chceauto.pl
x
Ford zmienia strategię. Koniec aut elektrycznych

Ford zmienia strategię. Koniec aut elektrycznych

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2025-12-19

Wygląda na to, że Ford całkowicie się pogubił i nie do końca wie, w którą stronę podążać. Amerykański koncern wydał duże pieniądze na auta elektryczne, wyciął niemal całą europejską gamę modeli spalinowych, które próbuje zastąpić autami na prąd produkowanymi przez konkurencję, a w Ameryce właśnie odwrócił się od aut elektrycznych.

  1. Europa. Elektryczne Fordy to modele VW i Renault
  2. Ameryka. Ford porzuca rozwój aut elektrycznych

Europa. Elektryczne Fordy to modele VW i Renault

Zacznijmy od Europy. W ostatnich latach amerykański koncern zakończył produkcję modeli, które przez lata zapewniały mu wysoki poziom sprzedaży. Najpierw, w kwietniu 2022 roku, po równych 30 latach zakończono produkcję Forda Mondeo, następnie - rok później - pożegnano się z minivanami Galaxy i S-Max. To jednak nie był koniec, bo w połowie 2023 roku pod nóż poszła Fiesta. Następnie szalony chirurg na pewien czas skalpel odłożył, by dopiero po dwóch latach dokończyć dzieła zniszczenia, wycinając z oferty Focusa.

Ford myślał, że zastąpi te lubiane w Europie modele pojazdami elektrycznymi. Nie wziął tylko pod uwagę, że po pierwsze sprzedaż samochodów bateryjnych nie będzie rozwijać się tak, jak kilka lat temu się niektórym wydawało. A po drugie, że nie umie opracować samochodów elektrycznych.

W efekcie sprzedaż dzisiaj leży, a Ford ratuje się współpracą. Najpierw nawiązał ją z Volkswagenem, dzięki czemu powstały dwa elektryczne modele: Explorer oparty na ID.4 i Capri bazujące na ID.5.

Teraz Ford chce poszerzyć gamę samochodów elektrycznych o dwa mniejsze modele. Zostaną one opracowane na bazie francuskiej platformy Ampere, na której powstają Renault 5 i Renault 4. Dwa nowe Fordy, być może o nazwach Fiesta i Fusion będą też produkowane przez Renault, natomiast mają mieć inny wygląd. Produkcja ruszy w 2028 roku.

Ameryka. Ford porzuca rozwój aut elektrycznych

A co w USA? Wystarczyło, że Donald Trump zakończył program wsparcia sprzedaży samochodów elektrycznych i Ford zmienił swoją strategię. Po pierwsze Ford ogłosił, że elektryczny pickup F-150 zostanie zastąpiony nowym modelem wyposażonym w tzw. range extendera, czyli silnik spalinowy, który nie napędza kół, ale ładuje akumulator zasilający silnik elektryczny. Ponadto Ford zarzucił pracę nad elektryczną ciężarówką o nazwie kodowej T3, a także nad całą serią elektrycznych vanów.

Wszystkie nowe pojazdy miały należeć do tzw. drugiej generacji modeli elektrycznych. Żaden z nich na razie nie ujrzy światła dziennego.

W zamian rozwijane będą modele o napędzie benzynowym i hybrydowym. Cała zmiana strategii ma kosztować Forda 19,5 mld dolarów, w tym 8,5 mld to koszt anulowania nowych modeli, 6 mld będzie kosztować rozwiązanie spółki SK On, które produkuje baterie, a 5 mld to inne wydatki, bliżej nie sprecyzowane przez firmę. Dla porównania - w tym roku strata Forda na samochodach elektrycznych ma wynieść 5 mld dolarów, tyle samo, co w roku 2024.

30 września 2025 roku wygasła ulga podatkowa w wysokości 7500 dolarów, przyznawana za zakup auta elektrycznego, co natychmiast odbiło się na amerykańskim rynku - w listopadzie sprzedaż aut bateryjnych spadła o 40 proc. To pokazuje, że warunkach rynkowych samochodom elektrycznym jest niezwykle trudno rywalizować ze spalinowymi.

Zobacz także

Elektryczne Fordy będą bazować na Renault

Elektryczne Fordy będą bazować na Renault 2025-12-12

Ford nie radzi sobie z opracowaniem własnymi siłami samochodów elektrycznych. W efekcie szuka partnerów zewnętrznych, którzy mogą mu udostępnić technologią. Dwa modele Forda już bazują na autach Volkswagena, kolejne dwa zostaną oparte na...
Ford i Volkswagen zacieśniaja współpracę. Będą "wspólne" modele?

Ford i Volkswagen zacieśniaja współpracę. Będą "wspólne" modele? 2022-03-16

Ford Motor Company i Grupa Volkswagen poszerzają współpracę w dziedzinie samochodów elektrycznych. Ford planuje budowę kolejnego auta na niemieckiej platformie MEB z przeznaczeniem na rynek europejski. Oznacza to, że amerykański koncern podwoi liczbę...
Ford z rekordową dynamiką sprzedaży „elektryków” i SUV-ów

Ford z rekordową dynamiką sprzedaży „elektryków” i SUV-ów 2022-02-07

W styczniu br. Ford ustanowił rekord zarówno pod względem liczby zamówień detalicznych na nowe samochody, jak i ich realizacji. W minionym miesiącu przyjęto ponad 90 000 zamówień na nowe auta – aż o 71 000 więcej niż w styczniu ub.r. i o 20 000...
Ford Puma ST czyli  generator dobrego nastroju

Ford Puma ST czyli generator dobrego nastroju 2022-01-04

Ford Puma w wersji ST to generator dobrego nastroju. Dlaczego tak się dzieje?Sercem samochodu jest 3-cylindrowy benzynowy silnik EcoBoost o pojemności 1,5 litra o mocy 200 KM a maksymalny moment obrotowy (320 Nm) jest dostępny w zakresie 2500-3500...
Ford Bronco z unikalnym zawieszeniem

Ford Bronco z unikalnym zawieszeniem 2021-12-13

Choć Ford Bronco nie pojawi się w Europie, samochód ten wzbudza emocje wśród wszystkich miłośników jazdy terenowej. Zapewne znajdą oni sposób, aby stać się właścicielami tego nietuzinkowego samochodu. Co w nim jest innowacyjnego? Unikalne...
Ford największym producentem w USA

Ford największym producentem w USA 2021-11-08

Ford drugi miesiąc z rzędu był najlepiej sprzedającą się marką samochodów w Stanach Zjednoczonych. [image39186Co ciekawe, mimo kryzysu na rynku półprzewodników, na koniec października Rod miał 243 tysiące samochodów gotowych do sprzedaży,...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS