chceauto.pl
x
To już koniec marki Lancia!

To już koniec marki Lancia!

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2017-05-11 Opinie
Nie jest to nie niespodzianką, ale jednak trudno się tym pogodzić - z rynków europejskich znika właśnie Lancia. To koniec tej marki.

"Dziękujemy za okazane zainteresowanie samochodami marki Lancia" - taki komunikat wraz z zachętą do skorzystania z oferty innych producentów grupy FCA i możliwością skorzystania z usług posprzedażowych, wita odwiedzających stronę Lancii w Polsce.

Lancia Thema
Lancia Thema
Podobnie komunikaty pojawiły się również na stronach Lancii w innych krajach. Oznacza to, że w życie wchodzi ogłoszony już w 2014 roku plan, zgodnie z którym Lancia miała zostać wycofana z rynku, a jej oferta - ograniczona do dostępnego wyłącznie we Włoszech, a produkowanego w Tychach, modelu Ypsilon.

Fiaskiem zakończył się więc plan Fiata na reaktywację Lancii. Jednak w sumie trudno się temu dziwić. Marka przez dłuższy czas miała w ofercie tylko dwa modele - miejskiego Ypsilona i opartą na technice Fiata (płyta podłogowa, silniki) kompaktowa Deltę.

Problem jednak w tym, że pierwsza generacja Delty była kultowym samochodem sportowym, który wielokrotnie święcił tryumfy na trasach rajdowych mistrzostw świata. Tymczasem szefostwo Fiata, nie chcąc robić konkurencji dla mających wizerunek marek sportowych Alfy Romeo i Abartha, chciał zrobić z Lancii markę luksusową...

Lancia Delta
Lancia Delta
Gwoździem do trumny były wprowadzone w Europie w 2011 roku modele Thema, Voyager i Flavia, które stanowiły klony modeli Chryslera. I to nie tylko klony techniczne, ale również stylistyczne. Jedynie Thema otrzymała nowe wnętrze, ale klienci nie dali się oszukać i pamiętali, że Chrysler 300C, który stał się Themą, zbudowano w oparciu o płytę podłogową Mercedesa W210, czyli popularnego "okulara"...

Chociaż w teorii Thema, Voyager i Flavia były obecne w cennikach przez kilka lat, to praktyce zostały niemal całkowicie pominięte przez klientów. Nie pierwszy raz brak pomysłu na markę i tzw. "badge engineering", czyli oferowanie tych samych modeli pod różnymi markami, doprowadziły do upadku. Wystarczy wspomnieć, co zrobił General Motors z Saabem (a niewiele brakło - by również z Oplem), a Ford - z Volvo. Dziś Saaba już nie ma, za to kupione przez Chińczyków Volvo ma się świetnie.

Lancia Voyager
Lancia Voyager
Lancia podąża więc śladem Saaba i przechodzi do historii. Szkoda, bo to naprawdę zasłużona dla motoryzacji marka. Fani zapamiętają zapewne takie modele jak Delta pierwszej generacji, sportowy Stratos, luksusowy Thesis czy Kappa, która w Polsce była samochodem rządowym.

A co z Ypsilonem? Tychy mają się czym martwić. W 2015 roku w zakładzie powstało ponad 300 tys. aut, głównie Fiat 500, ale również Lancia Ypsilon i Ford Ka. W maju 2016, po 8 latach, zakończono produkcję na zlecenie Forda, przez co cały rok zamknął się liczbą przeszło 273 tys. wyprodukowanych aut, w tym ponad 67 tys. to Lancie Ypsilon, a przeszło 12 tys. - Fordy.

Wycofanie z produkcji Ypsliona oznaczałoby roczną produkcję na poziomie 200 tys, aut, a więc o 1/3 mniejszą od wyniku z 2015 roku. Na szczęście, póki co, sprzedaż Ypsilona we Włoszech jest stabilna, więc termin zakończenia produkcji tego modelu nie został określony.

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

To już koniec marki Lancia! - GALERIA ZDJĘĆ

To już koniec marki Lancia!To już koniec marki Lancia!To już koniec marki Lancia!To już koniec marki Lancia!

Zobacz także

Wzrosła produkcja w Tychach. Ale nie Fiata!

Wzrosła produkcja w Tychach. Ale nie Fiata! 2020-01-27

Fiat podsumował właśnie kolejny rok swojej polskiej historii. W 2019 roku zakład FCA w Tychach wyprodukował łącznie 263 176 samochodów marek Fiat, Abarth i Lancia. To i 3 728 sztuk więcej niż na koniec roku 2018. Na ubiegłoroczny wynik złożyły...
12 mln aut z Tychów!

12 mln aut z Tychów! 2019-11-18

18 listopada 2019 roku FCA Poland świętowała wyprodukowanie 12-milionowego jubileuszowego samochodu w historii zakładu produkcyjnego w Tychach. Jubileuszowym autem był Fiat 500. Trzy dni wcześniej z linii produkcyjnej tyskiego zakładu zjechała...
Fiat największym polskim producentem

Fiat największym polskim producentem 2017-01-15

FCA Poland to największa z 17 spółek Grupy Fiat Chrysler Automobiles (FCA) w Polsce, a jej tyski zakład należy do grona najlepszych w Grupie FCA zakładów produkcyjnych. Jako jeden z niewielu na świecie uzyskała Złoty Poziom w systemie World Class...
Czystki w salonach Fiata i Lancii

Czystki w salonach Fiata i Lancii 2016-12-27

Koniec roku to – tradycyjnie – czas podsumowań. W nadchodzących miesiącach z europejskich salonów zniknie kilkanaście popularnych modeli. Czystki szykują m.in. Włosi. Wygląda na to, że Fiat ostatecznie żegna się z modelami, które trafiły na...
Lancia Ypsilon po liftingu

Lancia Ypsilon po liftingu 2015-09-12

Lancia znajduje się w głębokiej defensywie. Marka sukcesywnie realizuje plan, zgodnie z którym ma zostać wycofana z rynku europejskich, a jedynym modelem, który pozostanie w ofercie będzie Ypsilon, przy czym samochód ten ma być sprzedawany tylko we...
Chrysler 300 po liftingu jak Lancia Thema

Chrysler 300 po liftingu jak Lancia Thema 2014-11-19

Na salonie w Los Angeles Chrysler zaprezentował model 300 po liftingu.Przypomnijmy, że model ten dostępny jest na rynku od 2011 roku - oficjalnie jako druga generacja. Problem w tym, że tak naprawdę jest to auto po głębokim liftingu, które technicznie...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.