chceauto.pl
x
40 lat ABSu!

40 lat ABSu!

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2018-08-30 Opinie
Równe cztery dekady temu, w końcu sierpnia 1978 roku, firmy firmy Mercedes i Bosch zaprezentowały światową nowość: układ zapobiegający blokowaniu kół w czasie hamowania znany dziś powszechnie pod skrótem ABS. Od końca 1978 r. ABS był opcjonalnie dostępny w ówczesnym Mercedesie Klasy S (typoszereg 116).

40 lat ABSu!
"Wykorzystując komputer, system zapobiegający blokowaniu kół monitoruje zmiany w prędkości obrotowej każdego z kół podczas hamowania. Jeśli prędkość zmniejsza się zbyt szybko (np. w trakcie hamowania na śliskiej nawierzchni) i wystąpi ryzyko poślizgu koła, komputer automatycznie redukuje ciśnienie w układzie hamulcowym. Koło powtórnie przyspiesza, a ciśnienie zostaje powtórnie zwiększone i następuje ponowne przyhamowanie. Proces ten powtarza się wielokrotnie w ciągu kilku sekund” - tymi słowami Mercedes tłumaczył sposób działania systemu w jednej z broszur sprzed czterech dekad.

Chociaż za chwilę narodzin ABSu uznawany jest rok 1978 w rzeczywistości jego historia zaczęła się o wiele wcześniej. Już W 1953 roku Hans Scherenberg, ówczesny szef designu Mercedesa złożył wniosek o udzielenie patentu na system zapobiegający blokowaniu kół pojazdu w trakcie hamowania. I chociaż podobne rozwiązania istniały już wtedy w lotnictwie (układ antypoślizgowy) i kolejnictwie (ochrona antypoślizgowa Knorr), to właśnie samochód był konstrukcją szczególnie skomplikowaną, z wyjątkowo wysokimi wymogami co do czujników, przetwarzania sygnałów oraz sterowania. Przykładowo, podzespoły musiały bezbłędnie rejestrować opóźnienie i przyspieszenie kątowe kół, także w zakrętach oraz na nierównych nawierzchniach i w warunkach silnego zanieczyszczenia. Z tego rodzaju wyzwaniami nie musieli mierzyć się specjaliści od konstrukcji pociągów i samolotów.

40 lat ABSu!
W 1966 roku Mercedes rozpoczął współpracę ze specjalistą w dziedzinie elektroniki – firmą Teldix, przejętą później przez Boscha. Efekt prac zaprezentowano w 1970 roku, gdy Hans Scherenberg, który w międzyczasie został szefem rozwoju Daimler-Benz, pokazał przedstawicielom mediów na torze w Untertürkheim analogowo-cyfrowy system zapobiegający blokowaniu kół „Mercedes-Benz/Teldix AntiBloc System”. Wykazano wówczas, że rozwiązanie rzeczywiście działa.

W chwili swojej premiery 40 lat temu ABS był ledwie o krok od debiutu w produkcji seryjnej: pod koniec 1978 roku pojawił się na liście opcji Mercedesa Klasy S (seria 116). Wymagał wówczas dopłaty 2217,60 marek niemieckich (DM). Dwa lata później był już na życzenie dostępny we wszystkich autach osobowych producenta ze Stuttgartu. W 1981 roku Mercedes wprowadził ABS w modelach użytkowych, a od października 1992 roku układ należał do standardowego wyposażenia wszystkich pojazdów osobowych spod znaku trójramiennej gwiazdy.

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

40 lat ABSu! - GALERIA ZDJĘĆ

40 lat ABSu!40 lat ABSu!40 lat ABSu!

Zobacz także

Mercedes najlepiej postrzeganą marką?

Mercedes najlepiej postrzeganą marką? 2021-05-12

Mercedes-Benz po raz kolejny okazał się najsilniejszą medialnie marką samochodów w Polsce. W raporcie TOP MOTO, analizującym wizerunek 15 marek motoryzacyjnych w przekazie medialnym w 2020 roki , Mercedes-Benz zajął najwyższe miejsca w trzech...
Mercedes CLS po liftingu. Polskie ceny

Mercedes CLS po liftingu. Polskie ceny 2021-05-05

W polskich salonach Mercedesa można już zamawiać odnowiony model CLS. Ceny auta startują od 288 700 zł. Na taką kwotę wyceniono ”bazowy” model CLS 220 d o mocy 194 KM. W ramach modernizacji czterodrzwiowe coupé zyskało jeszcze bardziej dynamiczny...
Ćwierć wieku Mercedesa SLK

Ćwierć wieku Mercedesa SLK 2021-04-26

Mija właśnie ćwierć wieku od debiutu pierwszej serii Mercedesa SLK. Produkcyjna odsłona SLK – typoszereg R170 - zadebiutowała w kwietniu 1996 roku na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Turynie. Nowy sportowy wóz idealnie pasował do swoich...
Mercedes EQS oficjalnie zaprezentowany

Mercedes EQS oficjalnie zaprezentowany 2021-04-15

Mercedes oficjalnie zaprezentował model EQS. To pierwsza w pełni elektryczna luksusowa limuzyna marki Mercedes-EQ – i samochód, który na nowo zdefiniować ma ten segment pojazdów.EQS jest także pierwszym modelem bazującym na modułowej architekturze...
Ford sam pogada z Mercedesem, BMW i Volvo!

Ford sam pogada z Mercedesem, BMW i Volvo! 2021-02-03

Samochody marki Ford będą udostępniać informacje o mogących nastąpić incydentach związanych z bezpieczeństwem na drogach, aby pomóc w ostrzeganiu użytkowników dróg – nie tylko kierowców Fordów, ale również pojazdów innych producentów.Sstem...
Marki premium w Polsce - sprzedaż w 2020 roku

Marki premium w Polsce - sprzedaż w 2020 roku 2021-01-07

Mercedes, BMW i Audi. Tak prezentuje się pierwsza trójka najchętniej wybieranych przez Polaków marek premium w 2020 roku. Rynek tych pojazdów skurczył się o niecałe 5 proc. To zdecydowanie mniejsza strata niż zanotowali sprzedawcy marek popularnych....

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.