chceauto.pl
x
Ford Wyprzedaż 2017
Porady i rynek

To już koniec marki Lancia!

Redakcja ChceAuto.pl | 2017-05-11 | Opinie
To już koniec marki Lancia!
Nie jest to nie niespodzianką, ale jednak trudno się tym pogodzić - z rynków europejskich znika właśnie Lancia. To koniec tej marki.

"Dziękujemy za okazane zainteresowanie samochodami marki Lancia" - taki komunikat wraz z zachętą do skorzystania z oferty innych producentów grupy FCA i możliwością skorzystania z usług posprzedażowych, wita odwiedzających stronę Lancii w Polsce.

Lancia Thema
Lancia Thema
Podobnie komunikaty pojawiły się również na stronach Lancii w innych krajach. Oznacza to, że w życie wchodzi ogłoszony już w 2014 roku plan, zgodnie z którym Lancia miała zostać wycofana z rynku, a jej oferta - ograniczona do dostępnego wyłącznie we Włoszech, a produkowanego w Tychach, modelu Ypsilon.

Fiaskiem zakończył się więc plan Fiata na reaktywację Lancii. Jednak w sumie trudno się temu dziwić. Marka przez dłuższy czas miała w ofercie tylko dwa modele - miejskiego Ypsilona i opartą na technice Fiata (płyta podłogowa, silniki) kompaktowa Deltę.

Problem jednak w tym, że pierwsza generacja Delty była kultowym samochodem sportowym, który wielokrotnie święcił tryumfy na trasach rajdowych mistrzostw świata. Tymczasem szefostwo Fiata, nie chcąc robić konkurencji dla mających wizerunek marek sportowych Alfy Romeo i Abartha, chciał zrobić z Lancii markę luksusową...

Lancia Delta
Lancia Delta
Gwoździem do trumny były wprowadzone w Europie w 2011 roku modele Thema, Voyager i Flavia, które stanowiły klony modeli Chryslera. I to nie tylko klony techniczne, ale również stylistyczne. Jedynie Thema otrzymała nowe wnętrze, ale klienci nie dali się oszukać i pamiętali, że Chrysler 300C, który stał się Themą, zbudowano w oparciu o płytę podłogową Mercedesa W210, czyli popularnego "okulara"...

Chociaż w teorii Thema, Voyager i Flavia były obecne w cennikach przez kilka lat, to praktyce zostały niemal całkowicie pominięte przez klientów. Nie pierwszy raz brak pomysłu na markę i tzw. "badge engineering", czyli oferowanie tych samych modeli pod różnymi markami, doprowadziły do upadku. Wystarczy wspomnieć, co zrobił General Motors z Saabem (a niewiele brakło - by również z Oplem), a Ford - z Volvo. Dziś Saaba już nie ma, za to kupione przez Chińczyków Volvo ma się świetnie.

Lancia Voyager
Lancia Voyager
Lancia podąża więc śladem Saaba i przechodzi do historii. Szkoda, bo to naprawdę zasłużona dla motoryzacji marka. Fani zapamiętają zapewne takie modele jak Delta pierwszej generacji, sportowy Stratos, luksusowy Thesis czy Kappa, która w Polsce była samochodem rządowym.

A co z Ypsilonem? Tychy mają się czym martwić. W 2015 roku w zakładzie powstało ponad 300 tys. aut, głównie Fiat 500, ale również Lancia Ypsilon i Ford Ka. W maju 2016, po 8 latach, zakończono produkcję na zlecenie Forda, przez co cały rok zamknął się liczbą przeszło 273 tys. wyprodukowanych aut, w tym ponad 67 tys. to Lancie Ypsilon, a przeszło 12 tys. - Fordy.

Wycofanie z produkcji Ypsliona oznaczałoby roczną produkcję na poziomie 200 tys, aut, a więc o 1/3 mniejszą od wyniku z 2015 roku. Na szczęście, póki co, sprzedaż Ypsilona we Włoszech jest stabilna, więc termin zakończenia produkcji tego modelu nie został określony.

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

To już koniec marki Lancia! - GALERIA ZDJĘĆ

To już koniec marki Lancia!To już koniec marki Lancia!To już koniec marki Lancia!To już koniec marki Lancia!

Zobacz także

najczęściej poszukiwane

Jesteśmy też na Facebook Jesteśmy też na Google+ Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.