Wiadomo już, jak wygląda włoski brat nowej Mazdy MX-5.
Początkowo opracowane wspólnie z Mazdą auto miało być nową Alfą Romeo Spider. Z sobie tylko znanych powodów Włosi zdecydowali się jednak, by oferować je pod znaczkiem Fiata.
![Fiat 124 Spider](https://img.chceauto.pl/arts/fiat-124-spider-oficjalnie-2125-18773_v3.jpg)
Fiat 124 Spider
W stosunku do Mazdy przeprojektowano niektóre panele karoserii. Nawiązaniem do oryginalnego 124 Spider jest bez wątpienia kształt zderzaka i charakterystyczne, cofnięte reflektory przednie. W ich liniach dostrzec można jednak chęć przypodobania się Amerykanom. Reflektory przypominają te stosowane chociażby przez Dodge'a i Chevroleta.
Wnętrze jest w zasadzie identyczne, jak w MX-5. Zauważyć można jedynie kosmetyczne zmiany dotyczące daszka zegarów czy parapetów drzwi. Taka sama, jak w Mazdzie – rzecz jasna z innym znaczkiem – jest nawet trójramienna kierownica.
![Fiat 124 Spider](https://img.chceauto.pl/arts/fiat-124-spider-oficjalnie-2125-18772_v3.jpg)
Fiat 124 Spider
Przewaga włoskiego auta ma się kryć pod maską. Fiat 124 Spider otrzymał turbodoładowany, benzynowy silnik 1,4 l stosowany m.in. przez Abartha i Alfę Romeo. W wersji na rynek ameryjański generuje on 160 KM i 250 Nm. To o 49 Nm więcej niż w MX-5. Co więcej, dzięki turbodoładowaniu, obie wartości rozwijane są przy zdecydowanie niższych obrotach. Maksymalny moment obrotowy dostępny jest już od 2500 obr./min. W przypadku Mazdy MX-5 czekać trzeba aż do 4600 tys. obr./min.
Niestety, europejscy nabywcy - zapewne za sprawą norm emisji spalin - otrzymają słabszą odmianę o mocy 140 KM i maksymalnym momencie obrotowym 240 Nm. Dla porównania, na Starym Kontynenie, Mazda MX-5 z silnikiem 2,0 l rozwoja 160 KM i 200 Nm.
Napęd trafia rzecz jasna na koła tylnej osi. Standardowo samochód oferowany będzie z sześciostopniową, ręczną skrzynią biegów. Tylny mechanizm różnicowy jest wyposażony w udoskonalone koła zębate do przekazywania wysokiego momentu rozwijanego przez zespół napędowy. Grubość aluminiowej obudowy jest mniejsza, ale zapewnia wysoką wytrzymałość, mniejszy hałas i wibracje oraz lepszą sztywność.
W osi przedniej, nowy Fiat 124 Spider wykorzystuje czterowahaczowy układ zawieszenia, natomiast w osi tylnej niezależne zawieszenie typu Multilink ułatwiające kontrolę nad samochodem podczas pokonywania zakrętów. Amortyzatory są połączone bezpośrednio ze wspornikami piasty, zapewniając w ten sposób bezpośrednią zależność pomiędzy amortyzatorami a skokiem zawieszenia. Pozycja zamontowania amortyzatorów została tak zaplanowana, aby zminimalizować zmianę tej zależności przez cały skok zawieszenia i poprawić w ten sposób przyczepność opon. Zawieszenie jest zaprojektowane tak, aby wykorzystać występujące siły poprzeczne, zwiększyć zbieżność w zakręcie, nawet jeśli samochód poddany jest dużym przyspieszeniom bocznym, gwarantując tym samym maksymalną stabilność.
![Fiat 124 Spider](https://img.chceauto.pl/arts/fiat-124-spider-oficjalnie-2125-18780_v3.jpg)
Fiat 124 Spider
Samochód trafić ma do amerykańskich salonów latem przyszłego roku. Nie jest pewne, kiedy rozpocznie się jego sprzedaż na Starym Kontynencie.
Pierwsza seria 124 egzemplarzy przygotowanych z myślą o klientach z USA otrzyma nazwę Prima Edizione Lusso. Samochody poznamy po niebieskim malowaniu na kolor Azzurro Italia skórzanej tapicerce. Każde auto wyposażone też będzie w plakietkę z indywidualnym numerem.
Ceny nowego Fiata 124 Spider pozostają tajemnicą.