chceauto.pl
x
BMW 3. Jest frajda, ale uwaga na koszty!

BMW 3. Jest frajda, ale uwaga na koszty!

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2012-04-12 Opinie
BMW serii 3 typoszeregu E90 to już piąte wcielenie popularnej "trójki". Samochód w 2005 roku zastąpił model E46 i, po niewielkich zmianach, dostępny jest w ofercie bawarskiej firmy do dzisiaj.

Auto oferowane jest w czterech wersjach nadwoziowych: jako sedan (E90), kombi (E91), produkowane od 2006 roku coupe (E92) oraz wprowdzony rok później kabriolet (E93). W 2008 roku sedan i kombi poddane zostały liftingowi, kabriolet i coupe na swoją kolej czekały do 2010 roku.

BMW 3 E92
BMW 3 E92
Wprawdzie dyskusyjna stylistyka nowego modelu nie wszystkim przypadła do gustu, ale autu nie można odmówić typowego dla BMW temperamentu. Tylny napęd i mocne jednostki napędowe sprawiają, że jest to idealna propozycja dla osób czerpiących przyjemność z jazdy. Pod warunkiem jednak, że ich portfel skrywa przynajmniej kartę kredytową o sporym limicie.

Nie jest niespodzianką, że nowe samochody BMW w salonach są bardzo drogie, szczególnie jak na polskie warunki. Wysokie ceny powodują, że w ciągu pierwszych lat eksploatacji spadek wartości jest bardzo wysoki. W efekcie 3-letnią "trójkę" można kupić już za około połowę salonowej wartości. Czy warto?

BMW 3 E91
BMW 3 E91
Szukając samochodów z początku produkcji należy zwrócić uwagę na bieżące serwisowanie w ASO. To warunek konieczny wyeliminowania wad wieku dziecięcego. Zdecydowanie lepiej wybrać droższe egzemplarze z polskim rodowodem i historią udokumentowaną książką serwisową niż auta przywiezione do Polski. W przypadku tych ostatnich ryzyko natrafienia na egzemplarz powypadkowy jest bardzo wysokie. Ciągle wysoka wartość samochodów powoduje, że handlarzom opłaca się kupić nawet auta kompletnie zniszczone w wypadkach, które w Polsce są jak najmniejszym kosztem naprawiane, co nie gwarantuje ani bezproblemowej eksploatacji ani wysokiego poziomu bezpieczeństwa.

Jeśli importowane auto jest bezwypadkowe, a nie ma książki serwisowej, a w dodatku napędzane jest dieslem, sugeruje to potężny przebieg i cofany licznik. Trzeba ten fakt wziąć pod uwagę, szczególnie, że to właśnie jednostki wysokoprężne dominują na rynku samochodów używanych.

BMW 3 E90
BMW 3 E90
A koszty utrzymania diesla z wysokim przebiegiem nie będą małe. Liczyć trzeba się z usterkami dwumasowego koła zamachowego (zużywają się często po ok. 100 tys. km), zużyciem wtryskiwaczy (chociaż i tak akurat ten element zaliczyć trzeba do odpornych) czy turbosprężarki. Czasem przytrafiać się mogą nieszczelności w przewodach intercoolera oraz hałasujące koło pasowe. Koszty usunięcia usterek nie są niskie i zaczynają się od około tysiąca złotych za koło pasowe a kończą na 3-4 tys. zł za naprawę turbosprężarki czy wymianę koła dwumasowego.

Powyższe uwagi dotyczą w równym stopniu silników czterocylindrowych, dwulitrowych, niezależnie od mocy (warto zwrócić uwagę, że mocniejsze wersje, produkowane od 2007 roku, mają układ rozrządu na łańcuchu montowany od strony skrzyni biegów, w razie usterki koszty wymiany łańcucha będą bardzo wysokie) i sześciocylindrowych.

BMW 3 E91
BMW 3 E91
Wszystkie diesle posiadają standardowo filtr cząstek stałych, a więc trzeba zwrócić uwagę na poziom oleju. Jeśli rośnie, trzeba liczyć się z pogorszeniem właściwości smarnych (rozcieńczenie paliwem), co powinno skłonić właściciela do szybkiej wymiany oleju. Zwlekanie to proszenie się o kłopoty.

Którego diesla wybrać? Wszystkie maja rozrząd oparty na łańcuchu, a najlepszym kompromisem między osiągami, a kosztami utrzymania będą jednostki dwulitrowe o mocach 143 lub 163 KM.

BMW 3 E90
BMW 3 E90
Mimo bogatej salonowej oferty, mniejszym powodzeniem cieszą się silniki benzynowe. Powód jest oczywiście jeden - wyższe zużycie paliwa. Jeśli ktoś jest zdecydowany na benzynowe BMW 3 powinien wybrać auto pozbawione bezpośredniego wtrysku benzyny. Powód to problemy z cewkami zapłonowymi i wtryskiwaczami, które zużywają się zaskakująco szybko (zdarzają się usterki już po kilkudziesięciu tys. km).
Silniki benzynowe z klasycznym wtryskiem (2.0 o mocach 129, 150 i 173 KM oraz 2.5 218, 3.0 258 i 306 KM) zużywają więcej paliwa ale są mniej usterkowe.

BMW produkuje samochody przeznaczone dla kierowców ceniących wrażenia z jazdy. Stąd mocne silniki oferujące wysokie osiągi oraz sportowo zestrojone zawieszenie, które niektórym może wydać się za twarde. Co ciekawe jednak okazuje się ono zaskakująco odporne na trudy eksploatacji na polskich drogach.

BMW 3 E93
BMW 3 E93
Wyposażenie wszystkich BMW 3 tej generacji jest bardzo bogate. Standardowym wyposażeniem jest m.in. układ stabilizacji jazdy DSC, w opcji dostęny był układ napędu wszystkich kół. Wszystkie auta wyposażono w klimatyzację (od liftingu automatyczną), pełną elektrykę, a od 2007 - w alternatory z funkcją odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania i układ start-stop.

Na liście opcji znalazły się ponadto: zintegrowany system zarządzania samochodem iDrive oraz system bezkluczykowy (w standardzie kluczyk trzeba włożyć do stacyjki a zapala się przyciskiem).

BMW 3 E92
BMW 3 E92
Wysokie nasycenie elektroniką ma też swoje minusy - zdarzają się usterki, które nawet potrafią unieruchomić auto, chociaż ich usunięcie wymaga jedynie pracy z komputerem (np. elektroniczna blokada kierownicy).

Za to jako wpadkę należy potraktować zdarzające się łuszczenie lakieru z plastików na drzwiach. Nie wpływa to na funkcjonalność samochodu, ale w tak drogim aucie nie jest dopuszczalne...

Czy warto kupić używane BMW 3? Tak, ale trzeba rozsądnie wybrać dany egzemplarz, zdecydowanie unikając aut powypadkowych i bez udokumentowanej historii serwisowej. No i trzeba wziąć pod uwagę to, że usunięcie ewentualnych usterek nie będzie tanie. Za to, gdy usterek nie będzie to BMW 3 dostarczy naprawdę sporo przyjemności z jazdy..

Opinie i komentarze na temat artykułu

ada
16 kwietnia 2012
Znam kilku polskich kierowców BMW i VW.
Wszyscy bez wyjątku to idioci.
konrad
16 kwietnia 2012
najbardziej przypałowe auta to bmw ludzie i policjia z góry mówią jak widzą młodego kierowce to diler złodziej morderca ciągłe kontrole policyjne i pali ile się wleje polecam golf
hehe
16 kwietnia 2012
Ciekawe... Od kiedy idiotów stać na auta po 300-600tys. zł.. Nie wiem czy jezdziliście autami BMW ale podajcie marke która jest równie dobrze wykonana komfortowa i ładna?? Konkurencja dla X5?? chm.. plastikowe pajer?? rdzewiejący ML?? Tandetne XC90?? chyba jedynie LanRover ale tam tez są silniki BMW.. Ew. jeśli lubi się benyzyny fo infiniti lub subaru.. Limuzyny w segmencie F osobiście bardziej podoba mi sie A8 ale juz segment niżej zdecydowanie seria 5 bije Audi a6 pod każdym względem (wizualnie można spekulować ale o gustach sie nie dyskutuje) serii 3 nigdy nie poważałem bo to nie jest ta jakość co wyżej.. Ja jezdziłem wieloma autami i marki które cenie to: BMW, Subaru, AlfaRomeo dlatego że te marki się wyróżniają i są inne... w tej chwili mam e60 i tego auta nie zmienie...
arek
16 kwietnia 2012
Parę uwag - system bezkluczykowy jest opcją, w standardzie kluczyk trzeba włożyć do stacyjki a zapala się przyciskiem. Natomiast ważniejszą rzeczą jest chyba fakt, że BMW nie ma miejsca na koło zapasowe gdyż stosowany jest system opon run flat umozliwiający jazdę po przebiciu opony. Opony w tym systemie są bardzo sztywne co ma wpływ na komfort jazdy.
Hubert
16 kwietnia 2012
Tekst fajny, ale niestety jak często bywa na tej stronie nierzetelny, np cytat:
"Wszystkie samochody posiadają również zintegrowany system zarządzania samochodem iDrive oraz uruchamianie samochodu przyciskiem (kluczyka nie trzeba wyjmować z kieszeni)."
1. Nie wszystkie E90 mają iDrive
2. Nie wszystkie E90 mają system Comfort Access, który umożliwia uruchomienie auta bez wyciągania kluczyka z kieszeni.
Faktem jest natomiast to, ze wszystkie uruchamia sie przyciskiem, poprostu do niektórych egzemplarzy trzeba włożyć kluczyk do czytnika.
Bartosz
16 kwietnia 2012
Zgadzam się z poprzednikami mam e91 rocznik 07 i stety lub niestety kluczyk trzeba wlozyc do czytnika nie posiadam rowniez iDrive , bmw nie posiada kola zapasowego bo ma opony runflat ktore przy wymianie sa bardzo drogie oczywiscie wygoda jest taka przebijesz mozesz jechac dalej w zaleznosci od obciazenia auta tyle zrobisz kilometrow ale trzeba pamietac ze nie wolno tych opon napriawiac :( ale dzieki temu uzyszkujesz troszeczke wiecej litrow bagaznika pod podloga :), 3 tyg temu wyimenilem opony runflat na zwykle nie ma duzej roznicy pod czas jazdy i jestem spokojny ze jak przebije moge ja zlatac ewentualnie a jezeli nie moge jechac wzywam pomoc drogowa :) , co do psucia sie turbin niestety jestem tym ktory ma pecha 2 tyg temu poszla mi turbina podczas wyprzedzania auta :( efekt taki nowa oryginalna turbina z robota koszt 5900 zł wiec koszt jest ogromny naturlanie mozna wsadzic regenerowana ale po co by za rok lub 1,5 wstawic kolejna ?
Tak po za tym auto rewelacyjne ROdzinne ,szybkie i pojemne jezdze z rowerami na dachu dosyc czesto wyciszenie i komfort jazdy jest poprostu rewelacyjny. Jezeli bede zmienial auto napewno zmiennie na bmw liczac sie z kosztami ewentualnych usterek bo w zadnym innym aucie nie poczujesz tego komfortu rodzinno-sportowego-przewozowego auta POLECAM
Yaro
16 kwietnia 2012
Ja mam i jeżdżę Audi A4 Quattro Avant i BMW 3 Touring I powiem, że różnice ( ogólnie są MINIMALNE ! ) oba są super ! Moja ocena Audi 5+ BMW 5 mam na myśli wykonanie, komfort z jazdy koszty eksploatacji - spalanie, usterkowość, utrata wartości itp. Warunek auto kupione w salonie lub ew. serwisowane od 1 właściciela bo jak ktoś kupi auto z "ciemną" przeszłością to może wydać SPORE SUMY pieniędzy. Chodzi też aby "normalnie' jeździć to nie ma żadnych kłopotów, a jak się jeździ "sportowo" ( ostro i agresywnie) to koszty są tak ciężkie jak nasza noga. POLECAM TE 2 FIRMY. SZEROKIEJ DROGI DLA WSZYSTKICH KIEROWCÓW !
sebol83
16 kwietnia 2012
ja mam e90 2006 rok, 320d. Rewela jak dla mnie. Miałem 3 beemki, e36 320i, e46 M3, e39 530d i teraz e90. Mimo iż wielu "znawców" BMW ktorzy nawet nie mieli ani pewnie nie maja auta z pod tej marki wymadrzaja sie tylko itd. POLECAM samochody marki BMW, warte uwagi. Oczywiscie "normalnym" kierowca a nie idiotą..
reed
16 kwietnia 2012
nie napisano, ze 3 jest tak bogato wyposazona...ze nawet nie posiada xenonow za ktore trzeba doplacic w aucie za 120 000 pln - masakra
paul
16 kwietnia 2012
to tylko u nas i chyba jeszcze u ruskich jest stereotyp ze bmw to dresiarze i dilerka jezdzi...mieszkam poza krajem i tutaj bmw - tymi nowymi-jezdza lekarze i prawnicy to znaczy ze ktos ma gust i troche wiecej pieniedzy albo lubi to co daje bmw czyli frajde z jazdy...sam jezdze coupe ze śmigłem na masce i to nie wcale jakis drogi egzemplarz i jest to moje najlepsze auto jakie miałem Tylny naped silnik R6 i te troche wiecej koni niz inni to naprawde calkiem duzo zeby czuc sie nie jak diler czy dres chociaz sam dla wygody czesto w dresie jezdze..a radio w bmw nie potrzebne bo słucha sie 6 cylindrów Pozdro Ps nastepne tez bedzie bmw ew.cos z palety Audi z quattro
comments powered by Disqus

BMW 3. Jest frajda, ale uwaga na koszty! - GALERIA ZDJĘĆ

BMW 3. Jest frajda, ale uwaga na koszty!BMW 3. Jest frajda, ale uwaga na koszty!BMW 3. Jest frajda, ale uwaga na koszty!BMW 3. Jest frajda, ale uwaga na koszty!BMW 3. Jest frajda, ale uwaga na koszty!BMW 3. Jest frajda, ale uwaga na koszty!BMW 3. Jest frajda, ale uwaga na koszty!BMW 3. Jest frajda, ale uwaga na koszty!

Zobacz także

BMW 330e. Nowa hybryda plug-in

BMW 330e. Nowa hybryda plug-in 2018-11-15

BMW poszerza gamę modelu 3 o hybrydę w wersji plug-in. Samochód będzie nosił oznaczenie 330e.Taka wersja nie jest absolutną nowością - już poprzednia generacja "trójki" była dostępna jako 330e. W tamtym samochodzie źródłem mocy była dwulitrowa...
Całkiem nowe BMW serii 3

Całkiem nowe BMW serii 3 2018-10-02

To chyba najbardziej wyczekiwana premiera tegorocznego salonu paryskiego. BMW zaprezentowało właśnie zupełnie nową, siódmą, generację popularnej "trójki"! Największe wrażenie robią rozmiary auta. Nowa „trójka” jest o 76 mm dłuższa, o 16 mm...
Nowe BMW serii 3 coraz bliżej

Nowe BMW serii 3 coraz bliżej 2018-08-16

BMW przymierza się do wprowadzenia serii 3 nowej generacji. Obecnie samochód znajduje się w finalnym stadium testów - zamaskowane egzemplarze przedprodukcyjne jeżdżą m.in. po torze Nurburgring.Północna pętla tego legendarnego toru to tradycyjne...
Używane: Mitsubishi Grandis

Używane: Mitsubishi Grandis 2018-03-18

Minivany od lat cieszą się ogromną popularnością w Japonii. Jednym z dostępnych w Europie aut tej klasy o stricte azjatyckim pochodzeniu jest Mitsubishi Grandis. Czy warto go kupić?Samochód produkowany był w latach 2003-2011 i początkowo oferowano go...
BMW M4 Convertible Edition 30 Jahre

BMW M4 Convertible Edition 30 Jahre 2018-02-20

Już 30 lat dzieli nas od premiery pierwszego BMW serii M z otwartym dachem. Pierwsze M3, którego kierowca mógł się cieszyć wiatrem we włosach, pojawiło się na rynku w 1988 roku!By uczcić to wydarzenie niemiecka marka wprowadza do swojej oferty...
Najczęściej naprawiane auta w Polsce!

Najczęściej naprawiane auta w Polsce! 2018-01-05

Słowo „autodata” znane jest chyba każdemu mechanikowi w Europie. Firma jest liderem w dziedzinie oprogramowania zapewniającego dostęp do szczegółowej wiedzy technicznej dotyczącej budowy i serwisowania poszczególnych modeli pojazdów. Jej –...
Jesteśmy też na Facebook Jesteśmy też na Google+ Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.