chceauto.pl
x
Toyota Mirai II generacji

Toyota Mirai II generacji

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2021-03-09
Toyota rozpoczyna sprzedaż modelu Mirai II generacji, czyli kolejnego modelu o napędzie wodorowym.

Wodór to optymalny nośnik energii. Ma potencjał, by przyspieszyć dekarbonizację transportu, nie tylko drogowego, lecz także kolejowego, morskiego i lotniczego. Można go produkować, transportować i dostarczać tam, gdzie jest potrzebny.

Toyota Mirai
Toyota Mirai
Toyota rozpoczęła prace rozwojowe nad elektrycznymi samochodami na wodorowe ogniwa paliwowe (FCEV) w 1992 roku, a w 2014 roku wprowadziła do sprzedaży sedana Mirai. To osiągnięcie było możliwe dzięki doświadczeniom, jakie Toyota zebrała przy opracowywaniu, produkcji i sprzedaży samochodów hybrydowych. Układy hybrydowe są bowiem kluczową technologią dla wszystkich rodzajów zelektryfikowanych napędów Toyoty. Wiele istotnych komponentów napędu na ogniwa paliwowe pochodzi z hybryd czwartej generacji oraz z seryjnych aut elektrycznych koncernu. Należy do nich jednostka sterująca PCU, bateria trakcyjna z Lexusa LS 500h czy silnik elektryczny z Lexusa UX 300e.

Mirai nowej generacji wynosi na wyższy poziom technologię elektrycznego napędu zasilanego wodorem. Całkowicie przebudowany zestaw ogniw paliwowych oraz opływowe nadwozie o niskim współczynniku oporu powietrza składają się na to, że nowy Mirai zużywa o 10% mniej paliwa od poprzednika, a jego zasięg wzrósł do około 650 km. Samochód nie emituje podczas jazdy żadnych spalin, a tylko parę wodną.

Toyota Mirai
Toyota Mirai
W zależności od wersji wyposażenia, samochód ma dwusoczewkowe adaptacyjne światła drogowe Bi-LED lub jednosoczewkowe reflektory Bi-LED z automatycznymi światłami drogowymi.

Samochód w wersjach Prestige i Executive ma 19-calowe obręcze z pięcioma podwójnymi ramionami pomalowane na srebrny lub jasnosrebrny kolor. W wersji Executive VIP zamontowano czarne, 20-calowe felgi o ramionach przypominających turbinę.

W kabinie Toyoty Mirai uwagę zwraca połączenie centralnego 12,3-calowego ekranu multimedialnego z wyświetlaczem na tablicy wskaźników. Poszczególne elementy są ustawione obok siebie i na tym samym poziomie.

Toyota Mirai
Toyota Mirai
Ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości można podzielić na osobne sekcje w celu jednoczesnego wyświetlania mapy nawigacyjnej i informacji o samochodzie. Można go obsługiwać przy pomocy znanych ze smartfonów gestów wykonywanych palcami, jak przewijanie lub rozszerzanie czy zsuwanie, by powiększyć lub pomniejszyć obraz.

W wersji Prestige siedzenia są obite czarną tkaniną, a w modelu Executive zastosowano czarną syntetyczną skórę; oba mają dopasowane czarne wykończenie deski rozdzielczej. Tapicerka w wersji Executive VIP jest wykonana ze skóry półanilinowej w kolorze czarnym lub białym.

Modułowa platforma GA-L oparta na konstrukcji podłogi Lexusa LS umożliwiła zmianę Mirai z czteroosobowego auta z napędem na przód na komfortową pięcioosobową limuzynę z tylnym napędem. Nowy model jest dłuższy o 85 mm, szerszy o 70 mm i ma większy o 140 mm rozstaw osi, a jego wysokość została zmniejszona o 65 mm. Rozstaw kół z przodu i z tyłu wydłużono odpowiednio o 75 i 60 mm.

Toyota Mirai
Toyota Mirai
]Na nowej platformie wygospodarowano miejsce na trzeci zbiornik wodoru, co przyczyniło się do zwiększenia zasięgu auta. Łącznie mieści się w nich 5,6 kg wodoru, czyli o 1 kg więcej niż w pierwszym modelu.

Architektura TNGA umożliwiła przesunięcie zestawu ogniw paliwowych z dotychczasowego miejsca pod podłogą kabiny do przedniej części samochodu pod maską. Bardziej kompaktowa bateria trakcyjna oraz silnik elektryczny umieszczono nad tylną osią. Rozmieszczenie tych elementów zoptymalizowano w taki sposób, by uzyskać rozłożenie masy między przodem i tyłem w proporcji 50:50. Zbiorniki wodoru mają mocniejszą, wielowarstwową konstrukcję i są lżejsze od poprzednich.

W ogniwach paliwowych użyto polimeru w stanie stałym, tak jak w poprzednim modelu. Zestaw jest mniejszy i użyto w nim mniej ogniw (330 zamiast 370), a jego masa została zmniejszona z 56 do 52 kg. Udało się przy tym osiągnąć nowy rekord gęstości mocy w porównaniu do 3,1 kW/l w poprzedniej generacji (4,4 kW/l z wyjątkiem krańcowych ogniw).

W wyniku tego maksymalna moc zestawu wzrosła ze 155 KM (114 kW) do 174 KM (128 kW). Toyota poprawiła także odporność napędu na niskie temperatury powietrza. Teraz samochód szybciej uzyskuje pełną moc nawet przy temperaturze -30 stopni Celsjusza. Układ napędowy jest o 42% lżejszy i ma większą o 12% moc od poprzednika.

Toyota Mirai
Toyota Mirai
Nowy Mirai jest wyposażony w wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy z hybrydowej wersji Lexusa LS, który zastąpił baterię niklowo-wodorkową z poprzedniego modelu. Jej pojemność wynosi 4,0 Ah (6,5 Ah w Mirai pierwszej generacji). Mniejsze wymiary baterii pozwoliły przenieść ją za oparcie tylnej kanapy. System jej chłodzenia został zoptymalizowany, a jego dyskretne wloty zostały ukryte po bokach tylnej kanapy.

Nowy Mirai ma większą moc, a tym samym przyspieszenie od 0 do 100 km/h poprawiło się o 0,6 sekundy i wynosi 9 sekund. Prędkość maksymalna to 175 km/h. Wzrost mocy nie przyczynił się do zwiększenia zużycia wodoru. Co więcej, samochód jest oszczędniejszy od poprzednika. W cyklu mieszanym WLTP auto wyposażone w 19-calowe koła zużywa 0,79 kg/100 km wodoru, a wariant na 20-calowych kołach osiąga wynik 0,89 kg/100 km. Efektywniejszy napęd oraz zwiększona pojemność trzech zbiorników wodoru z 4,6 do 5,6 kg sprawiają, że nowy Mirai może pokonać bez tankowania około 650 km. Uzupełnienie wodoru jest proste i trwa maksymalnie pięć minut.

Bezpieczeństwo prowadzenia zwiększa aktywny asystent pokonywania zakrętów, który automatycznie poprawia stabilność samochodu podczas jazdy w zakręcie z dużą prędkością, oraz układ kontroli hamowania, który zmniejsza ryzyko nadsterowności oraz stabilizuje pojazd przy silnym wietrze bocznym.

Toyota Mirai
Toyota Mirai
Nowa platforma otrzymała zawieszenie wielowahaczowe z przodu i z tyłu, zamiast kolumn MacPhersona z przodu i belki skrętnej z tyłu, zastosowanych w poprzednim modelu. Z przodu zamontowano wentylowane tarcze z czterotłoczkowymi zaciskami, a z tyłu wentylowane tarcze i dwutłoczkowe zaciski. Elektryczny hamulec postojowy jest standardem.

Nowy Mirai jest standardowo wyposażony w najnowszą generację pakietu Toyota Safety Sense. W systemie wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) pojawiły się nowe funkcje – układ wykrywania samochodów nadjeżdżających z naprzeciwka (zapobiegający zderzeniu czołowemu) oraz układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach podczas skrętu w prawo i w lewo, w tym potrąceniu pieszego na przejściu podczas skręcania. Kolejną nowością w systemie PCS jest wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia (ESA), który tak prowadzi samochód, by bezpiecznie ominąć przeszkodę bez opuszczania pasa lub przy minimalnym przekroczeniu linii.

Toyota Safety Sense w nowym Mirai zawiera także nowy system awaryjnego hamowania w nagłych sytuacjach (DESA), inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC) z nową funkcją dostosowania prędkości do zakrętu, układ ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu (LDA) i system utrzymania pasa ruchu (LTA), którego działanie zostało udoskonalone dzięki monitorowaniu pracy układu napędowego oraz system automatycznych świateł drogowych (AHB) w wersji Prestige i adaptacyjnych świateł drogowych (AHS) w wyższych wersjach.

Toyota Mirai
Toyota Mirai
Mirai drugiej generacji jest wyposażony ponadto w system monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM), system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA) z automatycznym hamowaniem, układ detekcji przeszkód ICS zapobiegający kolizji podczas manewrów, kolorowy wyświetlacz HUD na przedniej szybie, cyfrowe lusterko wsteczne oraz kamerę panoramiczną 360 stopni.

W konstrukcję nowej Toyoty Mirai jest wbudowana struktura zabezpieczająca w razie wypadku zarówno pasażerów auta, jak i zestaw ogniw paliwowych oraz zbiorniki wodoru. Wzmocnione nadwozie minimalizuje ryzyko deformacji kabiny, absorbując i rozpraszając siłę uderzenia. Zabezpieczenia obejmują czujniki, osłony i zawór bezpieczeństwa w zbiornikach wodoru.

Nowy model został wyposażony w katalityczny filtr wbudowany we wloty powietrza, które jest doprowadzane do ogniw paliwowych. Filtr z włókniny wychwytuje mikroskopijne cząsteczki zanieczyszczeń, w tym dwutlenek siarki (SO2), tlenki azotu (NOx) i cząstki stałe aPM 2.5. Rozwiązanie to usuwa od 90 do 100% zanieczyszczeń o średnicy od 0 do 2,5 mikronu z powietrza przelatującego przez system ogniw paliwowych.

Toyota Mirai
Toyota Mirai
Mirai pierwszej generacji również był wyposażony w tego typu rozwiązanie. W modelu drugiej generacji filtr jest bardziej wyspecjalizowany i skuteczny (wyłapuje 99,9% cząstek zanieczyszczeń). Z tego powodu uprawnione jest stwierdzenie, że powietrze opuszczające układ napędowy Mirai jest czystsze niż pobierane z otoczenia. Przejechanie 10 tysięcy km oczyszcza powietrze dla jednej osoby na 1 rok.

Woda jest jedynym produktem ubocznym pracy ogniw paliwowych i jest automatycznie odprowadzana rurą wydechową. Kierowca może także aktywować odpływ wody za pomocą przycisku. System można skoordynować z nawigacją w samochodzie, aby zapobiec wypuszczaniu wody w nieodpowiednich miejscach, takich jak parkingi.

Bazowa wersja Toyoty Mirai kosztuje 299 900 zł. Zbieranie zamówień na ten pojazd rozpocznie się jeszcze w marcu, a pierwsze auta wyjadą na drogi w kwietniu. Problem jest tylko jeden - w Polsce Toyoty Mirai nie ma gdzie tankować...

Toyota Mirai na wideo:




Toyota Mirai II generacji - GALERIA ZDJĘĆ

Toyota Mirai II generacjiToyota Mirai II generacjiToyota Mirai II generacjiToyota Mirai II generacjiToyota Mirai II generacjiToyota Mirai II generacjiToyota Mirai II generacjiToyota Mirai II generacjiToyota Mirai II generacji

Zobacz także

Toyota Mirai. Ile kosztuje w Polsce?

Toyota Mirai. Ile kosztuje w Polsce? 2023-10-25

Toyota Mirai to sedan klasy premium z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe (FCEV). Druga generacja modelu powstała na większej, bardziej zaawansowanej platformie GA-L, na której rozmieszczono 3 zbiorniki wodoru. Nowy, wydajny układ napędowy oraz większa...
Toyota Mirai z rekordowym zasięgiem

Toyota Mirai z rekordowym zasięgiem 2021-10-12

Toyota Mirai ustanowiła nowy rekord Guinnessa najdłuższego dystansu przejechanego na jednym tankowaniu przez samochód na wodorowe ogniwa paliwowe. Wodorowa Toyota pokonała 845 mil (1360 km) na trasach południowej Kalifornii. Samochód zużył podczas...
Wszystko, co chciałbyś wiedzieć o autach na wodór

Wszystko, co chciałbyś wiedzieć o autach na wodór 2021-03-22

Auta elektryczne to najbliższa przyszłość. Obecnie krystalizują się główne drogi dojścia do bezemisyjnej motoryzacji. Bezwzględnie grupę aut miejskich opanują elektryczne samochody akumulatorowe. Jednocześnie od kilku lat trwa w Europie ożywiona...
Wodorowa ofensywa Toyoty

Wodorowa ofensywa Toyoty 2021-03-09

Toyota wprowadza na rynek nowe urządzenie, w którym zestaw ogniw paliwowych otrzymał formę uniwersalnego, kompaktowego modułu. Firma zamierza rozpocząć sprzedaż urządzenia wiosną lub latem 2021 roku. Nowy produkt jest przeznaczony dla producentów...
Toyota Mirai nowej generacji

Toyota Mirai nowej generacji 2020-12-02

Toyota to jeden z nielicznych producentów traktujących napęd wodorowy jako realną alternatywę dla paliw kopalnych. Japończycy zaprezentowali właśnie drugą generację napędzanego wodorem modelu Mirai.Pierwsza generacja trafiła do ograniczonej...
Pierwsze papamobile na wodór

Pierwsze papamobile na wodór 2020-10-13

Samochód jest darem Konferencji Episkopatu Japonii dla głowy Kościoła Katolickiego. W skromnej uroczystości przekazania pojazdu, oprócz papieża i reprezentacji japońskich biskupów – brali też udział przedstawiciele Toyoty - starszy wiceprezes...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS