chceauto.pl
x
BMW E36. Warto je kupić?

BMW E36. Warto je kupić?

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2011-10-07 Opinie
Szybkie, eleganckie niemieckie auto z dobrymi silnikami, tylnym napędem i świetnymi właściwościami jezdnymi.

Tak właśnie, w jednym zdaniu, scharakteryzować można BMW serii 3 typoszeregu E36. Czy jednak w 21 lat od debiutu modelu, auta te wciąż są warte zainteresowania?

Pierwsze E36 pojawiło się w sprzedaży w 1990 roku. Ostatnie egzemplarze opuściły bramy niemieckiej fabryki w 1999 roku, czyli aż 12 lat temu.

W 1992 roku zadebiutowało eleganckie, dwudrzwiowe coupe, rok później pojawił się też kabriolet i skrócony o 30 cm model Compact, który miał być bezpośrednim konkurentem aut segmentu C. W 1994 roku do sprzedaży trafiło też E36 z nadwoziem kombi.

Większość trójek z nadwoziem typu coupe miała tzw "szperę"
Większość trójek z nadwoziem typu coupe miała tzw "szperę"
Czterodrzwiowy sedan oraz kombi mogą pełnić funkcję auta rodzinnego, pod warunkiem, że nasze pociechy nie wyrosły jeszcze z dziecięcych fotelików. W przeciwnym razie narzekać będą na brak miejsca na nogi (środkiem biegnie wysoki tunel mieszczący wał napędowy) i ciasnotę panującą w drugim rzędzie siedzeń. Zadowoleni będą za to kierowca i pasażer podróżujący z przodu. Wygodne, zapewniające dobre podparcie w zakrętach fotele zapewniają wszechstronną regulację, miejsca jest pod dostatkiem nawet dla osób słusznego wzrostu. Ogromną zaletą auta jest klasyczny, typowy dla starszych BMW kokpit pochylony w stronę kierowcy. Co ciekawe, materiały wykończeniowe są lepsze niż w następcy – E46 – i nawet po wielu latach użytkowania wyglądają dobrze (do 250 tys. km nie wykazuje niemal żadnych śladów zużycia). Podobnie, jak w przypadku innych niemieckich aut z początku lat dziewięćdziesiątych, nie każdemu przypadnie do gustu poziom wyposażenia. Szyby często otwierać trzeba korbkami w drzwiach, w przypadku starszych egzemplarzy nie ma też co marzyć o klimatyzacji czy poduszkach powietrznych. Nowsze auta z mocniejszymi silnikami potrafią być jednak wyposażone w dwustrefową klimatyzację, drewniane (to prawdziwe drewno!) wstawki jednostek kokpicie, fotochromatyczne lusterko czy komputer pokładowy.

Sedan produkowany był od 1990 roku
Sedan produkowany był od 1990 roku
Paleta jednostek napędowych była bardzo bogata, więc każdy kierowca powinien znaleźć coś dla siebie. Najsłabsze wersje – 316 i 318 – początkowo zasilane były czterocylindrowymi silnikami M40/M42, które na przełomie lat 1993/1994 zastąpione zostały nowszym motorem M43. Chociaż wyposażona w ten motor trójka nie zapewnia sportowych emocji, śmiało można ją polecić osobom, które nie wymagają od samochodu sportowego zacięcia. Jednostka ma bezobsługowy łańcuch rozrządu i zużywa rozsądne ilości paliwa. Szukający oszczędności na paliwie mogą się też zdecydować na model 318 napędzany jednostką M44 (montowaną od 1995 roku), która zapewnia zdecydowanie lepsze osiągi (moc 140 KM) przy porównywalnym apetycie na paliwo. W tym przypadku należy jednak sprawdzić – najczęściej na słuch – stan napędu rozrządu. Mocno zużyte jednostki zdradzają swój przebieg głośnią pracą hydraulicznych popychaczy zaworowych i wyraźnie słyszalnym (powyżej 3 tys. obr./min) grzechotaniem – teoretycznie bezobsługowego – łańcucha rozrządu. Wymiana samego napinacza zazwyczaj nie rozwiązuje problemu – naprawa kompletnego rozrządu to koszt nawet 2 tys. zł.

Fani sportowej jazdy zwrócą się zapewne w kierunku rzędowych szóstek, czyli silników M50 i M52. Jednostki M50 stosowane były od początku produkcji w modelach 320i (2.0l, 150KM) i 325i (2.5l, 192KM). W 1992 producent wprowadził system zmiennych faz rozrządu wałka dolotowego (VANOS), który dostępny był na życzenie. Co warto podkreślić, jednostki M50 są najtrwalszymi silnikami z gamy modelowej E36.

Kombi, czyli touring, pojawiło się w 1994 roku
Kombi, czyli touring, pojawiło się w 1994 roku
Dużo dobrego można też powiedzieć o udoskonalonym M52 montowanym od 1994 roku (320i, 323i i 328i). Jednostka ma aluminiowy blok i stosunkowo nowoczesną konstrukcję (seryjnie wyposażono ją w zmienne fazy rozrządu). Niestety – wyeksploatowane egzemplarze (jakich większość na rynku) zużywają spore ilości oleju (to głównie wina zużytych uszczelniaczy zaworowych i separatora oleju), jednostka jest też dość wrażliwa na przegrzanie (należy często kontrolować stan sprzęgła wiskotycznego wiatraka oraz termostat).

Podobnie, jak w przypadku innych wiekowych aut, najbardziej ryzykowne jest kupno pojazdu z silnikiem Diesla. O ile, zwłaszcza z nadwoziem Compact, wciąż znaleźć można jeszcze ładne auto z 90-konnym 1,7 litrowym silnikiem M41 (318 tds), o tyle kupno zadbanego Diesla o pojemności 2,5 l (jednostka M51) jest w Polsce właściwie niemożliwe. Większość oferowanych do sprzedaży pojazdów wymaga dużego doinwestowania, piętą achillesową tych silników jest pompa wtryskowa Boscha, bardzo wrażliwa na jakość paliwa.

Touring konkurować miał z autami klasy C, m.in z Volkswagenem Golfem
Touring konkurować miał z autami klasy C, m.in z Volkswagenem Golfem
Charakterystyka zwieszenia przypadnie do gustu zwłaszcza młodym kierowcom. Z przodu pracują kolumny McPhersona, wahacze trójkątne i drążki stabilizujące, z tyłu pracuje układ wielowahaczowy wspomagany stabilizatorem. Komfort jazdy odbiega wprawdzie od tego oferowanego przez Mercedesa klasy C czy Audi A4, ale właściwości jezdne są godne pozazdroszczenia. Pochwalić można również zwarty, dający dobre czucie drogi układ kierowniczy. Niestety, ten – z uwagi na zaawansowany wiek i duże przebiegi większości E36 – może nam przysporzyć paru kłopotów. Na przekładni często występują luzy, pompa cieknie, a końcówki drążków nadają się do wymiany.

E36 to obecnie najpopularniejsze BMW na polskim rynku. Tylny napęd i charakteryzująca się czystą linią, rasowa sylwetka przysporzyły autu wielu zwolenników. Do poważnych wad zaliczyć jednak trzeba skandalicznie niski poziom bezpieczeństwa – w tym przypadku dał o sobie znać zaawansowany wiek konstrukcji. W testach zderzeniowych euroNCAP samochód uzyskał tylko jedną na cztery gwiazdki. Dla porównania, konkurencyjnego Mercedesa klasy C oceniono na dwie, a Volvo S40 aż na cztery gwiazdki.

Takie wykończenie zarezerwowane było tylko dla najlepszych odmian. Na zdjęciu kultowa już seria M
Takie wykończenie zarezerwowane było tylko dla najlepszych odmian. Na zdjęciu kultowa już seria M
Czy po tylu latach E36 wciąż uchodzić może za bezawaryjne? Kluczową rolę odgrywa w tym przypadku wiek i przebieg auta. E36 miewają problemy z wyciekami oleju (silnik, skrzynia biegów, tylny most), cieknącymi przekładniami kierowniczymi i elektryką (np. awarie cewek). Prócz tego, na polskich drogach nadmiernie obciążone jest zawieszenie i niektóre jego elementy (końcówki drążków, łączniki stabilizatorów) wymieniać trzeba często. Użytkownicy skarżą się też na szybko zużywający się układ hamulcowy. Niektóre samochody jeżdżące na LPG miewają też skłonności do konsumowania oleju w znacznych ilościach. Na pocieszenie trzeba dodać, że ceny części nie są wysokie, a samochód ma prostą budowę. Znalezienie interesującego egzemplarza może się jednak okazać zadaniem z kategorii „mission impossible”. Większość wozów na rynku wtórnym ma ogromne przebiegi, karoseria trzyma się w całości przeważnie jedynie dzięki szpachli.

konsultacja
Mateusz Smardz
BMW Klub Polska


Opinie i komentarze na temat artykułu

John
14 października 2011
Fajny artykuł i wiele rzeczy dotyczy mojej E36. Ale czy aż tak rdzewieją to nie powiedział bym. Nie dotycząc mojego egzemplarza.
Co do silników to 2.0 nie miałem nigdy z nim problemu, świetne silniki.
Poza tym ta sylwetka szczególnie dotyczy Coupe się nie starzeje
Z czystym sumieniem mogę powiedzieć że kolejny samochód tez będzie marki BMW
karwoj25
14 października 2011
Czy warto kupić? NIE - to juz zabytek, dziwne, że redakcja zajmuje sie jeszcze takim szrotem.
rasta
14 października 2011
Zapomnieliście tylko dodać że ciężko znależć egzemplarz bez znaczka M-power hahahahahahahahaha - E30 i E36 to najbardziej wiejskie BMW w historii. Oczywiście nie mówię że to złe auta ale niestety wieśniactwo popsuło dobre imię tych modeli. W obecnej chwili wstyd tym jezdzić!
kris
14 października 2011
Po pierwsze bmw z serii e36 było produkowane do 1999r. w wersji cabrio a nie jak tu napisano do 1998r Jestem posiadaczem takiego egzemplarza właśnie z kwietnia 1999r. w wersji cabrio z z silnikiem 2.0 . Jak dla mnie to świetny samochód bardzo dobrze się prowadzi. Pamiętajmy że jego design jest zaskakująco nowoczesny jak na lata 90. Porównajcie sobie inne marki z tego rocznika. Osobiście jestem jestem fanem tej marki jak dla mnie jest to bardzo dobry samochód z nutą sportowego zacięcia. Jedynie do czego można się przyczepić to spalanie niezależnie czy jest to jednostka 1.6 czy 2.8 spalanie mają powyżej 10l/100km. Prawdą jest że już nie wiele egzemplarzy zostało w nienagannym stanie większość tych aut przez to że są bardzo tanie trafiają w nie powołane ręce i stają się bazą pod wiejski tuning. Jednak nie jest to jedyne auto które traci swój blask spójrzcie co ludzie robią z np. Oplem Calibrą to jest dopiero wieśniactwo!
kirpek
14 października 2011
nie walone bmw, nie rdzewieje. 1.8is był montowany już w e30 ( 10km mniej) w 94-95 weszła nowsza wersja isa o pojemności 1.9 także zanim coś napiszecie poczytajcie... w sedanie i kombi z tyłu jest miejsca wystarczająco do dwojga dorosłych osób... gorzej z coupe i compactem ale bez długie trasy z tyłu to nie problem. matko kto wam pozwala pisać o rzeczach o których nie macie pojęcia?
co do adac... oglądałem crash testy z e36, i zdziwice się jakie twarde jest to auto. próg jak i słupek nie zgięte. dachowanie i dach cały? czego chcieć więcej?
Krzycho
14 października 2011
Miałem dwie E36 i te samochody są świetne. Mają już swoje lata ale nadal przyciągają wzrok. A prowadzenie ich to bajka.
CHriss
14 października 2011
Posiadam zadbaną e36 coupe w pakiecie eM, moje pytanie brzmi, dlaczego w Niemczech na takie auto nawet nikt niespojrzy,nieruszy,nieukradnie, a w polsce na zwykłym parkingu parkując koło volvo s60 i koło audi a4 z 2005r moje bmw pozbyło się listew,obudowy lusterek,ma rysy na karoserii od wandalizmu,musiałem przynitować progi i założyć alarm gdyż boje się że ukradną też zderzaki, czy polacy to robią ze złości czy z zazdrości, nierozumiem tego przecież to 14letnie auto.Polacy się śmieją z Mpower naklejek ale kradną z tym znaczkiem najwiecej rzeczy, czy mają coś z głową nie tak?
Asdef
14 października 2011
Małe sprostowanie - compact produkowany był do września 2000 :)
gral126
14 października 2011
Byłem właścicielem Bmw e36 compact 1.6 z 1995 r. mogę z czystym sumieniem powiedzieć, że to naprawdę fajny samochód. W porównaniu do innych aut wyróżnia się jakością wykonania i prowadzenia. Może za dużo palił, ale jak miałem wypadek to wyszedłem z niego "bez szwanku". Teraz zastanawiam się nad wersją "cabrio".
Kuba
14 października 2011
Nie ze swojej winy pewne auta stały się obciachem to niestety przewodzi tej klasie
Maciek
14 października 2011
W '97 roku posiadałem model z 1991 r., 325 benzyna. To było naprawdę dobre auto. 13-14 lat temu nie było ich za wiele na drogach.
Klimatyzacja, komputer, tempomat, 4 szyby na prądzie, el.szyberdach.
olaf
14 października 2011
Kiedyś bardzo nie lubiałem tej marki przez negatywne opinie ludzi o tej marce(auto dla buraków,gangsterów,Będziesz Miał Wydatki itp).Przez przypadek kupiłem e36 od starszego faceta z sąsiedzwa 1997 rocznik 316i fajnie wyposażone(klimatronik,poduszki,elektryka,abs,wspomaganie).Miał to być samochód tymczasowy,zawsze miałem nowsze auta po 2000r(VW,OPEL,fiat).Po dwóch miesiacach nie chciałem słyszec o sprzedaży(bezproblemowa ekploatacja,wspaniałe trzymanie sie drogi).W tej chwili przesiadłem się na e90 318i 2006r i nigdy nie kupię innej marki samochodu.Warto przełamać negatywne opinie i cieszć się jazdą.Pozdrawiam.
Seba
14 października 2011
ja przesiadłem się z marki audi model 80 na markę bmw 5 wszyscy mówią ze wieś itd będziesz miał wydatki albo dla psełdo gangu. Dopóki się nie przejechał tez tak uważałem to bardzo wygodne,dobrze wyposażone pakowne prestiżowe wciąż auto mało kogo stać na utrzymanie ale jak się dba to się ma, ja nigdy się nie zamienię na żadną inną markę. Najbardziej lubię miny właścicieli innych marek z aut po 2000roku jak próbują uciec albo nie dają się się łatwo wyprzedzić hehe po prostu je omija a nie wyprzedzam.
Marek
14 października 2011
Mam E36 316i z silnikiem M43. Klimatronik, poduszki, ABS. Niestety, wadą tych aut jest słabe zawieszenie które na nasze drogi się nie nadaje. Moje ma 340tys na blacie. Trzeba było naprawiać sworznie wahaczy, tuleje gumowe w tylnym zawieszeniu, ustawiać geometrię tylnych kół. Rozbita piasta i łożysko koła tylnego. Później padły cylinderki w tylnym zawieszeniu. Generalnie zawsze coś wyskoczy. Jedyny atuty to niskie ceny części zamiennych, mocne blachy, dobre prowadzenie, dużo miejsca z przodu, w miarę rozsądne spalanie na poziomie 8l/100km przy normalnej jeździe. Bardzo dobry, bezobsługowy i wytrzymały silnik. Natomiast dość droga robocizna za naprawy.
Mario
15 października 2011
Mam już od 5 lat e36 325i 93r i od 2 lat zabieram się za zmianę na coś nowszego, ale tak dobrze się nim jeździ i zawsze bez problemów. Przez ten czas zrobiłem 300 tyś km, teraz ma 486 tyś i ciągle bardzo dobrze jeździ. Trwałość zawieszenia jest dobra, raz tylko robiłem całe zawieszenie. Z przodu zaraz po kupnie zmieniłem amorki na Bilstein i do tej pory są w bardzo dobrej kondycji, a tylne zmieniałem 3 lata temu. Koszty eksploatacji wcale nie są duże, jak słyszę ile inni płacą za nowsze auta to stwierdzam, że moje koszta to są znikome. Co do odporności na rdzę to fakt ma nie najlepszą ochronę. Nie jeden się zdziwił jak został w tyle. Jeżdżąc po naszych drogach wciąż natrafiam na zakompleksionych ludzi w audi i passatach, którzy chcą się ścigać lub uciekają jak tylko się pojawię w lusterkach. Moja kolejna zmiana to oczywiście BMW, ale przymierzam się do e39 ale min 528i.
jacek
3 czerwca 2012
mialem 318is a teraz mam 325i w cupeii i nie zamienie tego modelu na zaden inny.jezdzi sie ty bolidem wysmienicie,fajne wnetrze ale tylko dla prawdziwych drajwerow a nie dla maminsynków
Adrian Sobolewski
17 października 2012
BMW E36 320i benzyna w budzie kombi polecam.Super komfortowe auto oraz bardzo oszczędne 6.5 litra na 100 km przy spokojnej jeździe do 130 km/h.polecam
comments powered by Disqus

BMW E36. Warto je kupić? - GALERIA ZDJĘĆ

BMW E36. Warto je kupić?BMW E36. Warto je kupić?BMW E36. Warto je kupić?BMW E36. Warto je kupić?BMW E36. Warto je kupić?BMW E36. Warto je kupić?BMW E36. Warto je kupić?BMW E36. Warto je kupić?

Zobacz także

BMW 330e. Nowa hybryda plug-in

BMW 330e. Nowa hybryda plug-in 2018-11-15

BMW poszerza gamę modelu 3 o hybrydę w wersji plug-in. Samochód będzie nosił oznaczenie 330e.Taka wersja nie jest absolutną nowością - już poprzednia generacja "trójki" była dostępna jako 330e. W tamtym samochodzie źródłem mocy była dwulitrowa...
Całkiem nowe BMW serii 3

Całkiem nowe BMW serii 3 2018-10-02

To chyba najbardziej wyczekiwana premiera tegorocznego salonu paryskiego. BMW zaprezentowało właśnie zupełnie nową, siódmą, generację popularnej "trójki"! Największe wrażenie robią rozmiary auta. Nowa „trójka” jest o 76 mm dłuższa, o 16 mm...
Nowe BMW serii 3 coraz bliżej

Nowe BMW serii 3 coraz bliżej 2018-08-16

BMW przymierza się do wprowadzenia serii 3 nowej generacji. Obecnie samochód znajduje się w finalnym stadium testów - zamaskowane egzemplarze przedprodukcyjne jeżdżą m.in. po torze Nurburgring.Północna pętla tego legendarnego toru to tradycyjne...
Używane: Mitsubishi Grandis

Używane: Mitsubishi Grandis 2018-03-18

Minivany od lat cieszą się ogromną popularnością w Japonii. Jednym z dostępnych w Europie aut tej klasy o stricte azjatyckim pochodzeniu jest Mitsubishi Grandis. Czy warto go kupić?Samochód produkowany był w latach 2003-2011 i początkowo oferowano go...
BMW M4 Convertible Edition 30 Jahre

BMW M4 Convertible Edition 30 Jahre 2018-02-20

Już 30 lat dzieli nas od premiery pierwszego BMW serii M z otwartym dachem. Pierwsze M3, którego kierowca mógł się cieszyć wiatrem we włosach, pojawiło się na rynku w 1988 roku!By uczcić to wydarzenie niemiecka marka wprowadza do swojej oferty...
Najczęściej naprawiane auta w Polsce!

Najczęściej naprawiane auta w Polsce! 2018-01-05

Słowo „autodata” znane jest chyba każdemu mechanikowi w Europie. Firma jest liderem w dziedzinie oprogramowania zapewniającego dostęp do szczegółowej wiedzy technicznej dotyczącej budowy i serwisowania poszczególnych modeli pojazdów. Jej –...
Jesteśmy też na Facebook Jesteśmy też na Google+ Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.