chceauto.pl
x
" "

Mazda MX-5

Oceny użytkowników4.5714/5. Głosy: 14
Ocena: 4.57/5
Głosy: 14.

Wybierz rocznik

1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019

Mazda MX-5 I (1994-1998)

Pierwsze dwie generacje Mazdy MX-5, chociaż wizualnie znacznie się różnią, traktować można wspólnie. Lista słabych punktów jest w ich przypadku identyczna, a otwiera ją słaba jakość powłoki antykorozyjnej. Niezależnie od rocznika zakup RX-5 wymaga dokładnej kontroli samochodu od spodu. Przy użyciu młotka sprawdzić trzeba stan podłużnic, podłogi i progów. Jeśli właściciel nie zgadza się na taki test, możemy być pewni, że to właśnie rdza jest powodem sprzedaży auta. Wprawdzie usługi blacharzy nie są wybitnie drogie, ale przy zakupie trzeba umieć odróżnić stosunkowo niegroźną korozję (np podłoga), od takiej, która oznacza naprawy przekreślające sensowność inwestycji (podłużnice, podciągi, mocowania wahaczy).

Z technicznego punktu widzenia obie generacje uznać można za wzorowe. Po części to wynik japońskiej dbałości o szczegóły, ale duża w tym również zasługa szczątkowego wyposażenia. Podstawowe egzemplarze pierwszej serii nie miały nie tylko klimatyzacji, czy "elektryki", ale też m.in. wspomagania kierownicy, a nawet aluminiowych kół! Na tle kosztów związanych z ewentualnymi pracami blacharskimi, te dotyczące naprawy ręcznie składanego dachu uznać można za przystępne. Najważniejsze, by skontrolować sam mechanizm (zaczepy, zawiasy, uszczelki itd.). Poszycie można wymienić za około 1500 zł - nie jest to więc zaporowa kwota, a raczej dobry argument przetargowy w negocjacjach cenowych.

Większych uwag nie można mieć, co do jednostek napędowych. Już podstawowa - o pojemności 1,6 l - oferuje znośne osiągi potęgowane dodatkowo przez ciasną kabinę i nisko umieszczone fotele. Bardziej wymagający kierowcy powinni się zdecydować na mocniejsze odmiany z silnikami 1,8 l, które - opcjonalnie - wyposażone były w mechanizm różnicowy typu torsen. Z uwagi na wiek pojazdów i sposób ich eksploatacji (jeżdżą sezonowo) można spodziewać się problemów typowych dla youngtimerów - wycieków (stwardniałe uszczelniacze) czy konieczności wymiany np. uszczelniaczy zaworowych (niebieski dym po odpaleniu, zużycie oleju).

Mazda MX-5 II (1998-2005)

Pierwsze dwie generacje Mazdy MX-5, chociaż wizualnie znacznie się różnią, traktować można wspólnie. Lista słabych punktów jest w ich przypadku identyczna, a otwiera ją słaba jakość powłoki antykorozyjnej. Niezależnie od rocznika zakup RX-5 wymaga dokładnej kontroli samochodu od spodu. Przy użyciu młotka sprawdzić trzeba stan podłużnic, podłogi i progów. Jeśli właściciel nie zgadza się na taki test, możemy być pewni, że to właśnie rdza jest powodem sprzedaży auta. Wprawdzie usługi blacharzy nie są wybitnie drogie, ale przy zakupie trzeba umieć odróżnić stosunkowo niegroźną korozję (np podłoga), od takiej, która oznacza naprawy przekreślające sensowność inwestycji (podłużnice, podciągi, mocowania wahaczy).

Z technicznego punktu widzenia obie generacje uznać można za wzorowe. Po części to wynik japońskiej dbałości o szczegóły, ale duża w tym również zasługa szczątkowego wyposażenia. Podstawowe egzemplarze pierwszej serii nie miały nie tylko klimatyzacji, czy "elektryki", ale też m.in. wspomagania kierownicy, a nawet aluminiowych kół! Na tle kosztów związanych z ewentualnymi pracami blacharskimi, te dotyczące naprawy ręcznie składanego dachu uznać można za przystępne. Najważniejsze, by skontrolować sam mechanizm (zaczepy, zawiasy, uszczelki itd.). Poszycie można wymienić za około 1500 zł - nie jest to więc zaporowa kwota, a raczej dobry argument przetargowy w negocjacjach cenowych.

Większych uwag nie można mieć, co do jednostek napędowych. Już podstawowa - o pojemności 1,6 l - oferuje znośne osiągi potęgowane dodatkowo przez ciasną kabinę i nisko umieszczone fotele. Bardziej wymagający kierowcy powinni się zdecydować na mocniejsze odmiany z silnikami 1,8 l, które - opcjonalnie - wyposażone były w mechanizm różnicowy typu torsen. Z uwagi na wiek pojazdów i sposób ich eksploatacji (jeżdżą sezonowo) można spodziewać się problemów typowych dla youngtimerów - wycieków (stwardniałe uszczelniacze) czy konieczności wymiany np. uszczelniaczy zaworowych (niebieski dym po odpaleniu, zużycie oleju).

Mazda MX-5 III (2006-2015)

Trzecia generacja MX-5 to stosunkowo młode auto. Mimo tego konstruktorzy pozostali wiernym założeniom poprzedników - samochód ma zdejmowany dach i napęd na tylną oś. W przypadku pojazdów oferowanych na polskim rynku dominują auta ze sztywnym dachem - tylko takie oferowane były przez oficjalnego polskiego importera. W porównaniu do poprzednich generacji pojawiły się mocniejsze jednostki napędowe, bez zmian pozostała za to - wzorowa - niezawodność.

Mazda MX-5 IV (2015-2018)

IV generacja Mazdy MX-5 pojawiła się w 2014 roku. Auto zbudowano zgodnie z zasadami języka stylistycznego KODO, którego filozofią jest pełna harmonia kierowcy i samochodu. Japońscy inżynierowie i styliści skupili się na zapewnieniu jak najlepszych wrażeń z prowadzenia. By to uzyskać obniżono środek ciężkości i dopracowano rozłożenie masy. Model może pochwalić się idealną dystrybucją - na obie osie przypada równo po 50 procent ciężaru auta.

Co ciekawe, auto jest aż o 10 cm krótsze i o 2 cm niższe od poprzednika - długość nadwozia to dokładnie 3,915 mm. Karoseria ma też 1,730 mm szerokości i zaledwie 1,235 mm wysokości. Rozstaw osi to 2,315 mm.

W stosunku do poprzednika auto zrzuciło aż 100 kg. Odchudzenie było możliwe dzięki zastosowaniu aluminium (z tego metalu zbudowano m.i maskę, przednie błotniki i wzmocnienia zderzaków) i rezygnacji z twardego, elektrycznie rozkładanego dachu. Nowa MX-5, na wzór starszych generacji, otrzymała klasyczny, materiałowy dach.

W samochodzie zastosowano przednie zawieszenie z podwójnymi wahaczami, na tylnej osi pracuje układ wielowahaczowy. Mazda MX-5 standardowo wyposażone jest w opony 195/60/16.

W 2018 roku Mazda MX-5 została poddana modernizacji. Zmiany stylistyczne ograniczono do minimum, ale znacznej modernizacji poddano jednostki napędowe. Dzięki niej benzynowe silniki 1.5 i 2.0 SkyActive-G spełniają najnowszą nową normę emisji spalin Euro 6d Temp, a jednocześnie poprawiono ich reakcję na gaz.

W przypadku silnika 2.0 akustycy skupili się na poprawieniu dźwięku, ponadto wyraźnie przesunięto granicę maksymalnych obrotów - z 6800 na 7500 obr/min. Jednocześnie moc tej wolnossącej jednostki wzrosła ze 160 do 184 KM (przy 7000 obr/min). Symbolicznie wzrósł również moment obrotowy (z 200 do 205 Nm, przy 4 tys. obr/min).

Ponadto Mazda MX-5 otrzymała szereg nowych systemów bezpieczeństwa. Są to Advanced Smart City Brake Support, który wykrywa pojazdy i pieszych przed pojazdem oraz potrafi uruchomić hamulce, Smart City Brake Support (Reverse), który wykrywa przeszkody podczas cofania i również potrafi zahamować, a także system monitorowania zmęczenia kierowcy, rozpoznawania znaków drogowych oraz kamera cofania.

Przykładowe samochody

Mazda MX-5

Mazda MX-5 IV RF 1.5 SKYACTIV-G 131 KM

2017, kabriolet
napęd: tylny
skrzynia: ręczna
cena: 85 000,00 zł
DostępnośćBez ofert na rynku
Mazda MX-5

Mazda MX-5 IV 1.5 SKYACTIV-G 131 KM

2015, kabriolet
napęd: tylny
skrzynia: ręczna
cena: 57 000,00 zł
DostępnośćSporadycznie pojawiają się pojedyncze oferty
Mazda MX-5

Mazda MX-5 III 1.8 126 KM

2006, kabriolet
napęd: tylny
skrzynia: ręczna
cena: 26 000,00 zł
DostępnośćOd czasu do czasu można trafić na ogłoszenia
Mazda MX-5

Mazda MX-5 II FL 1.6 16V 110 KM

2001, kabriolet
napęd: tylny
skrzynia: ręczna
cena: 12 000,00 zł
DostępnośćWybór ogłoszeń jest przeciętny, ale można znaleźć dobrą ofertęOceny5.00/5. Głosy: 1
Mazda MX-5

Mazda MX-5 II 1.6 16V 110 KM

1998, kabriolet
napęd: tylny
skrzynia: ręczna
cena: 11 000,00 zł
DostępnośćOd czasu do czasu można trafić na ogłoszeniaOceny4.00/5. Głosy: 2
Mazda MX-5

Mazda MX-5 I 1.6 90 KM

1994, kabriolet
napęd: tylny
skrzynia: ręczna
cena: 8 000,00 zł
DostępnośćSporadycznie pojawiają się pojedyncze ofertyOceny5.00/5. Głosy: 3

Zobacz także

Mustang sportowcem nr 1 na świecie

Mustang sportowcem nr 1 na świecie 2019-01-09

Szósta generacja Forda Mustanga to prawdziwy sprzedażowy hit. Samochód - po raz kolejny – został właśnie najlepiej sprzedającym się sportowym coupe na świecie. W ubiegłym roku Ford dostarczył nabywcom około 117 tys. egzemplarzy tego modelu. Wynik...
Mazda MX-5 po modernizacji

Mazda MX-5 po modernizacji 2018-06-21

Już w sierpniu w salonach pojawi się zmodernizowana Mazda MX-5, również w wersji RF.Co nowego pojawi się w kultowym roadsterze (i coupe)? Japończycy nie zdradzili jeszcze wszystkich szczegółów. Wiemy jednak, że modernizacja będzie dotyczyła...
Najpopularniejsze auta sportowe A.D 2017

Najpopularniejsze auta sportowe A.D 2017 2018-02-13

Producenci samochodów sportowych nie zaliczą ubiegłego roku do udanych. Tylko trzy z listy dziesięciu najpopularniejszych aut tego segmentu zaliczyły w ubiegłym roku wzrosty sprzedaży. Najlepiej sprzedającym się samochodem sportowym na świecie...
Najpopularniejsze samochody sportowe A.D. 2017

Najpopularniejsze samochody sportowe A.D. 2017 2018-01-19

Ford Mustang, tak jak przed rokiem, utrzymał tytuł najchętniej kupowanego samochodu sportowego na świecie. Ciekawe zestawienie zdominowali producenci z USA!Wprawdzie najnowsze dane obejmują jedynie 11 miesięcy minionego roku (wciąż brak podsumowania...
Używane: Mazda MX-5

Używane: Mazda MX-5 2017-06-25

Mazdy MX-5 przywróciła modę na otwarte auta z napędem na tylną oś. Model stał się najlepiej sprzedającym się roadsterem w historii motoryzacji. W jaki sposób Japończykom udało się osiągnąć tak ogromny sukces?Wbrew pozorom nie było to wcale...
50 lat Wankla w Maździe

50 lat Wankla w Maździe 2017-06-01

Zaprezentowany w 1967 roku model był pierwszym na świecie samochodem wyposażonym w silnik z dwoma tłokami obrotowymi. Model, znany poza Japonią jako 110S, był również pierwszą sportową Mazdą, której „geny” przetrwały w kolejnych legendach,...
Mazda MX-5 RF. Ceny w Polsce!

Mazda MX-5 RF. Ceny w Polsce! 2016-11-04

Wiadomo już, ile trzeba będzie zapłacić za Nową Mazdę MX-5 RF. W polskich salonach japońskiego producenta można już składać zamówienia na odmianę z niespotykanym nadwoziem określanym jako „Retractable Fastback”Mazda MX-5 RF oferowana będzie...
Milion Mazdy MX-5

Milion Mazdy MX-5 2016-04-25

22 kwietnia wyprodukowano milionowy egzemplarz Mazdy MX-5, legendarnego roadstera, który po raz pierwszy zjechał z linii montażowej zakładu nr 1 Ujina w Hiroszimie 27 lat temu, w kwietniu 1989 r.Milionowa Mazda MX-5 pojawi się na zlotach fanów na całym...
Mazda MX-5 RF

Mazda MX-5 RF 2016-03-23

Japończycy zaprezentowli właśnie nową wersję nadwoziową modelu MX-5. Model MX-5 RF wyposażony został w automatycznie składany twardy dach.Nazwa modelu – RF – wzięła się od angielskich słów „retractable fastback”. W przypadku nowej Mazdy...
Fiat 124 Spider w Genewie

Fiat 124 Spider w Genewie 2016-03-03

Na targach motoryzacyjnych w Genewie zaprezentowany został Fiat 124 Spider. Model wpisuje się w tradycję swojego legendarnego protoplasty. To hołd dla kultowego już dzisiaj samochodu, który został wprowadzony na rynek prawie 50 lat temu.Projektanci z...
Oto półfinaliści konkursu WCOTY

Oto półfinaliści konkursu WCOTY 2016-01-27

Znamy już listę półfinalistów konkursu na Światowy Samochód Roku. Komitet Sterujący konkursu na Światowy Samochód Roku (World Car Awards) wraz z globalną firmą audytorską KPMG - ogłosiły właśnie wyniki pierwszego głosowania w tegorocznej...
Znamy finalistów COTY 2016

Znamy finalistów COTY 2016 2015-12-15

Jury złożone z 58 dziennikarzy motoryzacyjnych reprezentujących poszczególne rynki Starego Kontynentu opublikowało finałową siódemkę prestiżowego konkursu. Tym razem wśród ekspertów znalazło się dwóch Polaków – Wojciech Sierpowski i Maciej...
Fiat 124 Spider oficjalnie

Fiat 124 Spider oficjalnie 2015-11-18

Wiadomo już, jak wygląda włoski brat nowej Mazdy MX-5. Początkowo opracowane wspólnie z Mazdą auto miało być nową Alfą Romeo Spider. Z sobie tylko znanych powodów Włosi zdecydowali się jednak, by oferować je pod znaczkiem Fiata.W stosunku do...
Euro NCAP znów testuje

Euro NCAP znów testuje 2015-10-07

Euro NCAP rozbiła kolejne trzy auta debiutujące na europejskim rynku. Niezależni specjaliści od bezpieczeństwa podjazdów przetestowali tym razem nowego Hundiai Tucsona, Mazdę MX-5 i Opla Karla. Zdecydowanym zwycięzcą tej serii testów okazał się...
Mazda MX-5

Mazda MX-5 2015-06-19

W Nicei i okolicach odbywają się pierwsze jazdy dziennikarskie całkowicie nową Mazdą MX-5. Oto galeria zdjęć z tej imprezy.Wszystko o nowej Maździe MX-5 znajdziesz tutaj. A tutaj zapoznasz się z cenami tego auta na polskim rynku.
Mazda MX-5 - polskie ceny!

Mazda MX-5 - polskie ceny! 2015-06-02

Czwarta generacja Mazdy MX-5 zadebiutuje w polskich salonach we wrześniu, ale już teraz można składać zamówienia na ten model.W polskiej gamie znajdziemy dwie wersje silnikowe MX-5 – SKYACTIV-G o pojemności 1,5 l lub 2,0 l. Mniejsza rozwija moc 131...
Mazda MX-5 oficjalnie!

Mazda MX-5 oficjalnie! 2014-09-04

Mazda zaprezentowała właśnie nową generację kultowego modelu MX-5. W konstrukcji najpopularniejszego roadstera świata (Mazda pobiła w tej dziedzinie Rekord Guinessa) zaszły daleko idące zmiany. Auto budowano zgodnie z zasadami języka stylistycznego...
Nowa Mazda MX-5 już we wrześniu

Nowa Mazda MX-5 już we wrześniu 2014-07-02

Mazda MX-5 w tym roku świętuje 25-lecie debiutu. Z tej okazji fani tego modelu organizowali na całym świecie spotkania i zloty. Taka impreza odbyła się również w Polsce.Czas nie stoi w miejscu i nawet kultowe modele muszą ustąpić miejsca nowszym...
Jubileuszowy zlot Mazdy MX-5

Jubileuszowy zlot Mazdy MX-5 2014-06-24

Mazda MX-5 obchodzi w tym roku 25-lecie produkcji. Roadster produkowany od 1989 r. został wpisany do Księgi rekordów Guinnessa jako najlepiej sprzedający się dwumiejscowy samochód sportowy w historii. Do dnia dzisiejszego wyprodukowano ponad 940 000...
Raport TUV 2014. Znamy zwycięzców

Raport TUV 2014. Znamy zwycięzców 2013-12-07

Niemiecki TUV zrzeszający m.in. stacje odpowiedzialne za obowiązkowe przeglądy techniczne opublikował najnowszy ranking niezawodności. Najnowsza edycja raportu dotyczącego stanu samochodów na niemieckich drogach stworzona została w oparciu o ponad 8...
Mazda wyprodukuje... Alfę Romeo Spider

Mazda wyprodukuje... Alfę Romeo Spider 2013-01-31

Alfa Romeo, podobnie jak Fiat, źle zniosła czasy obecnego kryzysu. W zeszłym roku Włosi sprzedali niewiele ponad 100 tys. samochodów tej marki. Trudno się jednak dziwić, jeśli w ofercie znajdują się tylko dwa modele (Giulietta i MiTo), które nie...
Mazda MX-5 po liftingu

Mazda MX-5 po liftingu 2012-11-15

Do europejskich salonów trafia odświeżona Mazda MX-5. Jesień nie jest może najlepszym momentem na kupowanie kabrioletów, ale przyjrzyjmy się, co zmieniono w japońskim roadsterze.Mazda MX-5 zyskała przeprojektowany pas przedni. Zmienił się np. grill...
Tak zmieniła się Mazda MX-5. Nowa będzie za trzy lata!

Tak zmieniła się Mazda MX-5. Nowa będzie za trzy lata! 2012-07-15

W maju przedstawiciele Mazdy i Fiata podpisali umowę o współpracy. W myśl zawartych w dokumencie postanowień inżynierowie obu koncernów wspólnie stworzyć mają nową płytę podłogową, która stanowić będzie bazę do budowy Mazdy MX-5 i nowej...
Mazda w Polsce ma już 4 lata

Mazda w Polsce ma już 4 lata 2012-06-04

Mazda Motor Poland oficjalnie rozpoczęła sprzedaż samochodów w czerwcu 2008 roku. Od tego czasu z autoryzowanych salonów wyjechało na polskie drogi 12 168 Mazd. Największą popularnością cieszyły się Mazda6 (3889 sprzedanych egzemplarzy), kompaktowa...
Nowa Alfa z napędem na tył. Z Japonii!

Nowa Alfa z napędem na tył. Z Japonii! 2012-05-23

Mazda MX-5 to najpopularniejszy sportowy roadster na świecie. Od debiutu w 1989 roku japoński producent wyprodukował już niemal milion egzemplarzy tego auta.Obecnie produkowana – trzecia już generacja - MX-5 zadebiutowała w 2005 roku. Biorąc pod...
Jesteśmy też na Facebook Jesteśmy też na Google+ Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.