to sportowy model zbudowany na bazie Yarisa. Samochód debiutował w 2020 roku, napędzany był wówczas przed doładowany trzycylindrowy silnik 1.6, generujący 261 KM i 360 Nm. W 2024 roku GR Yaris został poddany modernizacji, wśród nowości był mocniejszy silnik (280 KM i 390 Nm) oraz opcjonalna, 8-stopniowa automatyczna skrzynia biegów.
- Toyota GR Yaris Aero Performance. Aerodynamika
- Toyota GR Yaris Aero Performance. Mniejszy opór i stabilniejsza jazda
- Toyota GR Yaris Aero Performance. Ceny i premiera rynkowa
Teraz, w trakcie Rajdu Akropolu w Grecji, zadebiutował GR Yaris Aero Performance, samochód który poddano modyfikacjom aerodynamicznym, które są efektem doświadczeń zebranych w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC) oraz w wyścigach.
Odmiana Aero Performance wyróżnia się sześcioma nowymi aerodynamicznymi elementami. Nowością jest również większy kanał chłodzący i przeprojektowana osłona chłodnicy - teraz mają taki sam profil jak maska wykonana z włókna węglowego w modelu GRMN Yaris.
Podczas jazdy z dużą prędkością na nowo zaprojektowane elementy poprawiają chłodzenie, odprowadzając ciepło z komory silnika.
Dzięki startom w wyścigach serii Super Taikyu udało się uzyskać lepsze właściwości jezdne przy zastosowaniu nowego przedniego spojlera, który redukuje unoszenie przodu samochodu, poprawiając tym samym ogólną równowagę aerodynamiczną i przyczepność. Z kolei duży, regulowany tylny spojler wspiera prowadzenie przy wysokich prędkościach oraz zapewnia większą stabilność podczas hamowania. Jego kąt nachylenia można ręcznie dostosować do różnych warunków - np. przed wjechaniem na nitkę toru wyścigowego.
Nowa dolna osłona podwozia inspirowana jest płaskim dnem zbiornika paliwa z serii Super Taikyu. Optymalizuje ona przepływ powietrza pod pojazdem i jeszcze bardziej poprawia właściwości aerodynamiczne. Dodatkowo nowe kanały wentylacyjne w błotnikach, umieszczone między przednimi kołami a drzwiami, odprowadzają powietrze gromadzące się w nadkolu, co poprawia czucie kierownicy przy intensywnym hamowaniu i zwiększa stabilność podczas wchodzenia w zakręty.
Kanały w tylnej części zderzaka zmniejszają współczynnik oporu powietrza, umożliwiając bardziej płynny przepływ powietrza pod samochodem. Te zostały opracowane w ekstremalnych warunkach motorsportu, w odpowiedzi na sytuację, w której zderzak GR Yarisa odpadł podczas wyścigu Super Taikyu z powodu zbyt dużych obciążeń aerodynamicznych.
Produkcja Toyoty GR Yaris Aero Performance ruszy w przyszłym roku. Zamówienia w polskich salonach będzie można składać już jesienią 2025 roku. Samochód będzie oferowany wyłącznie z manualną skrzynią biegów.
Ceny nie są jeszcze znane. Pewnym punktem odniesienia będzie jednak GR Yaris w "zwykłej" wersji, który z manualną skrzynią biegów kosztuje w Polsce od 215 tys. zł. Wersja specjalna na pewno będzie droższa.