Mercedes odświeża gamę swoich małych samochodów. Po zakończeniu produkcji Mercedesów klasy A (ma to nastąpić w 2026 roku) i B (co nastąpi w 2025 roku), najmniejszymi modelami w gamie niemieckiej marki będą CLA i CLA Shooting Brake, czyli kombi. CLA nowej generacji debiutowało w marcu 2025 roku, teraz pokazano kombi.
- Mercedes CLA Shooting Brake. Nadwozie
- Mercedes CLA Shooting Brakie. Wnętrze
- Mercedes CLA Shooting Brakie. Silniki
- Mercedes CLA Shooting Brakie. Ceny i premiera rynkowa
Mercedes CLA Shooting Brake. Nadwozie
Mercedes CLA nowej generacji został zbudowany na nowej, multienergetycznej platformie, dzięki czemu dostępny będzie jako pojazd elektryczny, spalinowy i hybrydowy. Auto nie ma już napędu na przód, ale na tył lub wszystkie cztery koła.
Pod względem stylizacji wersja spalinowa i elektryczna nie będą się od siebie różnić.
Nowy CLA Shooting Brake ma 472 cm długości (tyle samo, co sedan), co oznacza, że jest o 3,5 cm dłuższy od swojego poprzednika. Rozstaw osi wzrósł o ponad 6 cm, do 279 cm. Kierowca i pasażer z przodu mają nieco więcej miejsca na nogi (+ 11 mm). Pasażerowie w obu rzędach siedzeń dysponują również większą ilością przestrzeni nad głową: wzrost wynosi, odpowiednio, 16 i 28 mm (przód/tył). To zasługą wyżej poprowadzonej linii dachu i standardowego dachu panoramicznego.

Mercedes CLA Shooting Brake
CLA EQ to pierwszy Mercedes z przednim bagażnikiem (tzw. frunkiem). Oferuje 101 litrów dodatkowej przestrzeni ładunkowej – idealnej na przewody do ładowania. Z tyłu nowy elektryczny CLA oferuje bagażnik o pojemności 455 litrów (30 litrów mniej niż w obecnej generacji).
Mercedes CLA Shooting Brakie. Wnętrze
W kabinie nie ma niespodzianki - dominują ekrany. Za jedna szklaną powierzchnią znajduje się 10,25-calowy zestaw wskaźników oraz 14-calowy ekran centralny, oba LCD. Opcjonalnie dostępny będzie tzw. MBUX Superscreen, czyli 14-calowy ekran dla pasażera z przodu. Kolejnym dodatkiem jest wyświetlacz przezierny head-up – w odległości około 2,8 metra przed pojazdem kierowca widzi unoszący się, wirtualny obraz o przekątnej 12,2”.

Mercedes CLA Shooting Brake
Mercedes CLA Shooting Brakie. Silniki
Na początek CLA Shooting Brake będzie dostępne w dwóch wersjach elektrycznych. CLA 250+ EQ to wersja bazowa, wyposażona w silnik o mocy 272 KM (335 Nm), który napędza koła tylne. Pojemność (niklowo-manganowo-kobaltowego) akumulatora wynosi 85 kW netto. Auto można ładować prądem zmiennym z mocą 11 kW lub prądem stałym z mocą do 320 kW - oczywiście o ile uda się znaleźć tak szybką ładowarką i faktycznie poda ona taki prąd.

Mercedes CLA Shooting Brake
CLA 250+ rozpędza się do 100 km/h w 6,8 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 210 km/h. Mercedes obiecuje absurdalnie niskie zużycie energii. W cyklu mieszanym wg WLTP ma wynosić między 12,7 a 15,2 kWh/100 km. Realnie zapewne sukcesem będzie zejście poniżej 20 kWh/100 km, co i tak będzie świetnym wynikiem bo oznaczałoby zasięg przekraczający 400 km.
Mocniejsza wersja elektryczna nosi oznaczenie CLA 350 4MATIC EQ. Auto posiada dwa silniki o mocy systemowej 354 KM (515 Nm), które napędzają obie osie i ten sam akumulator, co wersja słabsza. Czas rozpędzania do 100 km/h to 5 s, prędkość maksymalna nadal jest ograniczona do 210 km/h.
Ładowanie bez zmian - zasięg ma być symbolicznie mniejszy. Przedni silnik ma 109 KM i włącza się tylko wtedy, gdy potrzebna jest dodatkowa moc lub trakcja, w zależności od sytuacji na drodze lub wybranego programu jazdy.

Mercedes CLA Shooting Brake
Na szczęście CLA nie będzie tylko autem elektrycznym. Na początku 2026 roku pojawi się hybryda z techniką 48 V i silnikiem elektrycznym zintegrowanym ze skrzynią biegów. Dane techniczne nie są jeszcze znane, ale wiadomo, że silnik spalinowy w hybrydowym CLA będzie miał 4 cylindry i 1.5 l pojemności oraz będzie dostępny w trzech wersjach mocy. Kupujący otrzymają wybór pomiędzy napędem na przednie koła a 4MATIC. W aucie hybrydowym silnik elektryczny, falownik i ośmiobiegową przekładnia dwusprzęgłowa (8F-eDCT) tworzą wspólny moduł. Nowo opracowany akumulator litowo-jonowy 48 V ma pojemność do 1,3 kWh.

Mercedes CLA Shooting Brake
Przy szybkościach miejskich i gdy zapotrzebowanie na moc spada poniżej 20 kW hybrydowe warianty mogą poruszać się wyłącznie przy użyciu energii elektrycznej. Tak zwane elektryczne żeglowanie, czyli efektywne wytracanie prędkości z odłączonym układem napędowym, jest możliwe do prędkości około 100 km/h.
Mercedes CLA Shooting Brakie. Ceny i premiera rynkowa
Niezależnie od napędu nowy Mercedes CLA będzie produkowany w fabryce Mercedes w Rastatt. Mercedes nie informuje o cenach i terminie, w którym rozpocznie zbieranie zamówień.