Toyota zaprezentowała Yarisa IV generacji. To pierwszy samochód segmentu B, który został zaprojektowany w technologii Toyota New Global Architecture (TNGA). Jego konstrukcja opiera się na nowej platformie GA-B, zaś źródłem napędu jest zastosowany po raz pierwszy układ hybrydowy 4. generacji z 3-cylindrowym silnikiem, również opracowany w technologii TNGA.
Toyota Yaris IV
Toyota skróciła nadwozie nowego modelu o 5 mm (do równych 394 cm), zarazem zwiększając rozstaw osi o 50 mm. To sprawia, że auto jest równie zwinne i łatwe w manewrowaniu jak dotąd, zaś wnętrze - bardziej obszerne.
Platforma GA-B pozwoliła na obniżenie wysokości samochodu o 40 mm, a niżej położona deska rozdzielcza przyczynia się do poprawy widoczności do przodu. Poszerzenie auta o 50 mm przekłada się na większą przestronność na przednich fotelach i tylnej kanapie, zaś zwiększony rozstaw kół na obu osiach komponuje się z niższą i szerszą sylwetką nowego Yarisa i zapewnia lepsze właściwości jezdne.
Toyota Yaris IV
Z przodu najbardziej widoczny jest duży grill i umiejscowione centralnie logo Toyoty. Nowe lampy przednie zbudowano w technologii LED, zaś kierunkowskazy i światła do jazdy dziennej zostały zintegrowane w jeden moduł diodowy.
We wnętrzu pojawiły się nowe, wysokiej jakości materiały, takie jak specjalna odmiana filcu na panelach drzwi i miękkie tworzywo na desce rozdzielczej.
Toyota Yaris IV
Interfejs użytkownika obejmuje trzy wzajemnie wspierające się wyświetlacze: ekran dotykowy Toyota Touch na konsoli centralnej, wyświetlacz Multi-Information Display między zegarami oraz 10-calowy, kolorowy wyświetlacz projekcyjny na przedniej szybie Head-up Display.
Na liście wyposażenia opcjonalnego znajdziemy m.in. bezprzewodową ładowarkę indukcyjną, podgrzewaną kierownicę czy specjalne oświetlenie typu "ambient" wokół kierowcy.
Toyota Yaris IV
Nowy silnik 1.5 Dynamic Force to 3-cylindrowa jednostka benzynowa ze zmiennymi fazami rozrządu, pracująca w cyklu Atkinsona, której sprawność sięga 40%, co pomogło w obniżeniu zużycia paliwa i emisji CO2 aż o 20% w porównaniu z aktualnym Yarisem. Jednocześnie moc układu wzrosła o 15 procent, czyli ze 100 do 115 KM.
Hybrydowa przekładnia została całkowicie przekonstruowana, przyjmując strukturę dwuosiową, dzięki której ma bardziej zwartą budowę – jej objętość jest mniejsza o 9% w porównaniu z przekładnią zastosowaną w obecnej generacji Yarisa. W skład napędu hybrydowego wchodzą również nowe, litowo-jonowe baterie trakcyjne o wyższej mocy, o 27% lżejsze od dotychczas stosowanych akumulatorów niklowo-wodorkowych.
Toyota Yaris IV
Na wybranych rynkach nowy Yaris będzie dostępny także z 3-cylindrowymi silnikami benzynowymi o pojemności 1.5 i 1.0 l. Moc tych jednostek nie została jeszcze ujawniona.
Nowy Yaris został zaprojektowany z myślą o tym, by stał się najbezpieczniejszym samochodem miejskim na świecie – zapewnia najlepsze rozwiązania zarówno pod względem bezpieczeństwa czynnego, jak i biernego.
Toyota Yaris IV
Nowa generacja systemów bezpieczeństwa czynnego obejmuje m.in. inteligentny tempomat adaptacyjny (Intelligent Adaptive Cruiser Control, IACC) działający w pełnym zakresie prędkości oraz asystenta utrzymania pasa ruchu (Lane Trace Assist, LTA), znane z innych modeli Toyoty, które niedawno weszły na rynek (Corolla, Camry). Wszystkie te systemy są montowane w standardzie w każdym nowym Yarisie.
Yaris czwartej generacji zapewnia także najwyższe standardy ochrony pasażerów, spełniając dopiero zapowiedziane, ostrzejsze wymogi na rok 2020. Na przykład, aby lepiej chronić pasażerów w razie zderzenia bocznego, Yaris jako pierwszy miejski samochód oferuje centralne poduszki powietrzne.
Nowy Yaris będzie produkowany w Europie, w fabryce Toyota Motor Manufacturing France. Wdrożenie technologii produkcji TNGA i opracowanie linii produkcyjnych aut opartych na platformie GA-B wiązało się z inwestycjami we francuskie zakłady na poziomie ponad 300 mln euro.
Co ciekawe, produkcja seryjna nowej Toyoty Yaris rozpocznie się dopiero w czerwcu przyszłego roku, zaś pierwsze samochody wjadą do salonów po wakacjach, a więc niemal za rok!