chceauto.pl
x
40 lat ABSu!

40 lat ABSu!

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2018-08-30 Opinie
Równe cztery dekady temu, w końcu sierpnia 1978 roku, firmy firmy Mercedes i Bosch zaprezentowały światową nowość: układ zapobiegający blokowaniu kół w czasie hamowania znany dziś powszechnie pod skrótem ABS. Od końca 1978 r. ABS był opcjonalnie dostępny w ówczesnym Mercedesie Klasy S (typoszereg 116).

40 lat ABSu!
"Wykorzystując komputer, system zapobiegający blokowaniu kół monitoruje zmiany w prędkości obrotowej każdego z kół podczas hamowania. Jeśli prędkość zmniejsza się zbyt szybko (np. w trakcie hamowania na śliskiej nawierzchni) i wystąpi ryzyko poślizgu koła, komputer automatycznie redukuje ciśnienie w układzie hamulcowym. Koło powtórnie przyspiesza, a ciśnienie zostaje powtórnie zwiększone i następuje ponowne przyhamowanie. Proces ten powtarza się wielokrotnie w ciągu kilku sekund” - tymi słowami Mercedes tłumaczył sposób działania systemu w jednej z broszur sprzed czterech dekad.

Chociaż za chwilę narodzin ABSu uznawany jest rok 1978 w rzeczywistości jego historia zaczęła się o wiele wcześniej. Już W 1953 roku Hans Scherenberg, ówczesny szef designu Mercedesa złożył wniosek o udzielenie patentu na system zapobiegający blokowaniu kół pojazdu w trakcie hamowania. I chociaż podobne rozwiązania istniały już wtedy w lotnictwie (układ antypoślizgowy) i kolejnictwie (ochrona antypoślizgowa Knorr), to właśnie samochód był konstrukcją szczególnie skomplikowaną, z wyjątkowo wysokimi wymogami co do czujników, przetwarzania sygnałów oraz sterowania. Przykładowo, podzespoły musiały bezbłędnie rejestrować opóźnienie i przyspieszenie kątowe kół, także w zakrętach oraz na nierównych nawierzchniach i w warunkach silnego zanieczyszczenia. Z tego rodzaju wyzwaniami nie musieli mierzyć się specjaliści od konstrukcji pociągów i samolotów.

40 lat ABSu!
W 1966 roku Mercedes rozpoczął współpracę ze specjalistą w dziedzinie elektroniki – firmą Teldix, przejętą później przez Boscha. Efekt prac zaprezentowano w 1970 roku, gdy Hans Scherenberg, który w międzyczasie został szefem rozwoju Daimler-Benz, pokazał przedstawicielom mediów na torze w Untertürkheim analogowo-cyfrowy system zapobiegający blokowaniu kół „Mercedes-Benz/Teldix AntiBloc System”. Wykazano wówczas, że rozwiązanie rzeczywiście działa.

W chwili swojej premiery 40 lat temu ABS był ledwie o krok od debiutu w produkcji seryjnej: pod koniec 1978 roku pojawił się na liście opcji Mercedesa Klasy S (seria 116). Wymagał wówczas dopłaty 2217,60 marek niemieckich (DM). Dwa lata później był już na życzenie dostępny we wszystkich autach osobowych producenta ze Stuttgartu. W 1981 roku Mercedes wprowadził ABS w modelach użytkowych, a od października 1992 roku układ należał do standardowego wyposażenia wszystkich pojazdów osobowych spod znaku trójramiennej gwiazdy.

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

40 lat ABSu! - GALERIA ZDJĘĆ

40 lat ABSu!40 lat ABSu!40 lat ABSu!

Zobacz także

Mercedes i BMW razem!

Mercedes i BMW razem! 2019-07-09

Daimler AG i BMW Group podpisali umowę o długofalowej "strategicznej kooperacji" dotyczącej "wspólnego opracowania kolejnej generacji rozwiązań technicznych dla systemów wspomagania kierowcy i zautomatyzowanej jazdy".Chodzi o autonomiczną jazdę...
Euro NCAP. 8 aut, kto najlepszy?

Euro NCAP. 8 aut, kto najlepszy? 2019-07-03

Aż sześć modeli, które wkraczają właśnie do salonów na Starym Kontynencie, rozbili specjaliści od bezpieczeństwa z Euro NCAP. Wyniki?Najnowsza seria testów objęła: Mercedesy klasy B i GLE, Skodę Scala, Teslę Model 3, DS3 Crossback oraz Kię...
Nowatorski system w Volvo. Seryjnie!

Nowatorski system w Volvo. Seryjnie! 2019-04-20

Wszystkie samochody Volvo produkowane od końca kwietnia będą wyposażone w kolejny system poprawiający poziom bezpieczeństwa. Pojazdy tej marki będą automatycznie ostrzegały się przed śliską nawierzchnią oraz przed innymi niebezpiecznymi lub...
Najpopularniejsze marki w Polsce w 2018

Najpopularniejsze marki w Polsce w 2018 2018-12-28

Dealerzy zaliczyć mogą mijający rok do udanych. Ze wstępnych podsumowań anno domini 2018 wynika, że rynek nowych samochodów w Polsce rozwijał się w imponującym tempie.O wstępny raport dotyczący mijającego roku w Polsce pokusił się Samar. Z...
Mercedes-AMG GT 4-door Coupé

Mercedes-AMG GT 4-door Coupé 2018-09-17

Mercedes-AMG zaprezentował nowy, bazowy, model nowej serii GT. Auto jest o niemal 14 tys. euro tańsze niż - pozycjonowany wyżej - GT 53.Z zewnątrz samochód odróżnia się od mocniejszego GT 53 jedynie plakietką na tylnej klapie. W standardzie...
Nowe samochody. Ile zarabiają producenci?

Nowe samochody. Ile zarabiają producenci? 2018-08-10

Mikroskala nie musi iść w parze z mikro-zarobkami. Dotyczy to zwłaszcza motoryzacji, gdzie kluczem do sukcesu zdaje się być właśnie niewielki, ograniczony poziom produkcji. Profesor ekonomii z niemieckiego Duisburga - Ferdinanda Dudenhöffer –...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.