Amerykańska agencja analityczna Millward Brown opublikowała kolejny raport dotyczący wartości poszczególnych marek. Jak wypadli w nim producenci ze świata motoryzacji?
To już 13. edycja zestawienia „BrandZ 100 Most Valuable Global Brands”. Tym razem, na liście 100 najpotężniejszych firm świata znalazły się zaledwie cztery związane z produkcją samochodów!
Zgodnie z tradycją absolutnym numerem 1 w dziedzinie motoryzacji pozostała Toyota. Japońska marka zwyciężyła w zestawieniu już po raz jedenasty. Wartość Toyoty oszacowano na 29,987 miliardów dolarów. Firma uplasowała się na 36. miejscu ogólnego zestawienia.
Na drugiej pozycji (46. miejsce w ogólnym rankingu) znalazł się Mercedes-Benz. Niemiecki potentat wyceniony został na 25,625 mld dolarów. Tuż za nim (47. pozycja w ogólnym zestawieniu) uplasowało się wycenione na 25,654 mld dolarów BMW.
Czwarta pozycja przypadła marce Ford. Jej wartość oszacowano na 12,742 mld dolarów, co daje firmie 96. lokatę w ogólnym zestawieniu.
Amerykanie czują jednak na plecach oddech Japończyków. Na 97. pozycji ogólnego zestawienia znalazła się wyceniona na 12,965 mld dolarów Honda.
Oprócz wspomnianej wyżej piątki, która znalazła się w rankingu „top 100” Amerykanie pokusili się o zestawienie „top 10” obejmujące samych producentów aut.
6 miejsce zajmuje w nim Nissan, który wyceniony został na 11,425 mld dolarów.
7. pozycję zajmuje Audi. Wartość niemieckiej marki wyceniono na 9,630 mld dolarów.
8. miejsce przypadło w udziale Tesli. Wartość marki to 9,415 mld dolarów. W porównaniu z notowaniami sprzed roku marka zyskała – uwaga – 60 proc!
9. miejsce okupuje – beniaminek zestawienia – Maruti Suzuki. Wartość lokalnego, indyjskiego potentata wyceniono na 6,375 mld dolarów.
10. pozycja przypadła Volkswagenowi. Zdaniem Amerykanów niemiecka marka warta jest dziś 5,986 mld dolarów.
Czołowa pozycja w rankingu „BrandZ 100 Most Valuable Global Brands” przypadła Google. Markę wyceniono na 302,063 mld dolarów.