chceauto.pl
x
Toyota Mirai nowej generacji

Toyota Mirai nowej generacji

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2020-12-02 Opinie
Toyota to jeden z nielicznych producentów traktujących napęd wodorowy jako realną alternatywę dla paliw kopalnych. Japończycy zaprezentowali właśnie drugą generację napędzanego wodorem modelu Mirai.

Toyota Mirai II
Toyota Mirai II
Pierwsza generacja trafiła do ograniczonej sprzedaży w 2014 roku. Czy druga zdobędzie większą popularność?

Pracując nad nowym Mirai, Toyota poświęciła szczególną uwagę tym wszystkim aspektom, które wpływają na ocenę samochodu przez kupujących – zaczynając od osiągów, przez właściwości jezdne, a kończąc na wyglądzie.

Jednocześnie priorytetem pozostało zwiększenie wydajności napędu i wydłużenie zasięgu na jednym tankowaniu. Większa moc auta i pojemność zbiorników wodoru, poprawiona wydajność napędu i lepsza aerodynamika złożyły się na wydłużenie zasięgu auta o 30% do około 650 km. To sprawia, że Mirai, którego tankowanie trwa kilka minut, jest wygodnym autem na długie trasy.

Płyta GA-L umożliwiła znacznie lepsze rozłożenie komponentów napędu nowego Mirai w taki sposób, aby wygospodarować więcej miejsca we wnętrzu oraz optymalnie rozłożyć masę auta między przodem a tyłem. Zestaw ogniw paliwowych został przesunięty do przodu spod kabiny do przedniej części auta, co zwiększyło ilość miejsca dla pasażerów oraz pozwoliło zamontować z tyłu trzyosobową kanapę zamiast dotychczasowych dwóch miejsc siedzących i podłokietnika.

Toyota Mirai II
Toyota Mirai II
Nowy Mirai ma także bardziej atrakcyjne proporcje. Jego wysokość została obniżona o 65 mm do 1 470 mm, a rozstaw osi zwiększył się o 140 mm do 2 920 mm. Tylny zwis został wydłużony o 85 mm, a długość auta wzrosła do 4 975 mm. Niżej położony środek ciężkości, rozstaw kół większy o 75 mm oraz większe, 19- lub 20-calowe koła sprawiają, że samochód wygląda bardziej dynamicznie.

Największą zaletą nowej platformy jest wygospodarowanie miejsca na trzeci zbiornik wodoru, co przyczyniło się do zwiększenia zasięgu.

Zbiorniki są ułożone w literę T. Najdłuższy jest zamocowany pod podłogą, po środku platformy, na osi pojazdu, zaś dwa mniejsze zostały umieszczone poprzecznie pod tylnymi siedzeniami i bagażnikiem. Łącznie mieści się w nich 5,6 kg wodoru, czyli o 1 kg więcej niż w pierwszym modelu. Miejsce ich zamocowania przyczynia się do obniżenia środka ciężkości samochodu.

Zbiorniki wodoru mają mocniejszą, wielowarstwową konstrukcję i są bardzo lekkie. Wodór stanowi 6% łącznej masy paliwa i zbiorników.

Toyota Mirai II
Toyota Mirai II
Zestaw ogniw paliwowych oraz konwerter FCPC (fuel cell power converter) zostały opracowane specjalnie z myślą o montażu na platformie GA-L. Inżynierowie umieścili w jednej zwartej obudowie wszystkie elementy zestawu ogniw paliwowych – pompy wody, intercooler, klimatyzator, kompresory powietrza i pompę recyrkulacji wodoru.

Każda z tych części jest mniejsza i lżejsza, a jednocześnie bardziej wydajna niż w poprzedniej generacji Mirai. Obudowa ogniw paliwowych także jest mniejsza dzięki technice zgrzewania tarciowego z przemieszaniem, która umożliwiła zmniejszenie odstępu między ogniwami a obudową.

W ogniwach paliwowych użyto polimeru w stanie stałym, tak jak w poprzednim modelu. Zestaw jest mniejszy i użyto w nim mniej ogniw (330 zamiast 370). Mimo to jego maksymalna moc wzrosła ze 114 kW do 134 kW (182 KM). Było to możliwe dzięki większej gęstości mocy, która wzrosła z 3,1 kW/l do 5,4 kW/l (z wyjątkiem krańcowych ogniw). Moment obrotowy wynosi 300 Nm. Samochód rozpędza się do 100 km/h w 9,2 s i może osiągnąć prędkość 175 km/h.

Toyota Mirai II
Toyota Mirai II
Toyota poprawiła także odporność napędu na niskie temperatury powietrza. Teraz samochód szybciej uzyskuje pełną moc nawet przy temperaturze -30 stopni Celsjusza. Dzięki umieszczeniu wewnątrz obudowy zestawu większej liczby urządzeń wspomagających pracę ogniw, układ napędowy Mirai ma mniej osobnych elementów, co oszczędza miejsce i obniża masę.

W urządzeniu dodano także konwerter DC-DC ogniw paliwowych (FDC) oraz inne modułowe wysokonapięciowe części, a jednocześnie zmniejszono wielkość zestawu o 21% w porównaniu z aktualnym. Masa modułu ogniw paliwowych została zmniejszona o 2,9 kg do 25,5 kg.

Inżynierowie Toyoty oszczędzili sporo miejsca przez zastosowanie nowej generacji półprzewodnika z węglika krzemu w tranzystorach IPM (intelligent power model). To pozwoliło zwiększyć moc i obniżyć zużycie energii przy użyciu mniejszej liczby tranzystorów, dzięki czemu zmniejszyły się wymiary konwertera FCPC.

Toyota Mirai II
Toyota Mirai II
Nowy Mirai jest wyposażony w wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy, który zastąpił baterię niklowo-wodorkową. Nowa bateria jest mniejsza, zawiera 84 ogniwa, a jej napięcie znamionowe wzrosło do 310,8 V z 244,8 V, zaś pojemność wynosi 4.0 Ah (pojemność baterii w Mirai pierwszej generacji to 6,5 Ah). Całkowita masa akumulatora została zmniejszona z 46,9 do 44,6 kg. Moc wzrosła z 25,5 kW x 10 sekund do 31,5ekW x 10 sekund.

Mniejsze wymiary baterii pozwoliły przenieść ją za oparcie tylnej kanapy, gdzie nie ogranicza miejsca w kabinie ani w bagażniku. System jej chłodzenia został zoptymalizowany, a jego dyskretne wloty zostały ukryte po bokach tylnej kanapy.

Mirai nie tylko nie emituje żadnych spalin, ale oczyszcza powietrze podczas jazdy. Samochód został wyposażony w innowacyjny katalityczny filtr wbudowany we wloty powietrza, które jest doprowadzane do ogniw paliwowych. Filtr z włókniny wychwytuje mikroskopijne cząsteczki zanieczyszczeń, w tym dwutlenek siarki (SO2), tlenki azotu (NOx) i cząstki stałe PM 2.5. Rozwiązanie to usuwa od 90 do 100% zanieczyszczeń o średnicy od 0 do 2,5 mikronu z powietrza przelatującego przez system ogniw paliwowych.


Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Toyota Mirai nowej generacji - GALERIA ZDJĘĆ

Toyota Mirai nowej generacjiToyota Mirai nowej generacjiToyota Mirai nowej generacjiToyota Mirai nowej generacjiToyota Mirai nowej generacjiToyota Mirai nowej generacjiToyota Mirai nowej generacjiToyota Mirai nowej generacjiToyota Mirai nowej generacjiToyota Mirai nowej generacji

Zobacz także

Pierwsze papamobile na wodór

Pierwsze papamobile na wodór 2020-10-13

Samochód jest darem Konferencji Episkopatu Japonii dla głowy Kościoła Katolickiego. W skromnej uroczystości przekazania pojazdu, oprócz papieża i reprezentacji japońskich biskupów – brali też udział przedstawiciele Toyoty - starszy wiceprezes...
Rekord Toyoty w Europie

Rekord Toyoty w Europie 2020-01-13

Toyota Motor Europe w 2019 roku dostarczyła klientom 1 089 422 samochodów, o 5,2 proc. więcej niż w poprzednim roku. Udział producenta w europejskim rynku wzrósł o 0,3 punktu procentowego do 5,3 proc. Ponad 560 000 hybryd, które opuściły salony...
Toyota "wchodzi" w auta elektryczne!

Toyota "wchodzi" w auta elektryczne! 2019-10-21

Jeszcze w tym tygodniu poznamy pierwszy bateryjny samochód Toyoty. Dwuosobowy samochód elektryczny został zaprojektowany z myślą o osobach, które codziennie pokonują krótkie dystanse.Miejscem premiery pojazdu, który porównać można z pierwszą...
Toyota Mirai II generacji

Toyota Mirai II generacji 2019-10-11

Na salonie w Tokio Toyota zaprezentowała prototyp Mirai drugiej generacji. Jest to pojazd wykorzystujący ogniwa paliwowe, a więc tankowany wodorem.]Toyota podąża własną drogą ku elektromobilności. Japończycy, jako pierwsi, wiele lat temu, zaczęli...
Jaka będzie przyszłość motoryzacji?

Jaka będzie przyszłość motoryzacji? 2018-12-17

Trudno przewidzieć, jak będzie wyglądała przyszłość motoryzacji. Niektórzy widzą ją w napędzie wodorowym. Podobnego zdania jest Toyota, która, jak donosi Reuters, podwaja inwestycję właśnie w bezemisyjny napęd oparty na wodorowych ogniwach...
Toyota Mirai w Berlinie

Toyota Mirai w Berlinie 2018-12-14

W Berlinie mieliśmy okazję przejechać się pierwszym produkowanym na masową skalę sedanem z ogniwami paliwowymi. Eksploatacja auta do złudzernia przypomina jazdę samochodem z instalacją LPG!

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.