chceauto.pl
x
To są niebezpieczne miesiące!

To są niebezpieczne miesiące!

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2011-08-15 Opinie
Letnie wyjazdy dla wielu kierowców kończą się tragicznie. W ubiegłym roku w Polsce najwięcej wypadków drogowych odnotowano w czerwcu, lipcu i sierpniu, średnio ilość rannych w każdym z tych miesięcy wynosiła ponad 5 000. Aby zminimalizować prawdopodobieństwo zdarzenia drogowego warto zapoznać się z kilkoma podstawowymi zasadami bezpiecznej jazdy.

Zwolnij

Choć w ostatnich latach można zauważyć spadek liczby wypadków spowodowanych niedostosowaniem prędkości do warunków ruchu, to nadal jest to ich główna przyczyna. Powodów, dla których kierowcy jeżdżą zbyt szybko jest wiele. Może być to związane z pośpiechem, przecenianiem własnych możliwości, jednak często jest to wynik nieodczuwania faktycznej prędkości, z jaką porusza się nasze auto. Dlatego kierowcy powinni regularnie zerkać na prędkościomierz w celu kontroli szybkości – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Bądź wypoczęty

Zmęczenie zmniejsza koncentrację i wydłuża czas potrzebny na reakcję, a to przekłada się bezpośrednio na bezpieczeństwo jazdy. Absolutną koniecznością są postoje, które należy robić co 2-3 godziny.

Wakacje to czas dalekich podróży po Polsce czy zagranicę, dlatego podczas długiej jazdy w pojeździe powinno być przynajmniej dwóch kierowców. Jeśli nie ma nikogo, kto mógłby nas zmienić za kierownicą, warto pomyśleć o takim rozplanowaniu trasy, abyśmy mieli czas na długi odpoczynek lub nocleg – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Przed planowaną podróżą kierowca powinien dobrze wypocząć, a godziny jazdy najlepiej dostosować do swojego rytmu dnia, unikając pór, kiedy najczęściej odczuwamy senność. Dodatkowo warto pamiętać, że niewskazane jest spożywanie obfitych posiłków, gdyż wzmagają one uczucie senności.

Patrz na znaki

Bardzo duża liczba robót drogowych prowadzonych obecnie w Polsce sprawia, że nawet na dobrze znanych trasach powinniśmy spodziewać się zmian w organizacji ruchu. Na znaki drogowe trzeba zawsze patrzeć, jazda na pamięć jest niedopuszczalna. Nawet korzystając z nawigacji satelitarnej kierowca nie jest zwolniony z obowiązku sprawdzania zgodności podpowiedzi systemu GPS z faktycznym oznakowaniem drogi. Może się bowiem okazać, że sugerowany manewr jest niezgodny z przepisami – tłumaczą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Nie rozpraszaj się

Podczas jazdy unikać należy korzystania z telefonów komórkowych, do koniecznego minimum należy ograniczyć czynności takie jak regulowanie radia czy nawigacji, aby nie odrywać wzroku od drogi, a rąk od kierownicy – najlepiej o pomoc poprosić pasażera.

Prowadząc nie należy też spożywać posiłków. Ważną kwestią jest zachowanie pasażerów – nie powinni oni dekoncentrować kierowcy poprzez angażowanie go w absorbującą rozmowę czy pokazywać mu np. zdjęć lub budynków. Jeśli jedziemy z dziećmi, warto zadbać o to, aby miały się czym zająć w podroży. Jeśli kierowca chce kontrolować co dzieje się na tylnym siedzeniu, można zainstalować dodatkowe lusterko wsteczne skierowane na małych pasażerów.

Zadbaj o samochód

Przed podróżą należy upewnić się, że samochód jest sprawny. Poza oczywistą kwestią bezpieczeństwa, wykonanie napraw przed wyjazdem na wakacje ma też względy ekonomiczne. Nawet drobna, stosunkowo niegroźna awaria może doprowadzić w końcu do unieruchomienia pojazdu. Holowanie i naprawa mogą nas dużo kosztować, dlatego o wszelakie naprawy warto zadbać wcześniej – mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Nie zapominajmy o tak podstawowych rzeczach jak: stan opon, poziom oleju, sprawność świateł i wycieraczek oraz ilość odpowiedniego płynu do spryskiwaczy.

Zapoznaj się z przepisami

Jeśli planujemy zagraniczną podróż, przed wyjazdem należy zapoznać się z przepisami panującymi w krajach, przez które będziemy przejeżdżać. Niewiedza nie zwalnia kierowców z odpowiedzialności za złamanie przepisów drogowych i może powodować zagrożenie.

Pamiętajmy, że występują różnice graficzne w znakach drogowych, różne mogą być ograniczenia prędkości oraz wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia samochodu – podpowiadają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.


Opinie i komentarze na temat artykułu

Bobul
17 sierpnia 2011
Powinni napisać tylko tyle WYŁĄCZ ŚWIATŁA-WŁĄCZ MYŚLENIE !!!!!!!!!!!!
Jaś
17 sierpnia 2011
I koniecznie włącz światła w dzień!!Jak wiadomo w Polsce samochód bez świateł w dzień jest NIEWIDOCZNY!!!
comments powered by Disqus

Zobacz także

Euro NCAP. 8 aut, kto najlepszy?

Euro NCAP. 8 aut, kto najlepszy? 2019-07-03

Aż sześć modeli, które wkraczają właśnie do salonów na Starym Kontynencie, rozbili specjaliści od bezpieczeństwa z Euro NCAP. Wyniki?Najnowsza seria testów objęła: Mercedesy klasy B i GLE, Skodę Scala, Teslę Model 3, DS3 Crossback oraz Kię...
Nowatorski system w Volvo. Seryjnie!

Nowatorski system w Volvo. Seryjnie! 2019-04-20

Wszystkie samochody Volvo produkowane od końca kwietnia będą wyposażone w kolejny system poprawiający poziom bezpieczeństwa. Pojazdy tej marki będą automatycznie ostrzegały się przed śliską nawierzchnią oraz przed innymi niebezpiecznymi lub...
40 lat ABSu!

40 lat ABSu! 2018-08-30

Równe cztery dekady temu, w końcu sierpnia 1978 roku, firmy firmy Mercedes i Bosch zaprezentowały światową nowość: układ zapobiegający blokowaniu kół w czasie hamowania znany dziś powszechnie pod skrótem ABS. Od końca 1978 r. ABS był...
Aż 11 aut z nową oceną Euro NCAP!

Aż 11 aut z nową oceną Euro NCAP! 2017-09-06

Tym razem próbom zderzeniowym poddano Forda Fiestę, Jeepa Compasa, Mazdę CX-5, Mercedesa klasy S w wersji z otwartym nadwoziem, Opla Amperę-e, Opla Grandlanda X, Renault Koleosa oraz dwa modele Kii – Picanto i Rio. Samochody spod znaku Kii przetestowano...
Euro NCAP: rozbili kolejne 6 aut

Euro NCAP: rozbili kolejne 6 aut 2017-03-01

Specjaliści od samochodowego bezpieczeństwa rozbili kolejne auta. Tym razem z testami zderzeniowymi Euro NCAP zmierzyło się sześć pojazdów. Pod lupę wzięto nowe: Audi Q5, Citroena C3, Land Rovera Discovery, Forda KA+, Toyotę C-HR i – nieznacznie...
9 aut w teście Euro NCAP

9 aut w teście Euro NCAP 2016-12-01

Aż dziewięć samochodów rozbili ostatnio specjaliści z Euro NCAP. Tym razem próbom zderzeniowym poddano: Audi Q2, Hyundai Ioniq, Ford Edge, SsangYong Tivoli, SsangYong XLV oraz Suzuki Ignis. Trzy ostatnie modele testowano w dwóch odmianach: standardowej...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.