chceauto.pl
x
Range Rover Sport Supercharged - udane połączenie totalnych sprzeczności

Range Rover Sport Supercharged - udane połączenie totalnych sprzeczności

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2022-07-31
Range Rover Sport jest jednym z ostatnich przedstawicieli swojego gatunku. Potężny SUV, który z jednej strony pochwalić się może, rzadko spotykaną w tej klasie, wysoką dzielnością w terenie, a z drugiej strony zachwyca oferowanymi osiągami. Wciąż można wybrać ten model z 5-litrowym silnikiem V8 o mocy 525 KM i taki też motor znalazł się pod maską testowanego przez nas egzemplarza. W tym teście zapraszamy Was w podróż po najbardziej ekscytujących zakamarkach motoryzacyjnego świata, w które dowiózł nas Range Rover Sport.

Do skromnych nie należy

Range Rover Sport Supercharged - udane połączenie totalnych sprzeczności
Samochody Land Rovera są tak charakterystyczne, że nie sposób pomylić ich z jakąkolwiek inną marką. W obecnej generacji Range Rovera Sport, zaprezentowanej w 2013 roku, producent odszedł od prostoliniowego konstruowania kanciastych nadwozi i samochód zyskał na tym bardziej nowoczesną i optycznie lżejszą prezencję. Oburzyło to przy okazji niektórych ortodoksyjnych miłośników marki, ale po latach projekt wciąż wygląda bardzo atrakcyjnie i nie widać po nim upływu czasu.
Wyrazista i muskularna sylwetka budzi respekt na drodze, a ten satynowy niebieski lakier przyciąga wzrok niemal wszystkich dookoła, niezależnie od płci i wieku. Jeśli jednak Wam również ten kolor przypadł do gustu, to lepiej usiądźcie, zanim poznacie jego cenę. Wynosi ona bowiem 43 880 złotych – ostrzegaliśmy…

W środku pokaz brytyjskiej elegancji


Range Rover Sport Supercharged - udane połączenie totalnych sprzeczności
Wnętrze zaprojektowane zostało w bardziej zachowawczym stylu niż w przypadku wyglądu zewnętrznego. Ze skórzaną tapicerką w kolorze czarnym i ciemną tonacją większości materiałów kontrastują subtelne dodatki wykonane z aluminium. Wszystko utrzymane w dobrym guście i do jakości wykonania nie można mieć zarzutów. Kabina jest bardzo szeroka i wysoka, a miejsca z zapasem wystarcza w każdą ze stron. Fotele z przodu są niezwykle wygodne, odpowiednio sprężyste i dopasowane, by nie męczyć w długiej trasie. Do tego miękkie zagłówki, na których aż przyjemnie jest położyć głowę. Siedzi się wysoko, a widoczność jest znakomita, co ułatwia manewrowanie tym kolosem.
Wygodną podróż dla trójki pasażerów w drugim rzędzie ogranicza przede wszystkim wąskie i słabo wyprofilowane środkowe siedzisko. Pochwalić należy za to niemal płaską podłogę, którą udało się tu wygospodarować pomimo napędu na wszystkie koła. Kufer posiada regularny kształt i mieści aż 626 litrów. Wysoki próg załadunkowy można zniwelować opuszczając tylną część nadwozia przyciskiem umieszczonym w bagażniku.

Range Rover Sport Supercharged - udane połączenie totalnych sprzeczności
Największe zastrzeżenia w środku auta mieliśmy do systemu multimedialnego. O ile rozwiązanie, by sterowanie odbywało się przez dwa duże ekrany dotykowe było trafionym pomysłem i ułatwia to obsługę wielu funkcji, to już szybkość działania mocno rozczarowuje. Po uruchomieniu silnika cały system potrzebuje kilku sekund, żeby być zdolnym do pracy i w tym momencie niekiedy nie działa nawet kamera cofania. Reakcja na dotyk jest wyraźnie spóźniona i wpisywanie chociażby celu w nawigacji bywa nieco uciążliwe. Na pocieszenie warto wspomnieć, że jakość wszystkich wyświetlaczy jest wyśmienita, a możliwości konfiguracji wirtualnego zestawu wskaźników bardzo rozbudowane.

Jak zmieszać ogień z wodą

Samonośne nadwozie oparte na pneumatycznym zawieszeniu okazuje się być bardzo wszechstronnym rozwiązaniem, które sprawdzi się w wielu wymagających sytuacjach. Sztywna charakterystyka tłumienia fantastycznie spisuje się na asfalcie i nawet przy dynamicznie pokonywanych ostrych zakrętach nie ma mowy o utracie stabilności.

Range Rover Sport Supercharged - udane połączenie totalnych sprzeczności
Takie nastawy amortyzatorów i niski profil opon nieco gorzej sprawują się w terenie, gdzie większe nierówności wyraźnie odczujemy. Tam za to docenimy możliwość podniesienie prześwitu aż do 278 milimetrów. Z dala od utwardzonych dróg z pewnością przyda się też reduktor i zaawansowany system kontroli trakcji. W zależności od wybranego trybu, komputer steruje centralnym oraz tylnym mechanizmem różnicowym i sprawnie rozdziela napęd na poszczególne koła, w zależności od ich przyczepności. Producent zdaje się poważnie podchodzić do możliwości off-roadowych Range Rovera Sport i podaje jego maksymalną głębokość brodzenia na poziomie aż 85 centymetrów.

W ustawieniach dynamicznych auto wykazuje wyraźne tendencje do nadsterowności i nawet przy włączonych wszystkich systemach asystujących polecamy zachować czujność. Może to kwestia preferencji napędzania tylnych kół lub dużego rozstawu osi, w każdym razie warto o tym pamiętać, szczególnie, gdy jest ślisko. Układ kierowniczy stawia przyjemny opór i daje to namiastkę sportowej jazdy. Do poprawy jest natomiast precyzja prowadzenia, bo można odnieść wrażenie, że działanie kierownicy i kół nie jest do końca skoordynowane. Po samochodzie, który w nazwie dumnie prezentuje słowo „Sport” można było spodziewać się ostrzejszych reakcji na polecenia kierowcy do zmiany kierunku jazdy.

Range Rover Sport Supercharged - udane połączenie totalnych sprzeczności
Po kilku słowach krytyki uśmiech na twarzy z powrotem się pojawia, gdy przychodzi moment na opisanie możliwości dynamicznych. 5-litrowy silnik V8 z kompresorem dostarcza 525 KM mocy oraz 625 Nm momentu obrotowego. Skrzynia automatyczna posiada 8 biegów i można sterować nią ręcznie, przy użyciu dźwigni lub łopatek umieszczonych za kierownicą. W większości przypadków nie ma jednak takiej potrzeby, bo przełożenia dobierane są błyskawicznie i niemal nieodczuwalnie. Na słowa uznania zasługuje też zróżnicowanie charakterystyki napędu dla różnych trybów jazdy i możliwość ich konfiguracji według własnych wymagań. Tryb komfortowy zapewnia jazdę gładką, spokojną i przewidywalną w każdym wymiarze. W ustawieniach dynamicznych zaczyna się dziać zdecydowanie więcej. Silnik znacznie chętniej wchodzi w wysoki zakres obrotów, skrzynia w mgnieniu oka żongluje przełożeniami, a reakcja na wciśnięcie pedału przyspieszenia jest błyskawiczna i brutalna.

Wszystko to skutkuje osiągami, które jeszcze nie tak dawno zarezerwowane były wyłącznie dla aut typowo sportowych. Pierwszą „setkę” uzyskujemy po czasie 5,3 sekundy, a drugą po kolejnych niespełna 13 sekundach. Prędkościomierz zatrzyma się dopiero na wartości 250 km/h. Chęć do przyspieszania jest praktycznie zawsze i trudno tu mówić o jakimkolwiek niedosycie w kwestii dynamiki, a wrażenia te potęguje fenomenalnie brzmiący wydech.

Range Rover Sport Supercharged - udane połączenie totalnych sprzeczności
Jak pewnie można się domyślać, Range Rover Sport w takiej konfiguracji nie jest mistrzem ekonomicznej jazdy. Realnie w mieście należy liczyć się ze „spalaniem” na poziomie co najmniej 16 litrów na 100 kilometrów. W trasie zużycie paliwa przy odrobinie chęci osiągnie pułap rozsądnych 9 litrów na 100 kilometrów, a jazda autostradą ze stałą prędkością podniesie tę wartość do około 11 litrów. Oczywiście bardziej agresywny styl bez trudu zaowocuje zużyciem ponad 20 litrów benzyny na każde przejechane 100 kilometrów. Dobrze, że na pokładzie znalazł się potężny zbiornik paliwa, który mieści aż 104 litry.

Jest w czym wybierać


Cennik Range Rovera Sport jest niezwykle zróżnicowany, a otwiera go bazowa wersja wyposażenia o nazwie „S”, z 2-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 300 KM. Za takie połączenie zapłacić trzeba minimum 344 400 złotych. W ofercie są również większe silniki benzynowe i wysokoprężne o pojemności 3 litrów, które posiadają 6 cylindrów ułożonych w rzędzie. Jest także hybryda typu plug-in oraz topowa jednostka V8 o pojemności 5 litrów, która generować może 525 KM, jak w testowanym aucie, albo 575 KM w odmianie SVR. V8 otrzymamy wyłącznie w wyższych standardach wyposażenia i taki zakup wiąże się z wydatkiem co najmniej 528 700 złotych. Testowany przez nas egzemplarz został bogato doposażony i jego końcowa cena wzrosła do 666 780 złotych.

To nie mogło się udać. Czy aby na pewno?

Range Rover Sport Supercharged - udane połączenie totalnych sprzeczności
Range Rover Sport z V8 pod maską jest konstrukcją, która łączy z pozoru kompletnie niepasujące do siebie elementy. Ogromna moc i świetne osiągi idące w parze z aspiracjami do bycia „terenówką”? Na pierwszy rzut oka szaleństwo i absurd, ale dla osób, które wystawiają taką ocenę są przecież rozsądniejsze warianty napędowe. Taki samochód jest dla tych, którzy cenią sobie poczucie, że mogą wszystko. Dynamika oraz wybitna współpraca silnika ze skrzynią biegów pozwala cieszyć się z każdego przejechanego kilometra i doświadczać emocji, których nie wiążemy zazwyczaj z segmentem samochodów uterenowionych. Jednocześnie bogaty arsenał asystentów dba o to, żebyśmy bez wysiłku przedarli się przez bezdroża i dotarli do określonego celu. Wiadomo, że mało kto wykorzysta pełen potencjał, który tu drzemie, ale już sama świadomość tego, jak wielkie mamy możliwości, jest niemierzalnie wartościowa.

Range Rover Sport Supercharged - udane połączenie totalnych sprzeczności
Oczywiście tworząc taki projekt trzeba było pójść na wiele ustępstw oraz kompromisów, czego skutki są dostrzegalne. Zawieszenie zostało wyraźnie nastawione na gładkie nawierzchnie i jest zbyt twarde, by komfortowo przemieszczać się chociażby po leśnych drogach. W układzie kierowniczym brakuje większej precyzji, a system multimedialny powinien pracować zdecydowanie szybciej. Raczej nie jest to auto, które każdemu przypadnie do gustu, ale swoim nietuzinkowym charakterem wzbogaca motoryzacyjny rynek o zwariowaną i jedyną w swoim rodzaju propozycję. Czy ktoś jeszcze uważa, że SUVy muszą być nudnymi samochodami?

Tekst i zdjęcia: Michał Borowski


Range Rover Sport Supercharged - udane połączenie totalnych sprzeczności - GALERIA ZDJĘĆ

Range Rover Sport Supercharged - udane połączenie totalnych sprzecznościRange Rover Sport Supercharged - udane połączenie totalnych sprzecznościRange Rover Sport Supercharged - udane połączenie totalnych sprzecznościRange Rover Sport Supercharged - udane połączenie totalnych sprzecznościRange Rover Sport Supercharged - udane połączenie totalnych sprzecznościRange Rover Sport Supercharged - udane połączenie totalnych sprzecznościRange Rover Sport Supercharged - udane połączenie totalnych sprzecznościRange Rover Sport Supercharged - udane połączenie totalnych sprzecznościRange Rover Sport Supercharged - udane połączenie totalnych sprzecznościRange Rover Sport Supercharged - udane połączenie totalnych sprzeczności

Zobacz także

Range Rover Sport 2022 - arystokrata, który nie boi się ubrudzić

Range Rover Sport 2022 - arystokrata, który nie boi się ubrudzić 2022-11-25

Najnowsze wcielenie Range Rovera Sport to trzecia generacja w 17-letniej historii tego modelu. Przez cały ten czas ewoluował on znacząco w kategoriach stylistycznych i technologicznych, natomiast ogólna koncepcja pozostała bez zmian. Ma to być samochód,...
Range Rover Sport nowej generacji

Range Rover Sport nowej generacji 2022-05-23

Land Rover zaprezentował model Range Rover Sport nowej generacji. To kolejna nowość po pokazanym na początku roku Range Roverze.Podobnie jak wcześniej, Sport ma być bardziej dynamiczną wersją klasycznego Range Rovera. W nowej generacji różnice...
Range Rover Sport HST. Nowa hybryda

Range Rover Sport HST. Nowa hybryda 2019-02-13

Land Rover wprowadza do sprzedaży zupełnie nową sześciocylindrową, rzędową jednostkę benzynową Ingenium o pojemności 3 litrów i mocy 400 KM, wyposażoną z układ MHEV (Mild Hybrid). Początkowo silnik ten trafi pod maskę Range Rovera Sport w...
Range Rover P400e. Pierwsza hybryda

Range Rover P400e. Pierwsza hybryda 2017-10-11

Range Rover konsekwentnie realizuje strategię elektryfikacji swoich produktów. Niedawno angielska firma zaprezentowała model Range Rovera Sport w wersji hybrydowej, a teraz przyszła kolej na flagowego SUV-a, czyli Range Rovera.Podobnie jak mniejszy Sport,...
Range Rover Sport P400e. Pierwsza hybryda PHEV

Range Rover Sport P400e. Pierwsza hybryda PHEV 2017-10-04

Produkowana od 2013 w brytyjskim Solihull II generacja Range Rover Sport doczekała się właśnie kuracji odmładzającej. Przy okazji „tuszujących zmarszczki” zmian Brytyjczycy zaprezentowali też – pierwszą w historii marki – hybrydę PHEV....
Range Rover Velar - znamy ceny

Range Rover Velar - znamy ceny 2017-07-03

Polscy klienci mogą już składać zamówienia na najnowszego Range Rovera – model Velar. Cenniki pozycjonowanego między modelami Evoque a Range Rover Sport auta otwiera kwota 239 900 zł. Producent oferuje aż dziewięć wersji wyposażeniowych: Velar, S,...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS