chceauto.pl
x
40 lat ABSu!

40 lat ABSu!

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2018-08-30
Równe cztery dekady temu, w końcu sierpnia 1978 roku, firmy firmy Mercedes i Bosch zaprezentowały światową nowość: układ zapobiegający blokowaniu kół w czasie hamowania znany dziś powszechnie pod skrótem ABS. Od końca 1978 r. ABS był opcjonalnie dostępny w ówczesnym Mercedesie Klasy S (typoszereg 116).

40 lat ABSu!
"Wykorzystując komputer, system zapobiegający blokowaniu kół monitoruje zmiany w prędkości obrotowej każdego z kół podczas hamowania. Jeśli prędkość zmniejsza się zbyt szybko (np. w trakcie hamowania na śliskiej nawierzchni) i wystąpi ryzyko poślizgu koła, komputer automatycznie redukuje ciśnienie w układzie hamulcowym. Koło powtórnie przyspiesza, a ciśnienie zostaje powtórnie zwiększone i następuje ponowne przyhamowanie. Proces ten powtarza się wielokrotnie w ciągu kilku sekund” - tymi słowami Mercedes tłumaczył sposób działania systemu w jednej z broszur sprzed czterech dekad.

Chociaż za chwilę narodzin ABSu uznawany jest rok 1978 w rzeczywistości jego historia zaczęła się o wiele wcześniej. Już W 1953 roku Hans Scherenberg, ówczesny szef designu Mercedesa złożył wniosek o udzielenie patentu na system zapobiegający blokowaniu kół pojazdu w trakcie hamowania. I chociaż podobne rozwiązania istniały już wtedy w lotnictwie (układ antypoślizgowy) i kolejnictwie (ochrona antypoślizgowa Knorr), to właśnie samochód był konstrukcją szczególnie skomplikowaną, z wyjątkowo wysokimi wymogami co do czujników, przetwarzania sygnałów oraz sterowania. Przykładowo, podzespoły musiały bezbłędnie rejestrować opóźnienie i przyspieszenie kątowe kół, także w zakrętach oraz na nierównych nawierzchniach i w warunkach silnego zanieczyszczenia. Z tego rodzaju wyzwaniami nie musieli mierzyć się specjaliści od konstrukcji pociągów i samolotów.

40 lat ABSu!
W 1966 roku Mercedes rozpoczął współpracę ze specjalistą w dziedzinie elektroniki – firmą Teldix, przejętą później przez Boscha. Efekt prac zaprezentowano w 1970 roku, gdy Hans Scherenberg, który w międzyczasie został szefem rozwoju Daimler-Benz, pokazał przedstawicielom mediów na torze w Untertürkheim analogowo-cyfrowy system zapobiegający blokowaniu kół „Mercedes-Benz/Teldix AntiBloc System”. Wykazano wówczas, że rozwiązanie rzeczywiście działa.

W chwili swojej premiery 40 lat temu ABS był ledwie o krok od debiutu w produkcji seryjnej: pod koniec 1978 roku pojawił się na liście opcji Mercedesa Klasy S (seria 116). Wymagał wówczas dopłaty 2217,60 marek niemieckich (DM). Dwa lata później był już na życzenie dostępny we wszystkich autach osobowych producenta ze Stuttgartu. W 1981 roku Mercedes wprowadził ABS w modelach użytkowych, a od października 1992 roku układ należał do standardowego wyposażenia wszystkich pojazdów osobowych spod znaku trójramiennej gwiazdy.

40 lat ABSu! - GALERIA ZDJĘĆ

40 lat ABSu!40 lat ABSu!40 lat ABSu!

Zobacz także

Euro NCAP. 16 testów, niemal wszystkie wzorowe

Euro NCAP. 16 testów, niemal wszystkie wzorowe 2022-11-24

Euro NCAP opublikował wyniki kolejnej serii testów zderzeniowych. Tym razem pod specjalistów od zderzeń trafiło aż 16 różnych modeli samochodów.Co ważne, obyło się bez wpadek, a wszystkie testowane modele otrzymały oceny dobre lub bardzo...
Mercedes z  rekordową sprzedażą samochodów zelektryfikowanych

Mercedes z rekordową sprzedażą samochodów zelektryfikowanych 2022-01-25

W 2021 r. Mercedes-Benz dostarczył polskim klientom 20 025 nowych samochodów z gwiazdą. Tym samym uplasował się na siódmym miejscu wśród najchętniej wybieranych marek nowych samochodów w kraju, z 4,48-procentowym udziałem w rynku. Producent ze...
Mercedes EQXX. 1000 kilometrów zasięgu

Mercedes EQXX. 1000 kilometrów zasięgu 2022-01-03

Prototyp Mercedesa o nazwie VISION EQXX pokonuje bariery technologiczne, na przykład dzięki nowo opracowanej baterii, która może przechowywać niemal taką samą ilość energii jak akumulator EQS-a, chociaż jest o 50% mniejsza i o 30% lżejsza. Dzięki...
Mercedes S 580 e 4MATIC. Nowy wariant

Mercedes S 580 e 4MATIC. Nowy wariant 2021-12-10

Kilka miesięcy temu w nowej Klasie S swoją premierę świętowała czwarta generacja napędu hybrydowego Mercedes-Benz. Po raz pierwszy w tym segmencie, hybryda plug-in dostępna jest również z napędem na wszystkie koła – jako S 580 e 4MATIC. Nowy...
Mercedes klasy C All-Terrain

Mercedes klasy C All-Terrain 2021-08-18

Jeśli nie podoba się wam oferta suvów Mercedesa producent ze Stuttgartu przygotował właśnie ciekawą alternatywę. Chodzi o "uterenowioną" klasę C - model All-Terrain. Za sprawą zwiększenia prześwitu względem konwencjonalnej klasy C kombi o około...
100 najpotężniejszych marek świata

100 najpotężniejszych marek świata 2021-06-23

Firma analityczna Kantar opublikowała cykliczny raport dotyczący stu najpotężniejszych marek świata. To zestawienie firm o największej prognozowanej wartości. Jak na tle konkurencji wypadli producenci z branży motoryzacyjnej? Wyjaśniamy, że...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS