chceauto.pl
x
Ford Wyprzedaż 2017

Skoda Roomster

Oceny użytkowników4.3333/5. Głosy: 33
Ocena: 4.33/5
Głosy: 33.

Wybierz rocznik

Skoda Roomster debiutowała w 2006 roku. Samochód z miejsca wzbudził sporo kontrowersji ze względu na, powiedzmy, "niespójność stylistyczną". Jednym słowem: ci, którzy twierdzą, że Skoda Roomster wygląda jak sklejone ze sobą dwie połówki zupełnie różnych pojazdów... mają rację.

Jaka idea przyświecała projektantom? Roomster miał być pojazdem, którego obszerna tylna część będzie idealna dla rodzin, natomiast siedzący z przodu kierowca miał zapomnieć o tym, że prowadzi pojazd klasy minivan. Stąd znacznie bardziej dynamiczna stylizacja i mniejsze szyby (co akurat zapisać trzeba po stronie minusów, użytkownicy narzekają na ograniczoną widoczność).

Co ciekawe, Roomster stanowi połączenie dwóch różnych pojazdów nie tylko stylizacyjnie, ale również... technologicznie. Otóż Roomstera zbudowano na bazie płyty podłogowej, która powstała z połączenia przedniej części płyty Fabii II z tylną częścią płyty Octavii I. Takie rozwiązanie niesie określone konsekwencje. Np. rozstaw kół z tyłu jest aż o 6 cm większy niż rozstaw kół przednich. To oznacza, że siedzące z tyłu dzieci będą mieć znacznie więcej miejsca na szerokość niż podróżujący z przodu rodzice. Logiczne? No nie tak do końca...

Na szczęście nawet wysokie osoby nie będą narzekać na ilość miejsca nad głową i to niezależnie od zajmowanego miejsca. Rzadko spotykanym rozwiązaniem, które znajdziemy w Roomsterze jest możliwość regulacji kąta pochylenia oparcia tylnej kanapy. Pomysłowo rozwiązano również bagażnik. Spokojnie pomieści on urlopowe walizki. Bez problemu można powiększyć go ze standardowych 450 aż do 1760 litrów (po złożeniu tylnej kanapy).

Zawieszenie Skody Roomster nie zaskakuje. Z przodu znajdziemy klasyczne kolumny McPhersona, z tyłu, podobnie jak w Octavii, zastosowano belkę skrętną. Zestrojenie zawieszenia jest sztywne, dzięki czemu auto - mimo wysokiej sylwetki - nie ma tendencji do przechylania na zakrętach, za to cierpi nieco komfort jazdy. O ile belka skrętna jest elementem trwałym i właściwie bezobsługowym, to już przednie zawieszenie wybija się zbyt szybko - najszybciej poddają się tuleje i silentblocki wahaczy. oraz łączniki stabilizatora.

Gama jednostek napędowych stosowanych w Skodzie Roomster jest szeroka, ale nie ma co liczyć na wysokie osiągi. Roomster pochodzi z czasów, gdy dość mocno Skodę pozycjonowano poniżej Volkswagena, stąd najmocniejsze zastosowane w tym modelu silniki mają zaledwie 105 KM.

Oferta jednostek benzynowych rozpoczyna się trzycylindrowym wolnossącym silnikiem 1.2 HTP. To zdecydowanie zły wybór. 69-konna jednostka zdecydowanie nie radzi sobie z samochodem, osiągi są żenująco słabe, przez co jazda staje się nawet niebezpieczna (olbrzymie problemy z wyprzedzaniem), a spalanie - całkiem duże (kierowca zmuszony jest do częstego głębokiego wciskania gazu).

Najlepszym wyborem będą silniki benzynowe 1.4 i 1.6. Są to klasyczne czterocylindrowe silniki wolnossące, o jakie dziś coraz trudniej na rynku. Pozbawione skomplikowanych rozwiązań technicznych nie palą może szczególnie mało, ale są bezawaryjne i zapewniają bezproblemowe przemieszczanie się.

Przy okazji przeprowadzonego w 2009 roku liftingu do oferty wprowadzono doładowany silnik 1.2 TSI. Zastosowanie niewielkiej turbosprężarki korzystnie odbiło się na krzywej przebiegu momentu obrotowego - samochodem jeździ się przyjemnie, również spalanie nie należy do wysokich. Niestety, jednostka ta cierpi na kilka poważnych dolegliwości - najważniejsza z nich to problemy z ulegającym naciągnięciu łańcuchem rozrządu, awaryjne są również napinacze. Do tego trzeba liczyć się z naturalnym zużyciem turbosprężarki, która przy przebiegach przekraczających 100 tys. km może już wymagać regeneracji. Silnik 1.2 TSI to jedyna jednostka Roomstera, która opcjonalnie może współpracować ze zautomatyzowaną, dwusprzęgłową skrzynią DSG o siedmiu przełożeniach.

A jaki wybór mamy jeśli chodzi o jednostki wysokoprężne? Roomster to jeden z ostatnich modeli, w których stosowano silniki z pompowtryskiwaczami, w tym legendarną jednostkę 1.9 TDI. Silniki wykorzystujące ten rodzaj wtrysku (druga jednostka z pompowtryskiwaczami to 1.4 TDI) wycofano z oferty przy okazji liftingu w 2009 roku - zabójcze okazały się normy emisji spalin. W zamian w ofercie pojawiły się mniejsze silniki (1.2 TDI i 1.6 TDI) wykorzystujące technologię common-rail. Te ostatnie silniki pracują ciszej i generują mniej wibracji, ale ich poziom skomplikowania, a przez to usterkowości jest wyższy.

Oczywiście trzeba również wziąć pod uwagę, że pochodzące z początku produkcji samochody napędzane silnikami wysokoprężnymi będą już miały za sobą duże przebiegi. Z tego względu trudno podać godny polecenia silnik wysokoprężny. Najbardziej trwała była jednostka 1.9, ale trzeba liczyć się naturalnym zużyciem czy to pompowtryskiwaczy czy turbosprężarki. W przypadku silnika 1.4 TDI dochodzą problemy z wałem korbowym, dość nietrwałą turbosprężarką i nadmiernym spalaniem oleju. Z kolei wśród silników z wtryskiem common-rail lepszym wyborem wydaje się mniejsza jednostka (1.2 TDI), chociaż trzeba liczyć się z gorszymi osiągami. Rekompensuje to nieco mniejsze zużycie paliwa i większa trwałość silnika. Oczywiście trzeba zdawać sobie sprawę, że wtryskiwacze, koło dwumasowe i turbosprężarka to elementy eksploatacyjne, które z czasem zaczną odmawiać posłuszeństwa.

Skoda Roomster cierpi na kilka typowych usterek, część jest dość kompromitująca. Np. nieszczelne okazują się uszczelki drzwi, przez co do środka dostaje się woda. Wnętrze wykonano z kiepskich materiałów, dość szybko ulegają one zużyciu (np. wyciera się farba na przełącznikach czy tapicerka foteli).

Zbyt często pojawiają się również problemy z szeroko rozumianą elektryką. Typowe usterki to zawieszające się fabryczne radio, zacinający się centralny zamek, odmawiające współpracy podnośniki szyb, czujniki cofania czy ABS-u. Całość obrazu dopełnia zbyt słaby fabryczny akumulator. Jak widać, w większości są to drobiazgi, ale jednak mocno denerwujące. Na szczęście z biegiem lat Skoda stopniowo eliminowała problemy i nowsze egzemplarze są bardziej bezawaryjne.

Ceny części zamiennych nie są wygórowane. Można kupować je w serwisach, nie brak również zamienników, których ceny są niższe, przy czym nie wszystkie elementy dostępne są poza ASO.

Oferta samochodów na rynku wtórnym nie jest szczególnie bogata, za to większość ofert to samochody pochodzące z polskich salonów, a w dużej mierze z udokumentowaną historią serwisową.

Serwisowana Skoda Roomster z udokumentowaną historią i benzynowym silnikiem, najlepiej w wersji poliftingowej może być dobrym wyborem.

Przykładowe samochody

Zobacz także

Skoda Roomster bez następcy

Skoda Roomster bez następcy 2015-12-14

Niemiec zawinił, Czecha powiesili. Tak, w skrócie, określić można najnowsze cięcia w koncernie Volkswagena. Zgodnie z zapowiedziami afera dotycząca zaniżania rzeczywistego poziomu emisji spalin zmusza niemiecki koncern do zrewidowania planów...
4x4 jak ciepłe bułeczki!

4x4 jak ciepłe bułeczki! 2014-12-04

Napęd na cztery koła przestał być już domeną samochodów terenowych: dziś coraz częściej doceniają go zwykli kierowcy, szczególnie zimą.Układy napędu 4x4 dzisiaj coraz chętniej są wybierane także przez kierowców samochodów o miejskim...
Skoda Roomster z polskiej fabryki!

Skoda Roomster z polskiej fabryki! 2014-05-18

To jeszcze informacje nieoficjalne, ale niezwykle prawdopodobne. W przyszłym roku w zakładach Volkswagena w Poznaniu rozpocznie się produkcja Skody Roomster.Roomster to jedyny w ofercie Skody minivan. Samochód debiutował w 2006 roku z miejsca wzbudzając...
Rekordowa sprzedaż Skody

Rekordowa sprzedaż Skody 2014-05-16

Czesi mają powody do zadowolenia. Takiego kwietnia w ponad 100-letniej historii czeskiej marki jeszcze nie było! Rozsądne ceny, technologia Volkswagena i sukcesywnie wprowadzane na rynek nowe modele przekładają się na rosnącą sprzedaż samochodów...
Używane: Skoda Roomster

Używane: Skoda Roomster 2014-03-27

Skoda Roomster debiutowała w 2006 roku. Samochód z miejsca wzbudził sporo kontrowersji ze względu na, powiedzmy, "niespójność stylistyczną". Jednym słowem: ci, którzy twierdzą, że Skoda Roomster wygląda jak sklejone ze sobą dwie połówki...
Skoda coraz mocniejsza w Europie

Skoda coraz mocniejsza w Europie 2014-01-12

W zeszłym roku Skoda sprzedała na całym świecie 920 800 samochodów. To nieco mniej niż w roku 2012, który zamknął się wynikiem 939 200 sprzedanych aut, ale i tak jest to drugi wynik w historii czeskiej marki.Dla Czechów znacznie lepsza okazała się...
Skoda najpopularniejszą marką w Polsce

Skoda najpopularniejszą marką w Polsce 2013-03-25

W lutym 2013 roku Skoda sprzedała 67 100 samochodów. Czeska firma kontynuuję ofensywę modelową rozpoczynając produkcję nowej Octavii i prezentując nową Octavię Combi.Tegoroczny luty okazał się gorszy od zeszłorocznego, gdy sprzedano 72 100 szt...
15 mln samochodów Skody

15 mln samochodów Skody 2013-02-07

Ostatnie lata to dla Skody niemal ciągłe pasmo sukcesów. Czesi prezentują kolejne modele i notują kolejne rekordy sprzedaży.Na początku lutego fabrykę Skody w Mlada Boleslav opuścił 15-milionowy samochód tej czeskiej marki. Jubileuszowy pojazd to...
Skody z roku 2012 tańsze nawet o 17 tys!

Skody z roku 2012 tańsze nawet o 17 tys! 2013-01-05

Skoda przygotowała specjalną ofertę promocyjną na wybrane modele z rocznika 2012. Na klientów czekają upusty sięgające nawet 17 200 zł.Skoda Fabia dostępna jest z upustem do 8 150 zł, natomiast rabaty na Octavię poprzedniej generacji (nowa dopiero...
Nowy Logan już w Genewie!

Nowy Logan już w Genewie! 2012-06-24

We wrześniu minie równe osiem lat od czasu, gdy z rumuńskiej fabryki w miejscowości Miovieni wyjechała pierwsza współczesna Dacia – Logan. Samochód, który zapewnił marce międzynarodowy sukces na ogromną skalę produkowany jest od 2004 roku. Auto...
Jeśli nowe to tylko z LPG!

Jeśli nowe to tylko z LPG! 2012-03-19

Galopujące ceny paliw sprawiają, że coraz większa liczba kierowców rozważa przeróbkę swojego auta na gaz. Ten trend zauważyli również importerzy fabrycznie nowych samochodów. Coraz więcej marek ma w swojej ofercie pojazdy wyposażone w instalację...
Skoda jak ciepłe bułeczki

Skoda jak ciepłe bułeczki 2011-07-20

W pierwszej połowie bieżącego roku Skoda osiągnęła rekordową sprzedaż. W porównaniu z pierwszą połową 2010 roku, jej wzrost na całym świecie wyniósł 20,1 procent. Oznacza to, że Skoda sprzedała 454 700 samochodów (styczeń – czerwiec 2010:...
Czesi potrafili, my - niestety - nie...

Czesi potrafili, my - niestety - nie... 2011-05-26

28 marca minęło równe dwadzieścia lat od momentu, gdy czeska Skoda zawarła strategiczny sojusz z koncernem Volkswagena.Rozmowy prowadzono równolegle z przedstawicielami General Motors, FIAT-a, Renault, koncernu VW, BMW oraz kilkoma delegacjami firm...
Jesteśmy też na Facebook Jesteśmy też na Google+ Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.