chceauto.pl
x
Ładowanie auta elektrycznego w 3 minuty?!

Ładowanie auta elektrycznego w 3 minuty?!

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2018-12-27
Już wkrótce ładowanie aut elektrycznych może trwać równie krótko, co tradycyjne tankowanie benzyną – a to za sprawą wstępnych wyników projektu naukowego "FastCharge".

Kilka dni temu konsorcjum badawcze zaprezentowało prototyp stacji ładowania o mocy nawet 450 kW. Punkt znajduje się w niemieckim Jettingen-Scheppach niedaleko autostrady A8, pomiędzy Ulm a Augsburgiem. Nowa stacja jest odpowiednia dla pojazdów elektrycznych wszystkich marek zgodnych z europejskim wariantem (typ 2) szeroko stosowanego systemu CCS (Combined Charging System) i można z niej korzystać bezpłatnie. Pojazd badawczy Porsche z akumulatorem o pojemności około 90 kWh uzyskał na nowej stacji moc ładowania ponad 400 kW. Efekt: czas ładowania potrzebny do uzyskania zasięgu 100 km wyniósł mniej niż 3 min.

Zainicjowany w lipcu 2016 r. projekt naukowy "FastCharge" otrzymał od Niemieckiego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Cyfrowej dofinansowanie w wysokości 7,8 mln euro. Wdrożenie wytycznych dotyczących finansowania koordynuje Niemiecka Organizacja Technologii Wodorowej i Ogniw Paliwowych (NOW). Konsorcjum przemysłowe obejmuje firmy motoryzacyjne BMW i Porsche, jak również przedsiębiorstwa Allego, Phoenix Contact E-Mobility (technika ładowania) i Siemens (inżynieria elektryczna).

Moc nowych ładowarek FastChargers jest od 3 do 9 razy wyższa od tego, co obecnie oferują szybkie ładowarki prądem stałym (DC). W ramach projektu "FastCharge" analizowane są warunki techniczne, jakie muszą być spełnione po stronie konstrukcji pojazdów i infrastruktury, aby umożliwić stosowanie wyjątkowo wysokich mocy ładowania.

Prezentowane prototypy stacji ładowania wykorzystują gniazdo wypróbowanego systemu CCS (Combined Charging System) typu 2, który jest standardem w Europie, sprawdził się już w szerokiej gamie zelektryfikowanych pojazdów i jest stosowany w wielu częściach świata. Obecnie dla samochodów z gniazdem CCS dostępne są dwie stacje ładowania firmy Jettinger – można z nich korzystać bezpłatnie. Zależnie od modelu auta, nowa ultraszybka stacja ładowania współpracuje z pojazdami z napięciem akumulatora 400 V oraz 800 V. W każdym przypadku moc ładowania jest automatycznie dobierana do maksymalnych dopuszczalnych możliwości systemu danego pojazdu.

Samochód badawczy Porsche wstępnie może osiągać moc ładowania 400 kW – po raz pierwszy w aucie osobowym. Pozwala na to innowacyjny układ chłodzenia. Zapewnia on bowiem jeszcze bardziej równomierną, precyzyjną kontrolę temperatury w ogniwach.

Do 2022 r. Porsche chce zainwestować w elektromobilność ponad 6 mld euro – koncentrując się zarówno na hybrydach plug-in, jak i pojazdach w pełni elektrycznych. Oznacza to, że firma z nadwyżką podwoiła swoje zaplanowane wcześniej wydatki na ten sektor – z około 3 do ponad 6 mld euro.

Z dodatkowych 3 mld euro około 500 mln euro zostanie przeznaczone na rozwój modeli i wersji w gamie Porsche Taycan. Około 1 mld euro producent przeznaczy na elektryfikację i hybrydyzację obecnego portfolio, setki milionów euro wyda na rozbudowę swoich fabryk, a około 700 mln zainwestuje w nowe technologie, infrastrukturę ładowania oraz inteligentną mobilność.

Zobacz także

Test: Cupra Born 58 kWh 231 KM – sportowy elektryczny hatchback

Test: Cupra Born 58 kWh 231 KM – sportowy elektryczny hatchback 2024-03-22

Born to pierwszy elektryczny model marki Cupra, który na rynku zadebiutował w 2021 roku. Jest to naprawdę wyjątkowy samochód, bo przeciera szlaki w nowym segmencie – elektrycznych hot hatchy. To zbitek słów, który dla wielu osób już na początku...
Test: Maxus e-Deliver 3 – elektromobilność w transporcie?

Test: Maxus e-Deliver 3 – elektromobilność w transporcie? 2024-03-02

[b]Maxus to chiński producent samochodów, który od niedawna stara się zaistnieć na europejskim rynku. O ile jego modele osobowe sprzedają się nie najlepiej, tak elektryczny e-Deliver 3 odniósł już pierwszy poważny sukces i między innymi został...
Test: Skoda Enyaq iV 80 Maxx – w starciu z zimą

Test: Skoda Enyaq iV 80 Maxx – w starciu z zimą 2024-03-01

Skoda Enyaq iV zaprezentowana została w 2020 roku, będąc pierwszym i jak na razie jedynym elektrycznym modelem czeskiego producenta. To samochód wyjątkowy też z innego powodu – cenowo pozycjonuje się wyraźnie wyżej niż inne auta w gamie i jest...
Test: Maxus Euniq 6 – gotowy do konkurowania w Europie?

Test: Maxus Euniq 6 – gotowy do konkurowania w Europie? 2024-01-29

W ostatnim czasie w Europie lawinowo wzrasta liczba samochodowych marek z Chin, które planują zbudować tu swoją pozycję na rynku. Przykładem tego jest Maxus, który do Polski wszedł z całkiem rozbudowaną ofertą, nastawioną przede wszystkim na auta...
Test: Maxus T90 - pierwszy i jedyny elektryczny pick-up w Europie

Test: Maxus T90 - pierwszy i jedyny elektryczny pick-up w Europie 2023-11-19

Maxus to chińska marka, która niedawno pojawiła się na polskim rynku. Póki co w swojej ofercie ma wyłącznie modele elektryczne, a zdecydowanie najbardziej wyjątkowym z nich jest T90 – to pierwszy i jak na razie jedyny elektryczny pick-up dostępny w...
Citroen e-C3. Elektryczna nowość z niską(?) ceną

Citroen e-C3. Elektryczna nowość z niską(?) ceną 2023-10-18

Citroen e-C3 to nowy niewielki samochód o napędzie elektrycznym, którego atutem ma być przystępna cena.Citroen e-C3 to miejski crossover zbudowany na bazie płyty podłogowej o nazwie Smart Car. Platforma została opracowana z myślą o rynkach...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS