chceauto.pl
x
Używane: Skoda Roomster

Używane: Skoda Roomster

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2014-03-27 Opinie
Skoda Roomster debiutowała w 2006 roku. Samochód z miejsca wzbudził sporo kontrowersji ze względu na, powiedzmy, "niespójność stylistyczną". Jednym słowem: ci, którzy twierdzą, że Skoda Roomster wygląda jak sklejone ze sobą dwie połówki zupełnie różnych pojazdów... mają rację.

Skoda Roomster
Skoda Roomster
Jaka idea przyświecała projektantom? Roomster miał być pojazdem, którego obszerna tylna część będzie idealna dla rodzin, natomiast siedzący z przodu kierowca miał zapomnieć o tym, że prowadzi pojazd klasy minivan. Stąd znacznie bardziej dynamiczna stylizacja i mniejsze szyby (co akurat zapisać trzeba po stronie minusów, użytkownicy narzekają na ograniczoną widoczność).

Skoda Roomster
Skoda Roomster
Co ciekawe, Roomster stanowi połączenie dwóch różnych pojazdów nie tylko stylizacyjnie, ale również... technologicznie. Otóż Roomstera zbudowano na bazie płyty podłogowej, która powstała z połączenia przedniej części płyty Fabii II z tylną częścią płyty Octavii I. Takie rozwiązanie niesie określone konsekwencje. Np. rozstaw kół z tyłu jest aż o 6 cm większy niż rozstaw kół przednich. To oznacza, że siedzące z tyłu dzieci będą mieć znacznie więcej miejsca na szerokość niż podróżujący z przodu rodzice. Logiczne? No nie tak do końca...

Skoda Roomster
Skoda Roomster
Na szczęście nawet wysokie osoby nie będą narzekać na ilość miejsca nad głową i to niezależnie od zajmowanego miejsca. Rzadko spotykanym rozwiązaniem, które znajdziemy w Roomsterze jest możliwość regulacji kąta pochylenia oparcia tylnej kanapy. Pomysłowo rozwiązano również bagażnik. Spokojnie pomieści on urlopowe walizki. Bez problemu można powiększyć go ze standardowych 450 aż do 1760 litrów (po złożeniu tylnej kanapy).

Skoda Roomster
Skoda Roomster
Zawieszenie Skody Roomster nie zaskakuje. Z przodu znajdziemy klasyczne kolumny McPhersona, z tyłu, podobnie jak w Octavii, zastosowano belkę skrętną. Zestrojenie zawieszenia jest sztywne, dzięki czemu auto - mimo wysokiej sylwetki - nie ma tendencji do przechylania na zakrętach, za to cierpi nieco komfort jazdy. O ile belka skrętna jest elementem trwałym i właściwie bezobsługowym, to już przednie zawieszenie wybija się zbyt szybko - najszybciej poddają się tuleje i silentblocki wahaczy. oraz łączniki stabilizatora.

Skoda Roomster
Skoda Roomster
Gama jednostek napędowych stosowanych w Skodzie Roomster jest szeroka, ale nie ma co liczyć na wysokie osiągi. Roomster pochodzi z czasów, gdy dość mocno Skodę pozycjonowano poniżej Volkswagena, stąd najmocniejsze zastosowane w tym modelu silniki mają zaledwie 105 KM.

Oferta jednostek benzynowych rozpoczyna się trzycylindrowym wolnossącym silnikiem 1.2 HTP. To zdecydowanie zły wybór. 69-konna jednostka zdecydowanie nie radzi sobie z samochodem, osiągi są żenująco słabe, przez co jazda staje się nawet niebezpieczna (olbrzymie problemy z wyprzedzaniem), a spalanie - całkiem duże (kierowca zmuszony jest do częstego głębokiego wciskania gazu).

Skoda Roomster
Skoda Roomster
Najlepszym wyborem będą silniki benzynowe 1.4 i 1.6. Są to klasyczne czterocylindrowe silniki wolnossące, o jakie dziś coraz trudniej na rynku. Pozbawione skomplikowanych rozwiązań technicznych nie palą może szczególnie mało, ale są bezawaryjne i zapewniają bezproblemowe przemieszczanie się.

Skoda Roomster
Skoda Roomster
Przy okazji przeprowadzonego w 2009 roku liftingu do oferty wprowadzono doładowany silnik 1.2 TSI. Zastosowanie niewielkiej turbosprężarki korzystnie odbiło się na krzywej przebiegu momentu obrotowego - samochodem jeździ się przyjemnie, również spalanie nie należy do wysokich. Niestety, jednostka ta cierpi na kilka poważnych dolegliwości - najważniejsza z nich to problemy z ulegającym naciągnięciu łańcuchem rozrządu, awaryjne są również napinacze. Do tego trzeba liczyć się z naturalnym zużyciem turbosprężarki, która przy przebiegach przekraczających 100 tys. km może już wymagać regeneracji. Silnik 1.2 TSI to jedyna jednostka Roomstera, która opcjonalnie może współpracować ze zautomatyzowaną, dwusprzęgłową skrzynią DSG o siedmiu przełożeniach.

Skoda Roomster
Skoda Roomster
A jaki wybór mamy jeśli chodzi o jednostki wysokoprężne? Roomster to jeden z ostatnich modeli, w których stosowano silniki z pompowtryskiwaczami, w tym legendarną jednostkę 1.9 TDI. Silniki wykorzystujące ten rodzaj wtrysku (druga jednostka z pompowtryskiwaczami to 1.4 TDI) wycofano z oferty przy okazji liftingu w 2009 roku - zabójcze okazały się normy emisji spalin. W zamian w ofercie pojawiły się mniejsze silniki (1.2 TDI i 1.6 TDI) wykorzystujące technologię common-rail. Te ostatnie silniki pracują ciszej i generują mniej wibracji, ale ich poziom skomplikowania, a przez to usterkowości jest wyższy.

Skoda Roomster
Skoda Roomster
Oczywiście trzeba również wziąć pod uwagę, że pochodzące z początku produkcji samochody napędzane silnikami wysokoprężnymi będą już miały za sobą duże przebiegi. Z tego względu trudno podać godny polecenia silnik wysokoprężny. Najbardziej trwała była jednostka 1.9, ale trzeba liczyć się naturalnym zużyciem czy to pompowtryskiwaczy czy turbosprężarki. W przypadku silnika 1.4 TDI dochodzą problemy z wałem korbowym, dość nietrwałą turbosprężarką i nadmiernym spalaniem oleju. Z kolei wśród silników z wtryskiem common-rail lepszym wyborem wydaje się mniejsza jednostka (1.2 TDI), chociaż trzeba liczyć się z gorszymi osiągami. Rekompensuje to nieco mniejsze zużycie paliwa i większa trwałość silnika. Oczywiście trzeba zdawać sobie sprawę, że wtryskiwacze, koło dwumasowe i turbosprężarka to elementy eksploatacyjne, które z czasem zaczną odmawiać posłuszeństwa.

Skoda Roomster
Skoda Roomster
Skoda Roomster cierpi na kilka typowych usterek, część jest dość kompromitująca. Np. nieszczelne okazują się uszczelki drzwi, przez co do środka dostaje się woda. Wnętrze wykonano z kiepskich materiałów, dość szybko ulegają one zużyciu (np. wyciera się farba na przełącznikach czy tapicerka foteli).

Zbyt często pojawiają się również problemy z szeroko rozumianą elektryką. Typowe usterki to zawieszające się fabryczne radio, zacinający się centralny zamek, odmawiające współpracy podnośniki szyb, czujniki cofania czy ABS-u. Całość obrazu dopełnia zbyt słaby fabryczny akumulator. Jak widać, w większości są to drobiazgi, ale jednak mocno denerwujące. Na szczęście z biegiem lat Skoda stopniowo eliminowała problemy i nowsze egzemplarze są bardziej bezawaryjne.

Skoda Roomster
Skoda Roomster
Ceny części zamiennych nie są wygórowane. Można kupować je w serwisach, nie brak również zamienników, których ceny są niższe, przy czym nie wszystkie elementy dostępne są poza ASO.

Oferta samochodów na rynku wtórnym nie jest szczególnie bogata, za to większość ofert to samochody pochodzące z polskich salonów, a w dużej mierze z udokumentowaną historią serwisową.

Serwisowana Skoda Roomster z udokumentowaną historią i benzynowym silnikiem, najlepiej w wersji poliftingowej może być dobrym wyborem. O tym, że Roomster nie jest złym samochodem, a nietypowy pomysł stylizacyjny się sprawdził, świadczy fakt, ze model ten po ośmiu latach wciąż zjeżdża z taśmy produkcyjnej...

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Używane: Skoda Roomster - GALERIA ZDJĘĆ

Używane: Skoda RoomsterUżywane: Skoda RoomsterUżywane: Skoda RoomsterUżywane: Skoda RoomsterUżywane: Skoda RoomsterUżywane: Skoda RoomsterUżywane: Skoda RoomsterUżywane: Skoda RoomsterUżywane: Skoda RoomsterUżywane: Skoda RoomsterUżywane: Skoda RoomsterUżywane: Skoda Roomster

Zobacz także

Używane: Mitsubishi Grandis

Używane: Mitsubishi Grandis 2018-03-18

Minivany od lat cieszą się ogromną popularnością w Japonii. Jednym z dostępnych w Europie aut tej klasy o stricte azjatyckim pochodzeniu jest Mitsubishi Grandis. Czy warto go kupić?Samochód produkowany był w latach 2003-2011 i początkowo oferowano go...
Poradnik: używane z salonu. Toyota i Volkswagen

Poradnik: używane z salonu. Toyota i Volkswagen 2017-06-20

Samochody koncernów Toyoty i Volkswagena od lat rywalizują o palmę pierwszeństwa wśród najchętniej kupowanych w naszym kraju pojazdów. Dotyczy to również rynku wtórnego. W jaki sposób próbują zagospodarować tą niszę dealerzy obu marek? Czy...
Używane: Opel Astra IV (J)

Używane: Opel Astra IV (J) 2017-05-28

Czwarta generacja Opla Astry (typoszereg J) debiutowała w czasie salonu samochodowego we Frankfurcie w 2009 roku. Samochód okazał się sporym sukcesem, a w produkcji przetrwał do 2015 roku.Pojazd był zupełnie nową konstrukcją, którą zbudowano w...
Używane: BMW 5 F10/F11

Używane: BMW 5 F10/F11 2017-05-17

BMW serii 5 F10/F11 debiutowało w 2010 roku. Produkcję tej generacji zakończono na początku roku 2017, a więc można liczyć na dość spory i nagły spadek cen tej generacji.Zanim jednak ruszymy na poszukiwania dobrej oferty, trzeba zdać sobie sprawę,...
Używane: Volvo XC60 I

Używane: Volvo XC60 I 2017-03-30

Volvo XC60 to dla szwedzkiej firmy niezwykle ważny model. I generacja tego kompaktowego crossovera debiutowała w 2008 roku i stała się najlepiej sprzedającym się modelem w historii Volvo. W efekcie samochód przetrwał w produkcji aż do 2017 roku, gdy...
Używane: Subaru Legacy V i Outback IV

Używane: Subaru Legacy V i Outback IV 2017-02-27

Subaru Legacy V generacji debiutowało w 2009 roku, a niedługo potem oferta została poszerzona o uterenowioną wersję, która tradycyjnie nosi nazwę Outback (IV generacji).W obu modelach japoński producent próbował połączyć typowe dla siebie...
Jesteśmy też na Facebook Jesteśmy też na Google+ Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.