chceauto.pl
x
Rozmawiasz przez komórkę? To jakbyś wypił

Rozmawiasz przez komórkę? To jakbyś wypił

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2011-08-23 Opinie
Rozmowa przez telefon komórkowy podczas prowadzenia auta może być tak niebezpieczna jak jazda z 0,8 promila alkoholu we krwi, czyli po czterokrotnym przekroczeniu dozwolonego w Polsce limitu. Kierowcy prowadzący rozmowę telefoniczną w czasie jazdy o 9% wolniej reagują w sytuacjach, gdy konieczne jest użycie hamulca.

Telefony komórkowe mogą mieć negatywny wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego, a ich użycie w czasie jazdy przez kierowców powinno być ograniczone do minimum. Prowadzenie rozmowy telefonicznej zmniejsza koncentrację i spowalnia reakcje. Rozmowa prowadzi niejako do oślepienia. Kierowca patrzy na drogę, ale jego uwaga nie skupia się na prowadzeniu i nie widzi on wszystkich niebezpieczeństw lub zauważa je z opóźnieniem. W czasie rozmowy zawęża się pole widzenia, a tor jazdy staje się bardziej nierówny – tłumaczy Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Według badań amerykańskich naukowców niestety zarówno rozmowa poprzez telefon trzymany w dłoni jak i przez zestaw słuchawkowy lub głośnomówiący wpływa negatywnie na kierowanie pojazdem. Średnio kierowcy prowadzący rozmowę telefoniczną wykazują o 24% większe wahania odległości od samochodu znajdującego się z przodu oraz o 19% wolniej odzyskują normalną prędkość po manewrze hamowania w porównaniu do osób nie używających telefonu w czasie jazdy.

Jednak nie tylko sama rozmowa powoduje zagrożenie na drodze. Na dwanaście sekund kierowca dekoncentruje się podczas wybierania numeru na klawiaturze telefonu, a pięć sekund zajmuje mu odebranie rozmowy.

Wyeliminowanie rozmów w czasie jazdy jest niemożliwe, warto jednak pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Z rozmów trzeba całkowicie zrezygnować w sytuacjach wymagających wzmożonej koncentracji, czyli np. na skrzyżowaniach, przejazdach kolejowych, w pobliżu przejść dla pieszych. Na później powinniśmy odłożyć rozmowy towarzyskie i korzystać z telefonu tylko jeśli jest to nieuniknione. Najlepiej z rozpoczęciem rozmowy poczekać do momentu zatrzymania się w bezpiecznym miejscu – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Całkowicie zabronione jest pisanie wiadomości prowadząc samochód. To bardzo niebezpieczne zachowanie, ponieważ powoduje, że kierowca odrywa jedną z rąk od kierownicy i nie skupia wzroku na drodze – mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Na każde 6 sekund pisania SMS-a aż przez 4,6 sekundy kierowca nie patrzy na drogę. Przy prędkości 90 km/h to 115 metrów przejechanych bez obserwacji jezdni! Pisanie wiadomości zwiększa ryzyko wypadku 23 razy.

Kierowca korzystający podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki w ręku może zostać ukarany grzywną w wysokości 200 zł na podstawie art. 45 ust. 2 pkt 1 kodeksu drogowego.


Opinie i komentarze na temat artykułu

Brat Zagłoby
24 sierpnia 2011
ileż to wypadków drogowych "zawdzięczamy" rozmowom telefonicznym pewnie nigdy się nie dowiemy - trupy z natury swej nie gadają...
A jak to się kiedyś żyło bez komórek?
Czy ktoś jeszcze pamięta?
paweł
30 sierpnia 2011
Pytanie:czemu nikt nie kara baranów za to,że jedną ręką trzymają komórkę,a drugą drapią się w dupę podczas jazdy z prędkością 140km/h????
Osobiście,nie mając zestawu głośnomówiącego,nie dzwonię podczas jazdy,ba ,nawet nie odbieram,co najwyżej zatrzymam się i oddzwonię.A tak do info,nie jestem starym dziadem,wlokocym się po drogach 60km/h, przeważnie jeżdżę z rozsądną prędkością ok 120,ale jak doganiam cały sznurek kilkunastu samochodów jadących 60-70 km,to mimo,że krew mnie zalewa,grzecznie wlokę się z tyłu,zdając sobie sprawę,że na krętych drogach Mazur całej kolumny na raz nie łyknę.Ewentualnie zjeżdzam na bok i robię przerwę na fajkę.
comments powered by Disqus

Zobacz także

Euro NCAP. 8 aut, kto najlepszy?

Euro NCAP. 8 aut, kto najlepszy? 2019-07-03

Aż sześć modeli, które wkraczają właśnie do salonów na Starym Kontynencie, rozbili specjaliści od bezpieczeństwa z Euro NCAP. Wyniki?Najnowsza seria testów objęła: Mercedesy klasy B i GLE, Skodę Scala, Teslę Model 3, DS3 Crossback oraz Kię...
Nowatorski system w Volvo. Seryjnie!

Nowatorski system w Volvo. Seryjnie! 2019-04-20

Wszystkie samochody Volvo produkowane od końca kwietnia będą wyposażone w kolejny system poprawiający poziom bezpieczeństwa. Pojazdy tej marki będą automatycznie ostrzegały się przed śliską nawierzchnią oraz przed innymi niebezpiecznymi lub...
40 lat ABSu!

40 lat ABSu! 2018-08-30

Równe cztery dekady temu, w końcu sierpnia 1978 roku, firmy firmy Mercedes i Bosch zaprezentowały światową nowość: układ zapobiegający blokowaniu kół w czasie hamowania znany dziś powszechnie pod skrótem ABS. Od końca 1978 r. ABS był...
Aż 11 aut z nową oceną Euro NCAP!

Aż 11 aut z nową oceną Euro NCAP! 2017-09-06

Tym razem próbom zderzeniowym poddano Forda Fiestę, Jeepa Compasa, Mazdę CX-5, Mercedesa klasy S w wersji z otwartym nadwoziem, Opla Amperę-e, Opla Grandlanda X, Renault Koleosa oraz dwa modele Kii – Picanto i Rio. Samochody spod znaku Kii przetestowano...
Euro NCAP: rozbili kolejne 6 aut

Euro NCAP: rozbili kolejne 6 aut 2017-03-01

Specjaliści od samochodowego bezpieczeństwa rozbili kolejne auta. Tym razem z testami zderzeniowymi Euro NCAP zmierzyło się sześć pojazdów. Pod lupę wzięto nowe: Audi Q5, Citroena C3, Land Rovera Discovery, Forda KA+, Toyotę C-HR i – nieznacznie...
9 aut w teście Euro NCAP

9 aut w teście Euro NCAP 2016-12-01

Aż dziewięć samochodów rozbili ostatnio specjaliści z Euro NCAP. Tym razem próbom zderzeniowym poddano: Audi Q2, Hyundai Ioniq, Ford Edge, SsangYong Tivoli, SsangYong XLV oraz Suzuki Ignis. Trzy ostatnie modele testowano w dwóch odmianach: standardowej...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.