chceauto.pl
x
Izera przedstawiła partnera technologicznego - to firma z Chin

Izera przedstawiła partnera technologicznego - to firma z Chin

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2022-11-17 Opinie
Izera przedstawiła partnera technologicznego - to firma z Chin
Przedstawiciele ElectroMobility Poland na konferencji prasowej ogłosili, jaka firma będzie odpowiedzialna za technologiczne wsparcie przy konstrukcji samochodu Izera. Mowa o Geely Holding – największej prywatnej grupie motoryzacyjnej w Chinach. To wyczekiwana informacja, która wreszcie uchyla rąbka tajemnicy całego projektu.

Czym jest platforma samochodowa i dlaczego jest tak istotna?

Platforma pojazdu elektrycznego stanowi podstawę całej architektury napędowej. To ona wyznacza miejsce na ulokowanie baterii, silnika, określa wielkość tych podzespołów i wymiary samego nadwozia. Pod względem technologicznym jest to więc kluczowy element, od którego trzeba zacząć konstruowanie samochodu. Izerze w realizacji tego zadania pomoże chiński producent Geely Holding, z którym ElectroMobility Poland zdecydowała się podpisać umowę licencyjną. Nazwa Geely pewnie niewielu osobom jest jeszcze znana, ale jest to właściciel Volvo, Polestar, Lotus, a z ich technologii korzysta też Smart, Aston Martin, czy Renault.

Izera przedstawiła partnera technologicznego - to firma z Chin
W ramach nawiązania tej współpracy Izera będzie mogła korzystać z modułowej platformy SEA i co ważne – będzie to pierwsza marka spoza grupy Geely Holding wykorzysująca tę technologię. Wsparcie techniczne obejmuje przede wszystkim konstrukcję mechaniczną, ale również oprogramowanie zarządzające napędem i szeroko pojęty system cyfrowy pojazdu. EMP zakłada stworzenie gamy modelowej ulokowanej w segmencie C, a jako pierwszy zostanie zaprezentowany SUV. W dalszej kolejności do oferty dołączy także kombi oraz hatchback. Modułowość przyjętej platformy jest jedną z jej kluczowych zalet i pozwala na dużą elastyczność projektowania. Wystarczy wspomnieć, że rozstaw osi może się zmieniać w zakresie od 180 do 330 centymetrów.

To w końcu chiński czy polski samochód?

Być może część zainteresowanych oczekiwała, że Izera będzie od podstaw zbudowana przez polskich inżynierów i dla tej grupy zaangażowanie zagranicznego podmiotu jest niemałym rozczarowaniem. Tego jednak praktycznie nie dało się uniknąć, gdyż opracowanie własnej platformy wymaga zaangażowania wielu specjalistów, pochłania ogrom czasu i pieniędzy. To są zasoby, którymi Izera po prostu nie dysponuje, stąd decyzja, by skorzystać z doświadczenia i opracowanego już know-how. Taka koncepcja nie jest też niczym nadzwyczajnym w branży motoryzacyjnej, bowiem wszelkiego rodzaju kooperacje pomiędzy koncernami są powszechne. Polski wkład będzie sprowadzał się do rozwoju technicznego pojazdu wraz z Geely Holding, wykonywania podzespołów, opracowania strategii produktu i sprzedaży.

Izera – dane techniczne

Izera przedstawiła partnera technologicznego - to firma z Chin
Wraz z prezentacją partnera technologicznego przedstawiona została specyfikacja techniczna dla pierwszego modelu Izery. Samochód ma mieć 272 KM mocy, napęd na tylne koła, a bateria będzie dostępna w wariantach o pojemności 51 lub 69 kWh. Przełoży się to na zasięg (według procedury WLTP) wynoszący odpowiednio 340 i 450 kilometrów na jednym ładowaniu. Przyspieszenie do 100 km/h ma zająć niecałe 7 sekund, a tarczowy układ hamulcowy na obu osiach wytraci tę prędkość na drodze około 37 metrów.

Obiecywany jest także 5-gwiazdkowy wynik w testach zderzeniowych EuroNCAP oraz uzyskanie drugiego poziomu autonomizacji. Maksymalna moc ładowania prądem stałym ma wynieść 150 kW, co pozwoli uzupełnić 80% pojemności baterii w pół godziny. Ładowanie prądem przemiennym będzie z kolei możliwe z mocą do 22 kW. Przewidywane wymiary to 450-475 cm długości, 182-185 cm szerokości oraz 150-160 cm wysokości. Zmienić się może jeszcze stylistyka pojazdu, gdyż prace projektowe w tym zakresie nie zostały definitywnie zakończone.

Izera – kiedy i gdzie rozpocznie się produkcja?

Izera przedstawiła partnera technologicznego - to firma z Chin
Aktualny harmonogram pracy nad Izerą zakłada, że budowa fabryki rozpocznie się w 2024 roku i powstanie ona w Jaworznie. Pierwsze egzemplarze planowo opuszczą linię produkcyjną pod koniec 2025 roku, a początkowa wielkość produkcji określana jest na poziomie 100 tys. samochodów rocznie. Fabryka ma być też łatwo skalowalna, sukcesywnie rozbudowywana, a zatrudnienie powinno w niej znaleźć około 2400 osób.

Niestety, nie są znane żadne konkretne informacje odnośnie ceny Izery – na konferencji zapewniono jedynie, że mają wahać się one „od atrakcyjnych do bardzo atrakcyjnych”. W kwestiach finansowych znamy tylko szacowany koszt całego projektu, który określany jest na poziomie 6 miliardów złotych. Na razie nie ujawniono, jakie dokładnie sposoby finansowania będą realizowane.

Opracował: Michał Borowski

Opinie i komentarze na temat artykułu

Izera przedstawiła partnera technologicznego - to firma z Chin - GALERIA ZDJĘĆ

Izera przedstawiła partnera technologicznego - to firma z ChinIzera przedstawiła partnera technologicznego - to firma z ChinIzera przedstawiła partnera technologicznego - to firma z ChinIzera przedstawiła partnera technologicznego - to firma z ChinIzera przedstawiła partnera technologicznego - to firma z ChinIzera przedstawiła partnera technologicznego - to firma z ChinIzera przedstawiła partnera technologicznego - to firma z ChinIzera przedstawiła partnera technologicznego - to firma z Chin

Zobacz także

Test: Skoda Enyaq Coupe iV - nowy kierunek rozwoju

Test: Skoda Enyaq Coupe iV - nowy kierunek rozwoju 2023-09-03

W ostatnich latach Skoda przechodzi znaczącą przemianę i wydaje się, że kierownictwo czeskiej marki zyskało większą autonomię oraz swobodę do rozwoju swoich produktów w koncernie VW. Bynajmniej nie są to już budżetowe i proste samochody, ale...
Test: Volkswagen ID.4 - elektryczny SUV na dalekie wyjazdy?

Test: Volkswagen ID.4 - elektryczny SUV na dalekie wyjazdy? 2023-07-31

VW ID.4 produkowany jest od 2020 roku i to drugi model marki (po ID.3) zbudowany na platformie modułowej MEB, zaprojektowanej wyłącznie z myślą o pojazdach elektrycznych. Producent na swojej stronie opisuje główne zalety ID.4 i wśród nich wymienia...
TEST: Hyundai IONIQ 5 - krok milowy w rozwoju elektromobilności

TEST: Hyundai IONIQ 5 - krok milowy w rozwoju elektromobilności 2023-07-10

Hyundai IONIQ 5 do produkcji trafił w 2021 roku i był pierwszym samochodem tej marki, który zbudowany został na platformie E-GMP, stworzonej wyłącznie z myślą o pojazdach elektrycznych. Model ten jest technologiczną wizytówką producenta, prezentuje...
TEST: Jeep Avenger - sprawdziliśmy wersję elektryczną i spalinową

TEST: Jeep Avenger - sprawdziliśmy wersję elektryczną i spalinową 2023-07-01

Avenger to najnowszy i najmniejszy model w gamie marki Jeep, który skierowany jest przede wszystkim na rynek europejski. Avenger przynależy do drugiego co do popularności segmentu, czyli SUVów B i musi zmierzyć się nie tylko z liczną konkurencją...
TEST: Elektryczny Nissan Townstar - użytkowe wydanie elektromobilności

TEST: Elektryczny Nissan Townstar - użytkowe wydanie elektromobilności 2023-05-06

Elektromobilność wielu osobom kojarzy się przede wszystkim z samochodami, które użytkujemy na krótkich dystansach i zazwyczaj stanowią drugie lub jeszcze kolejne auto w rodzinie. A gdyby tak stworzyć pojazd użytkowy z napędem elektrycznym? Nissan...
Kia EV9 oficjalnie zaprezentowana

Kia EV9 oficjalnie zaprezentowana 2023-03-30

Kia EV9 nie kryje już żadnych tajemnic. Wygląd tego modelu Koreańczycy ujawnili kilkanaście dni temu, teraz poznaliśmy wszystkie dane techniczne.Kia EV9 został skonstruowana na modułowej płycie podłogowej Electric Global Modular Platform. Samochód...