chceauto.pl
x
Miliardowe straty Stellantisa

Miliardowe straty Stellantisa

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2025-07-22

Stellantis od początku 2024 roku pogrążony jest w kryzysie i póki co, światełka w tunelu nie widać. Koncern podał wyniki finansowe za pierwszą połowę 2025 roku i są one fatalne - strata wyniosła 2,3 mld euro.

  1. Cła uderzyły w Stellantisa
  2. Stellantis zmienia strategię. Koniec z wodorem
  3. Małe spalinowe Fiaty uratują Stellantisa?

Cła uderzyły w Stellantisa

Kłopoty Stellantisa zaczęły się tak naprawdę już półtora roku temu. Słabe wyniki w 2024 roku zaowocowały zmianą na stanowisku prezesa. Z pracą pożegnał się Carlos Tavares, a w maju 2025 roku na jego miejsce powołano Włocha Antonio Filosę.

Główne zarzuty, jakie eksperci wysuwali pod adresem Tavaresa dotyczyły zawyżania cen, przez co dilerzy, szczególnie w Ameryce, mieli problemy ze sprzedażą, oraz brak nowości.

Początek tego roku dla Stellantisa w USA nadal był zły. Wprowadzenie przez Trumpa ceł spowodowało, że w drugim kwartale 2025 roku koncern sprzedał o 25 proc. samochodów mniej niż w analogicznym okresie i tak złego 2024 roku. Wpływ ceł na tegoroczną stratę oszacowano na 0,3 mld euro. Stellantis musiał ograniczyć eksport do USA, a w zeszłym roku aż 40 proc. sprzedanych na tamtejszym rynku aut wyprodukowano zagranicą, głównie w Meksyku i Kanadzie.

Stellantis zmienia strategię. Koniec z wodorem

Pod wodzą nowego prezesa Stellantis przechodzi restrukturyzacją. M.in. wycofano się całkowicie z rozwijania technologii napędu wodorowego. Firma uznała, że samochody wodorowe są zbyt drogie, a sieć stacji tankowania zbyt uboga, by był sens wprowadzać takie pojazdy przed końcem obecnej dekady.

W wyniku tej decyzji, Stellantis nie wprowadzi na rynek w 2025 roku nowej gamy pojazdów użytkowych Pro One z napędem wodorowym. Ich produkcja seryjna miała rozpocząć się latem w zakładach w Hordain (dla średnich samochodów dostawczych) oraz w Gliwicach (dla dużych samochodów dostawczych).

Małe spalinowe Fiaty uratują Stellantisa?

W zamian koncern inwestuje w napęd hybrydowy (w Europie) i spalinowy (w USA). Efektem tego jest wprowadzenie na rynek niedrogiego spalinowego Fiat 500 Hybrid. Samochód ten wyposażony jest w najprostszą i najtańszą technologię elektryfikacji, czyli napęd mikrohybrydowy. Początkowo Fiat 500 miał być dostępny wyłącznie w wersji elektrycznej, która jednak nie spotkała się z ciepłym przyjęciem na rynku. Podobnie wygląda sytuacja z Fiatem Grand Panda, który również otrzymała napęd hybrydowy i ma przyciągać niską ceną. W Polsce Grande Pandę można kupić od 80 tys. zł, 500-tki na rynku jeszcze nie ma, ale mówi się o cenie na poziomie 17 tys. euro, czyli nawet niższej (ok. 72 tys. zł).

Jak podał Stellantis, przychody w pierwszej połowie 2025 roku wyniosły 74,3 mld euro i były niższe niż w pierwszej połowie 2024 roku (85 mld euro), ale wyższe niż w drugiej połowie 2024 roku (71,8 mld euro).

Zobacz także

Dłuższa gwarancja dla aut z silnikiem 1.5 BlueHDI

Dłuższa gwarancja dla aut z silnikiem 1.5 BlueHDI 2025-07-08

Stellantis zmaga się z serią jakościowych wpadek. Silnik 1.2 Puretech został już okrzyknięty najgorszym silnikiem w historii motoryzacji, ale koncern ma problemy również z silnikiem 1.5 BlueHDI. Nowy prezes koncernu Antonio Filosa poprawę jakości...
Fiat największą marką Stellantisa

Fiat największą marką Stellantisa 2025-01-26

Stellantis powstał w 2021 roku z połączenia koncernów Fiat Chrysler Automobiles i PSA Peugeot Citroen. Dziś do Stellantisa należy już piętnaście marek samochodowych: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroen, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Leapmotor,...
Stellantis będzie produkował dużego vana dla Toyoty

Stellantis będzie produkował dużego vana dla Toyoty 2022-05-30

Stellantis i Toyota ogłosiły rozszerzenie współpracy o nowe duże auto użytkowe, dostępne zarówno z napędem konwencjonalnym, jak i elektrycznym. Tym samym Toyota wkroczy do największego i najbardziej lukratywnego segmentu samochodów dostawczych....
Opel stawia na dostawczaki. To dobra wiadomość dla Polski!

Opel stawia na dostawczaki. To dobra wiadomość dla Polski! 2021-12-20

Opel znacznie zwiększył sprzedaż lekkich samochodów dostawczych w Europie. To świeta wiadomość dla Polski. Pamiętajmy, że w Gliwicach powstaje właśnie zupełnie nowa fabryka mająca być europejskim centrum pojazdów dostawczych koncernu Stellantis!...
Stellantis - nowy, wielki producent

Stellantis - nowy, wielki producent 2020-07-16

Stellantis - tak będzie nazywać się nowy, wielki producent samochodów. To firma, która powstanie z połączenia koncernów Fiat Chrysler Automobiles i grupy PSA Peugeot - Citroen.Jak obie firmy napisały w specjalnym oświadczeniu, nazwa pochodzi o...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS