chceauto.pl
x
Izera przedstawiła partnera technologicznego - to firma z Chin

Izera przedstawiła partnera technologicznego - to firma z Chin

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2022-11-17
Izera przedstawiła partnera technologicznego - to firma z Chin
Przedstawiciele ElectroMobility Poland na konferencji prasowej ogłosili, jaka firma będzie odpowiedzialna za technologiczne wsparcie przy konstrukcji samochodu Izera. Mowa o Geely Holding – największej prywatnej grupie motoryzacyjnej w Chinach. To wyczekiwana informacja, która wreszcie uchyla rąbka tajemnicy całego projektu.

Czym jest platforma samochodowa i dlaczego jest tak istotna?

Platforma pojazdu elektrycznego stanowi podstawę całej architektury napędowej. To ona wyznacza miejsce na ulokowanie baterii, silnika, określa wielkość tych podzespołów i wymiary samego nadwozia. Pod względem technologicznym jest to więc kluczowy element, od którego trzeba zacząć konstruowanie samochodu. Izerze w realizacji tego zadania pomoże chiński producent Geely Holding, z którym ElectroMobility Poland zdecydowała się podpisać umowę licencyjną. Nazwa Geely pewnie niewielu osobom jest jeszcze znana, ale jest to właściciel Volvo, Polestar, Lotus, a z ich technologii korzysta też Smart, Aston Martin, czy Renault.

Izera przedstawiła partnera technologicznego - to firma z Chin
W ramach nawiązania tej współpracy Izera będzie mogła korzystać z modułowej platformy SEA i co ważne – będzie to pierwsza marka spoza grupy Geely Holding wykorzysująca tę technologię. Wsparcie techniczne obejmuje przede wszystkim konstrukcję mechaniczną, ale również oprogramowanie zarządzające napędem i szeroko pojęty system cyfrowy pojazdu. EMP zakłada stworzenie gamy modelowej ulokowanej w segmencie C, a jako pierwszy zostanie zaprezentowany SUV. W dalszej kolejności do oferty dołączy także kombi oraz hatchback. Modułowość przyjętej platformy jest jedną z jej kluczowych zalet i pozwala na dużą elastyczność projektowania. Wystarczy wspomnieć, że rozstaw osi może się zmieniać w zakresie od 180 do 330 centymetrów.

To w końcu chiński czy polski samochód?

Być może część zainteresowanych oczekiwała, że Izera będzie od podstaw zbudowana przez polskich inżynierów i dla tej grupy zaangażowanie zagranicznego podmiotu jest niemałym rozczarowaniem. Tego jednak praktycznie nie dało się uniknąć, gdyż opracowanie własnej platformy wymaga zaangażowania wielu specjalistów, pochłania ogrom czasu i pieniędzy. To są zasoby, którymi Izera po prostu nie dysponuje, stąd decyzja, by skorzystać z doświadczenia i opracowanego już know-how. Taka koncepcja nie jest też niczym nadzwyczajnym w branży motoryzacyjnej, bowiem wszelkiego rodzaju kooperacje pomiędzy koncernami są powszechne. Polski wkład będzie sprowadzał się do rozwoju technicznego pojazdu wraz z Geely Holding, wykonywania podzespołów, opracowania strategii produktu i sprzedaży.

Izera – dane techniczne

Izera przedstawiła partnera technologicznego - to firma z Chin
Wraz z prezentacją partnera technologicznego przedstawiona została specyfikacja techniczna dla pierwszego modelu Izery. Samochód ma mieć 272 KM mocy, napęd na tylne koła, a bateria będzie dostępna w wariantach o pojemności 51 lub 69 kWh. Przełoży się to na zasięg (według procedury WLTP) wynoszący odpowiednio 340 i 450 kilometrów na jednym ładowaniu. Przyspieszenie do 100 km/h ma zająć niecałe 7 sekund, a tarczowy układ hamulcowy na obu osiach wytraci tę prędkość na drodze około 37 metrów.

Obiecywany jest także 5-gwiazdkowy wynik w testach zderzeniowych EuroNCAP oraz uzyskanie drugiego poziomu autonomizacji. Maksymalna moc ładowania prądem stałym ma wynieść 150 kW, co pozwoli uzupełnić 80% pojemności baterii w pół godziny. Ładowanie prądem przemiennym będzie z kolei możliwe z mocą do 22 kW. Przewidywane wymiary to 450-475 cm długości, 182-185 cm szerokości oraz 150-160 cm wysokości. Zmienić się może jeszcze stylistyka pojazdu, gdyż prace projektowe w tym zakresie nie zostały definitywnie zakończone.

Izera – kiedy i gdzie rozpocznie się produkcja?

Izera przedstawiła partnera technologicznego - to firma z Chin
Aktualny harmonogram pracy nad Izerą zakłada, że budowa fabryki rozpocznie się w 2024 roku i powstanie ona w Jaworznie. Pierwsze egzemplarze planowo opuszczą linię produkcyjną pod koniec 2025 roku, a początkowa wielkość produkcji określana jest na poziomie 100 tys. samochodów rocznie. Fabryka ma być też łatwo skalowalna, sukcesywnie rozbudowywana, a zatrudnienie powinno w niej znaleźć około 2400 osób.

Niestety, nie są znane żadne konkretne informacje odnośnie ceny Izery – na konferencji zapewniono jedynie, że mają wahać się one „od atrakcyjnych do bardzo atrakcyjnych”. W kwestiach finansowych znamy tylko szacowany koszt całego projektu, który określany jest na poziomie 6 miliardów złotych. Na razie nie ujawniono, jakie dokładnie sposoby finansowania będą realizowane.

Opracował: Michał Borowski

Izera przedstawiła partnera technologicznego - to firma z Chin - GALERIA ZDJĘĆ

Izera przedstawiła partnera technologicznego - to firma z ChinIzera przedstawiła partnera technologicznego - to firma z ChinIzera przedstawiła partnera technologicznego - to firma z ChinIzera przedstawiła partnera technologicznego - to firma z ChinIzera przedstawiła partnera technologicznego - to firma z ChinIzera przedstawiła partnera technologicznego - to firma z ChinIzera przedstawiła partnera technologicznego - to firma z ChinIzera przedstawiła partnera technologicznego - to firma z Chin

Zobacz także

Test: Cupra Born 58 kWh 231 KM – sportowy elektryczny hatchback

Test: Cupra Born 58 kWh 231 KM – sportowy elektryczny hatchback 2024-03-22

Born to pierwszy elektryczny model marki Cupra, który na rynku zadebiutował w 2021 roku. Jest to naprawdę wyjątkowy samochód, bo przeciera szlaki w nowym segmencie – elektrycznych hot hatchy. To zbitek słów, który dla wielu osób już na początku...
Test: Maxus e-Deliver 3 – elektromobilność w transporcie?

Test: Maxus e-Deliver 3 – elektromobilność w transporcie? 2024-03-02

[b]Maxus to chiński producent samochodów, który od niedawna stara się zaistnieć na europejskim rynku. O ile jego modele osobowe sprzedają się nie najlepiej, tak elektryczny e-Deliver 3 odniósł już pierwszy poważny sukces i między innymi został...
Test: Skoda Enyaq iV 80 Maxx – w starciu z zimą

Test: Skoda Enyaq iV 80 Maxx – w starciu z zimą 2024-03-01

Skoda Enyaq iV zaprezentowana została w 2020 roku, będąc pierwszym i jak na razie jedynym elektrycznym modelem czeskiego producenta. To samochód wyjątkowy też z innego powodu – cenowo pozycjonuje się wyraźnie wyżej niż inne auta w gamie i jest...
Test: Maxus Euniq 6 – gotowy do konkurowania w Europie?

Test: Maxus Euniq 6 – gotowy do konkurowania w Europie? 2024-01-29

W ostatnim czasie w Europie lawinowo wzrasta liczba samochodowych marek z Chin, które planują zbudować tu swoją pozycję na rynku. Przykładem tego jest Maxus, który do Polski wszedł z całkiem rozbudowaną ofertą, nastawioną przede wszystkim na auta...
Test: Maxus T90 - pierwszy i jedyny elektryczny pick-up w Europie

Test: Maxus T90 - pierwszy i jedyny elektryczny pick-up w Europie 2023-11-19

Maxus to chińska marka, która niedawno pojawiła się na polskim rynku. Póki co w swojej ofercie ma wyłącznie modele elektryczne, a zdecydowanie najbardziej wyjątkowym z nich jest T90 – to pierwszy i jak na razie jedyny elektryczny pick-up dostępny w...
Citroen e-C3. Elektryczna nowość z niską(?) ceną

Citroen e-C3. Elektryczna nowość z niską(?) ceną 2023-10-18

Citroen e-C3 to nowy niewielki samochód o napędzie elektrycznym, którego atutem ma być przystępna cena.Citroen e-C3 to miejski crossover zbudowany na bazie płyty podłogowej o nazwie Smart Car. Platforma została opracowana z myślą o rynkach...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS