chceauto.pl
x
40 lat ABSu!

40 lat ABSu!

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2018-08-30 Opinie
Równe cztery dekady temu, w końcu sierpnia 1978 roku, firmy firmy Mercedes i Bosch zaprezentowały światową nowość: układ zapobiegający blokowaniu kół w czasie hamowania znany dziś powszechnie pod skrótem ABS. Od końca 1978 r. ABS był opcjonalnie dostępny w ówczesnym Mercedesie Klasy S (typoszereg 116).

40 lat ABSu!
"Wykorzystując komputer, system zapobiegający blokowaniu kół monitoruje zmiany w prędkości obrotowej każdego z kół podczas hamowania. Jeśli prędkość zmniejsza się zbyt szybko (np. w trakcie hamowania na śliskiej nawierzchni) i wystąpi ryzyko poślizgu koła, komputer automatycznie redukuje ciśnienie w układzie hamulcowym. Koło powtórnie przyspiesza, a ciśnienie zostaje powtórnie zwiększone i następuje ponowne przyhamowanie. Proces ten powtarza się wielokrotnie w ciągu kilku sekund” - tymi słowami Mercedes tłumaczył sposób działania systemu w jednej z broszur sprzed czterech dekad.

Chociaż za chwilę narodzin ABSu uznawany jest rok 1978 w rzeczywistości jego historia zaczęła się o wiele wcześniej. Już W 1953 roku Hans Scherenberg, ówczesny szef designu Mercedesa złożył wniosek o udzielenie patentu na system zapobiegający blokowaniu kół pojazdu w trakcie hamowania. I chociaż podobne rozwiązania istniały już wtedy w lotnictwie (układ antypoślizgowy) i kolejnictwie (ochrona antypoślizgowa Knorr), to właśnie samochód był konstrukcją szczególnie skomplikowaną, z wyjątkowo wysokimi wymogami co do czujników, przetwarzania sygnałów oraz sterowania. Przykładowo, podzespoły musiały bezbłędnie rejestrować opóźnienie i przyspieszenie kątowe kół, także w zakrętach oraz na nierównych nawierzchniach i w warunkach silnego zanieczyszczenia. Z tego rodzaju wyzwaniami nie musieli mierzyć się specjaliści od konstrukcji pociągów i samolotów.

40 lat ABSu!
W 1966 roku Mercedes rozpoczął współpracę ze specjalistą w dziedzinie elektroniki – firmą Teldix, przejętą później przez Boscha. Efekt prac zaprezentowano w 1970 roku, gdy Hans Scherenberg, który w międzyczasie został szefem rozwoju Daimler-Benz, pokazał przedstawicielom mediów na torze w Untertürkheim analogowo-cyfrowy system zapobiegający blokowaniu kół „Mercedes-Benz/Teldix AntiBloc System”. Wykazano wówczas, że rozwiązanie rzeczywiście działa.

W chwili swojej premiery 40 lat temu ABS był ledwie o krok od debiutu w produkcji seryjnej: pod koniec 1978 roku pojawił się na liście opcji Mercedesa Klasy S (seria 116). Wymagał wówczas dopłaty 2217,60 marek niemieckich (DM). Dwa lata później był już na życzenie dostępny we wszystkich autach osobowych producenta ze Stuttgartu. W 1981 roku Mercedes wprowadził ABS w modelach użytkowych, a od października 1992 roku układ należał do standardowego wyposażenia wszystkich pojazdów osobowych spod znaku trójramiennej gwiazdy.

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

40 lat ABSu! - GALERIA ZDJĘĆ

40 lat ABSu!40 lat ABSu!40 lat ABSu!

Zobacz także

Historia klasy E

Historia klasy E 2020-08-26

Mercedes szykuje się do rynkowego debiutu kolejnego wcielenia klasy E. Jak dobrze znacie historię tego modelu? Za poprzedników klasy E można uznać jedne z pierwszych samochodów osobowych produkowanych pod marką Mercedes-Benz: model 8/38 PS(W 02) oraz...
25 lat Sprintera

25 lat Sprintera 2020-08-20

W 1995 roku pierwszy Sprinter zszedł z linii montażowej w fabryce Mercedes-Benz w Düsseldorfie. Zaledwie rok później rozpoczęła się produkcja modelu na rynek Ameryki Łacińskiej, w González Catán w Argentynie. Od 2006 roku Sprinter produkowany jest...
Hybrydowa ekspansja Mercedesa

Hybrydowa ekspansja Mercedesa 2020-07-26

Mercedes systematycznie zwiększa liczbę modeli z hybrydowym napędem plug-in EQ Power. Hybrydy plug-in umożliwiają jazdę wyłącznie „na prądzie”, a tym samym zerową lokalną emisję spalin – co ma znaczenie w miastach, chociaż wyłącznie na...
Elektryczna ofensywa Mercedesa

Elektryczna ofensywa Mercedesa 2020-07-21

Do końca roku Mercedes-Benz zaoferuje ponad 20 wariantów modeli z hybrydowym napędem plug-in, od klasy A do klasy S, od GLA do GLE.W segmencie aut kompaktowych Mercedes-Benz oferuje już hybrydowy napęd plug-in w niemal wszystkich modelach: w klasie A,...
Pullman - nietypowa histria luksusu

Pullman - nietypowa histria luksusu 2020-03-29

Co łączy Johna Lennona, papieża Piusa XI oraz Casarza Japonii? Oni i wiele innych osobistości, głów państw i prywatnych użytkowników używało limuzyn Pullman Mercedes-Benz. "Pullman” to oryginalna nazwa komfortowych, luksusowych wagonów sypialnych...
Historia benzyny zaczyna się w Niemczech?

Historia benzyny zaczyna się w Niemczech? 2020-03-24

Co łączy ze sobą damski kapelusz, prawo jazdy i figurkę psa z kiwającą głową? To tylko trzy spośród tytułowych "33 dodatków” prezentowanych w ramach stałej ekspozycji Muzeum Mercedes-Benz. Dodatków, które zwracają uwagę gości na...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.