chceauto.pl
x
Mercedes EQS oficjalnie zaprezentowany

Mercedes EQS oficjalnie zaprezentowany

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2021-04-15
Mercedes oficjalnie zaprezentował model EQS. To pierwsza w pełni elektryczna luksusowa limuzyna marki Mercedes-EQ – i samochód, który na nowo zdefiniować ma ten segment pojazdów.EQS jest także pierwszym modelem bazującym na modułowej architekturze dla aut klasy wyższej i luksusowej zasilanych prądem.

Mercedes EQS
Mercedes EQS
Kształty modelu nie są zaskoczeniem. Pierwsze grafiki poznaliśmy wiele miesięcy temu. Chociaż EQS jest bliskim krewnym nowej klasy S, powstał na architekturze dla aut w pełni elektrycznych. Zupełnie nowa koncepcja pozwoliła na wprowadzenie w życie designu, który został rygorystycznie podporządkowany określonym celom: profil z łukowatą linią dachu, wysunięta do przodu kabina i „krótki” tył sprawiają, że EQS już na pierwszy rzut oka wyraźnie odróżnia się od pojazdów zasilanych silnikami spalinowymi.

Mercedes EQS
Mercedes EQS
Niezwykle drobiazgowe podejście specjalistów od aerodynamiki pozwoliło uzyskać rekordowo niski współczynnik oporu powietrza – zależnie od wersji wynosi on od 0,20. W rezultacie EQS jest najbardziej aerodynamicznym seryjnym autem świata, co w szczególności korzystnie przekłada się na zasięg. Równocześnie nowy model należy do najlepiej wygłuszonych samochodów, m.in. z uwagi na bardzo niski poziom hałasu powodowanego przez wiatr opływający nadwozie.

Mercedes EQS
Mercedes EQS
EQS cechuje się bardzo dobrymi wartościami rekuperacji: maksymalne opóźnienie w trybie D Auto wynosi 5 m/s², z czego do 3 m/s² uzyskuje się poprzez rekuperację, a 2 m/s² – poprzez hamulce kół. Pozwala to na wytracanie prędkości aż do zatrzymania bez używania pedału hamulca. Wytracanie prędkości następuje również po wykryciu poprzedzających pojazdów i także wtedy odbywa się aż do zatrzymania, np. na skrzyżowaniu. Kierowca ma do wyboru trzy poziomy intensywności odzyskiwania energii oraz funkcję wybiegu – regulacja odbywa się za pomocą łopatek przy kierownicy.

Mercedes EQS
Mercedes EQS
Początkowo model trafi na rynek w dwóch wersjach: EQS 450+ o mocy 245 kW (333 KM) oraz EQS 580 4MATIC o mocy 385 kW (524 KM). Zasięg do 770 km (cykl WLTP) i moc do 385 kW (524 KM) sprawiają, że układ napędowy EQS spełniać wszystkie oczekiwania wobec limuzyny w segmencie klasy S. Planowana jest też wersja o mocy do 560 kW (762 KM). Wszystkie EQS-y dysponują silnikiem elektrycznym (eATS) na tylnej osi, a wersje z 4MATIC mają jednostkę eATS również z przodu.

Wraz z EQS-em debiutuje nowa generacja akumulatorów o znacznie większej gęstości energii. Większy z dwóch dostępnych akumulatorów ma użyteczną pojemność (netto) 107,8 kWh. To o ok. 26 proc. więcej niż EQC 400 4MATIC.

Mercedes EQS
Mercedes EQS
EQS można ładować prądem stałym (DC) na stacjach szybkiego ładowania z mocą do 200 kW. Aby zgromadzić energię potrzebną do pokonania kolejnych 300 km (WLTP), potrzeba jedynie 15 minut postoju na szybkiej ładowarce. W domu lub na publicznych stacjach ładowania prądem zmiennym (AC), dzięki pokładowej ładowarce EQS-a można ładować z mocą 22 kW. Wówczas ”tankowanie” do pełna zajmuje około 5 godzin. Model zaoferuje szereg inteligentnych programów aktywowanych automatycznie w zależności od lokalizacji oraz funkcji takich jak ładowanie ukierunkowane na ograniczenie zużycia eksploatacyjnego akumulatora.

Mercedes EQS
Mercedes EQS
Inteligentna nawigacja w oparciu o wiele czynników planuje najszybszą i najwygodniejszą trasę, uwzględniając postoje na ładowanie, i dynamicznie reaguje np. na korki czy zmianę stylu jazdy. Nowością w EQS-ie jest wizualizacja w systemie MBUX (Mercedes-Benz User Experience) pokazująca, czy energia w akumulatorze wystarczy, aby bez ładowania powrócić do punktu startowego. System oblicza też szacunkowe koszty ładowania.

Mercedes EQS
Mercedes EQS
EQS jest pierwszym Mercedesem, który oferuje opcję aktywacji nowych funkcji pojazdu za pośrednictwem aktualizacji bezprzewodowych (OTA). Od chwili premiery dostępne będą dwa specjalne programy jazdy: dla młodych kierowców i pracowników obsługi, kilka gier oraz program demonstracyjny ”Najlepsze albo nic” (ang. The Best or Nothing). W rezultacie po zakupie i wstępnej konfiguracji nowego auta niektóre funkcje EQS-a będzie można dostosować do osobistych preferencji – np. odblokować układ skrętnej tylnej osi o większym kącie skrętu tylnych kół, wynoszącym 10°. Poza klasycznym zakupem poszczególnych funkcji planowane są również subskrypcje, tymczasowe aktywacje oraz bezpłatne okresy testowe.

Mercedes EQS
Mercedes EQS
Kolejna nowość to np. system ENERGIZING AIR CONTROL PLUS, który oferuje kompleksowe podejście do jakości powietrza w kabinie EQS-a. System bazuje na filtracji, czujnikach, koncepcji wyświetlania informacji oraz klimatyzacji. Zastosowany tu filtr HEPA (High Efficiency Particulate Air) ma bardzo wysoki poziom filtracji, umożliwiając wyłapywanie drobnych cząstek, mikrocząsteczek, pyłków i innych substancji. Dzięki powłoce z węgla aktywnego redukowane są również dwutlenek siarki, tlenki azotu oraz nieprzyjemne zapachy. Korzystając z klimatyzacji postojowej, powietrze w kabinie można oczyścić także przed rozpoczęciem podróży. Stężenia cząstek stałych na zewnątrz i wewnątrz pojazdu są prezentowane na ekranie systemu MBUX – można je sprawdzić w osobnym menu ”Jakość powietrza”. Jeśli jakość powietrza na zewnątrz jest niska, system może zalecić zamknięcie bocznych szyb lub odsuwanego dachu.

Opcjonalnie EQS oferuje automatyczne komfortowe drzwi z przodu i z tyłu (dostępne po premierze rynkowej). Jak to działa? Gdy kierowca zbliży się do samochodu, najpierw wysuwają się klamki drzwi. A gdy zbliży się bardziej, jego drzwi zaczną automatycznie się otwierać. Korzystając z MBUX-a, kierowca może również otworzyć tylne drzwi – np. żeby wpuścić do środka dzieci przed szkołą.

Mercedes EQS
Mercedes EQS
Nowością w ramach kontroli komfortu ENERGIZING są trzy programy ENERGIZING NATURE: Forest Glade, Sound of the Sea oraz Summer Rain. W każdym z nich z głośników dobiegają uspokajające, a przy tym niezwykle realistyczne dźwięki natury, skomponowane we współpracy z ekologiem akustycznym Gordonem Hemptonem. Podobnie jak w przypadku innych programów kontroli komfortu ENERGIZING tak i tu poza doświadczeniem akustycznym samochód odpowiednio modyfikuje nastrojowe oświetlenie i oprawę wizualną ekranów.

Standardowa skrętna tylna oś, z kątem skrętu tylnych kół do 4,5°, zwiększa zwrotność i zwinność prowadzenia EQS-a. Alternatywnie nabywcy mogą zamówić układ skrętnej tylnej osi z tylnymi kołami skręcanymi pod kątem do 10° (lub aktywować go później poprzez aktualizację bezprzewodową OTA). Ten drugi ogranicza średnicę zawracania ponad 5-metrowego EQS-a do zaledwie 10,9 m, czyli do poziomu odpowiadającego wielu modelom kompaktowym.

Mercedes EQS
Mercedes EQS
Rewolucyjna technika oświetlenia DIGITAL LIGHT (wyposażenie standardowe począwszy od poziomu Advanced Plus) umożliwia wyświetlanie na jezdni oznaczeń nawigacyjnych lub symboli ostrzegawczych. Nowością są dwie funkcje, które prezentują ostrzeżenia/wskazówki dotyczące kierunku jazdy, jeśli Asystent utrzymania pasa ruchu lub Asystent martwego pola wykryją zagrożenie. DIGITAL LIGHT korzysta z modułu świetlnego z trzema niezwykle mocnymi diodami LED w każdym reflektorze – światło jest tu załamywane i kierowane przez 1,3 miliona mikroluster. Rozdzielczość reflektorów wynosi zatem ponad 2,6 miliona pikseli na jeden egzemplarz samochodu.

Z opcjonalnym Pilotem jazdy EQS będzie mógł poruszać się z prędkością do 60 km/h w trybie warunkowo zautomatyzowanym – przy dużym natężeniu ruchu lub w korku, na odpowiednich odcinkach dróg szybkiego ruchu (początkowo w Niemczech). Odciążając kierowcę, system pozwoli mu na wykonywanie drugorzędnych czynności, takich jak przeglądanie internetu czy obsługa poczty elektronicznej za pośrednictwem samochodowego biura In-Car Office. Tym samym kierowca zyska dodatkowy czas.

Mercedes EQS
Mercedes EQS
Wizytówką kokpitu EQS-a jest MBUX Hyperscreen – duży, zakrzywiony ekran przebiegający niemal przez całą szerokość kabiny. Pod szklaną osłoną znajdują się trzy wyświetlacze, optycznie łączące się w jeden wielki ekran. 12,3-calowy wyświetlacz OLED dla pasażera z przodu zapewnia mu własny system multimedialny. Funkcje rozrywkowe są tam jednak dostępne tylko wtedy, gdy samochód porusza się zgodnie z przepisami obowiązującymi w danym kraju. Mercedes-EQ bazuje na inteligentnej logice blokowania opartej na kamerze: jeśli kamera wykryje, że kierowca patrzy na wyświetlacz pasażera z przodu, zostanie on automatycznie przyciemniony.

Dzięki adaptacyjnemu oprogramowaniu MBUX całkowicie dostosowuje się do potrzeb i zwyczajów użytkownika. System prezentuje mu spersonalizowane sugestie dotyczące wielu funkcji z zakresu informacji, rozrywki, komfortu oraz obsługi pojazdu. Dzięki tzw. warstwie zerowej najważniejsze aplikacje są zawsze wyświetlane na najwyższym poziomie menu, w polu widzenia – w zależności od sytuacji i kontekstu.


Mercedes EQS oficjalnie zaprezentowany - GALERIA ZDJĘĆ

Mercedes EQS oficjalnie zaprezentowanyMercedes EQS oficjalnie zaprezentowanyMercedes EQS oficjalnie zaprezentowanyMercedes EQS oficjalnie zaprezentowanyMercedes EQS oficjalnie zaprezentowanyMercedes EQS oficjalnie zaprezentowanyMercedes EQS oficjalnie zaprezentowanyMercedes EQS oficjalnie zaprezentowanyMercedes EQS oficjalnie zaprezentowanyMercedes EQS oficjalnie zaprezentowanyMercedes EQS oficjalnie zaprezentowanyMercedes EQS oficjalnie zaprezentowanyMercedes EQS oficjalnie zaprezentowanyMercedes EQS oficjalnie zaprezentowanyMercedes EQS oficjalnie zaprezentowanyMercedes EQS oficjalnie zaprezentowanyMercedes EQS oficjalnie zaprezentowanyMercedes EQS oficjalnie zaprezentowanyMercedes EQS oficjalnie zaprezentowanyMercedes EQS oficjalnie zaprezentowanyMercedes EQS oficjalnie zaprezentowanyMercedes EQS oficjalnie zaprezentowanyMercedes EQS oficjalnie zaprezentowanyMercedes EQS oficjalnie zaprezentowany

Zobacz także

Mercedes EQA i EQB po liftingu

Mercedes EQA i EQB po liftingu 2023-08-28

Mercedes zmodernizował swoje elektryczne kompaktowe modele, czyli EQA i EQB. Co zmieniło się w tych pojazdach?Stylistycznych nowości nie ma dużo. Z nowym wzornictwem czarnego panelu – ozdobionym wzorem gwiazdy (zależnie od wersji) – EQA i EQB...
Pierwszy Mercedes-Maybach z hybrydą plug-in

Pierwszy Mercedes-Maybach z hybrydą plug-in 2023-02-20

Mercedes zaprezentował pierwszego w historii Maybacha z napędem hybrydowym typu plug-in. Cóż, zmniejszanie emisji CO2 obowiązuje każdego...Mercedes-Maybach S 580 e to hybryda typu plug-in, a więc z możliwością ładowania z gniazdka. Został on oparty...
Mercedes-AMG S 63 E Performance. Najmocniejszy w historii

Mercedes-AMG S 63 E Performance. Najmocniejszy w historii 2022-12-16

Mercedes-AMG S 63 E Performance to najmocniejsza klasa S w historii tego modelu. Samochód wyposażony jest w hybrydowy napęd AMG E Performance, który łączy 4,0-litrowy silnik AMG V8 biturbo z silnikiem elektrycznym oraz baterią HPB.4,0-litrowy silnik...
Drive Pilot Mercedesa. System autonomicznej jazdy na poziomie 3

Drive Pilot Mercedesa. System autonomicznej jazdy na poziomie 3 2022-05-15

Mercedes rozpoczął sprzedaż w Niemczech sprzedaż systemu DRIVE PILOT. System umożliwiający warunkowo zautomatyzowaną jazdę (poziom 3. SAE) będzie można zamawiać od 17 maja 2022 r. jako opcjonalny dodatek dla Mercedesa klasy S, w cenie 5000 euro,...
Mercedes EQS z bezprzewodowymi aktualizacjami

Mercedes EQS z bezprzewodowymi aktualizacjami 2022-05-15

EQS jako pierwszy model Mercedesa pozwala aktywować nowe funkcje za pomocą aktualizacji bezprzewodowych OTA (over-the-air). Pozwala to modyfikować wyposażenie samochodu i jego oryginalną konfigurację już po zakupie. Wraz z modelem EQS SUV oferta...
Mercedes EQS SUV. Nowość

Mercedes EQS SUV. Nowość 2022-04-22

Mercedes EQS SUV to najbardziej luksusowy i największy z elektrycznych modeli z serii EQ. Mercedes EQS SUV to auto oparte technologicznie na modelu EQS. O ile jednak EQS jest liftbackiem udającym sedana, o tyle EQS to klasyczny, duży SUV, którym...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS