chceauto.pl
x
Audi A3. Kompaktowy ideał?

Audi A3. Kompaktowy ideał?

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2012-04-10 Opinie
Audi A3 to samochód ładny, dynamiczny i stosunkowo tani w utrzymaniu. Czy pierwsza seria kompaktowego pojazdu z Ingolstadt ma jakieś słabe strony?

Samochód zadebiutował w 1996 roku. Pojazd zbudowano przy wykorzystaniu płyty podłogowej czwartej generacji Volkswagena Golfa. Samochód z założenia miał być najtańszą w ofercie Audi przepustką do klasy premium. Przez pierwsze cztery lata auto oferowane było wyłącznie z trzydrzwiowym nadwoziem. W 1999 roku ofertę uzupełnił również pięciodrzwiowy hatchback. Pierwsza generacja przetrwała w ofercie niemieckiej firmy do 2003 roku. Trzy lata wcześniej auto poddano niewielkiej kuracji odmładzającej, przy okazji której przestylizowano nieco wygląd nadwozia i deski rozdzielczej.

Audi A3. Kompaktowy ideał?
Auto ma wszystkie typowe zalety i wady samochodu kompaktowego. Idealnie sprawdzi się w mieście i na dojazdy do pracy ale w dłuższych trasach przeszkadzać będą jednak: stosunkowo sztywne resorowanie i niewielki rozstaw osi. Ten ostatni (identyczny jak w Golfie) wynosi 2 510 mm, co oznacza, że pasażerowie tylnej kapy narzekać będą na niewielką ilość miejsca dla nóg.

Projekt wnętrza sugeruje, że auto zbudowano raczej z myślą o singlach lub młodych, bezdzietnych małżeństwach. Z roli samochodu rodzinnego małe A3 nie będzie się w stanie wywiązać. Z tyłu (zarówno w wersji trzy, jak i pięciodrzwiowej) nie ma za wiele miejsca, również bagażnik o pojemności 350 litrów nie sprzyja wakacyjnym podróżom z dziecięcym wózkiem.

Audi A3. Kompaktowy ideał?
Wnętrze zasługuje jednak na pochwałę. Jeśli przymkniemy oko na monotonną stylistykę i rozwiązania zdradzające zaawansowany wiek konstrukcji (np. nieproporcjonalnie duża kierownica, osobna, nie zintegrowana z deską rozdzielczą osłona airbagu pasażera), docenimy dobre materiały wykończeniowe i wysoką jakość montażu. Nawet przy przebiegu rzędu 300 tys. km kabina pasażerska wciąż wyglądać może świeżo a deska rozdzielcza nie wydaje przykrych dźwięków. Producent całkiem rozsądnie podszedł do kwestii wyposażenia – standardem są dwie poduszki powietrzne (częściej cztery) i ABS, w wielu egzemplarzach spotkać też można klimatyzację (ręczną lub automatyczną), elektrycznie sterowane szyby i lusterka oraz centralny zamek.

Szeroki wybór jednostek napędowych sprawia, że samochód łatwo dopasować do indywidualnych potrzeb. Już podstawowy silnik – benzynowy 1,6 l o mocy około 100 KM zadowoli większość kierowców. Z pewnością nie należy on do nowoczesnych (ośmiozaworowa głowica), ale zapewnia autu dobre osiągi, zużywa niewiele paliwa i rzadko się psuje. Śmiało polecić też można większy motor 1,8 l wyposażony w pięć zaworów na cylinder (125 KM) oraz jego mocniejsze, turbodoładowane wersje o mocach: 150 KM i 180 KM.

Audi A3. Kompaktowy ideał?
Przy spokojnej jeździe zużycie paliwa podstawowej wersji o pojemności 1,6 l nie powinno przekraczać 8 l/100 km. Mocniejsze odmiany, nawet przy ostrym traktowaniu, rzadko zużywają więcej niż 12 l/100 km. Co ważne – benzynowe silniki Audi mają opinię niezawodnych. Najczęściej psuje się osprzęt taki jak rozruszniki czy alternatory (to wina ogromnych przebiegów) lub czujniki (np. położenia wału). Na plus atmosferycznych jednostek trzeba też zaliczyć fakt, że całkiem nieźle tolerują zasilanie gazem LPG.

Na rynku przeważają A3 z silnikami Diesla. Montowane w autach koncernu Volkswagena jednostki serii TDI (1,9 l) cieszą się bardzo dobrą opinią, ale ich zakup powinien być poprzedzony wnikliwą kontrolą stanu i historii konkretnego egzemplarza. Dla portfela najprzyjaźniejsza jest najsłabsza wersja o mocy 90 KM. Wprawdzie nie jest tak dynamiczna, jak mocniejsze odmiany (101 KM, 110KM, 130 KM) ale pozbawiono ją drogich w naprawie: dwumasowego koła zamachowego i turbosprężarki o zmiennej geometrii.

Audi A3. Kompaktowy ideał?
Z racji ogromnych przebiegów większość Diesli cierpi z powodu awarii układu chłodzenia (rozszczelniające się węże), uszkodzonych kół dwumasowych, turbosprężarek (zapieczone kierownice), pompowtryskiwaczy, przepływomierzy i pomp wtryskowych. Uwaga - przy większych przebiegach wyrabiają się też koła pasowe wału korbowego, co skutkuje – niestety – problemami z właściwym ustawieniem rozrządu (pomaga wymiana wału korbowego lub założenie nowego koła pasowego – wraz ze śrubą – i zaspawanie go do wału przy właściwie ustawionym rozrządzie).

Niezależnie od wybranej jednostki wysokoprężnej powinniśmy być pozytywnie zaskoczeni spalaniem. A3 z silnikiem Diesla bardzo rzadko zużywa więcej niż 6 l oleju napędowego na 100 km.

A3 pierwszej generacji uznać można za samochód (o ile nie został popsuty podczas powypadkowej naprawy) bezawaryjny. W przeciwieństwie do większego A4 zawieszenie dobrze znosi eksploatację na polskich drogach. Tylna belka skrętna jest w zasadzie niezniszczalna, z przodu wymieniać będziemy jedynie sworznie i silentblocki wahaczy (wymienne osobno, zamienniki są tanie).

Audi A3. Kompaktowy ideał?
Z czasem trzeba się jednak będzie pogodzić z coraz częstszym występowaniem drobnych usterek - zdarzają się awarie oświetlenia reflektorów (brak styku), zacierają tuleje wycieraczek, przestają działać (zapchane) nagrzewnice lub wskaźniki.

Podobnie jak w przypadku innych Audi znalezienie na rynku bezwypadkowego egzemplarza z wiarygodnym przebiegiem przypomina szukanie igły w stogu siana. Zdecydowana większość samochodów na rynku wtórnym to auta importowane, bez książek serwisowych, za to z powypadkową przeszłością. Za A3 przemawia natomiast bliskie pokrewieństwo z produktami VW, dzięki czemu rynek części zamiennych jest bardzo bogaty.

Biorąc pod uwagę zakup trzeba się jednak liczyć z wyższymi stawkami ubezpieczenia AC. Samochód upodobali sobie, niestety, amatorzy cudzej własności. Popularność sprawia, że większość z kradzionych aut rozbierana jest na części.


Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Audi A3. Kompaktowy ideał? - GALERIA ZDJĘĆ

Audi A3. Kompaktowy ideał?Audi A3. Kompaktowy ideał?Audi A3. Kompaktowy ideał?Audi A3. Kompaktowy ideał?Audi A3. Kompaktowy ideał?Audi A3. Kompaktowy ideał?Audi A3. Kompaktowy ideał?Audi A3. Kompaktowy ideał?

Zobacz także

Historyczny moment. Golf DRUGIM najlepiej sprzedającym się VW!

Historyczny moment. Golf DRUGIM najlepiej sprzedającym się VW! 2019-02-08

Wyniki sprzedaży Volkswagena za 2018 rok mogą wprawić w konsternację miłośników marki. Jeśli wierzyć branżowemu serwisowi focus2move analizującemu światową sprzedaż nowych aut w oparciu o przeszło 300 wiarygodnych źródeł okaże się, że Golf...
Oto najczęściej naprawiane auta w Polsce!

Oto najczęściej naprawiane auta w Polsce! 2019-01-03

Autodata - jeden z wiodących dostawców informacji technicznych w branży motoryzacyjnej – opublikował raport najczęściej serwisowanych pojazdów w 2018 roku. W Polsce najczęściej serwisowanym samochodem po raz kolejny okazał się Opel Astra H. Drugą...
Używane: Nissan X-Trail II

Używane: Nissan X-Trail II 2018-12-31

Nissan X-Trail II generacji debiutował w 2007 roku. Auta budowano na tzw. płycie C, czyli tej samej, którą wykorzystano w Renault Megane (od roku 2003) i Renault Koleos oraz Nissanie Qashqai.Mimo tego, charakter X-Trail-a jest zupełnie inny - pod...
Używane: Subaru BRZ i Toyota GT86

Używane: Subaru BRZ i Toyota GT86 2018-12-30

Toyota GT86 i Subaru BRZ to bliźniacze konstrukcje. Oba pojazdy zostały wspólnie opracowane przez Toyotę i Subaru, stanowiąc hybrydę rozwiązań technicznych obu firm: wykorzystano płytę podłogową Toyoty i zastosowano klasyczny układ napędowy -...
Używane: Suzuki Swift IV

Używane: Suzuki Swift IV 2018-12-29

Czwarta generacja Suzuki Swift trafiła do salonów pod koniec 2010 roku. Stylistycznie samochód nawiązuje do III generacji, jednak jest zupełnie nową konstrukcją.W 2013 roku Suzuki Swift przeszedł kosmetyczny facelifting, polegający na dodaniu...
Używane: Renault Scenic III

Używane: Renault Scenic III 2018-12-29

Renault Scenic III generacji zadebiutowało na salonie genewskim w marcu 2009 roku. Po raz pierwszy większa wersja siedmioosobowa o nazwie Grand Scenic została dość mocno wyróżniona stylistycznie, wcześniej obie odmiany różniły się właściwie tylko...
Jesteśmy też na Facebook Jesteśmy też na Google+ Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.