Toyota Motor Corporation (TMC) w pierwszej połowie 2025 roku była największym producentem samochodów na świecie. Japończycy nie tylko najwięcej samochodów wyprodukowali, ale również sprzedali, ustanawiając przy tym nowy rekord.
- Rekordowa produkcja i sprzedaż Toyoty
- Samochody hybrydowej bestsellerem Toyoty
Rekordowa produkcja i sprzedaż Toyoty
Do koncernu Toyoty należą również marki Lexus, Daihatsu i Hino. Od stycznia do czerwca 2025 roku salony tych marek opuściło 5 544 880 pojazdów, czyli o 7,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Łączna produkcja koncernu w pierwszym półroczu tego roku wyniosła 5 523 039 pojazdów, z czego 4 918 024 egzemplarzy stanowiły samochody marek Toyota i Lexus. Oba wyniki to historyczne rekordy koncernu.
Globalną produkcję napędzał wzrost sprzedaży na rynkach Ameryki Północnej oraz w Chinach i Japonii. W europejskich fabrykach od stycznia do czerwca wyprodukowano 405 160 egzemplarzy, a najwięcej aut zjechało z linii montażowych we Francji (ponad 144 tys. samochodów) oraz w Czechach (ponad 115 tys. aut).
Pierwsze półrocze jest rekordowe dla Toyoty i Lexusa. Na całym świecie sprzedano 5 159 282 samochody tych marek (+5,5 proc.). Zdecydowana większość została sprzedana poza Japonią (4 390 837 egzemplarzy).
Samochody hybrydowej bestsellerem Toyoty
Toyota z dużą rezerwą podchodzi do napędu elektrycznego, preferując rozwijane od lat hybrydy i zbiera tego plony. To właśnie hybrydy są dominującym typem napędu w sprzedanych w 2025 roku samochodach. Od stycznia do czerwca sprzedano o 19,1 proc. więcej aut z takimi napędami niż rok wcześniej, a ich łączna sprzedaż wyniosła 2 492 321 egzemplarzy. Najwięcej hybrydowych pojazdów Toyoty i Lexusa sprzedano w Ameryce Północnej (700 972 egz.), Japonii (480 868 egz.), Europie (475 108 egz.) oraz Chinach (438 504 egz.).
Wśród pojazdów hybrydowych zdecydowanie dominuje napęd klasyczny, bez możliwości ładowania. Kupujący doceniają, że takimi samochodami jeździ się, jak klasycznymi autami spalinowymi, a bonusie dostaje się wyraźnie niższe (w cyklu miejskim) zużycie paliwa. W pierwszym półroczu 2025 roku sprzedano 2 233 048 samochodów Toyoty i Lexusa z klasycznym napędem hybrydowym, co jest wynikiem o 16,6 proc. wyższym niż osiągnięty w pierwszej połowie 2024 roku. W USA sprzedaż napędzały hybrydowe modele Camry i Sienna, a w Europie miejskie Yarisy i Yarisy Cross.
Znacznie gorszym wynikiem legitymują się hybrydy plug-in, czyli z możliwością ładowania z gniazdka. Zanotowały one, co prawda, imponujący wzrost sprzedaży (o 27,9 proc.), ale wynika to z niskiej bazy. W pierwszej połowie tego roku sprzedano 92 931 Toyot i Lexusów z napędem hybrydowym typu plug-in, co było wynikiem niewiele wyższy niż w przypadku samochodów o całkowicie elektrycznym napędzie - Toyota i Lexus sprzedały w pół roku 82 079 samochodów bateryjnych (+12,4 proc).