chceauto.pl
x
Cupra Formentor e-Hybrid - świetny z samochód z pewnym „ale”

Cupra Formentor e-Hybrid - świetny z samochód z pewnym „ale”

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2022-08-03
Cupra przez długi była jedynie oznaczeniem, które przypisywano usportowionym modelom Seata. Później stała się wyodrębnioną marką, z początku tylko bazując na samochodach z gamy Seata, by w końcu zdecydować się na produkcję własnego modelu. Mowa tu właśnie o Formentorze, który występuje wyłącznie z logiem Cupry. Czy gorący hiszpański temperament udało się zawrzeć w hybrydzie typu plug-in? Sprawdzamy!

Gdzieś już to widzieliśmy

Cupra Formentor e-Hybrid
Cupra Formentor e-Hybrid
Fakt, że Cupra Formentor jest modelem, który nie ma swojego bezpośredniego odpowiednika w rodzinie Seata nie oznacza, że wizualnie całkowicie od niej odbiega. Przednie i tylne światła, cały front i charakterystyczne linie nadwozia pozwalają bez problemu wskazać, z jakiej marki wywodzi się Cupra. Projektanci zadbali jednak o to, by zastosować tu niepowtarzalne zabiegi stylistyczne. Przetłoczenia na masce, ścięta linia dachu i krótkie zwisy wpisują się w obecnie panującą modę na „SUVy Coupe”.

A te miedziane końcówki układu wydechowego? To niestety tylko zaślepione atrapy, które swoją sztucznością rażą w oczy. Szkoda, bo taki detal psuje ogólnie atrakcyjny wizerunek.

Cupra Formentor e-Hybrid
Cupra Formentor e-Hybrid
Zgrabne proporcje i lekko nakreślona bryła sprawiają wrażenie, że Formentor na zdjęciach często postrzegany jest jako kompaktowy samochód. W rzeczywistości natomiast jest większy niż, także oferowany przez Cuprę, model Ateca. Dokładne wymiary to: 4450 mm długości, 1992 mm szerokości oraz 1528 mm wysokości. Niemały jest też rozstaw osi, który mierzy 2680 mm. Masa pojazdu to natomiast 1704 kg.

Wnętrze również znajome

O ile omawiając wygląd zewnętrzny możemy mówić o, mniejszych lub większych, inspiracjach, to wnętrze Formentora jest niemal kompletnie przeniesione z Seata. Czy to źle? Tak naprawdę nie, bo projekt wizualnie jest przyjemny dla oka, a wykorzystane materiały sprawiają wrażenie odpowiedniej jakości.

Cupra Formentor e-Hybrid
Cupra Formentor e-Hybrid
Zadowalająca jest również dostępna ilość wolnej przestrzeni, która w obu rzędach pozwoli wygodnie usiąść dorosłym osobom. Przednie fotele można regulować w szerokim zakresie, więc każdy powinien znaleźć dogodną pozycję. Głębokie wyprofilowanie i zintegrowane zagłówki przywodzą na myśl fotele kubełkowe. Fantastycznie przytrzymują ciało, choć w dłuższych trasach trochę przeszkadza ich ponadprzeciętna twardość.

Swoją pojemnością nieco rozczarowuje bagażnik, który mieści raptem 345 litrów. Możemy rzecz jasna złożyć tylne siedzenia, jest to wykonalne od strony bagażnika, i wtedy przestrzeń bagażowa rośnie do 1415 litrów. Nadal, Formentor zdecydowanie nie jest najbardziej pakownym autem w swojej klasie.

Cupra Formentor e-Hybrid
Cupra Formentor e-Hybrid
Zauważyliśmy to w modelu Leon i dostrzegliśmy też tutaj – system multimedialny działa ociężale i nie przystaje do współczesnych realiów. 12-calowy wyświetlacz dotykowy jest wyśmienitej jakości, ale efekt ten psuje powolne przetwarzanie wszelkich informacji. Do tego wbudowana nawigacja miewa poważne problemy, wskazuje drogi, które nie istnieją, omija wskazania zjazdów z autostrady i ewidentnie gubi się w wyznaczaniu tras. Polecamy jak najszybsze przełączanie się na Android Auto lub Apple CarPlay.

Gdzie te emocje?

Napęd hybrydowy składa się tutaj z silnika benzynowego o pojemności 1,4 litra i mocy 150 KM oraz z silnika elektrycznego. Zestaw ten generuje łącznie 245 KM mocy i 400 Nm momentu obrotowego, co pozwala osiągnąć prędkość 100 km/h w czasie 7 sekund. Zastosowana skrzynia biegów to 6-stopniowy „automat” DSG, a napędzane są przednie koła. Taki zestaw cech przekłada się na zadowalającą dynamikę, choć od marki, która w komunikacji medialnej tak podkreśla swoją sportową naturę, można oczekiwać nieco więcej. Tym bardziej, że samo przyspieszanie jest tylko jednym, wcale nie najważniejszym, parametrem składającym się na łączną notę za właściwości jezdne.

Cupra Formentor e-Hybrid
Cupra Formentor e-Hybrid
Przy ocenie tego samochodu istotny jest przyjęty punkt odniesienia. Spodziewając się emocji godnych aut wyczynowych, spotka nas tutaj niemałe rozczarowanie. Gdy jednak spojrzymy na marketingowe opisy z delikatnym dystansem, to hybrydowa Cupra Formentor zaczyna przybierać zupełnie inne oblicze. O zdolnościach do przyspieszania już wspomnieliśmy, ale warto dodać, że przy wyższych prędkościach braki w tym zakresie można odczuć znacznie mocniej.

Stosunkowo mały silnik pracuje już wtedy z wyraźną „zadyszką” i chociażby przy wyprzedzaniu na autostradzie warto to uwzględnić. Złego słowa nie możemy powiedzieć natomiast o skrzyni biegów, która posiadając „tylko” 6 przełożeń, gwarantuje płynną jazdę i w razie potrzeby szybkie redukcje. Tej płynności brakuje niestety w momencie przełączania między napędem elektrycznym a spalinowym, czemu towarzyszą nieprzyjemne szarpnięcia.

Cupra Formentor e-Hybrid
Cupra Formentor e-Hybrid
Wracając do wybierania punktu odniesienia – działania układu kierowniczego nie można jednoznacznie skrytykować. Jego charakterystykę jednak trudno określić mianem „sportowej”. Ingerencja wspomagania jest silna, co sprawia wrażenie całkowitej izolacji kierownicy od przednich kół i daje poczucie, jakbyśmy byli za sterami symulatora jazdy. Zawieszenie wykazuje za to uniwersalny charakter i zmiana trybu jazdy zauważalnie wpływa na jego zestrojenie.

Zarówno tryb komfortowy, jak i sportowy, w pełni oddają sposób resorowania zgodny ze swoją nazwą. Ten pierwszy pozwoli w miarę beztrosko wjechać na gorszej jakości nawierzchnie, a drugi zapewni świetną stabilność nadwozia. Zastosowane hamulce są zdumiewająco skuteczne, ale wymagają wyczucia. Przy delikatnym zwalnianiu samochód wytraca prędkość poprzez rekuperację, a dopiero mocniejsze wciśnięcie pedału powoduje załączenie się głównego układu hamulcowego, który to reaguje znacznie ostrzej.

Obecna na pokładzie bateria wykonana została w technologii litowo-jonowej i mieści 13 kWh energii. Przy pełnym naładowaniu w trybie całkowicie elektrycznym przejedziemy około 40 kilometrów, mając do dyspozycji 115 KM mocy. Warunkiem jazdy bezemisyjnej jest również utrzymywanie prędkości do 140 km/h. Maksymalna moc ładowania baterii to 3,6 kW, do czego potrzebne będzie wykorzystanie przydomowej instalacji typu „Wallbox”. Wtedy całkowite uzupełnienie energii zajmie niecałe 4 godziny. Oczywiście samochód możemy też podłączyć do standardowego gniazdka domowego 230V/10A, ale to sprawi, że na pełne naładowanie akumulatorów poczekamy już mniej więcej 5 godzin. Gdy bateria ulegnie rozładowaniu, to napęd przechodzi w tryb klasycznej hybrydy. Wtedy należy liczyć się ze zużyciem benzyny w granicach 8 l/100 km w mieście, 6 l/100 km poza obszarem zabudowanym oraz 7 l/100 km na autostradzie.

Cupra Formentor – ceny i dostępne wersje

Cupra Formentor e-Hybrid
Cupra Formentor e-Hybrid
Oferta napędowa dla modelu Formentor jest całkiem szeroka. Bazowa konfiguracja składa się z silnika benzynowego 1,5 litra o mocy 150 KM, połączonego z 6-biegową manualną skrzynią biegów. Za taką konfigurację zapłacić należy co najmniej 127 800 złotych, a podstawowe wyposażenie obejmuje między innymi 18-calowe aluminiowe felgi, automatyczną klimatyzację, aktywny tempomat, światła LED, kamerę cofania, wirtualny kokpit, czy 10-calowy ekran dotykowy. Dla tej odmiany dopłata do 7-biegowej skrzyni DSG to 9700 złotych.

Mocniejsze warianty sprzężone są już wyłącznie z automatycznymi skrzyniami biegów i wyposażone w silniki benzynowe o pojemności 2 litrów. Dostępna moc to 245 KM z napędem na przednią oś oraz 190 lub 310 KM z napędem na wszystkie koła. Jest jeszcze topowa propozycja z silnikiem R5 o pojemności 2,5 litra, który generuje 390 KM mocy i połączony jest rzecz jasna z napędem na obie osie.

Cupra Formentor e-Hybrid
Cupra Formentor e-Hybrid
Poza silnikami benzynowymi, dostępne są jeszcze rozwiązania hybrydowe, choć wyłącznie typu plug-in. Zawsze też bazują one na benzynowym silniku o pojemności 1,4 litra, napędzie na przednie koła, 6-biegowej przekładni DSG, a do wyboru jest moc układu – 204 lub 245 KM. Podczas testu mieliśmy okazję sprawdzić mocniejszy wariant hybrydowy z niemal pełnym wyposażeniem i za ten egzemplarz zapłacić należałoby około 250 000 złotych.

Cupra Formentor e-Hybrid – podsumowanie i nasza ocena

Oceniając Cuprę Formentor z napędem hybrydowym mamy trochę poważnych wątpliwości. Z jednej strony temu autu nie można zbyt wiele zarzucić i jest to zdecydowanie udany samochód. Świetnie wygląda, ma przestronną kabinę, uniwersalne zawieszenie, bogate wyposażenie i całkiem oszczędny napęd. Przy tym wszystkim zachowuje przyzwoitą dynamikę, a główne wady, które można tu wskazać, to sprawiający problemy system multimedialny oraz szarpnięcia, które towarzyszą momentowi przejścia między napędem elektrycznym i hybrydowym.

Z drugiej strony jednak trudno nie odnieść wrażenia, że czegoś tu brakuje. Podchodziliśmy do tego samochodu z dużą dawką entuzjazmu i optymizmu, które spowodowane były deklaracjami producenta o obcowaniu z prawdziwie sportową marką. O ile w Cuprze Leon rzeczywiście znajdowało to potwierdzenie, tak tutaj sportowych doznań jest jak na lekarstwo. Reakcja napędu mogłaby być żwawsza, układ kierowniczy pracuje zbyt leniwie, a i same osiągi nie są czynnikiem wyróżniającym się na tle konkurencji. Formentor e-Hybrid stara się być wszystkim po trochu, ale finalnie nie jest niczym w całości. To propozycja dla osób, które szukają kompromisów i akceptują wiążące się z tym ustępstwa.

Tekst i zdjęcia: Michał Borowski


Cupra Formentor e-Hybrid - świetny z samochód z pewnym „ale” - GALERIA ZDJĘĆ

Cupra Formentor e-Hybrid - świetny z samochód z pewnym „ale”Cupra Formentor e-Hybrid - świetny z samochód z pewnym „ale”Cupra Formentor e-Hybrid - świetny z samochód z pewnym „ale”Cupra Formentor e-Hybrid - świetny z samochód z pewnym „ale”Cupra Formentor e-Hybrid - świetny z samochód z pewnym „ale”Cupra Formentor e-Hybrid - świetny z samochód z pewnym „ale”Cupra Formentor e-Hybrid - świetny z samochód z pewnym „ale”Cupra Formentor e-Hybrid - świetny z samochód z pewnym „ale”Cupra Formentor e-Hybrid - świetny z samochód z pewnym „ale”Cupra Formentor e-Hybrid - świetny z samochód z pewnym „ale”Cupra Formentor e-Hybrid - świetny z samochód z pewnym „ale”Cupra Formentor e-Hybrid - świetny z samochód z pewnym „ale”Cupra Formentor e-Hybrid - świetny z samochód z pewnym „ale”Cupra Formentor e-Hybrid - świetny z samochód z pewnym „ale”Cupra Formentor e-Hybrid - świetny z samochód z pewnym „ale”Cupra Formentor e-Hybrid - świetny z samochód z pewnym „ale”Cupra Formentor e-Hybrid - świetny z samochód z pewnym „ale”Cupra Formentor e-Hybrid - świetny z samochód z pewnym „ale”Cupra Formentor e-Hybrid - świetny z samochód z pewnym „ale”Cupra Formentor e-Hybrid - świetny z samochód z pewnym „ale”Cupra Formentor e-Hybrid - świetny z samochód z pewnym „ale”Cupra Formentor e-Hybrid - świetny z samochód z pewnym „ale”Cupra Formentor e-Hybrid - świetny z samochód z pewnym „ale”Cupra Formentor e-Hybrid - świetny z samochód z pewnym „ale”Cupra Formentor e-Hybrid - świetny z samochód z pewnym „ale”Cupra Formentor e-Hybrid - świetny z samochód z pewnym „ale”Cupra Formentor e-Hybrid - świetny z samochód z pewnym „ale”Cupra Formentor e-Hybrid - świetny z samochód z pewnym „ale”Cupra Formentor e-Hybrid - świetny z samochód z pewnym „ale”Cupra Formentor e-Hybrid - świetny z samochód z pewnym „ale”Cupra Formentor e-Hybrid - świetny z samochód z pewnym „ale”

Zobacz także

Test: Cupra Formentor 190 KM 4x4 - czyli jak połączyć emocje z rozsądkiem

Test: Cupra Formentor 190 KM 4x4 - czyli jak połączyć emocje z rozsądkiem 2024-03-11

Formentor swój rynkowy debiut miał w 2020 roku i jest to pierwszy własny model Cupry – wcześniej marka ta bazowała wyłącznie na gamie modelowej Seata. Obecnie wiele wskazuje na to, że Seat jest wycofywany z rynku, a jego miejsce zajmie właśnie...
Cupra Formentor VZ 310 KM - sportowiec wszechstronny

Cupra Formentor VZ 310 KM - sportowiec wszechstronny 2022-12-31

Formentor zadebiutował na rynku w 2020 roku i jest pierwszą konstrukcją opracowaną samodzielnie przez Cuprę. Indywidualność tego modelu podkreśla również fakt, że nie ma on swojego odpowiednika w gamie SEATa, a wśród innych producentów nie tak...
CUPRA Formentor VZ5 - polskie ceny!

CUPRA Formentor VZ5 - polskie ceny! 2021-11-08

390 KM, pięciocylindrowy silnik TSI o pojemności 2,5 l, najnowocześniejsze systemy wspomagania i ekscytujący design, podkreślający sportowy charakter – tak prezentuje się CUPRA Formentor VZ5. Limitowana do 7000 egzemplarzy wersja hiszpańskiego CUV-a...
Cupra Formentor VZ5 nadjeżdża

Cupra Formentor VZ5 nadjeżdża 2021-07-02

Cupra przygotowuje się do wprowadzenia na rynek modelu Formentor VZ5. Samochód będzie dostępny w limitowanej serii 7000 egzemplarzy. Ponadto na 2022 rok Cupra zapowiada produkcję 999 egzemplarzy w unikalnym kolorze Taiga Grey.Specyfikacja Formentora VZ5,...
Cupra Formentor VZ5 z nowym mocnym silnikiem

Cupra Formentor VZ5 z nowym mocnym silnikiem 2021-02-23

W ramach obchodów trzeciej rocznicy powstania Cupra zaprezentowała limitowaną wersję Formentora. Cupra Formentor VZ5 otrzymała pięciocylindrowy, 2,5-litrowy silnik TSI o mocy 390 KM i maksymalnym momencie obrotowym równym 480 Nm, pochodzący od...
Cupra Leon i Formentor w nowych wersjach. Ceny

Cupra Leon i Formentor w nowych wersjach. Ceny 2021-02-02

Cupra poszerza gamę modeli w Polsce o nowe wersje Leona i Formentora. Cupra Leon w wersji hatchback zyskał 2-litrowy silnik TSI o mocy 300 KM. Natomiast Formentora będzie można zamówić w wersji hybrydowej PHEV.Cupra Leon do tej pory dostępny jedynie w...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS