chceauto.pl
x
Toyota Mirai nowej generacji

Toyota Mirai nowej generacji

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2020-12-02
Toyota to jeden z nielicznych producentów traktujących napęd wodorowy jako realną alternatywę dla paliw kopalnych. Japończycy zaprezentowali właśnie drugą generację napędzanego wodorem modelu Mirai.

Toyota Mirai II
Toyota Mirai II
Pierwsza generacja trafiła do ograniczonej sprzedaży w 2014 roku. Czy druga zdobędzie większą popularność?

Pracując nad nowym Mirai, Toyota poświęciła szczególną uwagę tym wszystkim aspektom, które wpływają na ocenę samochodu przez kupujących – zaczynając od osiągów, przez właściwości jezdne, a kończąc na wyglądzie.

Jednocześnie priorytetem pozostało zwiększenie wydajności napędu i wydłużenie zasięgu na jednym tankowaniu. Większa moc auta i pojemność zbiorników wodoru, poprawiona wydajność napędu i lepsza aerodynamika złożyły się na wydłużenie zasięgu auta o 30% do około 650 km. To sprawia, że Mirai, którego tankowanie trwa kilka minut, jest wygodnym autem na długie trasy.

Płyta GA-L umożliwiła znacznie lepsze rozłożenie komponentów napędu nowego Mirai w taki sposób, aby wygospodarować więcej miejsca we wnętrzu oraz optymalnie rozłożyć masę auta między przodem a tyłem. Zestaw ogniw paliwowych został przesunięty do przodu spod kabiny do przedniej części auta, co zwiększyło ilość miejsca dla pasażerów oraz pozwoliło zamontować z tyłu trzyosobową kanapę zamiast dotychczasowych dwóch miejsc siedzących i podłokietnika.

Toyota Mirai II
Toyota Mirai II
Nowy Mirai ma także bardziej atrakcyjne proporcje. Jego wysokość została obniżona o 65 mm do 1 470 mm, a rozstaw osi zwiększył się o 140 mm do 2 920 mm. Tylny zwis został wydłużony o 85 mm, a długość auta wzrosła do 4 975 mm. Niżej położony środek ciężkości, rozstaw kół większy o 75 mm oraz większe, 19- lub 20-calowe koła sprawiają, że samochód wygląda bardziej dynamicznie.

Największą zaletą nowej platformy jest wygospodarowanie miejsca na trzeci zbiornik wodoru, co przyczyniło się do zwiększenia zasięgu.

Zbiorniki są ułożone w literę T. Najdłuższy jest zamocowany pod podłogą, po środku platformy, na osi pojazdu, zaś dwa mniejsze zostały umieszczone poprzecznie pod tylnymi siedzeniami i bagażnikiem. Łącznie mieści się w nich 5,6 kg wodoru, czyli o 1 kg więcej niż w pierwszym modelu. Miejsce ich zamocowania przyczynia się do obniżenia środka ciężkości samochodu.

Zbiorniki wodoru mają mocniejszą, wielowarstwową konstrukcję i są bardzo lekkie. Wodór stanowi 6% łącznej masy paliwa i zbiorników.

Toyota Mirai II
Toyota Mirai II
Zestaw ogniw paliwowych oraz konwerter FCPC (fuel cell power converter) zostały opracowane specjalnie z myślą o montażu na platformie GA-L. Inżynierowie umieścili w jednej zwartej obudowie wszystkie elementy zestawu ogniw paliwowych – pompy wody, intercooler, klimatyzator, kompresory powietrza i pompę recyrkulacji wodoru.

Każda z tych części jest mniejsza i lżejsza, a jednocześnie bardziej wydajna niż w poprzedniej generacji Mirai. Obudowa ogniw paliwowych także jest mniejsza dzięki technice zgrzewania tarciowego z przemieszaniem, która umożliwiła zmniejszenie odstępu między ogniwami a obudową.

W ogniwach paliwowych użyto polimeru w stanie stałym, tak jak w poprzednim modelu. Zestaw jest mniejszy i użyto w nim mniej ogniw (330 zamiast 370). Mimo to jego maksymalna moc wzrosła ze 114 kW do 134 kW (182 KM). Było to możliwe dzięki większej gęstości mocy, która wzrosła z 3,1 kW/l do 5,4 kW/l (z wyjątkiem krańcowych ogniw). Moment obrotowy wynosi 300 Nm. Samochód rozpędza się do 100 km/h w 9,2 s i może osiągnąć prędkość 175 km/h.

Toyota Mirai II
Toyota Mirai II
Toyota poprawiła także odporność napędu na niskie temperatury powietrza. Teraz samochód szybciej uzyskuje pełną moc nawet przy temperaturze -30 stopni Celsjusza. Dzięki umieszczeniu wewnątrz obudowy zestawu większej liczby urządzeń wspomagających pracę ogniw, układ napędowy Mirai ma mniej osobnych elementów, co oszczędza miejsce i obniża masę.

W urządzeniu dodano także konwerter DC-DC ogniw paliwowych (FDC) oraz inne modułowe wysokonapięciowe części, a jednocześnie zmniejszono wielkość zestawu o 21% w porównaniu z aktualnym. Masa modułu ogniw paliwowych została zmniejszona o 2,9 kg do 25,5 kg.

Inżynierowie Toyoty oszczędzili sporo miejsca przez zastosowanie nowej generacji półprzewodnika z węglika krzemu w tranzystorach IPM (intelligent power model). To pozwoliło zwiększyć moc i obniżyć zużycie energii przy użyciu mniejszej liczby tranzystorów, dzięki czemu zmniejszyły się wymiary konwertera FCPC.

Toyota Mirai II
Toyota Mirai II
Nowy Mirai jest wyposażony w wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy, który zastąpił baterię niklowo-wodorkową. Nowa bateria jest mniejsza, zawiera 84 ogniwa, a jej napięcie znamionowe wzrosło do 310,8 V z 244,8 V, zaś pojemność wynosi 4.0 Ah (pojemność baterii w Mirai pierwszej generacji to 6,5 Ah). Całkowita masa akumulatora została zmniejszona z 46,9 do 44,6 kg. Moc wzrosła z 25,5 kW x 10 sekund do 31,5ekW x 10 sekund.

Mniejsze wymiary baterii pozwoliły przenieść ją za oparcie tylnej kanapy, gdzie nie ogranicza miejsca w kabinie ani w bagażniku. System jej chłodzenia został zoptymalizowany, a jego dyskretne wloty zostały ukryte po bokach tylnej kanapy.

Mirai nie tylko nie emituje żadnych spalin, ale oczyszcza powietrze podczas jazdy. Samochód został wyposażony w innowacyjny katalityczny filtr wbudowany we wloty powietrza, które jest doprowadzane do ogniw paliwowych. Filtr z włókniny wychwytuje mikroskopijne cząsteczki zanieczyszczeń, w tym dwutlenek siarki (SO2), tlenki azotu (NOx) i cząstki stałe PM 2.5. Rozwiązanie to usuwa od 90 do 100% zanieczyszczeń o średnicy od 0 do 2,5 mikronu z powietrza przelatującego przez system ogniw paliwowych.


Toyota Mirai nowej generacji - GALERIA ZDJĘĆ

Toyota Mirai nowej generacjiToyota Mirai nowej generacjiToyota Mirai nowej generacjiToyota Mirai nowej generacjiToyota Mirai nowej generacjiToyota Mirai nowej generacjiToyota Mirai nowej generacjiToyota Mirai nowej generacjiToyota Mirai nowej generacjiToyota Mirai nowej generacji

Zobacz także

Toyota Mirai. Ile kosztuje w Polsce?

Toyota Mirai. Ile kosztuje w Polsce? 2023-10-25

Toyota Mirai to sedan klasy premium z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe (FCEV). Druga generacja modelu powstała na większej, bardziej zaawansowanej platformie GA-L, na której rozmieszczono 3 zbiorniki wodoru. Nowy, wydajny układ napędowy oraz większa...
Toyota Mirai z rekordowym zasięgiem

Toyota Mirai z rekordowym zasięgiem 2021-10-12

Toyota Mirai ustanowiła nowy rekord Guinnessa najdłuższego dystansu przejechanego na jednym tankowaniu przez samochód na wodorowe ogniwa paliwowe. Wodorowa Toyota pokonała 845 mil (1360 km) na trasach południowej Kalifornii. Samochód zużył podczas...
Wszystko, co chciałbyś wiedzieć o autach na wodór

Wszystko, co chciałbyś wiedzieć o autach na wodór 2021-03-22

Auta elektryczne to najbliższa przyszłość. Obecnie krystalizują się główne drogi dojścia do bezemisyjnej motoryzacji. Bezwzględnie grupę aut miejskich opanują elektryczne samochody akumulatorowe. Jednocześnie od kilku lat trwa w Europie ożywiona...
Toyota Mirai II generacji

Toyota Mirai II generacji 2021-03-09

Toyota rozpoczyna sprzedaż modelu Mirai II generacji, czyli kolejnego modelu o napędzie wodorowym.Wodór to optymalny nośnik energii. Ma potencjał, by przyspieszyć dekarbonizację transportu, nie tylko drogowego, lecz także kolejowego, morskiego i...
Wodorowa ofensywa Toyoty

Wodorowa ofensywa Toyoty 2021-03-09

Toyota wprowadza na rynek nowe urządzenie, w którym zestaw ogniw paliwowych otrzymał formę uniwersalnego, kompaktowego modułu. Firma zamierza rozpocząć sprzedaż urządzenia wiosną lub latem 2021 roku. Nowy produkt jest przeznaczony dla producentów...
Pierwsze papamobile na wodór

Pierwsze papamobile na wodór 2020-10-13

Samochód jest darem Konferencji Episkopatu Japonii dla głowy Kościoła Katolickiego. W skromnej uroczystości przekazania pojazdu, oprócz papieża i reprezentacji japońskich biskupów – brali też udział przedstawiciele Toyoty - starszy wiceprezes...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS