chceauto.pl
x
Gdzie wzrok nie sięga...

Gdzie wzrok nie sięga...

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2011-08-14 Opinie
Kierowcy w każdym wieku powinni przykładać dużą wagę do stanu swojego wzroku.
Krótko- i dalekowzroczność dotyka zarówno młodych jak i starszych kierowców. Jednak wraz z wiekiem pojawia się coraz więcej dolegliwości, które ograniczają dobre widzenie i tym samym wpływają na bezpieczeństwo jazdy. Katarakta, która w znaczny sposób pogarsza widzenie poprzez zamglenie i zwiększenie wrażliwości na światło może dotyczyć już osób po 40 roku życia.

Im starszy kierowca, tym większą wagę powinien przywiązywać do regularnych badań wzroku, gdyż jest to zmysł, który pogarsza się z wiekiem, a dostarcza nam najwięcej informacji podczas prowadzenia samochodu – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Z wiekiem potrzebujemy więcej światła, aby dobrze widzieć. Już 45-latkowie potrzebują cztery razy więcej światła niż 19-latek, w wieku 60 lat ta wartość wzrasta do 10 razy. Wydłuża się również czas potrzebny do zmiany ostrości. Starsi kierowcy potrzebują o minimum jedną sekundę więcej, aby np. odpowiednio skupić wzrok patrząc najpierw na deskę rozdzielczą, a zaraz potem na drogę. Wszystkim użytkownikom ruchu drogowego przeszkadzać może oślepienie przez słońce, ale bardziej wrażliwe są osoby starsze, które potrzebują więcej czasu, aby odzyskać dobre widzenie po oślepieniu.

Wraz z wiekiem może pojawić się problem z dostrzeganiem kolorów, szczególnie czerwieni. Może to mieć wpływ na przykład na dostrzeganie światła hamowania w pojeździe jadącym z przodu – niektóre osoby starsze mogą potrzebować dwukrotnie więcej czasu, aby je zauważyć. Wreszcie pogorszeniu ulega widzenie peryferyjne oraz postrzeganie głębi. W przypadku tego pierwszego, kierowca ma zmniejszone pole widzenia i może nie dostrzegać przedmiotów, które nie znajdują się bezpośrednio przed nim. Z kolei postrzeganie głębi ma wpływ na ocenę prędkości z jaką poruszają się inne pojazdy.

Nie wszystkie z tych dolegliwości mogą zostać wykryte podczas wizyty lekarskiej, jednak świadomość istnienia wymienionych ograniczeń powinna skłonić do przyjrzenia się swoim zachowaniom i reakcjom. W przypadku zauważenia problemów ze wzrokiem należy podjąć odpowiednie kroki, aby zminimalizować ryzyko wypadku. Ze względu na potrzebę większej ilości światła z wiekiem, warto ograniczyć jazdę po zmierzchu oraz w trudnych warunkach atmosferycznych. Z kolei aby uniknąć oślepienia przez słońce, kierowcy powinni pomyśleć o zakupie okularów z polaryzacją oraz takim dopasowywaniu trasy, aby jak najkrócej jechać pod słońce – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
W przypadku problemów z widzeniem peryferyjnym kierowcom doradza się częste odwracanie głowy w celu zwiększenia pola widzenia.


Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Zobacz także

Euro NCAP. 8 aut, kto najlepszy?

Euro NCAP. 8 aut, kto najlepszy? 2019-07-03

Aż sześć modeli, które wkraczają właśnie do salonów na Starym Kontynencie, rozbili specjaliści od bezpieczeństwa z Euro NCAP. Wyniki?Najnowsza seria testów objęła: Mercedesy klasy B i GLE, Skodę Scala, Teslę Model 3, DS3 Crossback oraz Kię...
Nowatorski system w Volvo. Seryjnie!

Nowatorski system w Volvo. Seryjnie! 2019-04-20

Wszystkie samochody Volvo produkowane od końca kwietnia będą wyposażone w kolejny system poprawiający poziom bezpieczeństwa. Pojazdy tej marki będą automatycznie ostrzegały się przed śliską nawierzchnią oraz przed innymi niebezpiecznymi lub...
40 lat ABSu!

40 lat ABSu! 2018-08-30

Równe cztery dekady temu, w końcu sierpnia 1978 roku, firmy firmy Mercedes i Bosch zaprezentowały światową nowość: układ zapobiegający blokowaniu kół w czasie hamowania znany dziś powszechnie pod skrótem ABS. Od końca 1978 r. ABS był...
Aż 11 aut z nową oceną Euro NCAP!

Aż 11 aut z nową oceną Euro NCAP! 2017-09-06

Tym razem próbom zderzeniowym poddano Forda Fiestę, Jeepa Compasa, Mazdę CX-5, Mercedesa klasy S w wersji z otwartym nadwoziem, Opla Amperę-e, Opla Grandlanda X, Renault Koleosa oraz dwa modele Kii – Picanto i Rio. Samochody spod znaku Kii przetestowano...
Euro NCAP: rozbili kolejne 6 aut

Euro NCAP: rozbili kolejne 6 aut 2017-03-01

Specjaliści od samochodowego bezpieczeństwa rozbili kolejne auta. Tym razem z testami zderzeniowymi Euro NCAP zmierzyło się sześć pojazdów. Pod lupę wzięto nowe: Audi Q5, Citroena C3, Land Rovera Discovery, Forda KA+, Toyotę C-HR i – nieznacznie...
9 aut w teście Euro NCAP

9 aut w teście Euro NCAP 2016-12-01

Aż dziewięć samochodów rozbili ostatnio specjaliści z Euro NCAP. Tym razem próbom zderzeniowym poddano: Audi Q2, Hyundai Ioniq, Ford Edge, SsangYong Tivoli, SsangYong XLV oraz Suzuki Ignis. Trzy ostatnie modele testowano w dwóch odmianach: standardowej...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.