Chociaż samochody elektryczne nie sprzedają się zgodnie z oczekiwaniami, to zaostrzane wciąż normy emisji spalin sprawiają, że producenci muszą rozwijać auta bateryjne. Dlatego właśnie Porsche wprowadziło Cayenne Electric.
- Porsche Cayenne Electric. Napęd i osiągi
- Porsche Cayenne Electric. Zawieszenie
- Porsche Cayenne Electric. Akumulator
- Porsche Cayenne Electric. Nadwozie
- Porsche Cayenne Electric. Wnętrze
- Porsche Cayenne Electric. Ceny i premiera rynkowa
Porsche Cayenne Electric. Napęd i osiągi
Porsche Cayenne to pierwszy SUV w gamie niemieckiego producenta. Auto debiutowało w 2002 roku i szybko stało się bestsellerem, którego sukces przyćmił dopiero mniejszy i tańszy Macan. O ile wersja elektryczna Macana ma być jedyną, to w przypadku Cayenne stanowi uzupełnienie spalinowej gamy napędowej.
Na początek dostępne będą dwie wersje elektryczne: Cayenne Electric i Cayenne Turbo Electric. Bazowy model napędzany jest przez dwa silniki elektryczne, które w trybie Normal generują 408 KM. Natomiast podczas dynamicznego ruszania z włączonym Launch Control są w stanie wykrzesać 442 KM i 835 Nm, dzięki czemu samochód rozpędza się do 100 km/h w 4,8 s. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 230 km/h.

Porsche Cayenne Electric
Znacznie lepsze osiągi posiada Cayenne Turbo Electric. Ten model podczas startu z systemem Launch Control dysponuje mocą 1145 KM i momentem obrotowym wynoszącym 1500 Nm. Moc ciągła wynosi natomiast 857 KM, jednak za naciśnięciem przycisku Push-to-Pass, na 10 s moc można zwiększyć o kolejne 176 KM (do 1033 KM).
Porsche Cayenne Turbo Electric rozpędza się do 100 km/h w 2,5 s, a 200 km/h osiąga po 7,4 s od startu. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 260 km/h.

Porsche Cayenne Electric
Moc rekuperacji, czyli odzysku energii podczas hamowania, wynosi do 600 kW. To oznacza, że około 97 proc. operacji wytracania prędkości może odbywać się bez naciskania pedału hamulca. Mimo tego, opcjonalnie Cayenne Turbo może być wyposażone w hamulce ceramiczne.

Porsche Cayenne Turbo Electric
Porsche Cayenne Electric. Zawieszenie
Standardowo w obu wariantach montowane jest adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z systemem Porsche Active Suspension Management (PASM). Turbo seryjnie oferuje również tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus).
Obie odmiany mogą zostać doposażone w skrętną tylną oś, która skręca tylne koła maksymalnie o pięć stopni. Ponadto, po raz pierwszy w Cayenne, na życzenie dla Turbo można zamówić aktywne zawieszenie znane ze sportowych limuzyn producenta sportowych aut – Porsche Active Ride, które niemal całkowicie kompensuje ruchy nadwozia, zapewniając wyjątkową mieszankę stabilności, dynamiki oraz komfortu.

Porsche Cayenne Electric
Porsche Cayenne Electric. Akumulator
O ile zawsze sercem samochodu nazywano silnik, o tyle Porsche w oficjalnym komunikacie określa tak baterię Cayenne. Jest to wysokonapięciowy akumulator o pojemności aż 113 kWh. Tak duża pojemność zapewnia do 642 km zasięgu dla wersji bazowej i do 623 km - w wersji Turbo (wg WLTP). Nawet jeśli będzie to 500 km, to i tak wynik należy uznać za dobry. Z drugiej strony, jeśli ktoś jest ciekaw, ile taka bateria waży to... nie zaspokoi ciekawości. Porsche jeszcze tego nie zdradziło.
Porsche Cayenne Electric wykorzystuje architekturę 800V, dzięki czemu ładowanie jest możliwe z mocą do 390 kW (o ile znajdziemy tak mocną ładowarkę, w Polsce ich praktycznie nie ma). Przy takiej mocy ładowanie z 10 do 80 proc. powinno trwać 16 minut, a już 10-minutowy postój ma zwiększać zasięg o ponad 300 km.

Porsche Cayenne Electric
Co ciekawe, elektryczne Porsche Cayenne można ładować również indukcyjnie. Wystarczy zaparkować nad specjalną płytą, ładowanie rozpoczyna się automatycznie, nie trzeba wpinać żadnych kabli. Moc takiego ładowania to 11 kW, przy czym ta technologia w przypadków samochodów jest kompletną nowością, takich ładowarek po prostu nie ma.
Porsche Cayenne Electric. Nadwozie
Chociaż elektryczne Cayenne wygląda podobnie jak spalinowe, to ma inne wymiary: 498,5 cm długości, 198 cm szerokości i 167,4 cm wysokości. Cayenne Electric jest więc dłuższy o 5,5 cm, i nie jest kwestia innych zderzaków, bowiem by zrobić miejsce dla potężnego akumulatora, rozstaw osi został zwiększony o niemal 13 cm, do 302 cm.

Porsche Cayenne Electric
Tylne siedzenia są standardowo regulowane elektrycznie. Pojemność bagażnika wynosi od 781 do 1588 litrów, pod maską z przodu znajduje się ponadto 90-litrowy przedni bagażnik (tzw. frunk).
Porsche Cayenne Electric. Wnętrze
W kabinie znajdziemy dwa lub trzy ekrany. Ten cyfrowych zegarów wykonano w technologii OLED, ma 14,25 cala, natomiast opcjonalny przed pasażerem - 14,9 cala. Najważniejszy jest jednak zakrzywiony ekran centralny, również wykonany w technologii OLED nazwany Flow Display.

Porsche Cayenne Turbo Electric
Przyciski i elementy sterujące dla najczęściej używanych funkcji, takich jak klimatyzacja i regulacja głośności są analogowe.
Po raz pierwszy w Cayenne dostępny jest również wyświetlacz head-up z technologią rozszerzonej rzeczywistości (AR), który projektuje 87-calowy obszar wyświetlania w odległości 10 metrów przed pojazdem.
Porsche Cayenne Electric. Ceny i premiera rynkowa
Elektryczne Cayenne można już zamawiać w polskich salonach Porsche. Ceny zaczynają się od 446 tys. zł za Cayenne i od 727 tys. zł za Cayenne Turbo.